Merenye, te drága!

Óriási készülődés illetve várakozás előzte meg a májusi merenyei túránkat. Korábbi, másik vízre szervezett túránk nem túl szerencsésen zárult. Ugyanakkor az Interneten illetve telefonon folyamatosan jöttek a szebbnél-szebb merenyei fogásokról szóló hírek…

A megérkezéskor sajnos kiderült, hogy gépkocsival nem tudom megközelíteni a horgászhelyet, de a társam a terepjáróval és traktor segítségével bejutott odáig. Gyors platóra pakolás után a traktoros rutinos manővereinek köszönhetően minden baj nélkül megérkeztem én is. Gyors köszöntés, kicsomagolás után nekiláttunk a „fegyverek” beélesítésének is.

Száraz időben tökéletesen járhatók az utak. Esőben azonban csak traktorral lehet megközelíteni a helyeket. Ez Merenyén rutin munka! Az első telefonos beszélgetésünkkor mindenre kiterjedő „info-csomagot” kaptunk Nicsevics Zolitól. Meglepetés nem érheti a horgászt, tekintettel a korrekt tájékoztatásra!

Mire végeztünk sajnos este lett, így már csak arra maradt csak időnk, hogy PVA zacskóba tett etetőanyaggal, találomra letegyük a horgokat.

Az éjszaka mozgalmasan telt, bár nem így terveztük. A kifogott 6 kárász másnap reggel gondolkodásra sarkalt bennünket a csalizás tekintetében, illetve kikértük barátaink - Regős Gyuri és Jakab Józsi - tanácsait is.

A helykeresés, bójázás után letettük horgainkat, rajta a „brutális” 3-4 darab, kőkemény, 20-24 mm-es bojlival, feltételezve, hogy a fehérhalak békén hagyják a horgokat.

Horognak 4-es Pelzer Mako Seria 2-es illetve Seria 4-es típusokat használtunk. A horgok a nagy csalik ellenére is kifogástalanul működtek az egész túra során.

Bojliaink kizárólag „büdös” ízeket tartalmaztak - kék kagyló, fűszeres tintahal, lazac - bár a Zsolti által otthon készített Sushi talán kivételt képezett.

Az eredményességünket nagyban köszönhetjük annak, hogy az első éjszakán kifogott hat kárász után arra jutottunk, hogy több bojlit kell egyszerre a 4-es horogra tenni! Ilyen méretű horgok elégnek bizonyultak a kapitális halak fárasztásához. Nem csalatkoztunk egyik horogban sem.

Az első nappal az egy-két amurfogástól eltekintve, pihenéssel telt, felkészülve a már nagyon várt éjszakai fellépésre.

Számításunk be is jött, éjfél után alig-alig aludtunk a kapások miatt. Két kisebb ponty után megjött az első 10 kg feletti, majd hajnali 5 óra körül a következő is.

Ez a 19 kilós, gyönyörű ponty a kifogott 20,10 kg-os illetve a másik két csapat által kifogott 20 kg feletti példányokkal egy napon, tehát 24 órán belül került horogra! Ez jellemzi a tó remek halállományát és a benne rejlő lehetőségeket! Ugyanarról a bójáról jött ez is, mint a kilenc rekordlistás halam. A másik két bójám, bár többször átraktam őket, süket maradt!

Amire nem nagyon találtunk magyarázatot, az az volt, hogy egyetlen bója - amin a középső botom volt - működött az egész túra alatt. Ez a hely a parttól kb. 270-280 méterre lehetett, és kilenc darab rekordlistás hallal ajándékozott meg.

A másik öt bóját 24 órai kapástalanság után tettük ide, tettük oda, de csak a középső botomra jöttek a halak! Magyarázatot a mederalakulat sem adott, mert kb. 3 órás nappali radarozás sem mutatott semmilyen tereptárgyat a helyünk előtt. Igazából a meder is egyenletes volt 1,9-2,1 m-es vízmélységet mértünk. Ez a titok a halaké maradt.

A nappalok, az utolsó délelőttöt leszámítva, eseménytelenül teltek, melyben közrejátszott az időjárás állandó változása is. Hol sütött a nap, hol öltözködtünk. Hol déli, hol északi szél volt, és sokszor olyan erős, hogy a csalizást is lehetetlenné tette.

Estére, éjszakára azonban kegyes volt hozzánk az idő. Minden éjjel szép fogásokkal ajándékozott meg a víz.

A harmadik éjszaka Zsolti kapástalansága is véget ért.

Zsoltinak is megtört a jég! A hal szeretete pedig rajta van a képen!

Különös története van az egyéni csúcsomat jelentő „öreg róka” illetve Zsolti barátom utolsó délelőtt fogott halának:

Ez az éjszaka is úgy indult, mint a többi. Egy amur illetve egy 15,20 kg-os ponty után, 01:30 körül egy csippanást jelzett a vevőm. Nem tulajdonítottam neki semmi jelentőséget. Kb. öt perc múlva újabb „csipp” jelentkezett, és ez megismétlődött még kétszer, mikor is egy rövid, de határozott húzás jelezte, hogy valaki van a szerelés másik végén.

A kontaktusfelvétel után komótos „fenékjárás” kezdődött. Az egyébként is megfigyelhető volt, hogy a merenyei pontyok igazi harcosok, nem könnyen adják meg magukat! Ez a hal is csak harmincpercnyi fárasztás után kezdte megadni magát, bár még a pipáltatáskor se sejtettük, hogy ekkora. Végül is a szákból való beemeléskor derült ki, hogy egy igazi kapitális ponttyal van dolgom.

A kb. ötpercenként ismétlődő „pittyenős” kapás után aligha hitte volna bárki is, hogy beköszönt életem eddigi legnagyobb, 20,10 kg-os pontya! A vízben való fotózás, bármilyen hideg is van, 20 kg felett kötelező!

Zsolti fogásának története még érdekesebb. Az indulás délelőttjén a második botjával éppen szerelékét húzta volna ki, mikor is valamiben elakadt. A mellettünk lévő állásra érkezők pont abban a pillanatban érdeklődtek az akadók iránt, mire mi mondtuk nekik, hogy nem találkoztunk akadókkal. Jókor!

C&R - ez nálunk ALAPKÖVETELMÉNY! Reméljük másoknál is ez a minimum!

Kiengedett nyeletőfékkel letette a botot a csónakba, mivel a bóják még bent voltak, illetve ezért a cuccért még be kellett menni. Kb. 40 percet pakoltunk, mikor is arra lettünk figyelmesek, hogy valami húzza a nyeletőt. Gyorsan bementünk érte, az ólmot az akadóból kibogoztuk, majd mivel a szétszedett merítő már az autóban pihent, Zsolt a teljesen kifáradt, gyönyörű, 15 kg-os tükröst a két tenyerére fektetve emelte be a csónakba! Valószínűleg az akadóban turkálva szippantotta fel a csalit!

Ismét bebizonyosodott, hogy a szereléket kell utoljára kivenni a vízből. Aki így tesz, annak egy ilyen gyönyörű ponty lehet az ajándéka!

Összességében 13 darab rekordlistás pontyot fogtunk, két igazán kapitális példánnyal.

A halak átlagos tömege 14,8 kilogramm volt. Kilenc darab jött a már említett bójáról, Zsolti négy hala pedig különböző helyeken vette fel a csalit.

Nem csoda, ha csodás élményekkel, de holtfáradtan intettünk búcsút ennek a gyönyörű víznek!