Felső-Tiszai kalandok XV. rész - Rendhagyó botavató

Twisterezés, gumihalazás. Egy olyan móka, ami nagyon eredményes is lehet, de ha az ember nem tud kapásig eljutni, nem tud egy halat sem kivarázsolni a vízből, hamar elmehet a kedve az egésztől. Szerencsére én előző év végén megéreztem azt, amiért jó ez a módszer, és - ahogy mondani szokták - meg is fertőződtem. Sok szép hal került, még ha csak ideiglenesen is, de a jigfejek fogságába. A „fertőző betegség” idén nyár végén olyan tünetekkel párosult, mint az újabb bot beszerzése…

Bár volt már horgászbotom, ami alkalmas volt twisterezésre, de mindig volt olyan kisebb-nagyobb apróság, ami hiányzott. Kb. olyan érzésem volt, mint amikor egy horgász univerzális botot keres, amivel matchbotozhat, feederezhet, közel és távol, valamint kis és nagy csalikkal is horgászat. Sok-sok kompromisszum árán lehet talán találni mindezekre alkalmas „fegyvert”, de azért tudjuk, hogy ha valamit speciálisan egy dologra készítettek, akkor az arra jóval alkalmasabb, mint egy sok mindenre megfelelő eszköz. Itt a „speciális” és a „megfelelő” szavak hordozzák az érdemi különbséget. Így bottáram egy olyan taggal bővült, ami célzottan e gumicsodák életre keltésére hivatott. Neve merő egyszerűséggel: Fox Rage Elite Series Terminator Crank & Jig 245. Aki elsőre vissza tudja mondani, tényleg jó memóriával rendelkezik. :)

Minden ilyen nap ajándék, így a vízparton kötöttem ki én is délután

Az első találkozásom a bottal még 2012 februárjában történt Kiskunhalason, a Pontyhorgász napokon. Akkor ott - bár pontyos kiállítás volt - már megjelentek a Fox Rage pergető széria felső kategóriás tagjai is. Kézbe véve, suhogtatva már ott nagyon megtetszett: egy borzasztóan feszes és pillekönnyű bot, szinte érzi az ember a tenyerében az apró koppanásokat, amint a műcsali eléri a feneket.

Olyan hosszú a neve, hogy a Fox Rage szöveget már csak a másik oldalára írták fel :)

Dobósúly-tartománya pont ideális volt azokhoz a körülményekhez, amikben én legtöbbet horgászom, hiszen 7-28 grammban határozták meg a használható csalik tömegét. Egy dunai Haldorádós rendezvényen pergetőkkel beszélgetve ez a súlytartomány ott szinte a belépő kategória, hiszen a Dunán még a lassú vízzel járó sodrás majdhogynem erősebb, mint nálunk a Tiszán áradáskor :). Így náluk igencsak nagyméretű fejek vannak használatban, ehhez képest itt, a Tiszán a 7-15 gramm bőven elég normál körülmények között szinte mindenre.

A javasolt csalik tömege 7-28 gramm, akciója gyors, közepesen lágy

A naptári ősz beköszöntével elhatároztam tehát, hogy beruházok egy ilyen botra. Amint megjött, azonnal nem tudtam felavatni, mert indulnom kellett Pestre, így magammal vittem mint újdonsült útitársat. Horgászat nem volt tervben, de mivel találkoztam egy kedves barátommal, megmutattam neki, aki első kézbevételre szintén nagyon elismerően beszélt róla. Több sem kellett, amint hazaértem a fővárosból, bepakoltam és mentem is tovább kedvenc folyómhoz, a Tiszához.

A mai menü: plasztik csali mélyen felkínálva
A történethez egyáltalán nem kapcsolódik, de ha valaki jó twister dobozt keres emberi áron, a Horváth-féle nagy twisterdoboz ilyen! :) Nem vicc!

Már jócskán elmúlt dél, benne voltunk a délutánban, amikor a vízre kiértem, de mindenképp fel szerettem volna avatni felszerelésem legújabb tagját. Erre a horgászatra Andris barátom kísért el, aki a csónak készítésében is aktív főszerepet vállalt. Milyen megnyugtató, hogy bele mer szállni az általa készített csónakba. Akkor csak nem lehet rossz :)!

