A Sikeres Sporthorgász 2014. novemberi tartalmából

Feederbotos pontyhorgásztat nagy távolságbaLukácsi&Kovács a Tisza-tavonBajban a Részeg Tengerész nyer!Őszi harcsakavalkád III. részA kényelem szolgálatábanCsata a tározónKormoránkárKora őszi meglepetés rekordhallalHorgászkalandok Mauritius szigetén

Feeder Akadémia

Feederbotos pontyhorgásztat nagy távolságba

Mindig szívesen térek vissza a Harsányi-tóra, amely mára európai hírű nagyhalas vízzé fejlődött. Olyan halállománnyal büszkélkedhet, amellyel kis hazánkban nagyon kevés tó. Igazából nem a halállomány mennyisége, hanem annak minősége a szembetűnő. Rendkívül jó kondícióban lévő, akár 20 kg-ot meghaladó pontyok sem ritkák itt, amelyek valljuk meg őszintén, sokak álomhalai! Kettő éve, 2012 késő őszén horgásztam itt utoljára, amelyről akkor film is készült. Idén szeptemberben tudtam végre ismét meglátogatni kedves tavamat. Az elmúlt két év alatt annyi minden megváltozott, hogy csak kapkodtam a fejemet... (Döme Gábor)

A versenyenhorgászat varázsa

Lukácsi&Kovács a Tisza-tavon

Bár a Salmo Hungary Team pergetőpárosa, Lukácsi Béla és Kovács Adrián néhány éve, két egymást követő évben is nyertek pergetőbajnokságot, és voltak sikeres tagjai a magyar pergető válogatottnak, ma már nem a versenyzés és a minél jobb eredmények begyûjtése motiválja őket, amikor együtt horgásznak. Most mégis olyan apropóból horgásztunk együtt, és beszélgettünk közben mindenről, ami pergetés, amikor elfogadtak egy meghívást, és október közepén részt vesznek a Duna-deltában egy nagyszabású pergetőversenyen. Persze nem véletlen, hogy rábólintottak az indulásra, de ennek nem a csábító helyszín az elsődleges oka, hanem sokkal inkább az, hogy a meghívás közvetlenül Piotr Piskorskitól, a Salmo cég tulajdonosától érkezett. Érdemes megjegyezni, hogy a civilben halbiológus Piskorski gyakorló és kiváló pergető hírében álló horgász, és mindmáig ő a vezető fejlesztője a ma már méltán világhírû Salmo wobblereknek.
(Szarka László)

Hazai vizeken

Bajban a Részeg Tengerész nyer!

Mályi gyerek létemre furamód még igen keveset írtam a Mályi-tóról. Meglepő módon, valóban keveset járok oda horgászni. Hogy mi az oka? Fene tudja. Talán azért, mert annyi más helyre kell mindig mennem, s a szomszéd kertje, mint tudjuk, általában zöldebb. Pedig nem csak a dicső múltban adott igen szép halakat! Egykor, 1986-ban itt fogták azt a tükörpontyot, ami a maga 24,5 kilójával sokáig uralta a hazai toplistát. Mellette amurok tucatjai kerültek ki innen, húszon felül. S ha ragadozóra vágytam, sokszor elég volt ötven métert megtennem, hogy meglegyen a három csukám, aztán szaladtam haza, hogy elérjem a hétórás buszt, ami iskolába vitt.
(Jakó László)

Tiszai horgászatok

Őszi harcsakavalkád III. rész

Amikor telis-tele vagyunk élményekkel, csak úgy repül az idő. Szinte még el sem kezdődött az október, és mára a naptárban már leperegnek az utolsó napok is. Nem volt fukar velem kedves folyóm, temérdek élménnyel és tapasztalattal gazdagított. A rengeteg sikeresen megfogott harcsa mellett még több rontott kapás tette izgalmassá a horgásznapjaimat. Ezeknek számos oka lehet. Folyamatos agyalásra késztettek, hogy mi lehet a baj, hogy a támadó hal megérinti a csalit, de az akasztások nem ültek a halak szájában. A legtöbb esetben nem maszatolós, érdeklődős eseményekről beszélek, hanem agresszív, kemény odaverésekről, melyek nem azt feltételezik, hogy a támadásba lendült ragadozó csak kíváncsiskodni akart.
(Oláh Csaba)

