Kiemelt, partnereink, kiemelt-partnereink

HALDORÁDÓ, Carp Boilie főzött - FermentX
Haldorádó horgászportál - Írások

Felső-Tiszai kalandok III. rész – Kecsege

Már április közepét mutatja a naptár, de a Tisza még mindig megközelíthetetlen állapotban van. Bár jelenleg épp nem árad, de a kedvenc horgászhelyeim a sár és iszap miatt csak lánctalpassal lennének elérhetőek. Mivel ez nem áll rendelkezésre, marad a fényképek nézegetése az előző évek eredményes vagy eredménytelen horgászatairól. Érdekes, hogy egy éve gyakorlatilag át lehetett sétálni jégen a Tiszán, viszont idén még közelébe sem került a jégpáncélnak. A sok befagyott vagy épp áradó Tiszát mutató fotó között így akadtam rá horgászpályafutásom eddigi legnagyobb kecsegéjének fotójára. Ennek a történetét írom most le.

Szűrés Takács Péter írásaira
Takács Péter

Ha azt a szót hallottam, hogy kecsege, egy olyan halfaj jutott eszembe, amivel igen ritkán hozott össze a sors. Egész pontosan 3 éve nem fogtam kecsegét, és akkor is csak egy darab épphogy méreteset a Tisza ibrányi szakaszán. Így, amikor augusztus elején Gábor barátom szólt, hogy menjünk kecsegézni, igazán jót röhögtem a terven. Bár gyorsan közöltem vele, hogy több napfogyatkozást láttam eddig életemben, mint kecsegét, nemhogy most célzottan „recsegére” horgásszunk, de megnyugtatott, hogy érdemes.

Az előző év fotói

Teljes mérethez klikkelj a képre!

2006. január 28. – Jég alatt a Tisza. Idén a befagyás állapotának még csak közelébe sem került

2006. március 14.

10 nap múlva, 2006. március 24.

2007. március… itt kellene besétálni vagy 800 métert

Mivel a horgászat egy olyan kényszer, amit nem lehet megtagadni, nem is igen kerestem kifogást, hogy miért ne menjek el vele csónakból „recsegézni”.

Már az is furcsa volt, hogy késő délután indultunk el a kiválasztott partszakaszhoz, hogy üldözőbe vegyük az engem eddig nagy ívben elkerülő halakat. A horgászhelyet látásból már jól ismertem, hiszen hajóból már többször kinéztem magamnak, hogy ez a partszakasz milyen jó rakós botos horgászhely lenne. Enyhén dombos a terület a hátunk mögött, de magasra emelt görgővel megoldható lenne, és nem is volt iszapos a part, hanem tiszai viszonyokhoz képest igazán kultúrált módon horgászhattam volna.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Kőprojekt I. ütem. Irány a köves part!

A táj szépségének csodálatát Gábor szakította félbe, aki egy katonás „Készülj a kővel” vezényszóval kiadta a kikötési parancsot. A „kő”, mint kikötési főberendezés külön történettel rendelkezik. A táj adottságai közé tartozik, hogy a kikötőben lévő csónakokban nem célszerű semmilyen mozdítható tárgyat hagyni, mert itt természetfeletti módon, ami mozdítható, az el is mozdul a csónakokból. Emiatt a kikötési segédeszközt is – szaknyelven: „marhanagy követ” – minden alkalommal be kell szerezni a horgászat megkezdésekor, mert valamiért a horgászat befejezése után a csónak orrába elrejtett kő a következő csónakázásra illa berek… eltűnik. Azt sem hiszem, hogy a kövek hallgatnának a jól ismert versre miszerint: „repül a nehéz kő, ki tudja hol áll meg”, és lelépnének. Tehát a csónakba pakolás után az első mozzanat a hiány felmérése, majd a csónakkal irány a köves part, beszerző körútra. El tudjátok képzelni, milyen nehéz a csónak orrán térdepelve, előre hajolva egy ilyet beemelni a csónakba?

Közeledve a horgászhelyünkhöz

Na, de térjünk vissza a kikötéshez. A „készülj a kővel” parancs után rendes matróz révén felkaptam a kötelet, és harmadjára sikerült olyan elfogadható csomót kötni a kőre, amiből nem esett ki első emelésre a lábamra. A „kötekedő” projekt után lehet a leengedéshez előkészíteni a kötelet. Mélységet nem ismerve előkészítettem, úgy 6-8 méternyi kötelet, hogy ne legyen gond a folyamatos leengedésnél. „Kötél kész”, mondtam diadalittasan, hogy nem fogott ki rajtam egy „kavics”. „Az nem lesz elég”, jött azonnal a válasz, „engedd le mindet”. Na ez tényleg meglepett. Huszonöt méternyi kötél? Mit akarunk mi itt ennyi kötéllel? De sebaj, az utasítást végre kell hajtani. A hatméteres tiszai csónakban hosszában szépen lefektettem a rengeteg kötelet. A csónak orrán kinn a „kavics”. Mehet a kikötés! Jött is a vezényszó: „Mehet, de óvatosan!”

