Bojlis Suli 9. - Bojlis horgászat felszerelései - Sátrak, ágyak, kényelmi felszerelések

Az e témakörbe tartozó kiegészítőket sokan felesleges luxusnak tartják, ám ha több napot vagy esetleg hetet töltünk el a vízparton, egy műanyag horgászládán üldögélve fájó derékkal vagy egy beázott sátorban belátjuk bizony, hogy egy részére tényleg szükségünk van ahhoz, hogy jó közérzettel horgászhassunk.

1. sátor

A sátor képezi számomra e termékkör legfontosabb elemét, hiszen ebben tároljuk ruházatunkat és ebben is próbálunk pihenni két kapás közt, tehát alapfeltétele a vízállóság. Ma már rengeteg típus közül választhatjuk ki a számunkra megfelelőt, szinte minden nagyobb horgászcikk gyártó cégnek vannak megbízható, már jól bevált modelljei. De vigyázzunk, hiszen az olcsó később nagyon drága is lehet, ha egy túra közepén beázik, és ezáltal eláztatja az összes ruházatunkat és egyéb személyes holminkat.

A hosszabb horgásztúráinkat megkönnyítik a kiváló minőségű, bojlis horgászatra kifejlesztett sátrak, amelyek erre a célra minden kényelmi szempontnak megfelelnek, ilyen például a kapás esetén való kijutás és a felállíthatóság egyszerűsége. A kempingezéshez gyártott sátrakkal szemben ezeknél sokkal magasabb (140-160 centiméter) a bejárati nyílás, így könnyedén kifuthatunk a botokhoz kapás esetén. Két- vagy többszemélyes változatban kaphatóak. Egyes sátraknál az aljzatfólia hiányzik, ez a nyári időszakban kap fontos szerepet: egyrészt kellemesebb, hűvösebb a benti levegő, másrészt vannak olyan helyek, ahol természetvédelmi okokból csak ez a fajta sátor engedélyezett. A komolyabb típusokhoz általában kapható téliesítő ponyva, ez azoknak a horgászoknak készül, akik igazán komolyan gondolják, és télen is hajlandóak bojlis túrára indulni, ami valljuk be, hogy az utóbbi években egyre népszerűbb lett.

E sátrak anyaga kivétel nélkül, száz százalékosan víz- és szélálló, valamint gumírozott vagy nejlonhatásúak. Felületük impregnált, ezért mosószerrel ne mossuk, csak tiszta vízzel, mert elveszítheti víztaszító képességét. Felállíthatóságukat több részre bontható üvegszálból készült rudazat teszi lehetővé, amelyek végén fém vagy műanyag hüvely, illetve csap található. Általában két részből állnak, az egyik a belső kabin, ami egy egységet alkot az aljzatfóliával, és a rudazat is ezen fut keresztül. A kabinra kerül rá a másik, funkció szerint takaró, védő lepel, amit kötöző madzagok vagy tépőzáras pántok segítségével erősítünk a rudazathoz. A belső kabin és takaró közötti légréteg szigetelő és páramentesítő szerepet tölt be. A két sátorrész talajhoz rögzítése lehet hagyományos, de vannak speciálisan erre a célra készített, leginkább dugóhúzóhoz hasonlatos sátorrögzítő cövekek is forgalomban. Érdemes felkészülni a terepadottságok okozta szélsőséges helyzetekre, jártam már úgy egy bányató partján, hogy a gyári sátorvasakat lehetetlen volt leverni a földbe, egyszerűen képtelen voltam lefixálni a sátrat. Ilyen helyzetekre találta ki a Pelzer cég az általa forgalmazott, lényegesen könnyebben használható letekerhető sátorvas készletet. Ezzel már szinte minden helyzetben pofonegyszerű dolgunk van.

