Gyékényesi horgászatok

Soha nem hittem, hogy Magyarországon létezik olyan víz, melyben, jelentős számban élnek 20 kilón felüli pontyok, s akár reális esély is van egy 30 kilón felüli ponty kifogására. Az idén ez az álom megvalósult, mikor Gézával és Szabival egy közös horgászatra vállalkoztunk a Gyékényesi kavicsbányán. Olyan, 20 kilón felüli pontyparádéba csöppentünk, melyre nem hiszem, hogy valaha még lesz esélyünk. Egy hét alatt három, kapitális méretű pontyot volt szerencsénk megtekinteni. 29,4; 27,3 és a 22 kilós pontyok felejthetetlen élménnyel gazdagítottak bennünket.

Közel a harminchoz

A júniusi, Gyékényesi horgásztúránkat már tavaly ősszel tervezgettük Bujáki Géza barátommal, sokat beszélgettünk a túra időpontjáról. Bízván a tó hatalmas vízfelületében, (közel 300 hektár) és a nagy mélységeiben (12-15 méter), elég kései időpontra halasztottuk a horgászatunkat. A lassabban felmelegedő vízben igazi esélyt egy-egy szebb ponty kifogására júniusban láttunk.

A Gyékényesi kavicsbányán található apró kis szigeten, Szabival és Gézával egy kellemes hetet töltöttünk el horgászat közben

Miután végre elérkezett a várva várt június közepi időpont, apróbb problémák léptek fel az indulást illetően. Szabi munkahelyi elfoglaltság, jómagam, pedig az iskolai bizonyítványosztás miatt nem tudtam elmenni Gyékényesre. Géza barátunk, nem bírva a vérével, egy vasárnap délutáni nap leutazott és elfoglalta a szigetet a tó közepén. Így legalább biztosította kis csapatunknak a horgászhelyet. Miközben izgatottan készülődtem a szerdai indulásra, kedd reggel egy megdöbbentő SMS-t kaptam Gézától. 29,4 kg-os ponty!

Géza 29.4 kg-os tükörpontya kellő motivációt nyújtott a további horgászatokra
Már csak másodpercek választják el a pontyot a szabadságtól

Nem törődve a bizonyítványosztással, azonnal rohantam Gyékényesre, mindenképpen látni szerettem volna a pontyot. Miután megérkeztem a kis szigetre, és megláttam a halat, alig tudtam megszólalni.
- Gyönyörű ez a tükörponty! Gratulálok Géza!
Abban a pillanatban rengeteg kérdés fogalmazódott meg bennem, melyeket rögtön Gézának szegeztem.
- Mikor fogtad? Hogyan zajlott le a fárasztás?
- Este ¾ 10-kor jelentkezett egy rendkívül erőteljes kapással a tükörponty. Alaposan rám ijesztett, oly vehemensen indult meg. A botot megragadva azonnal a csónakba ugrottam, s a kontaktust folyamatosan fenntartva a hallal, próbáltam minél hamarabb föléje érkezni. Miután ez végre sikerült, azonnal egy kellemes meglepetés ért. Az emelő, pumpáló mozdulatomra az akkor még ismeretlen ellenfelem meg se mozdult, keményen tartotta a mélységet. Miután lassan és komótosan elindult, s csak bólogatott a kezemben a bot, rögtön tudtam, hogy nem mindennapi hallal hozott össze a jószerencse. Mivel elmaradtak a kisebb pontyokra jellemző fejrázások, valamint az amurok heves kirohanásai, egyből tudtam, hogy öreg ponttyal van dolgom. 20-25 perces fárasztás után pillantottam meg csak először, mikor a tiszta vízben, a lámpa fényénél, 2-3 méter mélyen kikörvonalazódott előttem egy hatalmas ponty teste. Abban a pillanatban kezem, lábam elkezdett remegni, s csak egy fohászt tudtam elrebegni az égiekhez. Semmiképpen sem akartam elveszíteni a pontyot, nagyon akartam a sikert. Örömöm leírhatatlan volt, miután közel 40 perces fárasztás végén sikeresen megszákoltam.
- Mikor beemelted a csónakba, gondoltál rá, hogy harminc kiló körül lesz a hal?
- Mivel a csónakba nem emeltem be, nem igazán szembesülhettem ekkor még a ponty súlyával. Az öröm is elborította a testemet, s nem igazán foglalkoztam ezzel a kérdéssel. Igazából a harminc kilós súllyal akkor szembesültem először, miután kikötöttem a szigeten és a meredek partoldalon akartam felvinni a pontyot. Rendesen bele kellett kapaszkodnom, hogy sikerüljön ez a művelet. Ekkor tudatosult bennem, hogy talán nem elérhetetlen a 30 kilós álomhatár sem.
- Nem voltál elkeseredve miután a mérlegeléskor kiderült, hogy 60 dkg-mal elmaradtál a 30 kilós álomhatártól?
- 32,5 kg-osnak mértem le a pontymatraccal együtt a halat. Izgatottan mértem le külön a matracot is, hevesen vert a szívem, Kíváncsian vártam, hogy hol áll meg a mérleg mutatója. A pontymatrac súlya 3,1 kg lett, így a tükörpontyom véglegesen 29,4 kg-osnak bizonyult. Biztonság kedvéért még egyszer megmértem, de az eredmény nem változott. Abszolúte nem keseredtem el, hogy mindössze 60 dkg-mal maradtam le a 30 kilóról, hisz ez a ponty felejthetetlen élménnyel gazdagított, szenzációs volt a fárasztásának minden pillanata.

