DAM Quick Finessa II FS 240 gyorsteszt

DAM Quick Finessa II FS 240 gyorsteszt

A DAM nevet mindmáig körüllengi annak a nimbusznak a maradványa, amit az évtizedekkel ezelőtti klasszikus, örökgaranciás orsóival méltán érdemelt ki magának a patinás német cég. Talán ennek is köszönhető, hogy az olvasók szavazatai jóvoltából most egy tíz évvel ezelőtti modelljük kerül a boncasztalra, amely különleges nyeletőfék megoldása miatt érdemes arra, hogy közelebbről is megismerkedjünk vele.

A nagy múltú DAM cég egyéni megoldású nyeletőfékes orsója a Quick Finessa II FS 240

Súly:

430 g

Áttétel:

5,2:1 (a valóságban 4,9:1)

Visszaforgásgátló:

Kilincskerekes, néma

Fékrendszer:

Hátsófék + nyeletőfék

Golyóscsapágy:

2

Zsinórkapacitás:

100 m / 0,40 mm

Ház és dob:

műanyag

A gyártó honlapja:

Gondos gazdára utaló, szép állapotban került hozzám a teszt alanya. Forgása kiegyensúlyozott, sima, bár kicsit száraznak tűnt. Az ismerkedő próbálgatás közben egyetlen zavaró momentum a hajtókar csuklójának lötyögése volt, egyébként az alapvető funkciókat tekintve mindent rendben találtam. A műanyag burkolat, talp és dob meggyőzően masszív, szilárd.

A lebillenthető hajtókar csuklója zavaró mértékben lötyögött.
A perselyezett zsinórvezető görgő a tisztítás előtt is jól forgott
A zsinórprofil a maga nemében elfogadható...
... hiszen az excenteres dobemelő szerkezettől nagyjából ilyen teljesítményre számíthatunk
Az FS szériának ezt az olcsóbbik modelljét 2 golyóscsapággyal hozták forgalomba
A műanyag persely alatt felszínes kopási nyomok láthatók

Egy kevésbé intenzív használatnak kitett orsónál hosszú évek alatt alakul ki ilyen mértékű kopás, és még további évek alatt válik zavaró mértékűvé. Ezt megelőzve, érdemes egy golyóscsapágy beépítésével meghosszabbítani orsónk élettartamát, ahogy ez most meg is történt.

A csiga golyóscsapágya a minimális gyári kenés ellenére elég jól bírta a megpróbáltatásokat, de már nagyon időszerű volt neki a zsírozás
A hátsófék zárt házába nem tudott behatolni a szennyeződés

A fék teljesítménye jónak értékelhető. Mintegy ¾ fordulat a kihasználható szabályozási tartománya. A felső határon, 3 kg-nál még simán, rántás nélkül engedi a zsinórt, csak hal legyen, ami húzza. Tovább szorítva még valamicskét fokozható a fékerő, de ezt már nem szereti az orsó, érezhetően „darabosan” kezd működni a fék.

Az acél kilincskerekes visszaforgásgátló bevágáskor „csattanós” választ ad, ezért a pergetők nem kedvelik. Ez a hátrány azonban nem érzékelhető, amikor letett bottal, feszülő zsinórral várjuk a kapást
A külső gyűrű benyomásával állítható szabadon futóra a dob. A +/- jellel ellátott gomb szolgál a nyeletőfék szabályozására
Szabadon futó üzemmódban a két fogas tárcsa szétkapcsolódik egymástól
A nyeletőfék visszaváltását a locsolótömlő-csatlakozó formájú alkatrész végzi

A hajtókart megtekerve a dob elindul előre, vagy hátra. Ilyenkor a csészét rögzítő furcsa alakú anya valamelyik bordája visszapöccinti a két reteszelő nyelvet. Ezzel a fogazott tárcsák ismét egymásba kapaszkodnak, vagyis visszakapcsoltunk nyeletőről a normál fékre.

A nyeletőfék teflon lamellákkal van ellátva.

A nyeletőfék beállítási tartománya egy fordulat, beszorított állapotban kb. 20 dkg ellenállást fejt ki a húzással szemben.

Összegzés

A hasonló konstrukciójú orsók sorából a szabadon futó dob emeli ki a Quick Finessa II FS-t, ahogy erre a betűjelzés (FS = Free Spool) is utal. Az elgondolás bizonyára az lehetett, hogy a hagyományos, hátsófékes orsót megtartva, csupán a különleges dob révén bővítik ki a gyártmánycsaládot. A koncepció logikusnak tűnik, ám mégsem akadt sok követője. Az okokat csak találgathatjuk.

Az egyik tényező talán az lehetett, hogy a szabadonfutós dob látszólag „Kolumbusz tojása” ugyan, azonban belülről elég kacifántos szerkezet, semmivel sem egyszerűbb, mint a hajtóművel egybeépített nyeletőfék változatok. Ráadásul minden egyes pótdobba be kell építeni, nem csupán a gépházba.

A másik okot ott kereshetjük, hogy az első és hátsó fék természetes „munkamegosztása” szerint célszerűbb a dobba építeni a nagyobb teljesítményű féket, és hátul elhelyezni a nyeletőféket, ahogy ezt a mai orsót többségénél látjuk.

Ezzel együtt a DAM Quick Finessa II FS 240 egy praktikus masina, használatát könnyű megszokni, és megszeretni. Ezúton is kívánom, hogy a gazdájának még sok öröme teljen benne!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.