Spro Incognito Pro 965 ICT gyorsteszt

Spro Incognito Pro 965 ICT gyorsteszt

A feederbotos horgászatot a finomszerelékes módszerekhez szokás sorolni, ám kicsit kilóg a hagyományos skatulyákból. A hal gyanakvását elaltató, észrevétlen végszereléket és a leheletnyi kapásra is megrezdülő spiccet tekintve kétségkívül finom horgászatról van szó. Ugyanakkor a tömött etetőkosár meglódítása erős, gerinces botot kíván, és hogy a lendületbe hozott kosár 100 méternél távolabbra elrepüljön, ahhoz bizony komoly, nagy dobú orsó kell. Ezzel helyben is vagyunk: a most bemutatott Spro Incognito Pro szinte minden porcikája a távdobást szolgálja!

Méret:65
Tömeg:555 g (katalógus szerint) 586 g (mért adat)
Áttétel:4,8:1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék
Csapágyak:8+1
Dobperem átmérője:65 mm
Zsinórkapacitás:250 m / 0,25 mm
Zsinórbehúzás:98 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:grafitszálas műanyag
Dob anyaga:alumínium
A gyártó honlapja:http://www.spro.nl

Az új orsó minden porcikája a távdobást szolgálja

Hosszan lehetne azon tanakodni, hogy a tyúk volt-e előbb vagy a tojás, vagyis hogy a feederezők kedvéért fejlesztették-e ki a távdobó orsókat, vagy a nagyra-(nagy dobásra)-vágyó feederesek néztek körül a piacon, és találták meg maguknak az arra alkalmas eszközöket. Valószínűleg az utóbbi forgatókönyv állja meg a helyét, hiszen a tengerparti horgászok „surf-casting” módszere már régről ismert műfaj, és nagyjából ugyanarról szól, mint a távolsági feederezés: hosszú bottal, nagy orsóval hatalmasakat kell dobni, túl a hullámverési zónán. A szerelék finomítása a tengeri fegyvernemben is indokolt: vékony zsinórral jobban megy a dobás, kevésbé kap bele az áramló víz, és a tenyérnyi lepényhalakra felesleges is lenne a cápázó cucc.

Hogy az Incognito Pro-nak köze van ehhez a tengeri vonalhoz, arról a fenti okfejtésen túl az is tanúskodik, hogy a katalógusban kifejezetten sósvízi horgászatra alkalmas orsóként tüntetik fel. Erre utal a fékrendszer zárt kialakítása is: egy gumi fedél tartja távol a féklamelláktól a sós permetet. A tengeri kivitel természetesen édesvízi körülmények között is jól jön. A szigetelt fék beázásától esős időben sem kell tartanunk, és az orsó egyéb részei is jobban ellenállnak a külső behatásoknak.

A dob méretarányai kissé szokatlanok, ám ez nem véletlen

Egy távdobó orsó esetében szinte minden a dob körül forog (nem csak a felkapókar), járjuk hát körül mi is alaposan a témát! A találó „peremfutó” elnevezés egyben az ilyen elven működő orsóink egyik korlátjára is rámutat - a peremen való súrlódás fékezi a zsinór lefutását. Minél kisebb átmérőjű, és minél mélyebb a dob, annál fokozottabb mértékben lép fel ez a jelenség. Az Incognito erősen kúposodó dobja éppen ezt a zavaró tényezőt iktatja ki, hiszen könnyű belátni, hogy a hátsó, nagyobb átmérőjű részről lepergő zsineg a közelébe sem kerül a peremnek, nemhogy súrlódna rajta. Természetesen sok múlik a zsinór minőségén is: ilyen dobon csak a viszonylag vékony (20-25-ös), lágy zsinórok viselkednek megfelelően, egy vastag, rugószerűen merev damil folyton leugrálna róla. Persze erre a sekély dobra senkinek nem jutna eszébe vastag zsinórt tenni, hiszen alig férne rá valami. Ugyanakkor vékony zsinórhoz kifejezetten előnyös a match orsókról már jól ismert teli dob, mert nem kell bíbelődni az alátöltéssel. Gyakorlatilag nem számít, hogy 200 vagy 300 méter damilt tekerünk fel, éppen olyan hatékonyan tudunk vele dobni, hiszen nincs magasan kiálló dobperem, ami útban lenne.

