Nagy pontyok nyomában 5. rész - Harsány óriásai

Harsány az utóbbi évek egyik legkedveltebb, legnépszerűbb nagyhalas vízterületévé vált. Az évek alatt itt felnőtt és egyre súlyosabb törzsállomány mágnesként vonzza a nagyhal-horgászokat. Az elmúlt évben hétről hétre egyre nagyobb, egyre súlyosabb példányok kifogásának híre jutott el hozzánk, ekkor döntöttük el, hogy itt is próbára kell tenni magunkat. Biztosra vehető, hogy a tó hamarosan kineveli első 30 kg feletti pontymatuzsálemeit is! Ki ne szeretne ilyen halakkal megküzdeni, ki ne szeretné saját személyes rekordját túlszárnyalni és álompontyát a kezében tartani?!

Az itt kifogott számos 20 kg feletti ponty hírét meghalló horgászok hajlamosak elhinni azt, hogy itt „bárki” tud ilyen halat fogni, holott az idelátogatók nem kis hányada még kapásig sem jut el… Az itt élő halak mindegyike szinte biztosra vehető, hogy volt már horgon, így egyre kitanultabb, egyre óvatosabb és egyre nehezebben megfogható lesz! Ezzel mi is szembesültünk, de végül „happy end”-del végződött ismerkedésünk a Harsányi Horgásztóval, és az ehhez kapcsolódó élményeinket örömmel osztjuk meg.

Ködös őszi táj fogadott minket
A tó túlpartját délelőtt 11-ig nem is láttuk a sűrű ködtől

Késő őszi bojlitesztelő túránk során az évszakhoz illő hangulat fogadott minket, a tó túlpartját délelőtt 11-ig nem is láttuk a sűrű ködtől. Csak találgattuk, vajon a táj szépsége valóban annyira lenyűgöző-e, mint azt a korábban begyűjtött információk során hallottuk…

Amikor kitisztult az égbolt, akkor láttuk meg…
… hogy a Harsányi-tó festői környezetben elterülő horgászparadicsom
A gyönyörű táj önmagáért beszél

Sorozatunkban bemutatott eddigi helyszínek egy dologban biztosan hasonlítottak egymáshoz: tesztelő csapatunk egyik tagja a túrát megelőzően már horgászott az adott helyen. Jelen helyszínen azonban korábban még átutazóban sem járt egyikőnk sem! Mindketten „zöldfülűként” kezdtük meg a horgászatot máshonnan begyűjtött tapasztalatainkkal, közösen szerzett rutinunkkal felvértezve. Ez ám a kihívás! Előző helyszíneinken is látható volt, hogy sikeresen teljesítettünk, rövid idő alatt megfejtettük a víz titkát. Nagy izgalommal vágtunk neki az újabb helyszín feltörésének, jó párost alkottunk az előzőekben, reméltük a szép folytatást.

Hatalmas lendülettel kezdtük meg a horgászatot
Bójáinkat 105-110 méterre helyeztük el a parttól

Hatalmas lendülettel kezdtük meg az előttünk elterülő rész előkészítését. Napijegyes helyet kaptunk. A bojlis pályák - a tó népszerűségének köszönhetően - a zord időjárás ellenére is telítve voltak. Sebaj, a nem bojlis hely sem lehet akadály, bizakodóak voltunk. Az előkészületek során bójáinkat olyan távolságra tettük, amit minden időjárási körülményben a partról is kényelmesen tudtunk etetni és dobni is, ez 105-110 méterre esett.

Tomi orsó- és…
… botválasztása ismét bizonyított
Könnyedén dobta a 130 métert is!

Szintén a szabályzat határozza meg, hogy horgászhelyenként - függetlenül a pecások és bóják számától - összesen naponta 5 kg bojlit vagy lassú oldódású pelletet lehet beetetni reggel és este. Ennek bevitelét az éppen aktuális halőr segíti a tó csónakjával naponta reggel 7-8 között és délután 5 óra után. Ekkor leellenőrzi a bevihető anyagok súlyát, mindenkinél, kivétel nélkül. Fontos a víz minősége és a halak egészségének megőrzése, ezért ez az óvintézkedés. Természetesen fizetni nem kell a fuvarért.

Naponta 5 kg bojlit vagy lassú oldódású pelletet lehet beetetni reggel és este
A halőr segíti (a tó csónakjával) minden reggel 7-8 között…
… és délután 5 óra után az etetést

Bójáinkra a bojlikon kívül többféle eltérő méretű és oldódási idejű pelletet is szórtunk. Ezt a kiegészítést partról naponta 12-12:30 között lehet bejuttatni spombbal vagy rakétával, illetve egész nap engedélyezett a dobócsöves etetés.

