Az év első horgászata, azaz amikor minden összejön

A tavalyi év első horgászatára áprilisban került sor. Már alig vártam, hogy elővehessem a botomat, majd kimenjek végre horgászni. Bíztam benne, hogy fogok halat a hideg víz ellenére is tavasszal. Na de, hogy ennyit, azt magam sem gondoltam volna…

Az idei horgászatot már nagyon vártam. Március közepén már elővettem a botomat, felszereltem új zsinórral és a végszerelékkel, majd így tettem el, hogy ezzel már ne menjen el értékes idő az első horgászatból.

Április közepén, mikor jött egy hirtelen melegfront és a hőmérséklet elérte a 20 fokot, elindultam a már előzőleg kiszemelt Carplove Parkba, mely Gödöllő és Isaszeg határában található. A horgász park 4 tóból áll: Rocky-tó, Bumeráng-tó, Szórakozta-tó és BigPonty-tó. A horgászatot 6 órakor lehet megkezdeni és este 6 órakor be kell fejezni. Mivel itt van szálláslehetőség is - és voltak is itt megszálló vendégek -, 6 óra előtt nem lehetett behajtani a tó a területére. 6 órakor azonban már beengedtek. A fogadtatás és a halőr hozzáállása nagyon jó volt, kedvesnek és segítőkésznek mutatkozott. Mivel jeleztem, hogy még nem jártam itt, rögtön ellátott egy kis instrukcióval, melyet megfogadva a Bumeráng-tó hajlatában néztem ki leendő horgászállásomat. A napijegy megvásárlása után a kocsival a parkolóba hajtottam, ahol kellemes meglepetés ért: nagy parkoló és kiskocsi várt, amellyel könnyedén be tudtam vinni a felszerelésemet a kinézett horgászhelyre.

Nagy parkoló és sok kiskocsi várta a lelkes horgászokat és pihenni vágyókat
A park területén büfé is található

Ahogy kipakoltam a kocsiból, megpillantottam egy mozgássérült táblát. Mivel még nem találkoztam ilyennel horgásztó területén, közelebb mentem, hogy megtekintsem, miről is van szó. A mozgássérült sporttársaknak külön horgászhely van fenntartva, ahol úszós készséggel horgászhatnak. Bennem jó benyomást keltett az a fajta hozzáállás a horgásztó vezetősége/tulajdonosa részéről.

A mozgássérültek részére kijelölt/fenntartott horgászhely…
… és annak környezete

A horgászhelyre érkezés és a kipakolás után következett az etetőanyag, ill. csalogató anyag bekeverése/ellenőrzése, ami aznap az alábbi etető- és adalékanyagokból állt:

• 2,5 kg Haldorádó Pörkölt Magvak etetőanyag
  • 0,3 kg Haldorádó TTX
  • 0,5 kg dobozos csemegekukorica

A fenti etető- és adalékanyagok adták az alapozó/helyben tartó etetésem alapját. A TTX-et már korán reggel, ébredés után bekevertem, mivel sok idő, míg jól átnedvesednek a szemcsék, majd indulás előtt hozzáadtam a pörkölt magvas etetőanyagot. Az így kapott keverék nedvességét spricnivel beállítottam, majd áttörtem közepes törőszitán, hogy homogén összetételű legyen - ez nagyon fontos lépés, ha az ember TTX-t használ -, végül hozzáadtam a csemegekukoricát is.

A jól átnedvesedett TTX
A kész etetőanyag a Haldorádó 16 literes vedrében

Az előkészületek „könnyebb” része megtörtént, jöhetett az igazi pontycsemege elkészítése, amit minden matchbotos horgásztársamnak (is) ajánlok, vagyis a ragasztott csonti elkészítése, melyhez a következő alkotóelemeket használtam:

• 1,5 liter csonti
  • 0,3 kg Haldorádó kavics
  • egy kevés Haldorádó csonti ragasztó por

A kiváló minőségű és jól bevált etető- és adalékanyagok

A ragasztást a csonti szitálásával kezdtem, melyre a fűrészpor eltávolítása miatt van szükség. Ezután a csontikat megfürdettem, szárazra töröltem és végül a kavics hozzáadása után a csonti ragasztó por és víz megfelelő arányú hozzáadása mellett elkészült a kész ragasztott csonti. Ez a Haldorádó 16 literes vedrének fehér részében tökéletesen elfért úgy, hogy a tetőt is rá tudtam tenni, nehogy megszökjenek. Az előkészületek közben a szomszédból egy aranyos kutya átszökött a horgászok örömére - legalábbis én nem bántam -, de nem telt el 5 perc, és már ott is volt a Carplove Park egyik munkatársa, aki közölte, hogy már értesítették a gazdáját, pár perc, és itt lesz a kutyusért.

