A tökéletes bolognai páros

Három hét horgászat nélkül. Borzasztóan sok idő. Nekem. Páromnak csak tovaröppenő órák, amikor nem a vízparton ülök, hanem otthon terelgetem csemetémet. Megértem, hiszen ő van egész nap a kis trónörökössel, aki egy kis terminátor. Élő szövet a fémvázon, lemeríthetetlen akkumulátorral. Az én beépített aksim viszont kezdett nagyon vörösen világítani, jelezve, ideje lenne feltölteni. Az augusztusi szett pont kapóra jött, hiszen egy ilyen „tesztet” otthon úgy is elő lehet adni, hogy „Drágám, ez munka!”. Előbb a munka, utána a szórakozás. Hogy a kecske is jól lakjon, és a káposztából is maradjon valami, olyan összeállítást választottam, amivel olyan helyszínen horgászhatok, ahová a család is elkísérhet. A sokszor emlegetett „Kevés cucc kelljen hozzá!” pedig most is szem előtt tartandó kitétel volt. Hiába, a kisgyerekes apukáknak - ahogy én tapasztalom - két dologból van kevés a pecához. Időből és helyből az autóban. A pénzről nem beszélünk, hiszen az a legkevesebb.

Az augusztusi szettek közül egy igazi csemegét választottam. A módszer, amihez a szett felső kategóriás felszerelést kínál, nem más, mint a bolognai botos horgászat. Mivel régen volt már szerencsém egy kis úsztatós pecához és tudtam, hogy egy bolognai felszerelést akár szülőfalum közelében, a Tiszán is próba alá vethetek, rövid tanakodás után kipipáltam a Shimano Technium CX TE 5 GT 6 méteres bolognai botból és Shimano Stradic 2500 GTM-RB orsóból álló felszerelést. A szettet alkotó mindkét elem igazi ínyencfalat, ezért nagyon vártam már, milyen érdekességeket, hasznos ötleteket fogok találni a boton és az orsón. Nem vártam hiába.

Szemrevaló páros

Mielőtt azonban elmerülnék a részletekbe, pár gondolatban fussuk át, miről is szól a bolognai módszer, mi a lényege, és hol lehet eredményesen alkalmazni.

A bolognai, vagy ahogyan sokan ismerik, a „hosszú botos” módszer eredete a messzi Olaszhonban keresendő. Az olasz mesterek dolgozták ki a tiszta vizű folyókban élő domolykók megfogására. Később más nemzetek horgászai is ráéreztek a folyóvizeken más halfajokra is tökéletes módszerre, és sokáig elmaradhatatlan kelléke volt a folyóvízi versenyeknek a hosszú pálca. A bolognai botokat később a rakós botok kiszorították, de őshazájában mind a mai napig mesteri szinten kell tudni használni, hiszen vannak folyók, ahol a túlparti bokorsor előtt úsztatva lehet csak lépre csalni a ravasz domolykókat. A bot hossza eredendően azért lett hosszú, hogy a nagyobb távolságból is folyamatos kontaktust lehessen tartani a sodródó szerelékkel, ami később kiegészült a meghorgászandó víz mélységének kezelésével is. E botot ugyanis a legtöbb horgász nem a viszonylag sekély, húzós olasz folyókon használja, hanem mélyebb, lassabb áramlású folyóvízen üldözi a keszegeket, márnákat, pontyokat.

Folyóra teremtve

Hosszát tekintve 5-8 méter közé tehető az a méret, amivel találkozhatunk. A legelterjedtebb a 6 és 7 méteres hossz. Ennek egyik oka az, hogy ezek a botok megfizethető árban vannak, míg egy 8 méteres, ne adj’ Isten 9-10 méteres bot ára már többnyire húzós; a másik ok, hogy használhatóság tekintetében is könnyebb a dolgunk egy 6-7 méteres bottal. Az ennél hosszabb pálcák már némi tapasztalatra tartanak igényt. Erősségüket tekintve vannak finomabb, lágyabb bolognai botok, ezekkel elsősorban keszegekre, kisebb testű halakra horgásznak csatornákon, kisebb folyókon, és vannak a szigorú, feszes, karakán pálcák, amelyekkel már jászra, paducra, márnára, izmos vad pontyokra is sikerrel pályázhatunk.

