Tesztelünk és karbantartunk 10. rész - Okuma Longbow LB50

Tesztelünk és karbantartunk 10. rész - Okuma Longbow LB50

Elérkeztünk az orsók karbantartásával foglalkozó, tízrészes sorozatunk befejező epizódjához. A felvezetésben beharangozott utolsó orsó sajnos nem érkezett meg hozzánk, de szerkesztő-operatőrünk megmentette a helyzetet: előkapta saját Okumáját, mint bűvész a nyulat a cilinderből, így az utolsó részben is lesz mit felboncolnunk.

Mielőtt csavarhúzót ragadnánk, Takács Peti még beavat minket az orsó történetébe, és megosztja velünk tapasztalatait.

Amikor megfertőzött a horgászat, rögtön bevásároltam egy rakás, hirtelen nagyon jónak vélt horgászeszközt az egyik ismerősömtől. Működött is minden, ameddig meg nem tudtam, mit jelent az, hogy letapad a fék, vagy dobáskor visszavált a felkapókar. Mindegy, rég volt, elmúlt… Saját káromon tanultam meg, hogy mi a különbség a horgászeszközök között. Így szépen lassan elkezdtem a normális, használható felszerelések beszerzését. Így vettem meg az Okuma Longbow-t is, és mivel akkor a „párban szép” volt a divat, rögtön kettőt vettem belőle, pedig nem volt ám olcsó az akkori pénzügyi helyzetemhez képest.

Na, ez volt az az orsó, amit a mai napig nem bántam meg. Jó pár év van már benne. Volt már homokban, vízben, sárban, mindenütt, de a külső takarítások, törölgetések és zsinórcserék kivételével sosem volt szétszedve, leginkább azért, mert dunsztom sincs, hogyan kellene nekikezdeni, hogy a végén össze is tudjam rakni!

Az orsó, amit most felveszünk, szerintem hibamentes. Egy dolog van csupán, ami a téli menyhalas horgászatoknál elő szokott fordulni: nagyon hidegben a visszaforgásgátló nem működik.

Szeretem ez az orsót. A párja kicsit harcedzettebb, mivel a múltkor leesett a behúzó kocsimról és áttoltam rajta a vas tolikocsit és rajta kb. 50 kg horgászfelszerelést. Egy baja történt csupán. A hatszögű hajtókarja elhajlott a tövében, amit kihúzva visszakalapálgattam az én tudásom szerint. Most kicsit érdekesebben forog, de még ezek után is hibátlanul működik. Ahogy mondani szoktam: új ez még mindig…

A dob és a hajtókar leszerelésének bemutatásától így a tizedik részben már remélem, hogy eltekinthetek, ezért csapjunk is mindjárt a közepébe!

Még egyben van…!
Vessünk egy gyors pillantást a leszedett dobra: egy gumigyűrű tartja a helyén a fék alkatrészeit. Minden rendben, nem piszkosak és elég zsírosak a lamellák, mehet vissza a helyére az egész így, ahogy van
A rotort 14-es kulccsal tudjuk leszerelni
Az ON-OFF felirat figyelmeztet, hogy balmenetes anyával van dolgunk!
A nyeletőfék váltókarjának leszerelése lesz a következő lépés
A rögzítő csavar kicsavarozása után egy könnyed feszítéssel le lehet ugratni a kart a rövid tengelycsonkról
Vigyázzunk, hogy a csavarhúzóval meg ne sértsük a fényezést!
Most már nincs semmi akadálya annak, hogy leszereljük a fedelet
Vigyázzunk a gumitömítésre, el ne szakadjon! Egyébként nem kell levenni, csak azért így mutatom, mert máskülönben nem látszana a fekete gumi a fekete fedélen
A tányérkerék kiszedése még korai, ne erőltessük! Előbb a dobtengelyt kell kihúzni, amihez egy csavarhúzó segítségével le kell pattintanunk azt a kengyelt, ami összeköti a dobemelő csúszkát a tengellyel
Miután leugrott a kengyel…
… akadálytalanul kihúzhatjuk a tengelyt is
A nyeletőféket visszaváltó alkatrészt hajtsuk félre az útból…
… és emeljük ki a tányérkereket
Már csak a dobemelő fogaskerék és a csúszka maradt a hajtóműházban, de ezeket nem tartja semmi, egyszerűen kivehetők a helyükről
A nyeletőféket tulajdonképpen békén is hagyhatjuk, ha nincs rá panasz, de most a teljesség kedvéért belenézünk. Egyébként jól védett elhelyezése miatt nem különösebben érzékeny a koszolódásra
Az U alakú zárólemeztől megszabadulva immár szabadon szétszedhetjük a nyeletőféket
Miután a hátsó fertállyal végeztünk, támadjuk meg az orsó elejét!
Mielőtt tovább bontanánk,…
… akasszuk le a kis rugót az orsóház nyúlványáról
Emeljük ki a csigát, a ráfűzött alkatrészekkel együtt
A csapágy egy bronz gyűrűben foglal helyet. Összerakásnál majd figyeljünk rá, hogy a belső perem alul legyen
A hajtóműből átszivároghat a zsír a visszaforgásgátló görgőihez. Ilyenkor tipikus tünet, hogy hidegben nem fog a visszaforgásgátló, hátrafelé „szalajt” az orsó a megdermedt zsírban letapadó görgők miatt. A kis acélhengereket kimosás vagy törölgetés után nagyon kevés zsírral helyezzük vissza a műanyag kosárba. Elég annyi, amitől a helyükre tapadnak, és összerakásig ott is maradnak a görgők
A görgőpályát egy leszorító rugó tartja a vázban
Könnyen kivehetjük a helyéről, ha teljes mosást, nagytakarítást végzünk, de egyébként akár maradhat is
A visszaforgásgátló V alakú lemezrugóját a fedél szorítja a helyére. Nyitott állapotban kapcsolgatva hajlamos elrepülni, vigyázzunk rá!
A fedél helyretételekor egy kis csavarhúzó segítségével igazítsuk a helyére a nyeletőfék váltókarjának tengelyét
A felkapókar csuklója fém persellyel van ellátva
Először a csuklót kell leszerelni, a fedél csak azután jön le, a pereme miatt
A fedél leemelése után kivehetjük és megtisztíthatjuk a rugós egységet. Visszaszereléskor összenyomott állapotban tegyük be a helyére
A rugós váltórúd végének a nyíllal jelzett lyukba kell visszakerülnie

A filmsorozat befejező része következik. A nyári szezonban a karbantartó brigád is horgászni megy, télen folytatjuk (vagy nem, az még addig kiderül).

Írta: Benyhe János
Videó: Takács Péter

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.