Az előkészületek közben mással is foglalkoztam
A kész ragasztott csonti

Miután elkészültem a csalogató anyagok bekeverésével, kerestem szemben egy fix támpontot és egy számomra megfelelő távolságot, mely 35 m volt. Azért ennyi, mert mélységmérés közben ott találtam egy kis gödröt, ahol a víz 50 cm-rel mélyebb volt, mint a környékén. Mivel fenéken akartam horgászni, ez pont kapóra jött. Ezt a helyet megettem kb. 1,5 kg etetőanyaggal és 5 egykezes gombóc ragasztott csontival. A mélységmérést összehúzott ólmokkal végeztem a szerelék adottságából adódóan, melyet most be is mutatok.

A támpont és a meghorgászott távolság, ill. hely
Egy picit közelebbről, mivel az előző kép nem adja jól vissza: a Cralusso antennák könnyed és jó láthatóságát

A bot és az orsó - amiket nagyon nagy megelégedettséggel használok - egy Topmix New Asterix Match bot 450 cm-es hosszban és medium karakterisztikában, valamint egy Shimano Exage 4000 RCDH harcifékes orsó, melynek minőségét és megbízhatóságát a Shimano márkanév is garantálja.

A matchbot és a harcifékes orsó

A cájg „lelke” a Cralusso Match Sinking merülő zsinór 0,20 mm-es méretben, amire először felkötöttem 2 cérnaütközőt, majd egy gumigyöngyöt, aztán következett a Cralusso Zero Slider úszója 12 grammos méretben. Az úszó után egy Cralusso 10 grammos gömbólom volt a fősúly, majd 2 db 0,2 grammos, jelzőként pedig 1 db 0,4 grammos sörétólom zárta a forgókapocs előtt a sort. A könnyen cserélhető előke miatt - illetve mivel csontival csaliztam - felkötöttem egy Haldorádó Feeder gyorskapcsot, mely lehetővé tette a gyors előkecserét és azt, hogy a csonti ne csavarja be a horogelőkét. A horgom Gamakatsu 1310N típusú volt 12-es méretben, amit 25-30 cm hosszú 0,14 mm-es előkezsinórra kötöttem. A szerelékem így nézett ki, mivel már bemértem a vízmélységet, ami kb. 170 cm volt, következett a csalizás és a bedobás.

Csalizás közben, de a cájg is jól látszik ezen a képen

Dobásonként hol az etetőanyagból, hol a ragasztott csontiból csúzliztam be egy-egy egykezes gombócot az etetés helyére. Erre a távolságra - illetve máskor jóval messzebbre is - a Drennan piros gombóclövő csúzliját használtam, amivel akár 70-80 méterre is el lehet lőni.

Alig dobtam be a cuccot, az úszó nem akart beállni, hát nem volt mit tenni, elkezdtem kitekerni, de éreztem, hogy valami nem stimmel, mert mintha hal lenne a másik oldalon. Óvatosan kitekertem, de nem azért, mert olyan nagy lett volna a hal, hanem mert nem tudtam, hogy jól akadt-e a horog, mivel nem vágtam be. Arra ugyanis nem számítottam, hogy ilyen vehemens feltolós kapást látok: a gyakorlatilag 0 g beépített önsúllyal rendelkező úszóm azért feküdt a vízen, mert vízközt, kb. méteres mélységben elkapta a csalit egy hal. A végeredmény egy kis dévérkeszeg volt, ami a fertőtlenítés és fotó után mehetett is vissza. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy én sporthorgász vagyok, tehát szákot sem hordok magamnál, így mindig minden hal visszanyeri a szabadságát. „C&R”!

