Shimano Technium 2500 FA gyorsteszt

Shimano Technium 2500 FA gyorsteszt

A Shimano folyamatos vérfrissítése a csúcsmodellek árnyékában meghúzódó második vonalat is elérte az idénre. Kikerült a katalógusból a közkedvelt Symetre, és helyét a Technium - Super GT páros vette át. Az új orsók külsőre sokban emlékeztetnek a korábban megújult Twin Power és Stradic szériákra, a rajtuk fityegő árcédula azonban jóval szerényebb azokénál. Ezért sokan kíváncsiak lehetnek rá, hogy mi lapul a szerkezetek belsejében. Az ő kedvükre igyekszünk tenni eheti bemutatónkkal.

A Shimano második vonalába tartozik a Technium, de mégis mindent tud, mint a \'nagyok\'!

Méret:

2500

Méretsor:

1000, 2500, 4000, 5000

Súly:

255 g

Áttétel:

5:1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

elsőfék

Csapágyak:

3+1

Zsinórkapacitás:

160 m / 0,25 mm

Ház anyaga:

műanyag (XT-7)

Dob anyaga:

hibrid alumínium

Tartozék:

1 db fém pótdob, olaj, dobalátétek

Ár:

29.000 Ft

A gyártó honlapja:

Robbantott ábra:

Az új orsó kompakt, zömök felépítésű. Viszonylag alacsony talpa jóvoltából a kisebb kezű hölgyek is jól elérik mutatóujjukkal a dobot, ami a dobás folyamatos kontrollálása szempontjából lényeges. Sok pergető horgász ízlésének megfelelő az alacsony áttétele, ami jól alkalmazkodik a lassú csalivezetéshez. A hajtómű járása a "floating shaft" megoldásnak köszönhetően finom, könnyű, amit jól jellemez, hogy - a Twin Powerhez hasonlóan - ezzel is elő lehet adni az elengedett kézzel hajtós mutatványt. A felkapókar akaratlan visszacsapódását gátló csészefék, a lassított dobemelés, és a karbantartást segítő olajozó nyílás egyaránt azt jelzik, hogy a szolgáltatások tekintetében a csúcsmodellek jelentették a mércét.

A hajtókar fazonja a Twin Power-t idézi. A műanyag \'könyökvédő\' megakadályozza, hogy a lebillentett hajtókar összekaristolja az orsót
A hajtóműház, és a fedéllel egybeépített talp is műanyagból készült
Ha új orsónk szabálytalan módon rakja a zsinórt, használatba kell vennünk a mellékelt alátéteket
A dob alá felhelyezett alátétekkel könnyen beállíthatjuk a nekünk tetsző zsinórprofilt
A Technium a fonott és monofil zsinórokat egyaránt kifogástalanul kezeli, amelyhez a lassított dobemelés is hozzájárul
Leemelt fedéllel

Meglepve konstatáltam, hogy a műszaki leírástól eltérően a zsinórvezető görgő nem kapott golyóscsapágyat, hanem siklócsapágyas megoldást rejt maga alatt, ami egyébként a Super GT széria sajátossága. A működése amúgy kifogástalan, és a korábbi, hasonló konstrukciójú Shimano modellekben (pl. Power Aero) már bizonyította is alkalmasságát. Mindenesetre a mai világban, amikor a csapágyszámot fetisizáló megítélés uralkodik, nem a legszerencsésebb ez a fajta "gyártmányfejlesztési" stratégia, bár az is meglehet, hogy egyszerűen csak mellényúltak a gyártósoron.

A zsinórvezető görgő egymásba ágyazott fém, és műanyag siklócsapágyakon forog
A dob műanyag-alumínium \'szendvics\' konstrukció, kemény bevonatú peremmel ellátva
Az egyszerűbb kivitelű pótdobot egy darab alumíniumból esztergálták

A fék egyetlen súrlódó betétet tartalmaz, a szokásos olajozott filckorongot. Ennek megfelelően az erőssége is elmarad a nagyobb méretű modelleknél megszokott értéktől. A maximális fékerő 2,5 kg, ami összhangban van az orsón célszerűen használható 0,20-0,25-ös monofil zsinórokkal, és 0,10-0,12-es fonottakkal.

A fék hasznos beállítási tartománya 1 fordulatra terjed ki, ami aránylag szűknek mondható. Ezen belül azonban jól szabályozható, stabil fékhatást produkál, és kifogástalanul működik.

A fékerő behatárolása egyben felhívja a figyelmet a szerelékünk harmonikus összeállítására is. Manapság a fonott zsinórok magas teherbírása sok horgászt a felszerelés túlméretezésére csábít. Azonban hiába fér rá a kis méretű orsónkra száz méter feletti mennyiség a 17-es fonott zsinórból. Ennek 10 kg körüli teherbírása "jóvoltából" már maradandó kárt is tudnánk tenni a kis méretű szerkezetben, hiszen a hajtómű, a dobtengely, és a többi alkatrész nem ilyen nagy terhelésre van méretezve. Ezért jobbnak látták a tervezők, hogy nem növelik öncélúan a fék teljesítményét, hanem éppen a fékerő korlátozásával szabnak határt az esetleges túlterhelésnek.

A próba során blokkolt dobbal, növekvő terheléssel vizsgáltam az orsó deformálódását. A képeken jól látható, hogy 4 kg-os túlterhelés mellett már olyan mértékben meghajlik a rotor, hogy a felkapókar csaknem hozzáér a dob pereméhez.

A felkapókar terheletlen alaphelyzetben…
… és 4 kilós túlterhelés alatt
A visszaforgásgátló ismerős, bevált konstrukció

A hajtómű felépítése nem tér el a korábbi tesztekből már jól ismert megoldástól. A gyári kenőanyag mennyisége elegendő, nem szükséges az azonnali pótlása, bármennyire csábít is a külső olajozási pont által erre nyújtott lehetőség. A hajtómű golyóscsapágyai az új A-RB kivitelűek. A hajtókarnál található csapágy zsírszegény diétára volt fogva, a nyaki csapágy kenése azonban megfelelő. A Stradic FA-hoz hasonlóan a hajtókarral szembeni oldalon műanyag persely található, amit az első adandó alkalommal érdemes golyóscsapágyra váltani.

A tányérkerék műanyag perselye helyett elkelt volna egy golyóscsapágy
A lassított dobemelés lelke a közbeiktatott fogaskerék pár

Összegzés

A Technium 2500 FA finom kis orsó, igazi világa a könnyű terepen való pergetés, picker-, bolognai-, esetleg match- és könnyű feederbotos horgászat. Ami a kivitelét illeti - a hajtókar és a görgő csapágyazását érintő kifogásoktól eltekintve - nem lehet rá panasz. Kiváló minőségű anyagokból készült, gondosan összeszerelt, ügyes kis masinát ismerhettünk meg benne. Használati értéke alig marad el a nagyobb presztízsű, ám lényegesen drágább modellek mögött, megfizethetővé téve ezzel a sokak által áhított "Shimano-érzést".

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.