A bojlis sátrak kialakításukból adódóan szeles és viharos időjárás mellett is biztonsággal használhatóak. Előteres és normál változatban egyaránt megtalálhatóak. Az előteres sátraknál az erős cipzárral zárható előtér ajtaja fényvédős átlátszó anyagokból készül, ami a rossz időjárási viszonyok mellett a botok sátorból való jó láthatóságát biztosítja. A magasított oldalfal nagy szerepet játszik a belső tér növelésében, ami lehetővé teszi a bojlis ágyak elhelyezését, például kétszemélyes sátor esetén mindkét függőleges oldalfalhoz egy-egy bojlis ágyat helyezhettük el anélkül, hogy lefekvésnél, illetve felkelésnél a sátorfal akadályozna bennünket. A cipzár segítségével nyitható-zárható szúnyogháló lehetővé teszi a nyugodt pihenést kapásmentes időszakban. A sátrak színe természetközeli: egyszínű zöld vagy zöldes-barnás mintázatú, így beleolvadnak környezetükbe. Súlyuk a könnyű anyagoknak köszönhetően általában 5-10 kilogramm között mozog. A számos sátras kiegészítő között a sátorvilágítás is praktikus segédeszköz, melyet egy mágnes segítségével bárhová fel tudunk szerelni, segítségével éjjeli kapásnál gyorsan megtalálhatjuk a sátorajtón lévő cipzárt, sőt egyes modellek összehangolhatók az elektromos kapásjelzővel: ha a jelző csipog, a lámpa automatikusan felkapcsol.

Egy minden igény kielégítő profi sátor, természetesen a Foxtól…
… és egy egyszerűbb változat az X2 színeiben

2. Ernyő, sátras ernyő

Nézzük, mi a helyzet az egynapos horgászatok esetében! Ilyenkor felesleges sátrat cipelnünk, ekkor megfelel egy sátras ernyő is. Az ernyők funkciója az, hogy a mindent felőrlő napsütéstől, esőtől megóvjuk magunkat. Használhatjuk önmagában vagy sátrunkkal kombinálva, megnövelve az előtér méretét. A nyakrészen található menetes hüvely lehetővé teszi, hogy a rudazathoz képest negyvenöt fokos szögben eldönthessük ernyőnket. Alumínium szerkezete könnyűvé és gyorsan összeszerelhetővé teszi. Mellesleg ezt felállíthatjuk természetvédelmi területen is, mivel nincs alja, ezáltal nem tesz kárt az aljnövényzetben sem. Kétfajta változat kapható: a PVC lényegesen tartósabb, szemben a nylon anyagúakkal, amiknek viszont lényegesen kedvezőbb az árfekvése. Méretüket tekintve 2-2,5 méteres átmérőben készülnek. Az oldalfalat a cipzáras megoldásnak köszönhetően nem feltétlenül kell használnunk. Ma már az ernyő rögzítése sem ördöngös feladat, hiszen több cég kínálatában megtalálható a praktikus, egyszerűen, gyorsan földbe tekerhető ernyőtartó.

A sátras ernyő pótolhatja a sátrat egy rövidebb, egy-két napos horgászat alkalmával
A sima ernyő alá bepakolhatjuk felszerelésünket, kellékeinket - így sem az eső, sem a nap nem érheti

3. Szék, ágy, fotel

Ha megvan a sátrunk, nem árt, ha teszünk bele egy ágyat, ennek segítségével teljessé válik komfortérzetünk, nyugodtan pihenhetünk. Kezdetekben magam is feleslegesnek tartottam, aztán volt egy-két kellemetlen éjszakám, mikor meredek vagy gyökeres parton kellett táborozni, egy ilyen éjszaka után fáradtabban ébredtem reggel, mint amikor elmentem aludni, és iszonyatosan fájt a gerincem. Az ágy másik előnye, hogy ha lelépünk róla, már két lábon állunk, és nem négykézláb kell kivánszorognunk a sátorból. Lábuk és a fekvőfelület dőlésszöge minden esetben állítható, ezzel igazodhatunk a terepviszonyokhoz. Az sem hátrány, ha van hozzá ágytáska is, ez megvédi a szállítás közbeni ütődéstől, sérüléstől, az ágytakaró pedig lehetővé teszi, hogy lábbeliben fekve várjuk a kapást úgy, hogy közben nem koszoljuk össze fekhelyünket. Ha téliesített ágyat választunk, az még kellemesen melegít is. Az ágyak mérete általában 180-tól 230 centiméterig terjed, terhelhetőségük pedig akár a 120 kilogrammot is eléri, ezáltal mindenki kiválaszthatja az alkatához megfelelő modellt. Stabilitását legtöbbször hat láb biztosítja, a kényelmes elhelyezkedést pedig a vasszerkezetet takaró, vászonhoz feszített gumírozott kötél, mellyel állíthatunk fekhelyünk mélységén, illetve feszességén. Szállíthatóságuk egyszerű, mivel az ágyat lapra tudjuk hajtani, ezáltal lényegesen kisebb helyet foglal.