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Rakós pálya, vagy mégsem???

Több sem kellett nekem, bluggy, már zuhant is a kő, és merült és merült és merült… fogyott is a kötél rendesen. Én meg – gyakorlottnak nem nevezhető csónakos – fogtam a kötelet rendületlenül. Matula bácsi röhögőgörcsöt kapott volna, ha látja, milyen gyorsan dobtam el a kötelet úgy 15 méter után, mert annyira égette a kezem a száguldó kötél.

A pontot az i-re Gábor bölcs megjegyzése tette fel: „Én szóltam.”

Végül úgy 4-5 méternyi kötél maradt csak a csónakban, amit az orrhoz kötve fixáltunk, és hagytuk, hogy menetirányba fordulva megálljon a tiszai ladik a parttól úgy 15 méterre.

Te jó ég, 20 méter! A 13 méteres rakós botom még jelzőkarónak sem lett volna elég, nemhogy horgászni. Az lett volna nagy buli, ha bepakolom a családi hajóba a teljes rakós felszerelést, felhajókázok és kipakolok ezen a földnyelven. Összeszerelek mindent, és a mélységmérésnél kiderül, hogy pakolhatok is össze, mert itt nincs semmi keresni valóm a rakóssal, mert nem ér le a szerelék a fenékre.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Botok pihennek a csónak oldalfalán

Amint megállapodott a csónak, jöhetett a botok előkészítése. A szerelék nem volt túlbonyolítva: csúszóra szerelt 60 grammos lapos ólom, alatta egy gumi ütköző, egy forgó, előke és horog. Én egy feedert és egy korábbi csatában letörött spiccű bojlis botot vittem magammal. Gábornál 2 darab egyforma 2,7 m körüli fenekező bot volt. A szerelék mind a 4 boton ugyanaz volt.

A feladat sem volt bonyolult, már ami a dobást illeti. Egyik szereléket a meder közepe felé dobtuk, úgy 20 méterre, a másikat pedig szinte magunk előtt engedtük le. A botokat magunk előtt keresztbe fektettük a csónak két oldalpalánkjára felfektetve. A kapásjelző maga a spicc volt. Ekkor ki is derült, miért mondta Gábor, hogy nem lesznek jók a botok, amiket vittem, mert túl hosszúak voltak és ezért a csónakban nehezen kezelhetőnek bizonyultak.

Szép tiszta víz…

A feederről igen hamar kiderült, hogy konkrétan nem lesz jó semmire, mivel az épp áradó zavaros Tisza olyan nagy mennyiségű szemetet rakott a zsinórra, ami feltekerve azonnal beszorult a spiccgyűrűk közé. A törés megelőzésére ki is fűztem a spiccből a damilt és csak az azt követő tagig fűztem vissza. A spicc pedig megmaradt egy igen érzékeny kapásjelzőnek. Gyakorlatilag így a damil apró mozdulása is nagyot billentett a spiccre tett világítópatronon.

Az este beálltával egy-két rántásszerű kapással tudtunkra adta a botok spicce, hogy érdeklődők vannak a vékony trágyagiliszta csokorra. Több sikertelen bevágás után már a kezünket a magunk előtt keresztbe tett egyik botra tettük, hogy hátha azon lesz a következő rántás, de mindenképp a kezünk ügyében legyen, hogy át tudjunk kapni a másik bothoz, ha arra jön érdeklődő.

Naplemente

Egy újabb rövid, ütésszerű kapásra azonnal oda is vágtam. Amint elkezdtem tekerni fel a szereléket, már mondtam is, hogy nincs meg, sőt szerelhetek újra, mert az ólom is leszakadt. Ellenállás nélkül csévéltem fel a damilt, amikor előttem 2 méterre hatalmas szaltóval megérkezett a hal. KECSEGE!!! Azért nem éreztem, hogy a horgon van, mert az akasztás után nyílegyenesen elindult a felszín felé, húzva magával az ólmot.