A módszerhez kevés motyó kell. Pár bolognai úszó, horog, ólom, előkezsinór, hosszú nyelű merítő és kéztörlő. (Gumicsizma a vízben álláshoz, de ez opcionális.) A csali, etetőanyag, apróságok kényelmesen elférnek egy vödörben, így ez is egy olyan összeállítás, ami a legzsúfoltabb családi kirándulás kellékei közé is könnyen becsempészhető. Az erősebb, jelen esetben a szettben kínált Technium CX TE 5 GT tökéletesen alkalmas állóvizeken történő horgászathoz is, ehhez találtok pár hasznos tippet az itt olvasható írásban:

A módszer - hasonlóan a többihez - kinőtte magát, átlépte saját korlátait. Sok olyan hasznos, praktikus újítás látott napvilágot, amivel megkönnyítik a horgászok dolgát, illetve amik segítségével nagyobb biztonságban tudhatjuk kedvenc botunkat. A horgászok pedig felfedezték a bolognai botokban rejlő egyéb lehetőségeket is. Mártogatnak vele tartásokon, koppintósan horgásznak csónakból, de a rövidebbeket láttam már nagytestű wagglerek alatt is hajladozni. Sok módszerhez használható, csak ügyelni kell arra, hogy a megfelelő erősségű pálcát használjuk. Most, pár sornyi bevezető után, lássunk hozzá a szett boncolgatásának!

A Shimano Technium CX TE 5 GT bolognai botnak sok szép betű és szám alkotja a nevét, de melyik mit jelent?

A Technium a középmezőnyt képviseli a Shimano bolognai botok között. Felette már csak 3, igazán csúcskategóriás bot található, (Speedmaster, Antares, Aspire) alatta pedig négy bottal (Nexave, Catana, Alivio, Hyperloop) zárul a sor. Ha autóról lenne szó, akkor egy felső-középkategóriás járgány lehetne. Sokban felülmúlja az alatta lévőket, és nem sokban marad el a csúcson található bolognaiaktól. A CX utal a modell évre, jelen esetben egy új, 2009-es modellt takar a két betű. A TE 5 a bot erősségére utal.

2009-es modell

A Shimano a bolognai botokat 3-4 (szintén idei újdonság ez a kategória), 5 és 7 erősségű kategóriákba osztja. A 7-es erősséggel már a tenger halait is üldözőbe vehetjük, míg botunk 5-ös besorolása is sejteti, nem egy lágy, nyeklő-nyakló, himbálódzó botról lesz szó. A GT betűpáros utal arra, hogy botunk gyűrűzött. A botot ugyanis megvásárolhatjuk spiccbotként is, ebben az esetben a GT felirat nem ékesíti a botot.

Erősség, gyűrűzés, hossz
Figyelmeztetés

Ha már a gyűrűk szóba kerültek, vessünk egy pillantást rájuk! A bolognai botok egyik Achilles-ina ugyanis a gyűrűzés. A magas lábakon álló gyűrűk könnyen sérülnek, ha nem vigyázunk rájuk. A vékony spiccen csúszó gyűrűk segítenek a terhelés elosztásában, és itt nem árt, ha ezek a bot anyagából készült csövecskékre vannak felerősítve.

A bot anyagára kötött csúszógyűrűk

Hogyan néz ki mindez a Technium CX TE 5 GT bolognai boton? Ha számba vesszük a gyűrűk számát, 9-ig jutunk a számolásban. A 9 jó minőségű gyűrű közül 3 csúszó, a többi fix. A csúszó gyűrűk a legjobb megoldásnak számító karbon csövecskékre vannak kötve úgy, hogy felső részükön kicsit megvastagodnak. Ugyanezt a „kidudorodást” találhatjuk a második tagon a gyűrű alatt.