Gyönyörű, nyurgaszerű pontyok is élnek a Gyékényesi kavicsbányában
Minden ponty visszanyerte a szabadságát
Rengeteg amur él a tóban

A Gyékényesi horgászatok alapos felkészültséget, kellő odafigyelést és nem utolsó sorban speciális felszerelést is igényelnek. A hatalmas mélységek és a platók közt található meredek, olykor 6-7 méter mélységű szintkülönbségek nagyon megnehezítik a horgászatot. A rengeteg kagyló, a sok éhes keszeg és domolykó, a nagytestű amurok sem könnyítik meg a horgász életét. De ha valaki felkészül, és megfelelően ráhangolódik a Gyékényesi horgászatokra, elérheti akár a 30 kilós álomhatárt a pontyfogások terén. Nézzük át együtt, hogy mire érdemes odafigyelni a Gyékényesi kavicsbányán.

A Gyékényesi kavicsbánya az ország egyik legtisztább vizű tava
Horváth Zsolt méltán lehet büszke erre a Gyékényesi 27.3 kg-os tükörpontyra, melyet a kis szigetünkkel szemben elhelyezkedő nagyobb szigetről fogott
A Holland horgászok sem adták alább ennél 22 kilós tükrösnél
Gusztustalan és egyben hányingert keltő jelölést vettünk észre a 22 kilós pontyon. Állítólag, pár külföldi bojlis horgász ily módon szokta megjelölni az általuk kifogott pontyokat. Barbár, ép ésszel nehezen felfogható cselekedet ez
A Nash fonott előkék a kagylóval is megbirkóznak

A Gyékényesi horgászatok során fonott előtét zsinórra feltétlenül szükség van, mivel többnyire a púpok, víz alatti kiemelkedések töréseit kell meghorgászni. Az itt található rengeteg kagyló nagyon komoly problémákat okozhat a felkészületlen horgásznak. Kapáskor a monofil zsinórt a kagylók szinte biztos, hogy elvágják, de még a fonottal sem vagyunk igazán biztonságban. Az óvatos, öreg pontyok ravaszsága miatt, előkének a lehető leglágyabb fonott zsinórt válasszuk

A kagylóknak köszönhetően, legnagyobb veszélyben a szerelékünk első része van

A kagylóknak köszönhetően, legnagyobb veszélyben a szerelékünk első része van. Éppen ezért ezt a szakaszt még külön le kell védeni. Erre a feladatra a Solar vagy a Nash gyári végszerelék kombinációk tökéletesen megfelelnek.

A szakáll nélküli Korda horgok debütálása Gyékényesen megtörtént!

Géza a közel harminc kilós, 29,4 kg-os pontyát szakáll nélküli, kis méretű, 6-os Korda horoggal fogta. Félelmetesen jól akadnak, hal nem nagyon fordul le erről a horogról, s csak kicsi sebet ütnek a halak szájában. Az egész horog teflon bevonatú, mely a felületét puhábbá teszi, s mivel szakálla sincs, rendkívül könnyen behatol a halak szájába.

A medertörések oldalában a rücskös ólmok biztosabban megállnak

Általában a kiemelkedések, púpok túlsó, tőlünk távolabbi töréseit érdemes meghorgászni Gyékényesen. Ha esetleg erre nincs mód, a közelebbi, a felénk eső törésre kell letenni a szereléket. Ebben az esetben feltétlenül ajánlatos a rücskös felületű Korda ólmokat alkalmazni. A meredek törés oldalakon ez az ólom szinte biztosan megállítja a csalinkat, nem fog az egész szerelék a törés aljára, a mélybe zuhanni.

Mivel rengeteg kagyló található a tóban, érdemes a saját készítésű bojlinkat büdös, húsos, halas jellegűre elkészíteni

Fontos, hogy a lehető legjobban szárítsuk ki bojlinkat, a keménysége vetekedjen a “betonnal”. A puhább bojlikat a domolykók, keszegek pillanatok alatt eltüntetik, „lerágják” a hajszálelőkéről.

Tigrismogyoróval feltétlenül etessünk!

A tigrismogyoró rendkívüli keménységének köszönhetően szinte biztos, hogy az etetésen marad, nem „rágják” szét az apró halak. Akár csaliként is kipróbálhatjuk.