Gábor irányításával sikeresen a csónak mellé kormányoztam azt a kecsegét, amiről már lassan le is mondtam, hogy létezik a Tiszában, mivel 3 éve elkerültek A hal hátát egy kesztyűvel megfogva egyetlen ügyes mozdulattal be is emelte a csónakba.

Ha kecsegére horgászik az ember, akkor azt tudni kell, hogy a merítőnek annyi, ha a kecsege kidugja rajta a hegyes orrát. Mivel a csónakban kényelmesen magunk mellé tudtuk húzni, maradt a kesztyű, ami pedig az éles oldalsó pikkelyek miatt fontos. E nélkül csúnyán szétvághatja a kezünket a veszélyes oldalvértezet.

Gábor elmondása szerint a kecsegét ki szokták kötni a csónak mellé a kopoltyún átfűzött zsinórral, de mi maradtunk a békésebb haltartós megoldásnál, tudva azt, hogy akkor annak vége, mivel akkora lyuk lesz rajta, amit nehezen lehet majd javítani. De nem baj, halat nem kötök pányvára.

Az este során még négy kecsegét sikerült fognunk, amiből a legnagyobbat én fogtam meg 3,6 kg súllyal és 88 cm-es hosszal. A kecsege teljes hossza az orra csúcsától a farka hegyéig 96 cm volt.

Best Of Kecsege…

Az este még tartogatott egy meglepetést Gábor számára is. Az egyik – gyengének nem nevezhető botja – egy bukófordulóval a Tisza mélye felé vette az irányt. Olyan volt, mintha gyorsvonatba akadt volna a szereléke. A mozdulat sokkal inkább reflexszerű volt, mintsem tudatos, amivel a botja után kapott, és próbálta megtartani a horgászfelszerelését a későbbi újabb hasznosítás céljából. A bevágásra már nemigen volt szükség, mert a botot megemelve a spicce alig akart kijönni a vízből. A hal a horgot megérezve azonnal a sodrásba vette az irányt, és a folyó minden számára kedvező tulajdonságát kihasználta, hogy szabaduljon. A Shimano Solstace Pilk bot igen hamar felőrölte a vehemens hal erejét, de mégis meglepően sokáig küzdött. A felszínre húzva derült ki, hogy egy 3 kilogramm feletti márna akadt a horogra.

… és a márna

Az biztos, hogy ez a horgászat hihetetlen élmény volt a számomra. Kecsegét még csak egyszer, márnát pedig még nem is láttam élőben ezen a szakaszon. Az már nem kétséges, hogy a nyár mivel fog telni a Tisza-parton idén…

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Ide megéri visszatérni, mert nem csak a naplemente…

… hanem a napfelkelte is gyönyörű!

Írta: Takács Péter (t_peti)

Hozzászólás, vélemény - eddig 17db, utolsó: 2007-08-30 09:49:09

Kapcsolódó írások

Mindig, „Shimano, párti”-nak, tartottam, magamat Tovább!Mindig is „Shimano orsó párti”-nak tartottam magamat, csak az árak gyakorta voltak az egekben. Amikor megvettem az első Rarenium Ci4 orsómat, olyannyira megkedveltem, hogy egy évre rá meglett mellé a párja is. Azonban bármennyire is jók ezek az orsók, kicsit lassúnak tartottam...

Tovább...

Ötödik, filmet, ismerős, párbeszéd, Tucker Tovább!Aki látta az Ötödik elem című filmet, annak ismerős lehet az a párbeszéd, ami Chris Tucker és Bruce Willis között zajlott le ebben a filmtörténelemben mély nyomot nem hagyó alkotásban. Na, ez jutott eszembe akkor, amikor elkezdtem gondolkodni legújabb agyament ötletemen...

2013-as, hétköznapi, horgászattal, véget Tovább!A 2013-as év egy nem hétköznapi horgászattal ért véget. Bár a folyó egész évben olyan kedves volt velem és bőkezű hozzám, e napra mégis igazi kihívást tartogatott számomra. A feladat az volt, hogy halat fogjunk 20 méternél mélyebb vízben!

Felső-Tiszai, kalandok, sorozat Tovább!A Felső-Tiszai kalandok sorozat X. része volt pont az, ami a Balintól a süllőig címet viselte. A sors fintora, hogy 2 évvel később pont a XX. számot viseli az az epizód, ami egy süllőzésből lett balinozás történetét meséli el.