A kiegészítő etetést napközben a partról 12-12:30 között…
… lehet bejuttatni spombbal

Aznap a déli órákra a tejköd is felszállt. Igazi őszi kép tárult elénk a szemközti oldalról. Lenyűgözött bennünket a tó kivételes adottságai mellé társuló csodálatos, sokszínű táj.

Dőlőbójákat alkalmaztunk horgászatunkhoz. Azt, ha túldobjuk, sincs probléma, a fárasztás során nem gátolja a hal útját, nem akad el benne. Előzetesen megtudtuk, hogy szükség is lesz távoli dobásokra. A testesebbek belülről jönnek, ez a gyakorlat. Valóban volt, amelyik 130 méterről érkezett. Az etetési műveletsor végrehajtása után, főként a reggeli szórást követően, vártuk a csodát. Szándékosan írom ezt, hiszen hetek óta nem evett a hal a tavon napközben. Fényváltást követően érkezett meg az első halunk, majd ezt követte a többi, hajnalig bezáróan.

Fényváltást követően érkezett meg az első halunk…
… majd a második
A testesebbek távolabbról jöttek

Biztosra veszem, hogy a koncentrált etetés még közelebb segített bennünket a sikerhez. Pasztáztuk a pasztázható ólmokat, a Haldorádó kínálatából a Pasta Lead Inline Tube-ot (110 g) választva, egy másik botunkra pedig pici PVA-ba csomagolt félbe vágott bojlit akasztottunk, amely a Haldorádó Hexagonal Lead Inline (120 g) segítségével került be nagy távolságra. Nagy pontyokra pályáztunk, ezért a horog és a hajszálelőkén elhelyezett golyók távolságát kivételesen nagyobbra hagytuk. Akár 3 cm-re is kerültek egymástól. Fogásainkat a Haldorádó Green Pepper és a már korábban élesben beavatott Black Squid golyók biztosították.

A paszta ólom használta tovább növeli a végszerelék fogósságát
A horogra félbevágott bojlikkal megtömött PVA csomagot akasztottunk…
… amely a Haldorádó Hexagonál Lead Inline (120 g) segítségével…
… került be nagy távolságra
A bóják alapján volt „néhány” horgász a tavon

A Green Pepper bojli a hideg vizek igazi ásza. Nagyon erős fűszeres ízével és illatával, melynek aromája nem dermed le még az alig pár fokos vízben sem, garantáltan felkelti a halak figyelmét. Ez a pontycsemege a vízben intenzíven dolgozik. Ennek egyik oka, hogy nem egyszerű szintetikus aromával, hanem természetes növényi kivonatokkal: zöld- és feketebors illóolajjal készül, a további speciális adalékanyagairól nem is beszélve. Amíg a golyó a vízben van, ez a változat garantáltan folyamatosan dolgozik. Mint egy jeladó, úgy üzen a halaknak, hogy „hahó, itt vagyok”. Különösen látványos a panírozott csalizó bojli, amely biztosan kitűnik az etetési szőnyegből egy pop-up bojlival kombinálva. Ezt akváriumi körülmények között is teszteltük. Szép látvány az új termék „munka” közben. Nem csoda, hogy a kíváncsi pontyok sem tudnak ellenállni neki.

A Green Pepper paszta és a csalizó bojli oldódását akváriumi körülmények között is folyamatosan ellenőriztük
Green Pepper bojli oldódás közben fluo zöldre festi a vizet maga körül, így vizuális ingert is kelt a hideg, tiszta vízben
A hideg vízi horgászatok során különösen fontos a golyó kikönnyítése, amelyhez a legjobb az ízben passzoló pop-up bojli
A két hideg vízben is garantáltan hatásos bojli: a Green Pepper és Black Squid

Másik választásunk a Black Squid bojlira esett. A túra végére beigazolódott, hogy helyesen döntöttünk. Ez egy igazi proteinbomba, amely nagyon markáns íz- és aromavilággal rendelkezik. Illata, aromája nem túl kellemes, de szelektáló hatása döbbenetes a nagyponty-horgászatok során még a hideg vízben is. Ezt eddigi túráinkon többször bizonyította már - mint a végére kiderült -, most sem okozott csalódást!

A túra legnagyobb, 20,76 kilós pontyát az egy szem Black Squid bojlinak köszönhettem!

