Shimano Twin Power 2500FB gyorsteszt

Shimano Twin Power 2500FB gyorsteszt

A téli szezon lassan pergő napjait a 2006-os katalógusok böngészésével múlató horgászok szemfülesebbje felfigyelhetett arra, hogy a Shimano húzónevei mellett új betűjelzések tűntek fel. A világcég fejlesztőgárdája a vezető gyártmányai sokadik átigazításával veszi ostrom alá a vásárlók ingerküszöbét, a Haldorádó házi tesztelője pedig megadóan nyúl csavarhúzója után…

Shimano Twinpower 2500FB
Méretsor
1000, 2500, 4000, 5000, 6000
Súly:
265 g
Áttétel:
1 : 5
Visszaforgásgátló:
holtjátékmentes
Fékrendszer:
első fék
Csapágyak:
7+1
Zsinórkapacitás:
160 m / 0,25 mm
Behúzás sebessége:
hajtókar-fordulatonként 70 cm
Ház:
hibrid alumínium / XT-7
Pótob:
1 fém
Tartozék:
neoprén tasak, dob alátétek, olajozó
Ár:
56.000 Ft
A gyártó honlapja:
Robbantott ábra:

Mintha csak tegnap lett volna, amikor a Twin Power 4000F modelljét, és az őt éppen felváltó új 4000FA-t bemutattuk itt a Haldorádó oldalain, és máris kezdhetjük elölről az egészet.

A korábbi típusokat bemutató teszt megkönnyíti a dolgunkat, ezért az ismétléseket elkerülve elsősorban az új modell korábbiaktól való eltérésére igyekszünk ráirányítani a figyelmet. Az összbenyomást tekintve nincs lényeges változás az FA szériához képest, de szembetűnő, hogy a visszaforgásgátló váltó kallantyúja az orsó hátsó részéről alulra vándorolt, követve ezzel a hátsó fékes Shimanoknál megszokott elrendezést.

A visszaforgásgátló kapcsolója az új FB modelleken alulra került
Az egy darabból készült felkapókar sima átmenettel tereli rá a zsinórt a görgőre

Kedvező változás, hogy a felkapókar kialakítása teljesen akadálymentessé vált. Az íves huzal áramvonalasan vastagodva olvad bele a görgő foglalatába, még kevesebb esélyt hagyva a bosszantó zsinórfelakadásokra.

További előrelépés az FA típushoz képest, hogy a görgő szabad forgását biztosító golyóscsapágy zárt kivitelű, így kevésbé érzékeny a szennyeződések iránt.

A görgőhöz zárt ARB csapágyat tettek
Fonottal is profi a profil
A dob alátámasztásához is zárt ARB csapágy került, és megtaláljuk a zsinórprofil finom „behangolására” szolgáló alátéteket is. Ezekből eltérő vastagságú, kiegészítő darabokat is kapunk az orsó mellé
A kis orsó dobja szigorú féket rejt magában

A Shimano orsók fékeiről eléggé egyhangú értékelések szoktak születni. Az alapoktól a csúcsgépekig egyenletesen, megbízhatóan működnek, és mostani tesztünkben sincs ez másképpen. A 3,5 fordulat szélességű szabályozási tartomány tág teret ad a finom beállításra, a 4,5 kg-ig növelhető fékerő pedig kihasználja az orsó méretéhez illő fonott zsinórok 7-10 kg-os teherbírását.

Itt meg kell jegyeznünk, hogy a Shimano 2500FA gyártmányainak egytárcsás féke kb. feleekkora fékerőt produkál, ami ezen orsók használhatóságát a finom pergetésre korlátozza. A Twin Power 2500FB fékereje lehetővé teszi, hogy könnyű, de mégis erős felszerelést használva a nagy halakat is elparancsoljuk az akadók mellől. Ezt a tekintélyes terhelhetőséget az orsó egyéb elemei sem korlátozzák. A rotor szilárdsága lépést tart a fékkel, csak egészen minimálisan deformálódik. A görgő távolról sem tud beleérni a dobba, még a legkeményebb erőltetéskor sem. Ugyanezt nem lehetett elmondani a Twin Power F modellekről, ennek ellenére számtalan, fél mázsa feletti harcsáról tudnának mesélni ezek az orsók, a Pó folyó pergető mestereinek jóvoltából.

A hajtókar csatlakozása az olcsóbb típusokéra emlékeztet

A hajtókart kiszerelve láthatjuk első jelét annak, hogy a fejlesztések mellett itt-ott bizony kissé „felvizezték” a Twin Power FB-t. A korábbi évjáratoknál még holtjáték nélküli, csavarmenetes megoldással kapcsolódott a hajtókar a tányérkerék acél(!) tengelyéhez, ezzel szemben az FB-nél az alsóbb kategóriás Shimanókról ismert, négyszög profilú, átdugós csatlakozást alkalmazták. Persze funkcionálisan nincs ezzel különösebb baj, de a szellősen illesztett tengely holtjátéka ebben a kategóriában már igazán nem elegáns. Egy ilyen árfekvésű orsónál illetlenség ennyire spórolni az extrákon.