Mesterfogások

A kényelem szolgálatában

Sokakban merül fel a kérdés orsó vásárlása esetén, hogy nyeletőfékes vagy anélküli darabot válasszon. Lassan minden árkategóriában kapni már mindkét fajtát, így csak a horgász igényei szabnak határt az orsó felszereltségének. A Nevis két termékét, a Cayman Feedert és a Snipe-ot egy előző részben Sipos Gábor már bemutatta nekünk, így most a kényelmesebb és biztonságosabb horgászatnak jobban megfelelő, nyeletőfékes orsókat hozta el nekünk.
(Döme Gábor)

Gyakorlat teszi

Csata a tározón

Sok vizünk tartogat meglepetést a horgászoknak, például a Pátkai-tározó is. Idén még nyár elején kaptam híreket a helyről: rengeteg süllőt fognak, ráadásul esély van néhány nagyobb példányra is. Nekem sem kellett több, elindult a szervezés, ami így, utólag belegondolva sem volt egyszerû.
(Lukácsi Béla)

Horgászélet, halvilág

Kormoránkár

Eddig úgy tudtuk, a magyar közvizek legnagyobb ellenségei a haltolvajok. Ami ma már csak részben igaz, mert a rapsicok egy bizonyos mérettartomány felett halásznak, míg a kormorán nem! A kis kormorán (alfaja a nagy kormoránnak, ráadásul szigorúan védett) - mióta színre lépett - ráállt az ivadékra, tízcentis korától tudja az ivadékot fajtától függően lenyelni. A ragadozó halak közül a süllőt, a csukát és a harcsát, míg a haszonhalak közül az amur a zsákmánya. Mindez csak a kezdet, mert a kis kormorán, miután szelektálja a termés első évét, átadja a terepet a nagy kormoránnak, aki 60-80 dekás súlyú zsákmányig válogatás nélkül garázdálkodik.
(Zákonyi Botond)

Hazai vizeken

Kora őszi meglepetés rekordhallal

Itt van az ősz, itt van újra, hamarabb jött, mint kellett volna… Kalandra fel, irány Zala megye! Választásunk Zalaszentmihály vadregényes vizére esett. Haskó Tamás barátommal érkeztem, akivel közösen átélhettünk egy 72 órás horgászatot, hideg és meleg frontokkal tarkítva, folyamatos eső kíséretében.
(Nagy Csaba)

Horgásztúrák idegen tájakon

Horgászkalandok Mauritius szigetén

Minden pecásnak van legalább egy álma, ami végigkíséri a horgászpályafutását. Nekem ez a magam által kreált horgász-big five, azaz a „nagy ötös" volt, mely a következőképpen néz ki. Még a kilencvenes években kiválasztottam öt nemeshalat, melyek kapitális méretû példányaira fentem a fogam, meghatározott súlyhatárok alapján. Pontyból 30 kilós, amurból szintén 30+-os, harcsásból minimum 80 kilós, süllőből és csukából tíz-tíz kilón felüli példányok horogra csábítása volt a cél. Mivel ezt az álmomat már a 2000-es évek elején kipipálhattam, újabb célt tûztem ki (egy amerikai horgászat során fogalmazódott meg bennem a gondolat): Földünk három óceánjából (Atlanti-, Csendes- és Indiai-) minimum egy-egy hal kifogása, mérettől függetlenül! Nem igazán hittem benne, de idén ez is teljesült! Örömöm határtalan volt, amikor a sárgaúszójú tonhalat a hajóba emeltem. Megvan ez a hal is! Köszönöm, Mauritius!