Nagy pontyok nyomában 14. rész - 30 óra

Az év első túráját március elejére terveztük, azonban ilyenkor még igen hűvös idők vannak, ezért rövidebb, de annál kényelmesebb túrákat szoktunk tervezni, ami jelen esetben 30 óra volt. Érkezésünkkor hűvös, szeles, barátságtalan idő fogadott minket a tóparton, azonban az ott szemünk elé táruló létesítmény azonnal mosolyt csalt az arcunkra, illetve a horgászhelyen található faház látványától földbe gyökerezett a lábunk. A vízen hatalmas hullámok verték a stég lábát a szemből süvítő északi szél miatt, de gyorsan csónakba szálltunk és keresni kezdtük a bójáknak a legjobbnak vélt helyeket. Állíthatom, hogy sosem sikerült még egyetlen ilyen rövid túránk sem ennyire eredményesen.

Hosszas gondolkodás és keresgélés után fixáltuk az időpontot, hogy hol is kezdjük meg az idei horgászszezont, ami kényelmes és horgászati szempontból is jeles. Így jutottunk el a Nyíregyháza közelében található Székely-Őzetanya Horgásztóra, amiről már rengeteg dicsérő szót hallottunk, és a versenyinformációkból is sok ihletet merítettünk, hogy ezt bizony nekünk is ki kell próbálni. A tó a 2000-es évben, tehát immár 16 éve került a jelenlegi tulajdonos kezébe. Összesen 61 hektár vízterületből áll, amelyen halneveléssel is foglalkoznak. Jelenleg a 24 hektáros vízterületet horgászható, amit 2012-ben nyitottak meg a horgászok számára. Ezen a vízfelületen, összesen 25 horgászhely lett kialakítva, 12 horgászhelyen van faház, valamint 13 horgászhelyen van sátorozási lehetőség. Ezzel az volt a cél, hogy azok is megtalálják a számításukat, akik a kényelmet kedvelik vagy esetleg családdal, gyerekekkel szeretnének eltölteni akár több napot, és azok is jól érezzék magukat, akik a sátorozást kedvelik.

A horgászhelyen ilyen faházak fogadják az idelátogató horgászokat
Négy ággyal felszerelve, akár egy család részére is

A nádtetős, szigetelt faházakban minden megtalálható, amire szükség lehet, így van benne mikrohullámú sütő, hűtő, valamint légkondicionáló, ami télen-nyáron jól jön, hiszen hűt-fűt.

Minden komfortot szolgáló eszköz megtalálható, ami lehetővé teszi a gondtalan horgászatot
A teraszon padok és asztal is található

De térjünk is rá a horgászatra! A helykeresés során figyelembe vettük az időjárás-előrejelzésben ígérteket, és ezt szem előtt tartva helyeztük el a 3 bójánkat. Egyet-egyet a mély vízbe helyeztünk el, valamint egyet középre, sekélyebb vízre, ezt közösen horgásztuk meg. A két szélsőre fűszeres, Spicy Red Liver etetést választottunk a hideg, alig 5-6 fokos víz ellenére, míg a középsőre édes etetés ment, ami jelen esetben Édes Ananászost jelentett. Mindkét választásnál közös volt a felhasznált további összetevő, a Hidegen sajtolt kukoricacsíra pellet gyors oldódása és felhősítő képessége miatt, míg a másik a magas olajtartalmú Chilis Kender, amit apró mérete miatt nem tudnak olyan gyorsan eltüntetni a pontyok, így hosszabb ideig helyben lehet tarthatók, és ezzel arányosan növekszik az esélyünk a megfogásukra is.

Alapozó etetésünk elemei
A felhasznált bojlinak nagyjából a felét félbetörve kevertük az etetéshez

Korai horgászatok során előszeretettel szoktam felezni a bojlit, aminek több oka is van: így ugyanannyi etetést nagyobb területre tudunk szétszórni, emellett így intenzívebb az aromák kiáramlása, de a legfőbb az, hogy az etetésre látogató halak tovább keresgélnek ott, mert nem fognak rögtön eltelni falatozás közben. Az alapozó etetésre szánt darabos összetevőket nyakon öntöttük a hozzájuk ízvilágban passzoló Carp Syruppal. Ezt az aromát bátran használjuk, mert biztos, hogy minden cseppje a megízesíteni kívánt szárazanyagra fog tapadni, és az pár perc alatt be is szívja.

A két ízesítés, melyben a megoldást láttuk
Könnyű, intenzív, tavaszi keverék

Az etetés ilyenkor még nagyobb területre szoktuk szétszórni, nehogy a finoman táplálkozó halak gyanakodni kezdjenek. Partra érkezés után rögtön repültek is a végszerelékek a bóják mellé, várva az éhes pontyokat.

