Nevis Legend Carp 8000 gyorsteszt

Nevis Legend Carp 8000 gyorsteszt

„Te, ehhez már nehézgépkezelői szakvizsga is kell”, viccelődött barátom, amikor felvette az asztalomról a Legend Carpot. A match és pergető orsókhoz szokott horgászok számára valóban irreálisan nagynak tűnhet ez az orsó, de a pontyozókat biztosan nem fogja elrettenteni a mérete, a teszt elolvasása pedig bizonyára eloszlatja az esetleges további kételyeiket is.

Méret:8000
Tömeg:850 g
Áttétel:1 : 4,5
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:elsőfék + nyeletőfék
Csapágyak:13 + 1
Dobperem átmérője:76 mm
Zsinórkapacitás:460 m / 0,30 mm (mély dob)
380 m / 0,30 mm (sekély dob)
Zsinórbehúzás sebessége:107 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:grafit/műanyag kompozit
Dobok anyaga:alumínium
Tartozék:pótdob
textil tasak
Ár:22 600 Ft

A Nevis Legend Carp 8000 meggyőző méretekkel rendelkezik

Az életből vett példát felhozva egy ajtónyílást betöltő, nagydarab fickó nincs rászorulva arra, hogy az erejét bizonygassa. Csak rá kell nézni, és látszik rajta. Valahogy így van ez a Legend Carp esetében is, de a nagy méret természetesen nem öncélú erőfitogtatás.

Az orsó méretét a távdobásra (sőt akár több száz méteres behordásra) méretezett, nagy kapacitású dob szabja meg. Egy ekkora dob mögé már komoly hajtóművet illik tenni, a robusztus szerkezettel pedig a nagy kaszni is vele jár. És mivel mindene nagy, és nem sajnálták belőle az anyagot, hát súlya is van neki, ez ilyen egyszerű. De nézzük a jó oldalát is. Amit kénytelenek vagyunk elviselni súlyban, azt egyúttal megnyerjük erőben, hiszen egy ekkora „úthenger” már mindent kibír, vagy legalábbis sokkal meggyőzőbb, mint egy 30 dekás pergető orsó (amit mellesleg ugyanakkora halakkal, és állandó tekeréssel gyötrünk, és ugyanazt a teherbírást várnánk el tőle, miközben harmadannyi anyagból van).

A talp mérete az orsó egészéhez képest nem feltűnően nagy, de azért nem megy rá akármilyen botra. Vásárlás előtt célszerű meggyőződni róla, hogy fel tudjuk-e fogatni a botunk orsótartójára
A zsinór alátekerését megakadályozó kis gumi „ablaktörlő lapát” praktikus kiegészítő azoknál az orsóknál, amelyeket gyakran használunk sötétben
Kétféle kapacitású dob, különböző zsinórokhoz. Különösen a sekélyebb dobnál szembetűnő, hogy az alacsony dobperem nem képvisel számottevő akadályt a lefutó zsinór számára
Az egyenes zsinórprofil nem okozott csalódást
A két golyóscsapágy biztos alátámasztást ad, megoszlik rajtuk a zsinórvezető görgőt érő terhelés
A nagy dobra bőven fér zsinór, és dobásnál szinte ellenállás nélkül pereg le róla, emellett 1 méternél több zsinórt felvesz egy hajtókarfordulatra a viszonylag mérsékelt, 4,5-ös áttétel ellenére is
A fék filclamelláit gumigyűrű védi a nedvességtől és a szennyeződéstől. A féklamellákat kiemelve a dob belsejéből még két golyóscsapágy is előkerült
A méretes fékbetéteknek köszönhetően a dobot akár állóra is fékezhetjük, ugyanakkor hibátlanul teljesít közepes beállítások mellett is
Szerszámnyélnek is beillő méretű fogantyú, van mit megmarkolni rajta. Aszimmetrikus kialakítása révén mindig egy irányba áll be, szinte beugrik az ember tenyerébe, amellett nagyon simán forog (hja, a 13 golyóscsapágyból már mindenhová jut!)
A hosszú erőkar jól jön, amikor nagy távolságról kell kicsévélni a nehéz szereléket
Az erőátviteli rendszer kulcseleme a tányérkerék, melynek 45 mm-es átmérője felér egy erődemonstrációval
A hajtómű elemei nagyméretű, pontosan illesztett golyóscsapágyakon futnak

A csigatengely furatán végigfutó és a nyeletőfék hátsó blokkjában támaszkodó dobtengely (mint minden hátsó fékes orsónál) egy plusz megvezetést ad a csigatengelynek, így a rotornak nincs kézzel érzékelhető kotyogása annak ellenére sem, hogy „csak” egyetlen nyakcsapágyas felépítésű. Említést érdemel továbbá, hogy a bronz csiga furata belül kikönnyített megoldású, tehát csak a két végénél érintkezik a benne csúszkáló tengellyel. A „lebegő tengely” konstrukció előnyei a könnyű futásban és a jobb kenőanyag-ellátásban mutatkoznak meg.

A tányérkerék kiemeléséhez előbb a dobtengelyt kell kihúzni, miután elszabadítjuk azt a dobemelő csúszkától

A hajtómű fedelét leemelve a megszokott nyeletőfékes orsóktól kissé eltérő megoldással találkozunk. A szabadonfutó rendszer visszaváltását szolgáló szerkezetet a tányérkerék alatt helyezték el, így a váltó bütykös tárcsa sem a tányérkerék hátoldalán, hanem alatta, a tengelyen található meg. A felhasználó szempontjából ez teljesen érdektelen körülmény, szerelni viszont sokkal kellemesebb, ugyanis a hajtómű szétszedését és karbantartását el lehet végezni anélkül, hogy a váltó-reteszelő rendszerhez hozzá kellene nyúlni.

A nyeletőfék teljes váltó rendszere benne maradhat a házban a hajtómű karbantartásakor
A dobemelő csigatengelyről sem sajnálták a csapágyakat, az egyik végére kettő is jutott
Ilyen vastag dobtengellyel még egyik-másik harcsázónak kikiáltott csörlő sem büszkélkedhet

A 7 mm vastag dobtengely talán túlbiztosításnak tűnhet, de gondoljunk arra, hogy az előre kitolt dob mekkora oldalirányú feszítést kap a zsinór másik végébe kapaszkodó malac nagyságú ponty jóvoltából. Ezt a terhet bizony meg kell tartania a tengelynek, és fárasztás közben nem jó azon morfondírozni, hogy „jaj, istenem, rá merjek e tartani a dobra, vajon elhajlik-e a tengely?”. Hát ez nem fog elhajlani!

A masszív, nyolcgörgős visszaforgásgátló is a szerkezet egészének teherbírásához van méretezve
A nyeletőfék a gumigyűrű leszedése után szerelhető szét
A filclamellás nyeletőfék még rendes féknek is elmenne egy kisebbfajta orsóban. Két tekerést meghaladó úthossza, és 1 kg körüli maximális fékereje több is, mint bőven elég

Összegzés:

A Nevis Legend Carp rendkívül korrekt, már-már hibátlan szerkezetnek mondható. Műhelybeli viszonyok között nem sikerült rajta fogást találnom, noha szokásomhoz híven igyekeztem a kákán is csomót keresni. Az átgondolt tervezés, a beépített anyagok minősége és a gondos kivitelezés egyaránt a zavartalan horgászatot szolgálja, amit a vízparton nyújtott teljesítmény is bizonyára igazolni fog.

Ha valami esetleg kimaradt volna a cikkből, az remélhetőleg kiderül majd alábbi videóból:

Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.