A fotelt a nappali órákban használom, amikor kiülök a botok mögé és a természet szépségét próbálom élvezni. Lényeges a megfelelő háttámla, emellett előnyös, ha dőlésszöge állítható. Nekem fontos, hogy legyen rajta valamilyen zseb vagy pohártartó, ebben lehet gyűjteni akár a tökmag héját is, ugyanis utálok olyan helyen horgászni, ahol az előző társaság szétdobálja, másrészt a szemetes helyen való horgászatot szabályzat is tiltja!

A Haldorádó Comfort fotel az egyik legjobb áron kapható jó minőségű, valóban kényelmes fotel, emellett praktikus, mert nagyon kis helyen elfér
Ez a nagy X2 fotel egy magasabb kategóriát képvisel, masszív anyagokból készült, emellett a háttámla dőlésszöge is állítható. Kifejezetten termetes (100 kiló feletti) horgászoknak ajánlom!
Az ágyak terén a Spro megbízható és kellemes árú modelleket kínál
A termo ágytakaró a hideg évszakokban teheti kellemesebbé a közérzetünket

4. hálózsák

A hálózsák sokban megkönnyíti a horgászok életét, nem kell magukkal nehéz takarókat és felesleges plédeket cipelni, kis helyen elfér, mégis kellően meleg. Csupán az évszaknak megfelelőt kell kiválasztani, mivel kapható három és négy évszakos változatban is. Azon horgászok számára, akik sűrűn járják a vízpartot, érdemes kétfélét tartani ebből, így elkerülhető a kellemetlen vacogós és az „izzadságtól nem tudok aludni” című „fejezet” egyaránt. A téliesített típusokhoz általában jár egy kispárna is, ami további előnyt jelent. A jobbak anyaga páraáteresztő és vízálló.

A Carp Academy hálózsák a nyári hónapokban lehet megfelelő választás…
… télire pedig a négy évszakos Fox az abszolút befutó

5. sátorfűtés, gázfőző

Ha elég eltökéltek vagyunk, télen is belevághatunk a bojlis horgászatba, ekkor van komoly jelentősége a sátorfűtésnek. Ezek legtöbbször kisebb gázpalackról működtethetők, több fokozatban állíthatók, így akár egész éjjel is üzemelhetnek, miközben mi alszunk. Mindenképpen gondoskodjunk a sátor kellő szellőzéséről a szénmonoxid mérgezés elkerülése érdekében! A tábori tűzhely szintén egy praktikus segédeszköz, ez ugyanolyan palackról működik, mint a fűtés. Segítségével gyorsan hozzájuthatunk a reggeli kávénkhoz, emellett azért is fontos, mert egyre több szereléket zsugorcsővel készítünk, és ha horgásztúra közben változtatni szeretnénk, vele könnyen juthatunk forró vízhez, amivel probléma nélkül elkészíthetjük az új előkénket, ami akár a siker kulcsa lehet!

Íme, a sátorfűtés a türelmetlen horgászok számára, akik nem tudják kivárni a tavaszt
A gázfőző egész évben, évszaktól függetlenül hasznos segítség lehet
A gázpalack, ami az újabb típusú, gázüzemű segédeszközöket működteti

Mire számíthatunk a következő részben?

Bojlis Suli 10. - Bojlis horgászat felszerelései - Miben szállítsuk, tároljuk felszerelésünket?

Különböző táskák, hátizsák, dobozok bemutatása.

Írta: Haskó Tamás (Carpjunior)