Shimano Spheros 4000FB gyorsteszt

Shimano Spheros 4000FB gyorsteszt

Ha valaki azt gondolja, hogy már az utolsó húscafatot is lerágtuk a hatalmas dínó csontvázának minden porcikájáról, az nagyon téved. Elő lehet húzni olyan Shimano terméket a polcok mélyéről, amihez hasonlót még nem vizsgáltunk itt, a gyorsteszt sorozat keretében. Egy tengeri orsóról van szó, melynek kisebb méretű változatai a hazai horgászok érdeklődésére is méltán számot tarthatnak.

Méretsor3000, 4000, 5000, 6000, 8000, 14000, 18000
Súly:350 g
Áttétel:1:5,1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes
Fékrendszer:első fék
Csapágyak3 db A-RB golyóscsapágy + 1 görgős
Zsinórkapacitás:180 m / 0,30 mm
Behúzás sebessége:hajtókar-fordulatonként 76 cm
Ház:hibrid alumínium / XT-7
Pótdob: nem tartozék
Tartozék:dob alátétek, olaj
Ár:30.990Ft
A gyártó honlapja:http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index.html

Noha régóta fenn van a Shimano palettáján a Spheros, nem nagyon vonult be a hazai köztudatba. Be kell vallanom, hogy nekem se került még a kezembe korábban ilyen orsó, csupán két alapinformációm volt róla. Az egyik Füstös Gábor 97-es kiadású Harcsapergetés című könyve, ami azért nem a legfrissebb forrás. Elég az hozzá, hogy annak idején ugyanebből a könyvből szereztem tudomást a not-a-knot kapocsról, és a fonott zsinóros pergetésről, ami ma már szinte történelem (hja, a múlt század ködébe vész :-)). A másik Ladányi Tamás nílusi sügéres VHS videója, ahol szintén Spherosszal szelídítették a brutális ragadozókat. Ezekből annyi állt össze számomra, hogy nyilván valami különösen erős, nagyhal-álló szerkezetről lehet szó, kíváncsian vártam tehát a „személyes” találkozást.

Az orsó rafinált, gyöngyház hatásúan csillogó, sötét grafitszürke fényezése volt az, ami elsőként megragadott a doboz kibontásakor. Ha szavazni lehetne, nálam feltétlenül ez a szín kapná a legmagasabb pontszámot a Shimano színskálán.

Miután kigyönyörködtem magam, örömmel vettem tudomásul, hogy a jó fogású, masszív hajtókar csavarmenettel csatlakozik a meghajtó tányérkerék tengelyéhez, ami tökéletesen kotyogásmentes kapcsolatot jelent. Nagy szó ez, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a cég még a jóval magasabb kategóriát és árfekvést megtestesítő Twin Power FB-nél is megengedte magának az átdugós rendszerű hajtókart. Az igazsághoz tartozik, hogy a Twin Power FC-nél már visszatért a betekerős megoldás, bár ez itt most mellékszál, csupán annyiban kapcsolódik a tárgyhoz, hogy a helyén értékeljük a Spheros hajtókarját.

Betekerős hajtókarral manapság csak a legdrágább, illetve legerősebb orsókat szerelik fel. A menetes csatlakozás természetesen egyúttal azt is jelenti, hogy a tengely nem a tányérkerék öntvényének anyagából, hanem rozsdamentes acélból van

Ha már a helyére tekertem a hajtókart, egyúttal reflexszerűen megforgattam az orsót is, ami szép simán, lendületesen futott, tehát ez a pont is kipipálható.

A meglepetések azonban nem szűntek meg a hajtókarnál. A következő váratlan impulzus akkor ért, amikor hiába kerestem a visszaforgásgátló átkapcsolóját.

A kikapcsolt visszaforgásgátlós fárasztás hívei csalódni fognak: alul, a megszokott váltókallantyú helyén csak egy vakdugó van

Percekig értetlenkedve forgattam a Spherost a kezemben, és a robbantott ábrát is tüzetesen átböngésztem, de igazán csak akkor hittem a szememnek, miután szétszedtem és belenéztem a szerkezetbe. Lám csak, ez tényleg fix, sehogy sem lehet hátrafelé hajtani!

Akárhogy nézzük, itt tényleg nincs semmi olyasmi, ami egyébként lenni szokott

Persze nem az első eset, hogy ilyennel találkozunk, a tengeri kivitelű orsóknál (pl. Stella FA) is van példa hasonló megoldásra. A magam részéről egyébként nem különösebben hiányolom a visszaforgásgátló kapcsolóját. Horgászat közben mindig bekapcsolva szoktam tartani, legfeljebb olyankor váltom át egy pillanatra, amikor visszaengedek pár tekerésnyi zsinórt, hogy a horgot beakasszam a nyél fölötti karikába.