Mit esznek ma meg a halak? Egyik ismerősöm - nem horgász - amikor meglátta a repertoárt, azt hitte, gumicukor… még nézegette is, hogy milyen jó, hogy halacska formája van… Vajon mi lett volna, ha hagyom, hogy megkóstolja? :)
Én a botjaimat mindig merev tokban szállítom, tárolom, soha nem felszerelve. Azon a pár percen semmi nem múlik, míg összerakom, és így bizonyosan nem sérül. Ez a hosszú élet kulcsa, no meg a kocsim kulcsa
Kicsit furcsa kiképzésű nyéltag, a funkciójára nem jöttem rá, de kényelmes volt a használata, ez tény

Mivel a napból már csak pár óra volt hátra, egy hely volt, ahol próbát tehettem, nem akartam az időt motorozással, helykeresgéléssel tölteni. A választásom egy kanyar utáni kövezésre esett, mely kb. 300 méter hosszan nyújtózkodik a part mentén. A vízmélység itt 7-11 méter között változott. A 11 méter már egyértelműen a főmeder volt, de a radar szerint a parttól kb. 15-20 méterre volt egy padka, ahol a mélység átlagban „csak” 7 méter. Ezt a területet próbáltam meg gumihallal és twisterrel vallatni.

Adnak a designra, az tény
A figyelő szempár erről a botról sem hiányozhat
A kinézett terület egy kövezett partszakasz volt viszonylag mély mederrel

A botra felkerült a 25-ös méretű orsó, dobján 12-es nanofil főzsinórral. Ezt követte a fluorocarbon előke, aminek vastagsága 0,25 mm volt, melyre egy kapocsba akasztva kerültek fel a különböző méretű jig fejek.

A 25-ös könnyű orsó kiváló párosítás a mindössze 130 grammos bothoz

Szó szerint alig vártam az első dobást, vajon teljesíti-e a bot azt az elvárást, amit támasztottam felé… Az első jigfej, amivel próbát tettem, 7 grammos volt. Dobtam, azután és következtek a várakozás pillanatai… merült, majd egy határozott koppanás a tenyeremben! Ez az, leért! Tökéletesen érezni a viszonylag mély víz ellenére. Tudom, hogy ez sok egyéb tényezőtől is függ, leginkább a sodrástól és a zsinór vastagságától, vízben tanúsított ellenállásától, no meg a jigfej méretétől, de már ez is nagy élmény volt számomra, hogy a bot hibátlanul közvetítette a jigfej főzsinóron küldött üzenetét: „Leértem. Vétel!”

Feszes, gyors bot a Terminator

Elindult a pergető móka. Műcsali megemel, meghúz, visszakoppan, majd ismét. Egyszer, azonban igen érdekes „műsor” indult meg a víz alól jövő „csatornán”. Kisebb-nagyobb ütések, koppantások zavarták meg éppen fenékre visszahulló műcsalim nyugalmát. Tisztára, mint egy full érzékeny feeder spicc, úgy járt-kelt a botom spiccrésze a mélyből jövő folyamatos aktivitástól. Mik vagytok? Így előkerült a csali repertoárból a legkisebb twisterke, ami igen ormótlanul mutatott a 7 grammos fejen. Az eredmény ugyanaz: kisebb birizgálások, majd végre egy határozott ütés.

Megvagy, te kis… hé, ez egy keszeg!

Bevágtam rögtön, meg is akadt, mondtam is Andris barátomnak, hogy megvan a kis piszkálódó, és jött is fel a 7 méteres mélységből a műcsalin fickándozó hal. Egy keszeg! :) :) :) Ez eszegetett odalent és csipkedte a twistert? Rögtön fotó, és már ment is fel - ismerőseim örömére - a facebookra az új botcsodával felszínre húzott hal. Andris mondta is rögtön, „Írd oda, hogy rakós bot eladó, mert ezzel is lehet szép keszeget fogni”.

Na, gyere, te twisterevő
Keszegezés pergetve

A bot első pillanatra megtetszett! Próbából feltettem egy 4 grammos fejet is, vajon megérzem-e, hogy lekoppan, illetve hogy lekoppan-e egyáltalán. Működött. Igaz, több időre volt szüksége a merüléshez, de az üzenet visszaért hozzám.

Néhány kép közeliben az extrákról: a Fuji gyűrűsor…
… valamint orsótartó már kötelező az ilyen kategóriájú botoknál

Felmerülhet az olvasóban egy kérdés: mit tud, amitől ilyen drága, vagy épp ennyivel drágább, mint egy hasonló paraméterű másik bot? Ugyanez bennem is megfogalmazódott. Kerestem én is az önigazolást, hogy megérte. Leírom a tapasztalataimat és majd eldöntitek helyes lehet-e a gondolatmenet: Egy érdekes dolgot figyeltem meg Andris és saját horgászatom során (ugyanis természetesen ő is pergetett közben). A pár óra alatt tucatnyi leakadásunk volt. Köves, akadós terepen horgásztunk, így ez nem is csoda. Andrisnál azt vettem észre, hogy amikor ő leakadt, 10-ből 5-6-szor nem is jött fel többet a jigfej a twisterrel együtt, míg nálam ez az arány jó, ha 10-ből 1 volt. De lehet, a 20-ból 1 az pontosabb adat.

