Egy hideg éjszaka, avagy a leégett vaddisznó pörkölt története

Hogy mit tesz egy horgász, amikor érkezik egy markáns hidegfront és jelentősen lehűl az idő? Naná, hogy horgászni indul. Az egész csak egy 24 órás kis pihenésnek és főzőcskézésnek indult, de mint majd ez utólag kiderül, pihenni nem tudtunk és a vacsoránk se olyan lett, mint szerettük volna, de ezt nem bántuk.

Az egész egy kis bojligyúrással és egy rövid eszmefutatással kezdődött - ha már meggyúrtuk, próbáljuk is ki!

A menü

Választásunk a közeli szászvári horgásztóra esett, amelyen már évek óta rendszeresen horgászunk, ezért jól ismerjük. Mivel főzni is szerettünk volna, aggódva néztük az előrejelzést, hogy eső és jelentős hidegfront várható, viszont titkon reméltük, hogy a front után szépen tudunk halat fogni. Elérkezett az indulás napja és örömmel nyugtáztuk, hogy a hidegfront az éjszaka folyamán átvonult felettünk, és hogy a következő 24 órára kevés esőt, viszont erős északi szelet jósoltak, aminek örültünk, mert általában az északi szélben jól szoktunk fogni. A bepakolás után gyors sátorállítás és egy minimális etetés következett.

A víz, melyre nagyon vigyázunk
A vacsora… :D

Mivel a társam csak délután tudott csatlakozni hozzám, a főzésnek csak estefelé akartunk nekiállni. A kevés etetés miatt inkább nagyobb testű pontyokra számítottam, ezért próbáltam mindent a kezem ügyébe tenni - ha mérni és fényképezni kell, akkor minél simábban menjenek a dolgok. Sokat nem is kellett várni az első kapásra, ám a hal még kicsit elmaradt a várt mérettől, így megúszta a fotózást. A következő kapás is egy hasonló pontyot adott, ezért a jobbos botomra az újonnan készült 26-os méretű rákos-kolbászos wafter golyó került.

Egy kis szünet után a jobbos botomon egy erőteljes kapás következett. „Nono”, gondoltam „ez a 26-os golyóra jött, talán nem is lesz rossz” - és valóban egy szépséges 8-as töves volt a jelentkező. Mivel egy ismerősöm pont ott volt, nem kellett egyedül fényképeznem. Rábírtam, hogy maradjon még egy kicsit, hátha jön még szebb is, ameddig megérkezik a kollegám.

Egy erőtől duzzadó 8 kg-os töves

Délután meglátogatott minket egy-két vendég :D

Kis aranyosak
A tolvaj

Csalizás után repült is vissza a szerelék az etetésre. Körülbelül félóra múlva egy iszonyatos kapás: bevágás után éreztem, hogy jó hal lesz, rögtön lehúzott vagy 10 méter zsinórt. Körülbelül 15 perc alatt tudtam olyan 50 méteres távba húzni (kb. 100 méterre horgásztam), de ezután gondolt egyet és vagy 30 métert visszahúzott. Ekkor valami elhúzta a jobbos botomat is, bevágtam és odaadtam kedves segítőmnek. Az a hal elég hamar kijött, kb. 3 kg volt. Közben nekem is sikerült partközelbe húzni a halamat, az erejéből ítélve titkon reméltem, hogy 15 kg fölött lesz. Amikor felbukkant, láttam, hogy egy szép, egészséges tőponty a tettes,de valószínűleg nem lesz akkora, mint amekkorára számítottam. Elsőre sikerült megmeríteni. A majd 45 perces fárasztás után nagyon vártam, mit mutat a mérleg… 13,6 kg. Kicsit nagyobbra számítottam, de sebaj, hiszen csak nemrég jöttem…

Gyönyörű, egészséges hal

Mivel mindkét nagyobb halat a 26-os golyóval fogtam, a másik szerelék horgára is azt tettem. Pár szem bojlit ráetettem, majd folytatódott a horgászat. Közben megérkezett a kollegám és a fogások hallatán sietve bedobált ő is. Mivel már ketten voltunk, végre gyorsan nekiálltam a vacsorakészítésének. De valahogy a halak nem gondolták úgy, hogy nekünk valamit ennünk is kéne, mert ahogy elkezdett lemenni a nap, sorban jöttek a kapások. Fogtunk 4 db 7-10 kg közötti pontyot másfél óra leforgása alatt.