A fix, nem kiiktatható visszaforgásgátló indoklására két tippem van (de az elsőt tartom valószínűbbnek):

  • A hajtóművet megterheli a kikapcsolt visszaforgásgátlóval folytatott fárasztás, ami az erős, nehéz (tengeri) halak esetében túl nagy igénybevételt jelenthet. Ennek mérlegelését nem merték a felhasználóra bízni a tervezők, inkább kiiktatták ezt az opciót.
  • Egy lyukkal kevesebb van az orsón, ahol behatolhat a tengervíz.

A rotort rögzítő anya és az ellensúly is rozsdamentes acélból készült
A fék vízmentes kialakítását szintén a tengeri használat indokolja elsősorban
A kis gumiszoknya megvédi a víz bejutásától a belső részeket
A Shimano orsókra jellemző, jól bevált filclamellás fék 5 kg-ig szorítható be, teljesítménye minden tekintetben kifogástalannak mondható
A görgő apró alkatrész, de az egyik legfontosabb. Ide is A-RB csapágyat tettek, és a beépítés részletei is a szokásosan gondos tervezésről tanúskodnak
A felkapókar átváltó mechanikája sok elemből álló, aprólékos kidolgozású megoldás, ami a cég 6-8-10 évvel korábbi típusaira volt jellemző. Ebből is látszik, hogy a Spheros régi, bevált széria, amit nem variálnak évről évre

A felkapókar hajtókarral való átváltása igényel egy kis plusz erőfeszítést, de tudjuk, hogy ez nem véletlenül van így. Éppen azt hivatott megakadályozni, hogy a dobás lendülete közben elforduljon a rotor, és a felkapókar magától csapódjon vissza, pont a legrosszabbkor.

A felkapókar spontán átcsapódását meggátló csészefék funkcióját a háromnegyed környi gumi „fékpofa” látja el. Ezen súrlódik nyitott állapotban a fém átváltó bizgentyű, ami az előző kép előterében látszik
A tányérkerék tiszteletet parancsoló mérete elárulja, hogy a hajtóművet szilaj tengeri halakra méretezték
A viszonyítás kedvéért egy másik 40-es orsó tányérkereke mellé téve is bemutatom. Balról a Spheros tányérkereke, jobbról a „hagyományos mosópor” látható. A nagyobb átmérő és a masszív fogazás sokat elárul az orsó terhelhetőségéről
A hibrid ház talpas fele alumínium, az „alváz” műanyag, mint a legtöbb Shimano orsónál
A tengervíz fokozott korróziós hatására felkészülve a golyóscsapágyak mindegyike A-RB kivitelű. A tányérkerék jobb oldalán műanyag persely van, ami adott esetben könnyen cserélhető, ám a tükörsima acéltengellyel párosulva aránylag időtálló megoldás
A kulisszás dobemelés korábbi évjáratokból ismert szerkezeti elemein szintén tetten érhető, hogy a Spheros régóta változatlan típus. Érdemes megfigyelni, hogy a csúszkát két csavar is rögzíti a dobtengelyhez, hogy minél biztosabban tartson
Az összetett alakú vájattal rendelkező csúszka és a fogaskeréken lévő lépcsős bütyök összjátékát egy régebbi tesztben elemeztük.

Akit érdekelnek a fenti kép részletei, az ide klikkeljen!

A vizsgált orsónkat ugyan nem érinti, de a teljesség kedvéért ide kívánkozik, hogy a Spheros 10000-esnél nagyobb méretű modelljei már csigatengelyes dobemeléssel vannak felszerelve.

A zsinórprofil a hasonló, kulisszás dobemelésű orsók mezőnyében abszolút versenyképes

A dob mérete és a dobemelő rendszer összhangban van egymással, a zsinór a dobot a tetejétől az aljáig kitölti. Lehet, hogy az éles szemű kritikusok nem tartják majd makulátlannak a zsinórprofilt, de gubancot, macskát biztosan nem fog okozni, és ez a legfontosabb.

A zsinórfeltöltés korrigálására szolgáló alátétek már gyárilag rajta vannak a tengelyen, de tartozékként is kapunk pár darabot egy kis tasakban

Összegzés:

A vizsgálat eredményeit összefoglalva megállapíthatjuk, hogy a Spheros nehezen besorolható darab, egy kicsit kilóg a Shimano orsók általunk ismert hierarchiájából. Az alsó-középosztályra jellemző konstrukciós elvekhez (itt elsősorban az egyszerűbb dobemelésre gondolok) igényes, magasabb kategóriákra jellemző kivitel, különösen robusztus felépítés és kiváló anyagok társulnak.

A mérleg egyik serpenyőjébe helyezve a pozitívumokat (menettel csatlakozó, kotyogásmentes hajtókar, acéltengelyes, masszív tányérkerék, rozsdamentes, tengervízálló csapágyak és más alkatrészek, méltányos ár), a másikba a negatívumokat (pótdob hiánya, egyszerűbb dobemelés, nem kikapcsolható visszaforgásgátló, műanyag persely a hajtóműben) eléggé kiegyenlítettnek tűnik az összkép. A választásnál, vásárlásnál mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy melyik tulajdonság milyen súllyal esik a latba számára, de remélem, hogy a tények összefoglalásával segítséget tudok nyújtani ehhez a döntéshez.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.