Spro Freeliner LCS 5000 gyorsteszt

Spro Freeliner LCS 5000 gyorsteszt

A SPRO cég a világért sem akar erőszakkal átszoktatni senkit a dobba épített nyeletőfékre. Továbbra is szerepelnek a hagyományos, hátul kapcsolható nyeletős orsók is a 2010-es katalógusban, meghagyva ezzel a választási lehetőséget a vásárlók számára. Aki még nem döntötte el, hogy elölről vagy hátulról szereti, esetleg csak ismerkedni kíván a szerkezettel, az lapozzon tovább a részletekért!

A Freeliner hagyományos, hátul elhelyezett nyeletőfékkel van felszerelve

Méret:55
Tömeg:573 g
Áttétel:1 : 4,8
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:első fék + hátsó nyeletőfék
Csapágyak:4 + 1
Dobperem átmérője:63 mm
Dob magassága30 mm
Zsinórkapacitás:450 m / 0,30 mm
Zsinórbehúzás sebessége:93 cm / hajtókarfordulat
Ház anyaga:grafit / műanyag kompozit
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:műanyag pótdob
Ár:16990 Ft
A gyártó honlapja:http://www.spro.nl

A gyorsteszt sorozatunkban nemrég bemutatott (és az SSH februári számában is szereplő) Aeronium és a most sorra kerülő Freeliner gyakorlatilag ikertestvérek, még ha nem is egypetéjűek. Lényegében csak a hátul elhelyezett nyeletőfék különbözteti meg a Freelinert az Aeroniumtól, azt leszámítva, hogy utóbbi ezüstmetál, előbbi pedig matt fekete színű (ez a leosztás, mondjuk, kicsit furcsa lenne egy emberi ikerpárnál :-)). Ezzel tulajdonképpen pontot is tehetnék a bemutatás végére, de a főszerkesztő nyilván nem nézné jó szemmel, ha itt véget érne a cikk ;-)

Következzék tehát a szokásos képsorozat, amelyben néhány fotó erejéig végigfutunk az Aeronium révén már ismerős részeken is, és kicsit hosszabban szemlélődünk a szerkezet eltérő vonásain.

A hajtókar hosszú, és erős. A fogantyú tengelyéhez nem juthat be homok és etetőanyag-morzsák, mert kis műanyag kupak zárja le a lyukat
Ismerősek a kis szőrcsíkok is a rotorvillák belső oldalán. Ezek akadályozzák meg, hogy véletlenül a dob alá, a tengelyre tekeredhessen a zsinór
Nyomórugós váltómű dolgozik a felkapókar csuklójánál
Bronz siklócsapágy üzemel a görgő alatt. Ezt alaposan kiveséztük az Aeronium tesztben és annak fórumán. Lényeg, hogy jobban terhelhető és kevésbé hajlamos a meghibásodásra a golyóscsapágyas konstrukcióknál, viszont cserébe kicsit lustábban forog
Fém és műanyag dob párosítással kapható a Freeliner
A pótdob is azonos kapacitású, és nem kevésbé szépen áll rajta a zsinór
A dob pontosan akkora utat jár be a föl-le mozgása során, mint amilyen hosszú a végtelenített csiga rovátkolt része. Ennek eredménye nem lehet más, mint egy ilyen parádés zsinórprofil
Bronz fogaskerék-meghajtás szolgálja ki dobemelést végző csigatengelyt
A dobemelő rendszer további részletei
A közepes áttételű hajtómű a masszív fogaskerekeknek és a nagy golyóscsapágyak köszönhetően kemény próbatételekkel is megbirkózik
A tűgörgős visszaforgásgátló a főtengely két csapágya között húzza meg magát. Mivel zárt csapágy választja el a hajtóműtől, nem áll fenn annak veszélye, hogy az átszivárgó zsírtól leragadjanak a görgők, és késve fogjon a visszaforgásgátló
A nyeletőfék ciripelője nem holmi könnyen letörős lemez nyelvecske, hanem a fedélre szerelt, precíz kivitelű rugós köröm (alsó kis bigyó). A nyeletőfék kioldó szerkezetének egy része szintén a fedél felőli oldalra került át (felső nagy bigyó), megkönnyítve ezzel a szerelhetőséget
A másik oldal egy kicsit közelebbről, a hajtómű kiszerelése után
Ebből a nézetből jobban látható a nyeletőfék kioldásáért és zárásáért felelős, vaskos acél retesz, ami a fogazott tárcsával együttműködve látja el feladatát
A nyeletőfék váltásakor nem érzünk agresszív csattanást, mert a tányérkerékre épített rugós csillapító szerkezet eredményesen szelídíti meg a fém alkatrészek hirtelen ütközését
Ezt ugyan elvileg soha nem kell szétszedni, de most a bemutatás kedvéért lepattintottam a zégergyűrűt…
… hogy közelebbről is szemügyre vehessük a tompításért felelős finom spirálrugót
Az U alakú zárólemezek tartják a nyeleltőféket a házban
A hosszú rugóút a nyeletőfék finom szabályozhatóságát biztosítja. Ide bőven elég ez a pár vékony lamella, hiszen nem ezzel fárasztunk
A filcbetétes fék tökéletesen működik. A nagy felületű lamelláknak köszönhetően gyakorlatilag állóra fékezhető. Szép simán, rángatás nélkül adagolja a zsinórt még szoros fékbeállítás mellett is. És hogy ez esőben se történjen másként, arról egy gumitömítés gondoskodik

Összegzés

A Freeliner egy szürke, megbízható beosztott, nem a bögyös-faros titkárnő kategória. Nem lehet vele nagyot villantani a stégszomszédnak, és polcra helyezett fétistárgyként sem a legvonzóbb. „Csak” dobni, tekerni és halat fárasztani alkalmas a SPRO szürke eminenciása, de akinek ennyi elég, az nem jár vele rosszul!

Természetesen most sem maradunk adósok a műhelytitkokat feltáró videóval:

Benyhe János
Videó: Takács Péter

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.