Mindjárt megvan

A pörkölt szinte már kész volt, amikor egy lassú, komótos kapásra lettem figyelmes. Bevágáskor éreztem, hogy valami nagy súly van a túloldalon. Nehezen ugyan, de sikerült olyan 40 méteres távba húzzam, viszont onnan szinte minden alkalommal 30 méteres komótos kirohanásokkal válaszolt. Félóra huzavona után, amikor még mindig olyan 20 méteres távon tartotta magát, megszólalt a társ: „Szerintem ez Dzsordzsi lesz, a tórekord ponty”. Mivel tudtam, hogy tavaly év végén majdnem 30 kg-mal mérlegelt, kicsit izgulni kezdtem, hogy kijöjjön. További 10 perc fárasztás után sikerült felszínre húzni a halat, ekkor egy hatalmas száj tárult elém, amiben a 26-os golyó szinte elveszett. Elkezdett remegni kezem-lábam… „Csak most el ne menjen!”. Merítés és megvan! Szinte el se hittem elsőre, hogy ő az, csak akkor, amikor megemeltem a merítőt és csak nyúlt a háló. Gyorsan a matracra fektettük, mérleg lenullázva… lássuk, mekkora is! Nyugodtan tűrte a mérlegelést, így egyedül is sikerült. A mérleg 28,2 kg-nál állt meg. Csináltunk pár fotót és már mehetett is vissza. Nagyon örültem és a lábaim még mindig remegtek.

Nem volt könnyű megtartani :D
Ebben a szájba elveszett a 26-os bojli

Ám ekkor jött a feketeleves, illetve a „feketepörkölt” :D „Te jó ég!” - a pörköltet elfelejtettük a nagy izgalomban, és odaégett, de mivel elég boldogok voltunk, nem nagyon zavart minket az a kis plusz „zamat” :D El is fogyott, így újult erővel folytattuk a horgászatot. A csali sikerére tekintettel az egyik horgára társam is a 26-os wafter golyót fűzött fel. Félóra múltán kapás az ő botján is: 15 perces fárasztás, és már parton is volt a következő hal. A mérleg 9,6 kg-on állt meg.

9,6 kg-os éjszakai vendég

Újracsalizás, majd pár szem bojli rászórása után úgy döntöttünk, hogy kicsit pihenünk, ám amikor beléptem a sátorba, kapás a balos boton! Kifutottam és bevágtam: ismét egy jobb hal. 10 perces fárasztás után egy 7 kg körüli tükrös pihegett a matracon. Ezek után még 3 db hasonló méretű ponty érkezett.

Olyan hajnali 3 felé befeküdtünk a sátorba, de már ekkor éreztük, hogy nem lesz valami meleg hajnalunk. Ez a jóslat be is jött, amikor reggel 5-kor húzós kapásra riadtam, ám az csak a merítési kísérletemnél tudatosult bennem hogy itt bizony minden megfagyott.

Kicsit hideg volt
Egy kis emlék

Csak ahogy följött a nap, kezdett melegedni az idő. Később társam jobbos botján egy lassú, húzós kapás után erős ellenállásba ütközött. 20 perces kemény fárasztás után egy 12,5 kg-os pontyot merítettünk.

Hajnali látogató

Ezek után jött még 2 db 8 kg körüli tükrös, majd szép lassan elkezdünk pakolni. Azt hiszem, ezt a horgászatot soha nem fogom elfelejteni, hiszen ebből az igen szeszélyes vízből sikerült alig 24 óra alatt több mint 100 kg halat fogni, amiből az egyik ponty 25+-os volt. Kívánok mindenkinek ilyen mozgalmas horgászatokat. „Görbüljön, de ne törjön, feszüljön, de ne szakadjon!”

Írta: Borsos Tibor (tibi1985)