A kis mohó

Csalizás után újradobtam. Alig telt el egy perc, hirtelen elmerült az úszó, még csúzlizni sem volt időm. Bevágtam és éreztem, hogy valami termetesebb hal van a horgon, mint az előbb. Hosszabb fárasztás után - mivel nem erőltettem, csak élveztem a fárasztás örömét, a bot és az orsó harmóniáját pedig mindig csodálom közben - szákba került a nap első pontya, ami a célhal volt. Fertőtlenítés és fotó után vissza is engedtem.

Az első tavaszi ponty volt

Újracsaliztam, majd rá is etettem 1-2 csúzlival lőtt gombóccal. Ekkor láttam, hogy - hihetetlen, de - szép lassan megint elmerült az úszó. Rávártam, majd bevágtam… és megvolt a következő pontyom is.

Az akadás tökéletes volt
A fertőtlenítés és a szabadság őt is megillette

A következő időszakban kb. 10, maximum 15 percenként fogtam egy-egy halat, nagyrészt dévért vagy kárászt, de nem csináltam mindegyikről képet, mert már egy idő után sok volt belőlük. A halak nagyfokú érdeklődését sikerült felkelteni és fenntartani, mivel az úszón végig látszott, hogy nem kevés hal tartózkodik az etetésen. Kisebb szünet után újabb óvatos kapás érkezett, amit bevágás követett. Már ekkor tudtam, hogy itt a következő ponty, amit hamar vissza is engedtem éltető elemébe.

Az első tükrös ponty

Nagyon szórakoztató peca volt, nem is gondoltam volna, hogy ilyen jól fogok szórakozni aznap. Az idő jó volt, élveztem a napsütést és igyekeztem minél többet pihenni, amikor épp nem fárasztottam.

Ritka pillanat, mikor nem volt kapás

A következő keszegféle külön örömöt okozott, mert ilyen szép bodorkával nem sokat találkoztam eddig.

A legszebb hal

Kb. 4 órája horgásztam, mikor újabb kapás jelentkezett, amire bevágtam. Egy újabb ponty küzdött a horgomon. Fertőtlenítés és fotó után hamar visszaengedtem.

Egy újabb „tavaszi” ponty

Azt hittem, álmodok, olyan volt, mint a mesében, 5 percenként friss csontival csaliztam, gombócot lőttem, majd alig telt el egy kis idő, és ott volt a kapás, ott volt a hal.

Csak jöttek, jöttek és jöttek

Állítottam az eresztéken, váltottam nagyobb horogra, de a mohó kis apróságok mindent felvettek. Gondoltam, kidobok az etetés szélére, biztos, hogy ott van valahol a többi ponty, csak az apróságok nem engedik oda őket - és igazam volt! Bedobás után alig pihent meg az úszóm az etetés szélén, már el is húzta egy újabb jelentkező, azaz egy ponty.

A legnagyobb ponty 2,5 kg-os volt

Igazi örömpeca volt, de mint mindennek, ennek a horgászatnak is elérkeztem a végére. Az etetőanyagom és a ragasztott csontim is elfogyott, emiatt a kapások is ritkultak, így úgy gondoltam, ideje pakolni. Pakolás közben mindig a legvégére hagyom a botot, és lám, most is megérte, így fáraszthattam ki a nap utolsó pontyát.

És végül, de nem utolsósorban a hatodik ponty

Nagyon boldog voltam, jó kis horgászat volt. Azóta is örömmel gondolok rá. Pakolás után kifelé menet beszéltem a halőrrel, aki nem hitte el, hogy ennyi halat fogtam, hát megmutattam neki a fotókat. Azt mondta, hogy nagyon sokan megúszták kapás nélkül a napot, de aki fogott, az is nagyon keveset. Én valamit jól csinálhattam, hogy ennyi szép halat fogtam. Visszagondolva már értem, hogy a sporttársak miért néztek úgy rám, gyakorlatilag a 3. pontytól kezdve, kisebb közönség gyűlt össze, amikor pontyot fárasztottam, akik figyelemmel kísérték minden mozdulatomat, illetve többen érdeklődtek, hogy mégis mi a titkom, mert nekik nem megy ilyen jól a horgászat.

Egy biztos, a ragasztott csonti és a pörkölt magvas etetőanyag kombináció verhetetlen volt aznap, mivel kb. 6-7 óra alatt fogtam 17 db kárászt vagy dévért, illetve 6 db gyönyörű szép pontyot.