A hibátlan zsinórprofil alapvető elvárás egy távdobó orsónál

A dob alakja természetesen még nem minden, nagyon sok múlik a zsinórfektetés hogyanján és mikéntjén is. A jó minőségű távdobó orsóknál kizárólag a csigás rendszerű dobemelés jöhet szóba, hiszen ilyen magas spulnit a hagyományos, excenter-fogaskerékkel mozgatott mechanikával már nem lehet egyenletesen feltölteni. A zsinórmenetek szabályos, egymást keresztező elhelyezkedése is elősegíti a zavartalan távdobást.

A tökéletes zsinórfektetést csigás dobemelési rendszer biztosítja. Az elv egyszerű - a feltekert zsinór pontosan a kereszthornyos tengely mintázatát lemásolva kerül fel a dobra
Az óriási dob természetesen nem tömör, a súlycsökkentés érdekében belülről ki van könnyítve
Gumi fedél védi a féket az esőtől, és a szennyeződésektől
A fedelet leemelve látszik, hogy nem kispályás fékkel van dolgunk
Hatalmas féklamellák szavatolják a fékberendezés tökéletes működését
A fékerő teszteléséhez vastag fonott zsinór került a dobra

A fék felépítéséből már előre lehetett sejteni, hogy itt nagyobb gond nem merülhet fel, ami a próbák során be is igazolódott. A teli dobnak köszönhetően öröm volt a tesztelés, hiszen a zsinór közvetlenül a fém dobon feküdt, így a legszorosabbra húzott féknél sem zavarta a megítélést a felcsévélt menetek közé bevágódó, beszoruló zsineg. A régimódinak tűnő, mutatós rugós mérleg nagyon praktikus és szemléletes eszköz a fék vizsgálatára. Míg a modern digitális mérlegeken csak ugráló számokat lát az ember, addig a mutató kitérésén, vagy éppen ingadozásán remekül követhető a fék viselkedése. Nos, az Incognito fékrendszere nem okozott csalódást. A legkisebbtől a legnagyobb fékerőig abszolút egyenletesen működött, rángatás vagy letapadás legcsekélyebb jele nélkül. A beállítási tartománya elég széles ahhoz, hogy finom horogelőkével is nyugodtan horgásszuk vele, ugyanakkor a maximálisan elérhető 5 kg-os fékerő olyan nagy tartalékot jelent, amit szinte lehetetlen kihasználni gyakorlatban.

A méretes, golyóscsapágyazott görgőn felcsévélés és fárasztás közben sem súrlódik a vékony zsinór
Igényes kivitelről árulkodó apróság: a rugóház fedele nem csak fényes, de valóban fémből van!
A rotorvillákba beépített „minipartvis” a dob szoknyájához érve megakadályozza, hogy a laza zsinór véletlenül a dob alá keveredjen

A hajtóműben alkalmazott anyagok és megoldások a magasra tett mércének is megfelelnek. A nagyméretű, porvédett golyóscsapágyak teherbírásához nem férhet semmi kétség. Műanyag alkatrész mutatóba sem akad, a golyóscsapágyazott dobemelő csigatengelyt meghajtó fogaskerék is bronzból készült. Az erőátvitel jól terhelhető, bírja a nehéz szerelékek nagy távolságról való gyakori kitekerését. A nagy méretű dobnak köszönhetően a közepes áttételi arány is elég nagy zsinórbehúzási sebességet eredményez (hajtókar-fordulatonként közel egy méter) ami a felcsévélés-újratöltés holtidejének csökkentésében játszik szerepet.

Csapágylista

Tányérkerék2
Csiga1
Dobemelő csigatengely2
Zsinórvezető görgő1
Hajtókar fogantyú2
Visszaforgásgátló+1
Összesen8+1

A masszív, közepes áttételű hajtómű összhangban van az orsó rendeltetésével
Nagy méretű golyóscsapágyak gondoskodnak a fogaskerekek tartósan sima futásáról
A hosszú tűgörgőkkel felszerelt, holtjátékmentes visszaforgásgátló - fő funkciója mellett - második csapágyként támasztja meg a bronz főtengelyt
A dobemelő csigatengelyt is bronz fogaskerék hajtja

Summa-summarum, aki távolsági feederezésben gondolkodik, az mindenképpen vegye számításba ezt a Ferrari-színű dobóbajnokot, nagyot nem tévedhet!

Az orsó szétszedéséről, és teszteléséről a videofilm szolgál további részletekkel

Írta: Benyhe János
Videó, fotók: Takács Péter, Benyhe János

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.