Tovább...

harcsarablás, hangja…, csattanás, belevisszhangzik, éjszakába Tovább!A harcsarablás hangja… az a csattanás, ami belevisszhangzik az éjszakába. Aki már hallotta, 100%-ig pontosan meg tudja mondani, hogy igen… ez volt A HARCSA. Idővel már méretet is tud „tippelni” a hanghoz, hiszen kis harcsaszáj, kis vákuum, kis csattanás -> kisebb hari.

harmadik, felvonásra, kellett, várni Tovább!A harmadik felvonásra alig pár napot kellett várni. Ekkor Sanyi barátommal már célzottan arra a helyre mentünk, ahol korábban a gyerekekkel horgásztunk igen jót! Mi változott az első próbához képest? Etetőanyag, csali, végszerelék nem változott, csupán a horgászat időpontja, valamint a helyszín.

szinte, kizárólag, folyóvízi, horgászatnak, szenteltem Tovább!Az idei évet szinte kizárólag a folyóvízi horgászatnak szenteltem eddig. Amikor csak időm engedte, kedvenc folyómon, a Tiszán kergettem a halakat. Évről évre próbálom jobban megismerni, kiismerni a vizet. Eszembe jut gyakran, hogy a korábbi években volt olyan horgásznapom...

Tovább...

barátommal, régóta, terveztünk, horgászatot Tovább!Milán barátommal már régóta terveztünk egy közös horgászatot. Ő a balinok kergetésében jeleskedett idén, én a jig horgászatot kedveltem meg nagyon ezen az őszön. Mindenképp szerettük volna átadni a tapasztalatainkat egymásnak, de legalább horgászni akartunk egy jót. Mire? Ami jön...

Twisterezés, gumihalazás Tovább!Twisterezés, gumihalazás. Egy olyan móka, ami nagyon eredményes is lehet, de ha az ember nem tud kapásig eljutni, nem tud egy halat sem kivarázsolni a vízből, hamar elmehet a kedve az egésztől. Szerencsére én előző év végén megéreztem azt, amiért jó ez a módszer...

vénasszonyok, elkezdődött, naptár, szerint, vagyunk Tovább!A vénasszonyok nyara épp elkezdődött a naptár szerint, túl vagyunk egy-egy, az országon átrohanó hidegfronton, de az időjárás még jócskán 25 fok feletti hőmérséklettel ajándékoz meg minket nap mint nap. Így nem volt nehéz eldöntenem, hogy amint egy szabad nap következett, azt horgászattal töltsem.

Tovább...

Tiszán, évenként, megismétlődő, csoda, amikor Tovább!Van a Tiszán egy évenként megismétlődő kis csoda, amikor a víz felszíne szó szerint megtelik élettel. Rovarok milliói kelnek fel több éves lárva „álmukból”, bújnak a felszínre, hogy ott pár órát eltöltve, repülve mutassák meg magukat a nagyvilágnak, gondoskodjanak az újabb nemzedékről...

szezonban, többet, horgásztam, Tiszán Tovább!Az előző szezonban egyre többet horgásztam a Tiszán. Volt, hogy partról feederrel, de volt, hogy csónakból pergetve kergettem a halakat. Minél több horgászaton voltam túl, annál több rálátásom volt arra, hogy amint az ember a „vízen” ül és nem a partról próbálja megfejteni a folyót...

Szerintem, valamennyi, horgász, –, legyen Tovább!Szerintem valamennyi horgász – legyen az finomszerelékes pontyhorgász vagy épp pergető horgász, aki a ragadozó halakat kergeti – vágyik arra, hogy időnként belenyúljon a „tuti”-ba. Azonban ez korántsem olyan egyszerű, pláne nem olyan gyakori, mint azt hinnénk.

Tovább...

leggyakrabban, elhangzó, kérdés, fórumban, horgászok Tovább!Talán az egyik leggyakrabban elhangzó kérdés a fórumban vagy épp a horgászok között, ha fogásokról beszélnek, hogy MIVEL fogtad? A hol kérdés is lényeges, de mivel a hely gyakorta – pláne a fórumos beszélgetések során – akár az ország másik végén is lehet...

Amikor, megjelenik, lassan, közeledünk, igazi Tovább!Amikor ez a cikk megjelenik, már lassan közeledünk az igazi, a legtöbb horgász által pergető szezonnak nevezett időszakhoz. Ez az írás azonban nem a tradicionális pergető időszakban készült, hanem a 2011-es évben „folyamatosan” gyűltek hozzá fényképek, de ami még fontosabb, az emlékek...

mindennap, adatik, lehetőség, együtt, horgásszon Tovább!Nem mindennap adatik meg a lehetőség, hogy együtt horgásszon a család. Az egyik tavaszi hétvégén végre sikerült mindent úgy alakítani, hogy legyen időnk egymásra, legyen idő az igazi, pihentető horgászatra. Erről a folyóvízi családi keszegezésről szól ez a kis írás, valamint arról...

