SPRO DragMaster EX-Class 8400 gyorsteszt

SPRO DragMaster EX-Class 8400 gyorsteszt

Könnyen megeshet, hogy a 2009-es SPRO katalógus lapjait végigpergetve átsiklik valakinek a tekintete az új DragMaster szérián, ám ez kétszeresen is hiba volna. Már pusztán az a tény is figyelemre méltó, hogy a cég harcifékes modelleket is felsorakoztat idei kínálatában, bár ez önmagában még nem feltétlenül érdemelne egy teljes cikket. Az új orsók azonban olyan műszaki megoldásokat is magukban rejtenek, amiket csak kézbe vétel és kipróbálás után tudunk a jelentőségüknek megfelelően értékelni.

A DragMaster forma- és színvilága inkább a hagyományokhoz áll közelebb, a szolid matt fekete alap és az ezüst kiegészítők uralják megjelenését. A SPRO Passion orsóknál bevezetett félig selymes, félig gumis jellegű bevonat kellemes tapintást kölcsönöz az orsónak. A szerkezet szívósan szilárd műanyag vázba épül, amelyet esztergált alumínium dob, szépen megmunkált, golyóscsapágyas markolattal ellátott hajtókar és erős, cső alapú felkapókar tesz teljessé. A hajtómű járása normális, zajtalan, nem túl pörgős, amolyan igásló-féle.

SPRO DragMaster EX-Class 8400 az új harcifékes orsó

Méret:40
Méretsor:20, 30, 40, 50
Tömeg:429 g (katalógus szerint) 388 g (mért adat)
Áttétel:5,1:1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:hátsó fék + harcifék
Csapágyak7+1
Zsinórkapacitás:190 m / 0,30 mm
Zsinórbehúzás:81 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:grafitszálas műanyag
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:grafit pótdob
A gyártó honlapja:http://www.spro.nl

A 40-es orsó dobját éppen megtölti egy 350 méteres tekercs 20-as SPRO Carp Maxx zsinór
A nagy átmérőjű zsinórvezető görgőt golyóscsapággyal építették egybe

Nyilván nem véletlenül nevezik DragMasternek a SPRO újdonságát (drag = fék), mert egyik fő erőssége éppen a fékrendszere. Három dolgot érdemes róla kiemelni: erős, precíz és flexibilis. A hátsó fékes mezőny átlagához képest viszonylag hosszú, másfél fordulatnyi szabályozási tartománnyal rendelkezik. A fékgombbal beállítható legnagyobb fékerő 4 kg felett van, de erre még a harcifék is rátesz egy lapáttal, úgyhogy a dob gyakorlatilag állóra fékezhető. A fék az „értelmes” tartományon belül (3-4 kg-ig) kifogástalan egyenletességgel, letapadás nélkül adagolja a zsinórt. Ennél nagyobb erőknél a tekercsbe bevágódó zsineg miatt már nem lehet reálisan megítélni a teljesítményt, de ilyen szoros fékkel legfeljebb óriás harcsára horgásznak, és valószínűleg nem is ezzel az orsóval.

Ami a flexibilitást illeti, már az első próbálgatások során feltűnt, hogy a harcifék milyen széles erőtartományban dolgozik. Ezt a benyomást később a szerkezet vizsgálata is alátámasztotta, de egyelőre maradjunk csak a gyakorlati próbáknál.

A fékerőt a szokásos módon állítottam be a hátsó gombbal, a harcifék karját középen hagyva. A 20-as zsinórhoz rutinból, érzésre beállított fékerőt utólag 1,2 kg-nak mértem a rugós mérleggel
A harcifék karjának teljesen kiengedett állapotában a dob minimális ellenállással, gyakorlatilag szabadon forgott az előbbi fékbeállítás mellett. Éppen úgy viselkedett, mintha egy „élesre állított” nyeletőfékes orsó lenne!
Fárasztás közben előállhat olyan helyzet, amikor bármi áron meg kell fordítanunk a halat, nehogy akadóba fusson. A harcifék kallantyút a másik szélső helyzetbe átfordítva kb. a kétszeresére (1,2 kg-ról 2,5 kg-ra) növekedett a fékerő a beállított alapértékhez viszonyítva
A kibontott hajtóművet látva első reakcióm az volt: hát ez tényleg „zsír új”, rendesen megpakolták a gyárban! Kipróbáláskor bizonyára emiatt tűnt egy kicsit visszafogottabbnak az orsó pörgése
A hajtómű csapágyazása mintaszerűen precíz és erős. A tányérkerék és a csiga is két-két golyóscsapágyon támaszkodik, amelyek pontosan illeszkednek a tengelyen és a fészkükben is. Ennek köszönhető, hogy a rotornak és a hajtókarnak hajszálnyi kotyogása sincs
Nem csak a meghajtó, hanem a dobemelő fogaskerék is golyóscsapágyon forog, ami csökkenti a kopást, és hozzájárul a szerkezet sima futásához
A dobemelő kulissza S alakú vájata a minél egyenletesebb zsinórfektetést szolgálja
A tűgörgős, holtjátékmentes visszaforgásgátló blokkja a csiga két golyóscsapágya között helyezkedik el

