A Haldorádó Carp Team kötései, végszerelékei 4. rész – Blowback rig, azaz visszacsapódó előke

A Haldorádó Carp Team kötései, végszerelékei 4. rész – Blowback rig, azaz visszacsapódó előke

A pontyhorgászatban a különböző előkék tárháza szinte kimeríthetetlen. Az óvatosan táplálkozó pontyok becserkészésére újabb, kifinomultabb technikák felé kell vennünk az irányt. Az egyik ilyen hatékony szerelék a Blowback rig. Ennek az elkészítésében nyújtok hasznos segítséget.

A Blowback rig egy univerzális végszerelék, aminek lelke a horog szárán lévő acél karika. A karikánk biztosítja a horgunk tökéletes akadását azzal a mechanizmussal, hogy a hal a csalink beszippantása után kifújáskor csak a csalit tudja kifújni, eközben a horgunk szabad teret kap a hal szájában. Kvázi tökéletes akadást érhetünk el vele nagyobb méretű (24; 30 mm-es) bojlinál vagy dupla 20-24-es csalik használata során is. Sokszor találkozunk olyan esettel, amikor éppen csak a hal szája szélébe akadt a horog – ez akkor következik be, mikor kifújásnál a csali akadályozza a horog útját, tehát utóbbi nem tud kellő mélyen a hal szájába jutni. Ha ilyet tapasztaltok, akkor is érdemes ezt az előkét bevetni!
Kezdésként gyűjtsük össze a szerelék elkészítéséhez használt termékeket, eszközöket. Amire szükségünk van: fűzőtű, zsinórvágó olló, hurokfeszítő, egy öblös horog és hozzá lágy, fonott zsinór, acélkarika, ami a horog méretéhez passzol, valamint tetszés szerint egy vagy kettő előkesüllyesztő. Lássunk neki!

Az előkezsinór és a hozzá passzoló horog

Fogjuk a horgunkat és átfűzzük a zsinórt a horog hegye felőli oldalon. Az átfűzött részre helyezzük fel az acélkarikát, majd az ütközőt. Az előke elkészítésénél nem vágok le fix hosszúságú darabot, csak a horog megkötése után!

A horog hegye felől fűzöm át a zsinórt…
… majd szépen sorban felhelyezem az előkére a termékeket, kezdve a kulcskarikával…
… amit a hajszálelőkét rögzítő gumiütköző követ

Ha csak szimplán, egy szem csalival szeretnénk használni, akkor a végfül csomóját úgy kell kalkulálni, hogy a bojli közepére essen. Így az a kis csomó biztos tartást ad a hajszálelőkén a bojlinak.

Kötünk egy végfület a hajszálelőkére
Minden csomót alaposan húzzunk meg a hurokfeszítővel

A csomókat érdemes egy picit benyálazni, ilyenkor a kötés még minimális mértében csúszik.

Felfűzöm a bojlit a hajszálelőkére…
… majd egy stopperrel megütköztetem
Beállítom a horog és a csali ideális távolságát

Itt a csali méretétől függően állítom be a hajszálelőke hosszát. Amire figyelni kell, az a bojli és a horog mérete. Ha túl kicsi a horog, a nagy bojli kitakarja, így az akadást nehezíti.

Itt megfogva kell majd az acél karikát megkötni

A kívánt helyen két csomóval rögzítem az acél karikát. Szokták egy csomóval is, de az fellazulhat, és akkor elmozdul a karikánk. Egymást követő dupla csomónál meg nagyon eltartja az előkét, ezért szoktam közvetlen két csomót egymás mögé kötni.

A megkötött acél karikát szépen felhelyezzük a horog hegyétől haladva
Az acél karikát a horogöbölhöz igazítva csomómentes kötéssel megkötjük a horgot

A karika és a horog elhelyezkedését a csali felkínálási módjához igazítom. A felkínálás a horog formájától is függ, például ha egy szem pop-up a csali, akkor egy hosszított Mugga formát kell elképzelni.

Az utolsó lépés a zsinórsüllyesztő felhelyezése

A szerelék elkészült. Szándékosan nem kötöttem neki végfület, így bármikor be tudom állítani a vízterülethez megfelelő hosszúságú előkémet.

Így  néz ki a kész előke
A kész előke és kellékei
A Blowback rig ajándéka

Kellemes kötözgetést és sok szép halat kívánok mindenkinek!

Írta: Farkas Szabolcs
Fotó, videó: Takács Péter

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.