Pontyözön

Csallóköz állóvizeinek halállományát május közepéig általános tilalom védi, így ebben az időszakban főként a kisebb-nagyobb csatornákra járunk horgászni keszegfélékre. Már nagyobb halakra vágytam, de a magas vízállás miatt a Dunán még nem tudtam pontyokat fogni a jól bevált helyeken sem, így esett a választásom a Nagypaka határában elterülő intenzív tóra. Az efféle tavak kiváló helyszínek csalik, etetőanyagok és szerelékek tesztelésére.

A tóhoz reggel hétkor érkeztünk. Megvásároltuk a napijegyeket, majd körbejártunk, hogy kiválaszthassuk a legjobbnak vélt helyet. A tó végében egy partközeli akadósor előtt pontyra utaló jeleket láttunk, ezért a közeli stégen helyezkedtem el és nekiláttam a horgászat előkészítésének. Miután felállítottam a ládámat, bekevertem az etetőanyagot és felszereltem a botokat, már kilenc órára járt az idő. Egy feeder- és egy pickerbotot azonos szerelékkel állítottam össze: 0,18 mm-es főzsinór, 10 cm-es tört gubancgátló 30 g-os klasszikus feederkosárral, gumigyöngy, forgó, majd egy 20 cm-es 0,16 mm-es előke no-knot rigként felkötött 6-os horoggal. A horgászat során különféle pelleteket szerettem volna kipróbálni.

Úgy döntöttem, hogy két etetést alakítok ki, egyiket egy nádas folt előtt, a másikat pedig egy vízbe dőlő fa mellett. Bekevertem 1 kg Fűszeres Hal etetőt a hozzá tartozó aromával és néhány marék főtt kukoricával, továbbá 1 kg Pelletes Fekete etetőt Vörös Démon CSL aromával és szintén némi főtt kukoricával. Alapozó etetésként mindkét kajából 8-8 gombócot juttattam be a kinézett helyre. A fa mellé a Fűszeres Hal, míg a nádas elé a Pelletes Fekete etetőanyag került.

A bal oldali a Fűszeres Halas etetés, a jobb pedig a Pelletes Feketés
A készre kevert kaják
Az alapozó gombócok
A közelben tőkés récék ólálkodtak

A Fűszeres Halas etetésen Fűszeres Hal Hybrid Pelletet 1 süllyedő + 1 lebegő kombinációban kínáltam fel, míg a Pelletes Feketés etetésen a csalit egy szem 12 mm-es Fekete Gyémánt oldódó pellet képviselte. Negyedóránként cserélgettem a különféle kombinációkat.

Egy szem lebegő és egy szem süllyedő Fűszeres Hal Hybrid Pellet
A Fekete Gyémánt oldódó pellet nagyon jól harmonizál a Magyar Betyár Dippel
A nyerő kombináció: Vörös Démon Hybrid pellet a hozzá tartozó dippel
Ez a nap a kísérletezésről szólt

Alig háromnegyed óra elteltével a Vörös Démon Hybrid Pellet kritikusan kiegyensúlyozott csalikombinációval sikerült becsapnom az első potykát. Erőszakos kapással jelentkezett, még a nyeletőfék is megszólalt. Bevágás után rögtön éreztem, nem lesz nagy, de végre jobb hal volt a horgon. Viszonylag gyorsan szák közelébe, majd a háromméteres haltartóba került a közel másfeles potyka, ami a Pelletes Feketés etetésről érkezett.

Ponty a horgon
Jól dolgozik a picker
Jó erőben voltak a pontyok
Szákban...
… majd kézben az első

A szerelék visszakerült az etetésre az eredményes kombinációval. Eltelt fél óra, mire újra kapásom lett. Kissé elbóbiskoltam, a való világba a nyeletőfék füstölése zökkentett vissza. Bár a kapásról lemaradtam, a hallal sikerült felvennem a kontaktust. Azonnal éreztem, hogy lazítanom kell a féken, mert most végre igazán termetes hal küzdött a horgon. Imádom a bohó kis keszegeket, de egy erős torpedóval küzdeni teljesen más érzés. Kiélveztem a fárasztás minden pillanatát. A hal a megakasztás helyétől jócskán eltávolodott, ráadásul éppen a nádassal ellentétes irányba, a nyílt víz felé indult el, így magabiztosan és nyugodtan tudtam fárasztani. Partközelben még tett néhány kört, de végül a merítőbe került. Partra segítettem már jóval nagyobbat is, most mégis citeráztak a lábaim, hiszen már jó ideje annak, hogy utoljára ilyen szép pontyot fogtam. Nem mértem le, ránézésre bő négyesre saccoltam. Csusszant ő is a haltartóba. Az események közben felgyorsultak, az addig parlagon hagyott pickerbot spicce begörbült: ismét egy vad nyeletős kapásra vágtam be. Egy bő másfeles tükrös csábult el - ezúttal a Fűszeres Hal Hybrid Pelletre, a másik etetésről.

A gyönyörű tükrös engedelmesen siklik a merítő felé
Még egy erőtlen próbálkozás…
… de pár pillanattal később már a merítőből kukucskál
Ő is a Vörös Démonra érkezett
Hát nem szép?
A nap hala

Most már biztos lehettem abban, hogy jó helyet választottam. Az elkövetkezendő órákban folyamatosan tudtam fogni a pontyokat. A Fűszeres Halas etetésről három, míg a Pelletes Feketésről kilenc pontyot sikerült fognom. A legtöbb halat a Vörös Démon Hybrid pellet adta, de a Magyar Betyár Finom Pontypellet eredményessége is kitűnt a használt csalik között. Néhány dobás erejéig rápróbáltam a fűzött főtt kukoricára is, mellyel két pontyot sikerült fogni, egy másfeleset meg egy szűk kilósat. A Fűszeres Halas etetésen nem kísérleteztem a csalikkal, a horgon mindvégig Fűszeres Hal Hybrid pellet volt.

Öt óra horgászat után összesen 12 darab pontyot sikerült fognom. Nagyon élveztem a fárasztásokat és a szép kapásokat. Néha még a megrögzött vadvízi horgászoknak is érdemes lehet ellátogatni efféle tavakra. A horgászat végére pedig ismét bebizonyosodott: a különféle pelletek a modern pontyhorgászat elengedhetetlen kellékei.