Csapágylista
Tányérkerék2
Csiga2
Dobemelő fogaskerék1
Zsinórvezető görgő1
Hajtókar fogantyú1
Visszaforgásgátló1
Összesen 7+1

Az orsó hajtóművének és főbb szerkezeti egységeinek kialakítása lényegében nem tér el a korszerű, középkategóriás orsóknál megszokott szerkezeti megoldásoktól, ám a célszerűen elhelyezett csapágyak, a pontos illesztések, és a korrekt kivitelezés már az eddigiek alapján is az árkategóriája élmezőnyébe emeli a DragMastert. Azonban a java még csak most jön!

A hátsó fék egységet szétszerelve magyarázatot kapunk arra is, hogy mitől ilyen széles a harcifék szabályozási tartománya. Lényegében arról van szó, hogy a két kezelőszerv - a fékgomb, és a harcifék kar - közrefogja a féklamellák által alkotott „szendvicset”. Hátulról a fék gombja szorítja össze a betéteket egy erős rugó közvetítésével, elölről pedig két ékkel van megtámasztva a fék blokkja. Amikor kilazítjuk a harciféket, akkor tulajdonképpen kihúzzuk a fék alól ezt a támasztékot, szinte a levegőben forog az egész fékberendezés. Amikor pedig odatekerjük a kart, akkor ismét befeszülnek az ékek, és megnövekszik a fékerő.

A fék blokkját egyik oldalról a hagyományos szabályozó gomb, másik oldalról a harcifék karja fogja közre. A harcifék lelke tulajdonképpen a lamellák közé befurakodó két kis ék, ezek teszik lehetővé a gyors és széles tartományú váltást
A különleges, csapott kialakítású alátét és az ékek együttműködése jelenti a DragMaster harcifékének kulcsát
Az ékeket a „harci kallantyú” belső részén kialakított félköríves ékpályák tolják ki-be

,"s","75%","k"]TIPP: Minden orsónak jót tesz, ha kilazított fékkel tárolják. A DragMasternél érdemes azt a gyakorlatot követni, hogy az orsó elpakolásakor kinyitjuk a harcifék kallantyút, így tehermentesítjük a szerkezetet. Ezzel nem csak a rugót óvjuk a kifáradástól, hanem a féklamellák összetapadását is megakadályozzuk. A legközelebbi horgászat alkalmával nem kell bíbelődni a fék újraállításával, hiszen egy mozdulattal visszaállítható a korábban belőtt fékerő.[-doboz]

A harcifék gyakorlati hasznaként általában a fárasztás egyes fázisaihoz való gyors alkalmazkodást szokták kiemelni (akasztáshoz keményebb, szákolás előtt lazább beállítás). A hagyományos harcifék konstrukcióknál valójában két fékszerkezet van „sorba kapcsolva” ugyanazon a tengelyen. Ezeknek a megoldásoknak egyrészt nagyobb a helyigénye, másrészt kevésbé széles a szabályozási tartománya. A DragMaster esetében egészen másról van szó, amint ez a bemutatásból kiderült. Itt egyetlen fékrendszerrel van dolgunk, amelynek két kezelőszerve van. A hagyományos fékállító gombbal végezzük el a finom beállítást, a harcifék kar pedig azonnali, gyors váltásokra ad lehetőséget. A beállítási variációk széles skálája alapján a DragMaster fékrendszere nem csupán a fárasztás közben változó erőhatások gyors kezelésére alkalmas, hanem akár teljes értékű nyeletőfékként is használható!

Nyugodt szívvel ajánlom!

Írta: Benyhe János
Fotók, videó: Takács Péter, Benyhe János

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.