A megszokottól eltérő módon csak a második nap csatlakozott hozzánk operatőrünk, Takács Péter, aki az utolsó 28 órában történt fogásokat rögzítette. Ezen időszak alatt közel 70 kg pontyot fogtunk ketten, amely 5 db halat jelentett. Az átlagsúlyuk meghaladta a 13,8 kg-ot, amellyel nagyon elégedettek voltunk. Nagyon örültünk neki, hogy az új golyók a számunkra új helyszínen is bizonyították fogósságukat, a sok éves fejlesztőmunka nem volt hiábavaló! A legtöbb hal a Green Pepperre éhezett meg, a legnagyobb, 20,76 kilós csodás tőpontyom pedig egy szem Black Squid bojlira csábult el. Sok éve 21 kiló az egyéni rekord pontyom, amit sajnos ezen a túrán még nem sikerült túlszárnyalnom, de éreztem, nekem ide vissza kell térnem, márpedig minél előbb!

Sokáig fogok emlékezni erre a képre, de tudtam, hogy itt még nagyobb hal is vár rám!

Tekintsék meg az első túráról készült filmünket:

Mindössze két hét telt el, és újra ott ültem a tavon. Semmi különöset nem változtattam, mindent úgy tettem, ahogy azt a lehűlő víz megköveteli, és ami az első túrán bevált. Haldorádó bojlikkal etettem a kijelölt helyeket és azokkal is csaliztam. Tudtam, hogy a kiszemelt vízben hatalmas pontyok élnek és némi szerencsével akár álmaim halát is horogra keríthetem, de a legmerészebb álmaimban sem gondoltam arra, ami ezután következett!

Két hét telt az első túra után, de nem változtattam semmit, ismét Haldorádó Green Peppert és…
… Black Squid bojlikat használtam

Az első kapás egy 22,66 kg-os pontyot adott, a második súlya pedig 17,20 kg volt! Biztató kezdés, az első hal azonnal felülírta az addig megfogott legnagyobbat. Kis idő elteltével 25,26 kg-os, majd egy 16,16 kilós gyönyörű tükrös zárta a 4 órás etapot. Jézusom! Pár órája dőlt meg a több éve felállított rekordom, és íme, itt egy újabb!

Első kapás: 22,66 kg - ez azonnal felülírta az addigi pontyrekordomat…
… majd hamarosan érkezett egy 17,20-as
Pár órája dőlt meg a több éve felállított rekordom, és íme, itt egy újabb rekord: 25,26 kg!!!
Egy 16,16 kilós gyönyörű tükrös zárta a 4 órás rohamot

Hamarosan tudatosult bennem, hogy vele gyermekkori álmom is megvalósult. Túl a csúcson, túl a 25+- on. Hatalmas szerencse, jókor jó helyen. A horgászatot megelőzően egy barátom instrukcióit követve kerestem az óriások lakhelyét a vízen. Köszönöm, Gellérfi Lali! Jó volt a tipp, a közeléből még 2 db 20+-ost akasztottam, ugyanaz a bója adta mindkettőt. Társam, Donó (Hirsch István) is kihasználta, aki addigra már 2 db 16 kg-ot meghaladó bajuszost fogott. Egymástól 30 méterre voltak etetéseink. A folytatásban hosszú órákra szünet következett… egy nap kapástalanság után azonban a következő sorozatban újabb 25+-os jelentkezett. Pontos súlya: 25,12 kg volt. Társam segítségével hitelesítettük az óriásokat, minden hal háromszori lemérése után vontuk le a tára akkori aktuális súlyát.

Egy nap kapástalanság után a következő sorozatban újabb 25+-os jelentkezett!
Pontos súlya: 25,12 kg!!!

Itt a ráadás, igazi szenzáció! Már 3 db 20+-os megfogásával büszkélkedhettem 48 óra alatt. Háromszor döntöttem meg az egyéni rekordomat nem egészen két nap leforgása alatt. Zárásként egy 20,20 kg-os tette fel az i-re a pontot. Boldogságom határtalan volt!

Zárásként egy 20,20 kg-os tette fel az i-re a pontot

Közel háromnapos túrán 3 új egyéni rekord, összesen 4 db 20 kg-ot meghaladó ponty. Az összes súlya 126,6 kg, az átlagsúly 6 halra kivetítve 21,1 kg!!! A teljesítményt a tógazda, Tóth Péter is elismerte. Ehhez fogható szép átlagsúlyt még nem produkáltak a kezelésében lévő, festői környezetben elterülő 20 hektáros vízen. Összegezve a forgatás és a ráadás túra 20+-os pontyait, összesen 5 db 20 kg-ot meghaladó halat tarthattam a kezemben!!! Számomra rendkívüli, feledhetetlen örök emlék marad, amelyre eddigi pontyhorgász pályafutásom alatt SOHA nem volt még példa.

Ha Önök is hasonló példányokkal szeretnék bővíteni fotóalbumukat, próbálják ki receptemet. Jókor kell jó helyen lenni, és ne feledjenek Haldorádó bojlikkal etetni és csalizni! Köszönöm, Haldorádó Green Pepper, köszönöm Haldorádó Black Squid!