Kerestük a medertöréseket…
… és ezek mélyebb oldalát jelöltük bójáinkkal
Minimális etetést szórtunk nagyobb területre

A jó helyválasztás és a kiváló alapozó etetés gyorsan meg is hozta a halat Tominak. Körülbelül harminc perc telhetett el a bedobást követően, és máris lassú, húzós kapással jelentkezett az első hal. A hideg víz ellenére a halak rendkívüli erővel védekeztek, szinte úgy, mint nyáron. Fárasztás után bölcsőbe is került a túra első szép tővese. Gyors fotó után már mehetett is vissza a mélybe. Ezen a tavon kiemelt figyelmet fordítanak a halakkal való kíméletes bánásmód betartására, így minden horgászhelyhez tartozék egy kiváló minőségű pontybölcső, valamint a hozzá illő mérlegelő is. Ez is csökkenti a horgászok által cipelendő cucc mennyiségét, valamint garantált védelmet biztosít a halak számára.

Nem sokat kellett várnom az első pontyra!
Szép kezdet!

Sötétedés után azonnal megélénkült a víz, és rögtön páros fárasztással kezdtük meg az éjszakai órákat. Ha már ennyire megindult a hal, úgy döntöttünk, hogy a helyeket már nem fogjuk megetetni éjszakára, inkább elkészítjük az alapozó etetésünket dobható PVA rudacskákba töltve. A rudacskák tartalmaztak apróra őrölt bojlit és csíra pelletet, amihez még extraként raktunk apró halibut pelletet, majd ezt a mixet kevertük össze egy kis Carp Syruppal. Pár percnyi pihentetés után - amikor már felszívta a Syrupot - töltöttük a PVA-ba. A siker nem maradt el!

Estére már párosan is ment
Kilátás a teraszunkról

Éjszaka nem tudtunk pihenni, sok halat fogtunk. De essék is szó az alkalmazott csalikról, amivel ezt elértük! Ahogyan azt már említettem, az etetést két ízvilágra építettük fel, ugye ez volt az ananászos, illetve a Spicy Red Liver. Viszont a csaliknál már egy picit szélesítettünk a látószögön, képbe került az általunk favorizált Fekete Tintahalas csali is, ami már sok vízen bizonyított, ezért szerettük volna itt is kipróbálni. Nyugodtan mondhatom, hogy ezzel a három ízzel, illetve ezek kombinációjával - hiszen mindegyiket próbáltuk mindegyikkel vegyíteni is - tökéletesen meg lehetett oldani ezt a horgászatot.

Egyre darabosabb pontyok érkeztek a bölcsőbe
A csalinkat kisméretű, jól dobható PVA rudacskákkal tettük még vonzóbbá
A hajnal egyik szép pillanata

Leginkább hóember kombinációt alkalmaztunk, azt is összefaragva, mivel a könnyített csalit hamarabb tudja a ponty a szétoldódott PVA mellől felszippantani. Akváriumi körülmények közt jól látszódik az egész végszerelék viselkedése a víz alatt. Amint feloldódik a PVA rudacska, és elkezd dolgozni a koncentráltan felkínált csalogatóanyag, amiben ott a könnyített csali is, biztosra mondhatom, hogy egyetlen ponty sem tud ellenállni a felkínált finom falatnak.

A legjobb érzés kapásra ébredni…
… főleg ha egy ilyen gyönyörű halat eredményez!

A reggeli órákban is rendkívül aktívak voltak a pontyok, szinte folyamatosan volt hal a parton, ami jól mutatta, hogy bizony beért az etetésünk. Kellett is pótolni megint a már említett rudacskákat, mert amint látható, igencsak bevált a gyakran, de kis mennyiségben alkalmazott etetés. Az átlagsúly is növekedni kezdett, felváltva egyre darabosabb, szebb pontyokat fogtunk.

Minden horgászhely tartozéka a bölcső és mérlegelő!
A tavon huszonöt állás várja a horgászokat
Délelőtti „tréning”
Erőtől duzzadó, egészséges pontyok - itt ez vár a horgászokra!
Rossz idő esetén is papucsban közelíthetjük meg felszerelésünket

A délelőtt folyamán még jól kiszórakoztunk magunkat: a pontyok egymást váltották a pontymatracon, igazi örömpeca lett az év első forgatásából. Etetni már egyáltalán nem akartunk, sajnos a horgászidő vége vészesen közeledett, de azért törekedtünk még, hogy minél több kapást érjünk el az utolsó percekig. Nagyon jólesett, hogy az időjárás is végre a szebbik arcát fordította felénk. A borult idő és a goromba, szemből fújó viharos északi szél után jólesett egy kis D-vitamin kúra. A teraszon elfogyasztottuk az ebédünket, majd kicsit bánatosan, viszont elégedetten fogtunk neki a pakolásnak. Az indulás előtt még a központi épületben egy kávé mellett kiértékeltük rövidke kis túránkat és leegyeztettünk egy nyári foglalást, melynek tanulságairól majd Ti is olvashattok…

Az általunk alkalmazott végszerelék
Az aljzatra érve...
Az oldódás első pillanatai
Ínycsiklandozó, a pontyok számára vonzó felhőt képez a csali körül
Ekkora pontynak az év bármely szakában tudok örülni