A harmadik csúszó gyűrű és a kis dudor

Ennek mi a szerepe? Mint említettem, a gyűrűzés a bot legsérülékenyebb része. Összetoláskor a legtöbb boton a gyűrűk egymáshoz érnek, összeverődnek, nincs meg közöttük a biztonságos távolságtartás. Ezt a biztonságos pár millimétert szavatolja a Techniumon az említett kis dudor. (A fotókon tökéletesen látszik, miről van szó.) Segítségével a gyűrűk nem érnek egymáshoz. A másik apró kis trükk, hogy a tagok hosszát a nyél felől növekvő sorrend szerint alakították ki. A hosszabb felső tag így nem tud az alsóba becsúszni. Természetesen a szállítás közbeni sérülésektől is szeretnénk megóvni botunkat, és a Shimano erre is talált egy szellemes, garantáltan biztonságos megoldást.

A gyűrűk összecsúszását akadályozó perem
Biztonságos távolságban egymástól a gyűrűk, avagy a gyűrűk ura

A bothoz egy olyan tokot adnak, amelynek a végébe egy szivaccsal bélelt, a gyűrűzés formájához igazodó rekeszt építettek be. A kemény bottokon a cipzárt mindkét oldalról fel lehet húzni, így orsóval szerelve is szállíthatjuk a botot. A kész szerelék és a gyűrűzés így biztonságban van.

Szivaccsal bélelt biztonságos menedék
Itt még külön-külön

Az orsótartó békazáras, és a minőséghez megfelelő Fuji gyártmány. Stabilan, kotyogástól mentesen tartja orsónkat. A bothoz kínált Shimano Stradic GTM-RB 2500 tökéleten passzol ehhez a bothoz. A bolognai botoknál nincsen szükség nagyméretű orsókra, sokkal fontosabb az, hogy legyen megbízható a fékrendszere. A Stradicok harcifékje ilyen. Nekem is van belőlük, a 4000-es méretekből, így kissé elfogult vagyok, de mint régi felhasználó, nem tudok rájuk semmi rosszat mondani. Esztétikus, megbízható, minden kényelmi és használati extrával felszerelt tekerők.

Egységben az erő

A szetthez sorolt 2500-as „kis” Stradic is mindent tud, amit nagyobb testvérei. Nagy (6,0:1) áttételű, precíz fékkel megáldott, 4 + 1 csapággyal szerelt, tökéletes zsinórprofilt létrehozó technikai megoldásokkal kényeztető kis szerkezet. Egy igazi kis ékszer. Milyen ez a szemmel láthatóan szépséges összeállítás? Nézzük, mit mutat meg magából használat közben!

A békazáras orsótartó…
… stabilan fogja az orsónkat

A felszerelés összevizezésének színteréül a kiskörei vízlépcső úgynevezett „felvizét” szemeltem ki. Az eredeti elképzelésem szerint a régi, jól bevált helyemre mentem volna, de a hajnali esőzés és a gyülekező zivatarfelhők lebeszéltek. Kedvenc helyemen ugyanis rettentő magas, meredek part tövéből kell horgászni, amit mielőtt elérnénk, kisebb dzsungelen kell áthatolni. Nem vicces ez száraz időben sem a szúnyogok miatt, de felázott, csatakos időben egy értékes kamerával nem szerettem volna Peti barátomat menteni a sodrásból. Arról nem beszélve, hogy ha ott kap el az eső bennünket, traktorral sem jutunk ki. Maradtunk így a biztonságosan megközelíthető, híres kiskörei versenypálya közelségében. Mivel a próbahorgászat előtti hetekben volt a női OB, (ezúton is gratulálok a hölgyeknek!), szépen rendbe tett pálya képe fogadott. Egy ideig csak az autó szélvédője mögött kuksolhattunk, mert szokásomhoz híven egy hidegfront betörésre időzítettem a horgászatot. Hiába, szeretem a kihívásokat, mikor az előző napi 30 fokot 10 fokos lehűlés követi záporral-zivatarral, helyenként (többnyire ott, ahol éppen vagyok) viharos erejű széllel. A halak - velem ellentétben - nem szeretik az ilyen utálatos időjárást, és szeretnek tüntetőleg távol maradni a horgászattól, de azért bíztam benne, hogy pár keszeg csak jelentkezik.

