49/2003.
(VII. 30.) GKM rendelet
a
fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények
intézéséről
A
Polgári Törvénykönyv módosításáról és egységes szövegéről szóló 1977. évi IV.
törvény hatálybalépéséről és végrehajtásáról szóló 1978. évi 2. törvényerejű
rendelet 22. §-ában foglalt felhatalmazás alapján - az igazságügyminiszterrel
egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § A fogyasztói szerződés (a Magyar Köztársaság Polgári
Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény, a továbbiakban: Ptk. 685. §-ának e)
pontja) hibás teljesítése miatt, vagy jogszabályon alapuló jótállás
keretében érvényesített kifogás intézése során e rendelet szabályai szerint
kell eljárni, azoktól a fogyasztó hátrányára eltérni nem lehet.
2. § Ha a fogyasztó
szavatossági igényt kíván érvényesíteni a fogyasztói szerződés tárgyát képező szolgáltatást nyújtó forgalmazóval (a
továbbiakban: forgalmazó) szemben, a fogyasztói szerződés megkötését
bizonyítottnak kell tekinteni, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték
megfizetését igazoló bizonylatot.
3. § (1) A
forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben
rögzíti:
a)
a fogyasztó nevét, címét,
b) a fogyasztási cikk (a
továbbiakban: áru) megnevezését, vételárát,
c) a vásárlás időpontját,
d) a hiba bejelentésének
időpontját,
e)
a hiba leírását,
f)
a fogyasztó által érvényesíteni
kívánt igényt,
g)
a kifogás rendezésének módját.
(2)
Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását
a jegyzőkönyvben meg kell adni.
(3)
A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni.
(4)
Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor
nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles
értesíteni a fogyasztót.
4. § (1) A
forgalmazó köteles a fogyasztót tájékoztatni arról, hogy a kijavítást vagy
kicserélést a Ptk. 306. §-ának (2) bekezdése értelmében - az áru
tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel -
megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség
nélkül kell elvégezni.
(2)
A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a
kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
5. § Javításra az árut
elismervény ellenében kell átvenni. Az elismervényen fel kell tüntetni a
fogyasztó nevét és címét, az áru azonosításához szükséges adatokat, az áru
átvételének idejét, és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított árut
átveheti.
6. §
7. § (1) Ez a rendelet 2003.
szeptember 1-jén lép hatályba.
(2)-(3)