Amurhorgászat praktikái 1. rész

A horgászok jelentős részénél az amur nem több mint a pontyhorgászat egyik járulékhala, tudatosan nagyon kevesen horgásznak rá, pedig ha jól előkészítjük a horgászatot, fantasztikus élményekben lehet részünk! E hal rafináltsága, ereje és páratlan küzdeni tudása miatt én magam rendszeresen „vadászom” vizeink torpedóját. Idén az első kísérleteket barátommal egy számomra kedves kis tavacskán kezdtük, mivel ennek sekély vize lényegesen gyorsabban melegedett, mint a környék csatornái, ezáltal több esélyt láttunk a halfogásra. Tartsatok velem és nézzük, hogyan is sikeredett az amurhorgászat!

Horgászhelyünket egy kevésbé ismert, horgászegyesületi kezelésben található tavon jelöltük ki. A tó halállománya nem veszi fel a versenyt egy intenzíven telepített magántóval, de tartogat meglepetéseket a kitartó horgászoknak. Gyakran itt horgászó barátaim meséltek arról, hogy sok szép amur is él a vízben. A tavon sok stég is található, amely a horgászat szempontjából kényelmes, de a hal fárasztását gyakorta megnehezíti.

Az alapozó etetés lelkét képző termékek

Az etetés helyét jelző bója elhelyezése után elkészítettük az alapozó etetést, egy nagyon tartalmas, gazdag amuros etetőanyagot, melyet mag mixszel és folyékony aromával tovább tuningoltam a gyors siker reményében.

Első lépésként keverjük össze a Haldorádó Nagy Amur etetőanyagot…
… a Haldorádó Amur L’amour etetőanyaggal. Egy átlagos horgászat során 2 kg Amur L’amour és 1 kg Nagy Amur elegendőnek bizonyul
A mag mixet külön aromázom, amit a biztos hatás érdekében már előző este elvégzek. Ezt kell majd az etetőanyaghoz keverni. 1-2 kg mag mix többnyire elegendő
Nagyon intenzív, jellegzetes aromával rendelkezik a Nagy Amur Aroma Tuning, amely meg is festi a magvakat
Ezt hozzákeverve az etetőanyaghoz olyan tartalmas eledelt kapunk, amelynek egyetlen termetes hal (főként, ha amur) sem tud ellenállni! Ez képezte alapozó etetésemet
Jól látszódik, hogy milyen tartalmas keverékről is van szó!

Különféle csalikkal kísérleteztünk az eredményes horgászat érdekében. Én a Haldorádó Kukorica Tuning - Nagy Amur üvegcsében található tigrismogyoróval, Lajos barátom pedig Haldorádó Kukorica Tuning - Amur L’amur csemegekukoricával csalizott, és (itt jön a lényeg!) mindketten meglebegtettük azokat. A csali meglebegtetését vagy balanszírozását nagyon fontosnak tartom az amur horgászatában, hiszen az etetőanyag-szőnyegből így kiemelt csalit sokkal előbb felveszi a hal, mint a fenéken fekvő szemeket. Sőt gyakorta a horoggal ellátott csali akkor is a szájába kerül, ha nem is azt akarta megenni, egyszerűen nem tudja kikerülni! 5 centinél magasabbra azonban nem célszerű a csalit felemelni, ezt előtte mindenképpen ellenőrizzétek le!

Bevált csalizási kombinációink, melynek már sok amur lett az „áldozata”

Az etetés után néhány óra nyugalom következett. Már kezdtünk elbizonytalanodni a sikert illetően, egyre kevésbé bíztunk a halfogásban. Aztán egyszer csak, mint derült égből a villámcsapás, úgy érkezett egy hihetetlen füstölős kapás, mely Lajos botját próbálta volna elvinni, de a nyeletőfék tudta a dolgát és félelmetes tempóban adagolta a zsinórt a menekülő halnak. Bevágásra nem is volt szükség, mivel az önakasztás tökéletesnek tűnt. A hal nagyon komoly erővel küzdött és az amuroktól megszokott összes trükköt eljátszotta a szabadulás érdekében, de tizenöt perc elteltével feladta a harcot és békésen tűrte a szákolást. Első szemlére, ahogy matracra helyeztük, kilenc kilogrammosnak saccoltuk. De nem sok időnk maradt örülni, mivel Lajos másik kapásjelzője kezdett csipogásba, óvatos ejtős kapást jelezve számunkra.

Csendélet a horgászhelyünkön
Az amur eredményes horgászatnál nagyon fontos a tökéletes fékrendszerű nyeletőfékes orsó

A bevágást követően örömmel nyugtázta, hogy ismét amurral van dolga, és boldogan kezdett bele a fárasztásba, mely néhány percet vett csak igénybe, ugyanis a hal nem volt több hat kilónál. Vidáman helyeztük pontyzsákba a halakat, majd a visszadobást követően a halfogás körülményeit tárgyaltuk ki. Ismét beigazolódott, ha amurcsapat érkezik az etetésre, rövid időn belül nagyon könnyen megélhetünk több kapást is, mivel a csapat addig tartózkodik az etetésen, míg talál kedvére való finom falatokat.

A már jó bevált amuros végszerelékünk

Alig egy órán belül Lajos fogott még egy „torpedót”, ami súlyban nem haladta meg előző testvéreit, de az örömünk határtalan volt, hiszen a szezon elején jártunk még, és hol vannak az igazi meleg nyári éjjelek, mikor a legszebb halakat szoktuk fogni?! Tehát az első komolyabb próbánkat máris siker koronázta.

Lali őszinte öröme a három gyönyörű amur mellett. Kell ennél jobb kezdés?!

Amit csupán érdekességként említek meg, hogy mindketten egy etetésen horgásztunk. Lajos ült a bal, én pedig a jobb oldalon. 4 kapásunk volt összesen. Három Lajosnak (mind a hármat meg is fogta), egy pedig nekem, amely a határozott húzás ellenére nem akadt meg. Mégsem voltam elkeseredve, hiszen etetési taktikánk tökéletesen működött, az pedig már nem rajtunk múlott, hogy a halaknak ma Lajos (csalija) volt a szimpatikusabb.

Gyorsan erőre kapott a pontyzsákban pihenő, majd lefotózott amur
Menj, élj boldogan!

Ha tetszett a cikk, tartsatok velem legközelebb is, mivel szándékomban áll több epizódon keresztül bemutatni a nyár slágerhalának is nevezhető az amur horgászatának apró mesterfogásait, természetesen más helyszíneken is!

írta: Haskó Tamás (Carpjunior)