-10 fok, eső, szél vs. előző napi 35 fok, kánikula

Az autón kopogó eső végre megunta, hogy nem engedem be, és továbbállt. Kezdődhetett a „főpróba”. Első lépésben az etetőanyagot kevertem be. Bolognai botos pecához illő, keszegeknek kedvező keveréket készítettem. Az alapját 2 kg Dynamit Baits Silver X Bream etető adta. Az édes piskótákból, válogatott magvakból álló, finom szemcsézetűre őrölt összetevőket folyóvízi földdel tettem nehezebbé és kevés mag mix hozzáadásával tuningoltam.

Az etető…
… tálalva…
… mi szem-szájnak…
… ingere

Az erőmű éppen pihent, a víz alig csordogált, ezért elegendő volt egy 6 grammos úszó is. Mivel a bot 6 méteres, a versenyeken pedig 5 tagos top szettekkel szoktak horgászni, a biztonság okáért nem fixen, hanem csúszóra szereltem a bolognai úszómat. A másik ok, amiért ezt a megoldást választottam az, hogy megmutassam, hogyan lehet egy 6-os bottal meghorgászni a bot hosszát meghaladó mélységeket is.

Csúszó bolognai úszó
Az úszó lelke

A szerelékem egyszerű elemekből állt: cseppólom és pár apróbb sörét adta ki az úszó teherbírását. Hosszú előkére kötött 14-es horoggal kezdtem a horgászatot. Az alapozó etetést inkább magam alá dobtam, hogy kényelmesen ráúsztathassak.

Etessünk inkább magunk alá

Sajnos az időjárás miatt - és aggályaimat igazolva - a halak tüntetőleg távol maradtak a teszteléstől, egy szebbecske dévér és tíz aprócska karikakeszeg jelentkezett csak a „castingra”, a várva várt szép dévérek nem terhelték a felszerelést. Komoly erőpróbát az a víz alatti akadó - később kiderült, hogy egy beszakított végszerelék - jelentett, amibe a horgászat végén sikerült is betépnem a felszerelést.

Sajnos ez csak egy akadó…
Az apróságok mellé…
… ez a szebbecske dévér furakodott
Az égre nézve ez várható volt

A „tesztbe” nagyon részletesen nem megyek bele, a csatolt kisfilmből sok minden kiderül, inkább a használat közben kialakult véleményemet „vetem papírra”. Képletesen most egy mérleg két serpenyőjébe állítom a tapasztalataimat. Nézzük, mi kerül a pozitív oldalra!

Shimano Technium CX TE 5 GT bolognai bot: Könnyű, a közel 5 órás horgászat alatt sem fáradtam el a tartásában. Mivel egy erős, feszes botról van szó, rendkívül gyorsan reagált a bevágásokra. Érezhető volt benne az átütő erő, amire szükség lehet a keményebb szájú halak (pl. paduc) horgászatánál. Az orsóval nagyon jó párost alkotott, tökéletes kiegyensúlyozottságról beszélhetek. A gyűrűk pontosan, szépen vannak felkötve, a boton elhelyezkedésük ideális. Terheléskor gyönyörű ívben hajlik a pálca, megtörésnek nyoma sincs. A SAS-nek (Shimano Alignment System) köszönhetően könnyedén „egyenesbe” hozható a gyűrűzés, nem kell átkukucskálni az apró gyűrűkön, segítségével biztosak lehetünk abban, hogy a gyűrűk egy vonalba esnek.