A hajtómű burkolata szépen kirajzolja az alatta lapuló szerkezet vonalait. Hogy miért is jutott eszembe erről a vizes pólós szépségverseny? Talán szakmai ártalom :-)

A figyelmes szemlélő észreveheti, hogy a hajtókar felől nézve semmi nem töri meg a burkolat sima vonalait, ugyanis a fedél csavarjai átkerültek a túlsó oldalra. Ez persze nem csak esztétikai kérdés, hanem egyúttal azt is jelenti, hogy a rögzítő csavarok nem a műanyag alaplapba, hanem az alumínium fedélbe kapaszkodnak.

A rögzítő csavarok az alumínium öntvény fedélhez kapcsolódnak
A 2500 FB modellnél visszatértek dobemelő csiga közvetlen meghajtásához

A fedelet leemelve a kibontott hajtómű további újdonságokkal szolgál. A dobemelésnél egy hirtelen hátraarccal kihagyták az FA-nál korszakalkotó vívmányként beharangozott lassító áttételt, és visszatértek a közvetlen meghajtásra. Ennek okát innen a pálya széléről nézve csak találgatni lehet. A zsinórprofil mindenesetre így is kifogástalan, és talán a hajtómű is csendesebb futású lett azáltal, hogy kimaradt belőle a lassító fogaskerék-pár.

A meghajtó tányérkerék egy darabból öntött, ahogy ezt már a hajtókar részletezésénél is megállapítottuk. Lapos kiképzése nem hagy helyet a csiga hátsó golyóscsapágyazásának, így ezen a ponton az FB vásárlóknak még a 4000-es méretnél is be kell érniük egy poliamid persellyel (5000-től felfelé már elől-hátul golyóscsapágy van).

Hogy dicséret is illesse a csapágyazást, meg kell említenünk a védett ARB golyóscsapágyakat. Ezek előnye részint abban nyilvánul meg, hogy a nyitott csapágyaknál kevésbé érzékenyek a szennyeződésre, de a szerviz tapasztalatok egy másik hibalehetőségre is rámutatnak. A korábbi típus esetében nyári melegben a nyitott nyaki csapágyból átkúszó zsír bejuthat a görgős visszaforgásgátlóba. Ez a mi éghajlatunk alatt télvíz idején a görgők letapadását eredményezheti, ami bizonytalan működést, szalajtást idéz elő. Ezt a kellemetlen jelenséget az új, zárt csapágyak várhatóan ki fogják küszöbölni.

A hátralévő két golyóscsapágy (ezek is zárt ARB-k) a hajtókar fogantyújának forgását könnyíti
A fogazott, fehér koszorú az új konstrukciójú csészefék alkatrésze, a görgős visszaforgásgátló már régi ismerősünk

Már a korábbi Shimano gyártmányoknál is találkozhattunk a praktikus csészefékkel, ami dobás közben kiküszöböli a felkapókar véletlen átcsapódását. Az FB-t megelőző szériáknál a csészefék szerepét egy gumigyűrű játszotta, aminek a felkapókar váltó rúdja nyitott állapotban nekitámaszkodott. Mivel a pontos működés itt századmillimétereken múlik, előfordult az, hogy egyik-másik új orsónál a hajtókarral való átváltás eleinte kellemetlenül nehézkes volt. Másrészt annak a veszélye is fennállt, hogy a gumi kopása, öregedése következtében - vagy esetleg csak attól, hogy zsír érte a gumigyűrűt - a csészefék idővel veszített a hatékonyságából. Ezeket a problémákat az új konstrukció gyökeresen kiküszöböli. A gumikarika szerepét egy műagyagból készült fékező gyűrű vette át, ami az orsó nyakánál kialakított horonyban foglal helyet. A két fékpofát egy rugó tartja össze, ami az állandó súrlódási erőt, ezáltal a konzisztens működést biztosítja. A felkapókar nyitott helyzetében a piros nyíllal jelzett átváltó rúd belép a fékező gyűrű fogai közé, így akadályozza meg a csésze elfordulását, és a felkapókar akaratlan átcsapódását.

A csészefék két félből álló gyűrűje a visszaforgásgátló mögötti barázdában foglal helyet


Összegzés

Az új Twin Power 2500FB a várakozásoknak megfelelően egy remek futású, precíz, erős kis szerkezet. A fejlesztések révén egyrészt még megbízhatóbbá vált, és kényelmesebb lett a használata, másrészt a csiga hátsó golyóscsapágyazásának elhagyása, és a patikamérlegen adagolt extrák nem feltétlenül állnak arányban a tagadhatatlanul borsos árával.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.