Kényelmes fogású az orsótartó, a hüvelykujj tökéletes kontaktban van a bottesttel
Tetszik!

Rutinos horgász Andris is, így nem az volt a gond, hogy az akadót érezvén azonnal próbálna bevágni, kapásnak gondolva azt. Én, amint megéreztem az akadást, azonnal apró pöccintésekkel a bottal kiütöttem a kövek közül visszafele a jigfejet. A bot a feszes spiccel, szinte mint egy kis kalapács ütötte meg visszafele a jiget és szabadította ki a fogságból. A nagyobb gyantatartalmú másik bot viszont ilyen mozdulatokra jóval kevésbé képes, látszik a mozdulatsoron is, hogy kileng a spicce, nem tudja ugyanezt elvégezni. A különbség jigfejekben és műcsalikban volt mérhető.

Megéri vajon? Majd a használói eldöntik. Annyi biztos, hogy minden centije tökéletesen kidolgozott
A 245 centis változat 2 tagból áll. Érdekesség, hogy létezik 190 centis egy tagos változat is ugyanilyen paraméterekkel

A keszegnéppel való játszadozás után kicsit lejjebb csorogtunk és egy víz alatti kőrugany felett álltunk meg. Itt a folyamat ugyanaz volt, csupán nagyobb ólomfejek és műcsalik kerültek fel. Az eredmény volt némiképp érdekesebb, ugyanis 4 darab twister és gumihal farok maradt a mélyben, halat nem tudtunk érinteni. A kapás egy heves ütés, a bevágás után viszont csak egy megcsonkolt műcsali lógott a jigfej szárán.

Már pont be akartuk fejezni a horgászatot, amikor botomra egy hatalmas ütés kíséretében jelentkezett a HAL, ami fel is ragadt a jigfej horgára. A terv süllő, kősüllő keresgélése volt igazából, nem készültünk egyéb vendégre. Izgalmas fárasztás kezdődött, mely során a hal megkért minket, hogy húzzuk fel a horgonyt és kövessük őt a 7 méterről a kb. 11 méteres mélységbe lefele a folyón.

Megakasztás után eléggé egyoldalú volt a meccs, majd 1 perc kellett mire felszín közelébe tudtam húzni…
… de hirtelen visszakérte tőlem az addig begyűjtött zsinórt

Most, amikor a fotók információs adatait nézem lepődtem csak meg, ugyanis az első fotó és a kivétel pillanata között mindössze 5 perc telt el. Nekem akkor ez jóval többnek tűnt, hiszen a hal többször már a felszín közeléből tört vissza a mélybe. Egy ilyen feljövetelkor pillantottuk meg a szép harcsát. A bot kiválóan tette a dolgát, nyúlt utána minden lefele törésnek. Igazán jó erőpróba és botavató volt ez az első horgászatán.

Már fárad az ellenfél… Nem lehetett erőltetni, mivel 12-es nanofil volt a főzsinór
Még egy utolsó kör…
Megvagy!
Adod vissza a műcsalimat, te egyszemű Jumurdzsák! A szemtelenségnek is van határa! :)
Na, erre nem számítottam, az tuti! Igazi botavató
Szép hosszú hari akadt fenn a műcsalin

A nap záróakkordja egy érdekes dolog volt, számomra legalábbis! Horgászcimborám tűzoltó, így ismer egy olyan kötési módot, amivel hosszú köteleket tudnak könnyedén tárolni, szállítani, és ami a lényeg gubanc nélkül leengedni. Lehet, hogy van ennek hivatalos neve is, de én szimplán fonottkalács-kötésnek hívom. Megmutatok most ízelítőül 3 fotót róla, de ígérem, az unalmas téli estékre ráveszem barátomat, hogy egy videóban mutassa be, hogyan is kell megkötni!

Ezt itt átveszem, áthúzom, visszahúzom, megint ide, majd oda… csak a kezemet figyeljék, mert csalok!

Mire jó ez? A karabinerre felakasztom a súly és már szalad is lefele a kötél. Nincs gubanc, nincs probléma.

Fonott kalács tűzoltó módra
25 méternyi kötél önkioldó változatban, télen megtanuljuk, ígérem, de legalábbis remélem :)

Írta: Takács Péter (t_peti)