Tovább...

menyhalazás, igazán, horgászatfüggők, módszere Tovább!A menyhalazás az igazán horgászatfüggők módszere. Hiszen miből is áll??? Első és legfontosabb, hogy hidegből, sőt nagyon hidegből. Másodszor sötétedés utáni műfaj, tehát nem elég, hogy majd megfagysz, még ráadásul csak a fejlámpa fényére kell hagyatkozni, akár egy csalizásnál, vagy ami nehezebb...

Szezonkezdés Tovább!Szezonkezdés. Érdekes szó ez, mert számtalanszor bebizonyosodott, hogy mindenkinek más és más időpontot jelent. Van, akiket csak az áprilisi-májusi napos napok csalnak vízpartra, de van, aki már január elsején áztatja a zsinórt, hátha horogra tud csalni néhány halat. Megmondom őszintén...

Mielőtt, meglepődne, címen, „bugyogtatás”, horgászmódszert Tovább!Mielőtt bárki meglepődne a címen, hogy „bugyogtatás” horgászmódszert még nem ismer, megnyugtatok mindenkit, hogy ez nem egy új technikát jelent. A szó eredete a 4 éves fiamhoz kapcsolódik. Mivel a Tisza ennyire közel van hozzánk, idén elhatároztam, hogy minden módszert kipróbálok.

Tovább...

„A, folyóvízen, tudhatjuk, horgunkra Tovább!„A folyóvízen sosem tudhatjuk, mi akad a horgunkra.” Már-már közhelyszerű ez a mondás, de minduntalan bebizonyosodik, hogy van igazságtartalma. Bár a fogott hal faját nagymértékben befolyásolja a feltűzött csali, mégis gyakran előfordul velem, hogy én sem igazán hiszek a halfogásban.

időjáráson, igazodjon, valaki Tovább!Ezen a nyári időjáráson igazodjon el valaki! A máskor normálisabb július most rekord meleget hozott, bezzeg az augusztus eleje, amikorra az ember a szabadságát ütemezi és a 35 fokot várja, hatalmas esővel érkezett. Az eső kevésbé zavart volna, ha a kinézett horgászhely...

tűztem, horgászszezonra, pergetéssel, kapcsolatban Tovább!Három célt tűztem ki magam elé erre a horgászszezonra a pergetéssel kapcsolatban. Az első, hogy fogjak BÁRMIT pergetve természetes vízen. A második, hogy fogjak egy 2-3 kilogrammos harcsát, a harmadik pedig, hogy fogjak süllőt, szintén pergetve. A természetes vízi pergetés még nehezebben indult...

Írás ajánlása ismerősnek!

Ajánlott termékek - Feederbotos horgászat (1998db termék) (Kattintson ide!)
Ajánlott írások - Feederbotos horgászat (902db írás) (Kattintson ide!)
Ajánlott fórumok - Feederbotos horgászat (7db fórum) (Kattintson ide!)
Videós írások Fogások
Kérés feldolgozása folyamatban...
Hiba az adatok betöltése közben.

Nyelv / Language:

Magyar  English

Pénznem / Currency:

A kosár üres.

Összesen: 0 Ft

Elkölthető bónusz pontok: Lépj be az egyenleg megjelenítéshez

Horgászbiztosítás

Rapala   Magnum Floater4290 helyett 2490Ft

SHIMANO Technium 4000FC

62.990 Ft
28.990 Ft - a készlet erejéig!

DAIWA Sweepfire E 3000B

9.990 Ft
7.990 Ft - a készlet erejéig!

PROLOGIC Stalking hátizsák és ülőke

21.500 Ft
19.990 Ft - a készlet erejéig!

ZEBCO Világító botvilla zöld

2.990 Ft
1.990 Ft - a készlet erejéig!

OWNER 50328 lándzsahegyű lapkás - 1

950 Ft
690 Ft - a készlet erejéig!

Akció ideje: 2014.06.01 - 2014.07.31
  Nyitóoldal :: Írások :: Áruház :: Akciók :: Fórum :: Apró :: Vizek :: Fogási napló :: Időjárás :: Céginfó Copyright © 2006
  Haldorádó horgász áruház, shimano, spro, energofish, rapala, top mix, fox, bojli, pellet, ponty, akció