Az SAS itt nem a híres alakulatra utal…
… segít a gyűrűzést egyenesbe hozni

A bot karcsú, nyele kényelmes fogást biztosít, a szélnek tökéletesen ellenáll. Ebben természetesen szerepe van a 6 méteres hossznak is. Az orsótartó precízen, szorosan fogta az orsót, erőhatás esetén is stabilan tartott. (Magyarul a befogott orsót alaposan megfeszegettem, de egy milliméternyi elmozdulást sem tudtam kicsikarni.) A bot anyagául a Shimano az XT100-at jelöli meg, ami jó minőségű karbon anyagra utal. Ebből a T-Curve technológia alkalmazásával (a szénszálas szövetet rugalmas műgyantával keverik) egy rugalmas, nagy szilárdságú bottestet hoztak létre. Esztétikailag kiváló, nyugodtan mondhatom, hogy szép bolognai botról beszélhetek. A Shimano egyik erőssége a design. A száraz technikai adatok az alábbi táblázatból kiolvashatók:

GyártóSHIMANO
Bot anyagaXT100 carbon & T-Curve
Dobósúly (g) (a gyártó ajánlása)4-20 g
Ideális zsinórméret (mm)0,16 - 0,20

Shimano Stradic 2500 GTM-RB orsó: Nevéhez méltó minőséget képvisel. A precizitás, külcsín és belbecs remek összhangja. A hátsó (harci-) fék finoman hangolható, a zsinórkép hibátlan, futása sima, a dupla hajtókarnak köszönhetően remegéstől mentes, kiegyensúlyozott. Áttételének köszönhetően gyors, egy hajtókar tekerésre 85 cm zsinórt tud behúzni. Minden technikai csemegével felvértezett, hosszú éveken keresztül hű társa lehet a horgásznak.

Nevéhez méltó orsó
Extrák
Önmagáért beszélő zsinórprofil
Tökéletes kiegyensúlyozottság

Akiknek számítanak a száraz technikai adatok is, azok az alábbi táblában csemegézhetnek:

GyártóSHIMANO
TípusStradic 2500 GTM-RB
Tömeg (g)305
Áttétel:6,0 : 1
Golyóscsapágy (db)4 db (porvédett rozsdamentes acél)
Tűgörgős csapágy (db)1
Dob, pótdob anyagaegyszer anodizát HS AL, egyszer anodizált CF AL
Dobemeléslassú dobemelés
Visszaforgásgátlásazonnali visszaforgásgátló
Hajtókardupla hajtókar
Fékrendszerhátsófék+harcifék
Zsinórbehúzás (cm)85
Zsinórkapacitás (mm/m)0,20/240m
Egyéb extrákaero wrap, olajzó nyílás, hipermeghajtás, kiegyensúlyozott forgórészek, nagy átmérőjű zsinórvezető görgő, úszó tengely, II.bio grip, harcifék
Orsóház anyagaXT7 grafit

Mi kerülhet a serpenyő másik oldalára? Összességében egyetlen dolgot tudok ide sorolni, ez pedig nem más, mint a nyél hossza. A Technium nyélrésze túlért az alkaromon. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez engem egy csöppet sem zavart a horgászat alatt, de ha valakinek csak az alkar alá érő, rövid nyelek jöhetnek szóba, ez kizáró ok lehet. Az orsóról semmit nem tudok ide citálni, ha csak azt nem, hogy már-már túl jó bolognaizáshoz. Szerencsére nem csak erre alkalmas, nyugodtan rátehetjük matcbotunkra, pickerbotjainkra is.

Munkában
Aki a kicsit nem becsüli…

Mindent összevetve egy igazán tökéletes szettet próbálhattam ki, amit nyugodt szívvel tudok ajánlani mindenkinek, akik egy erős, megbízható bolognai botot keresnek. Ez a szett ízelítőt ad abból, hogy hogyan lehet a szépséget és a használhatóságot egyaránt szem előtt tartva horgászfelszerelést „alkotni”. A próba során én is csupán a halakban csalódtam, a felszerelésben nem. A folyó viszont már csak ilyen. Egyszer bőkezűen adakozó, máskor szűkmarkúan méri kincseit. Akár az élet.

Viszlát legközelebb!

(X)
Írta: Polyák Csaba (csabio)