Hullámok hátán, avagy vessünk újdonságot a habokba!

Legutóbbi Haldorádó termékeket bemutató írásomban utaltam arra, hogy az év még tartogat meglepetéseket. Az új termékek bevezetésének 2009-es sorát két új etetőanyag zárja, a Haldorádó Feeder Master Nagy Dévér és a Haldorádó Feeder Master Sajtos Bajszos. Én az előbbit vettem alaposabban szemügyre, és pár hasznos információt, keverési trükköt szeretnék megosztani mindenkivel, aki nyitott az újdonságokra. Mint minden általam írt „teszt”, ez is kicsit több egy egyszerű termékbemutatónál. Hasznosságát mindenki döntse el maga. Mint mindig, most is a kereteket adja a nemrégiben bevezetett újdonság. Ezt a keretet reményeim szerint sikerül hasznos tartalommal is feltöltenem. Nem kellett ehhez más, csak egy matchbot, tarajos hullámok, és még sok minden más, de ez csak az írásból fog kiderülni.

Ne lepődjetek meg azon, hogy sokan már régen kevergetik az új Haldorádó Feeder Master Nagy Dévér etetőanyagot, és én csak némi „fáziskéséssel” számolok be az újdonságról. Mentségemre szóljon, hogy sajnos - vagy szerencsére - eléggé elfoglalt vagyok az utóbbi időkben. Horgászatra is kevesebb időm jut, de ezzel fordított arányban több időt töltök kisfiunkkal. Látszólag ennek semmi köze az etetőanyaghoz, de hamarosan kiderül, hogy bizony elég szoros az összefüggés. Minden horgászattal töltött perc ajándék, és ezeket a perceket igyekszem halfogással is megfűszerezni. Ehhez egyrészt szükség van egy-egy megfelelő horgászhelyre, és olyan csalogató anyagra, amiben biztos lehetek. Szerencsére egyre több ilyennel találkozom a boltok polcain, és az évek során volt szerencsém sokukat alaposabban kiismerni. Kialakultak a „tuti” vagy annak vélt receptek. Ezek vagy egy-egy vízhez, vagy egy-egy halfajhoz kötődnek. Más a szája íze a karikakeszegnek, dévérnek, kárásznak, pontynak. Máshogyan kell keverni ugyanazt az etetőanyagot, ha álló vízen dobom be, és másképp, ha ugyanez az állóvíz komoly áramlással bír. Utóbbi esetben az etetőanyag „igazításával” lehet azt az adott helyzethez megfelelővé varázsolni, míg a halak ízlését már a keverék összeállításánál tanácsos eltalálni. Természetesen a 100%-ig biztos, minden körülmények között vonzó etetőanyagot nem találták még ki (és szerintem nem is fogják), de vannak úgynevezett alaptételek, amiket ha egy halfajra megkomponált keverékről beszélünk, nem árt tudnunk.

A bemutatásra szánt újdonság

Vegyük írásomhoz szorosan kapcsolódva a dévérkeszeget. A dévérkeszeg köztudottan édesszájú, szereti a finom fűszereket, kedveli, ha az etetőanyag finomabb szemcsézetű, kellőképpen „füstöl”. Igazi gourmand. (Francia, ejtsd: gurman, ami a. m. falánk. Nálunk - német szokás szerint - a finom ízlés értelmében használják, mely utóbbit a franciák a Gourmet szóval fejezik ki.) Ha szemügyre vesszük a hazai kínálatot, akkor a dévéres alapetetők között a vanília, karamell, méz ízesítéssel találkozhatunk. Ha a magasabb osztályba sorolt etetők között keresgélünk, ott a fahéjas-szegfűszeges, karamelles, spekulatius aromák fordulnak elő leggyakrabban. Nem véletlenül. Az ízek tekintetében sok hasonlóságot találhatunk, azonban mégsem egyformák az etetőanyagok. Mindenki más-más „hordozóra” esküszik. Mivel mások etetőanyagainak összetételét nem ismerem, nézzük meg, hogy a Haldorádó Feeder Master Nagy Dévér etetőanyag esetében mi került a zacskóba!

Nézzük, mit rejt a csomagolás!

Az újdonság pontosan 14 alkotóból áll, amelyik mindegyike kimondottan a dévéres keverékek „lelke”. Lássuk, melyek ezek: csokis keksz, zsemlemorzsa, babapiskóta, tourteau de mais (őrölt kukorica pogácsa), belga kenyér, különleges ízfokozók sós és édes változatban, pirított földimogyoró, piros pastoncino, pirított kendermag, coco belge, fluo morzsa (narancsszínű), spekulatius kivonat, barna pigment.

Az összetevők listáját végigolvasva, mintha egy cukrászat vagy pékség kínálatát olvasnánk. Pirított és darált kenyér, piskóta, csokis keksz, mogyoró… hmm, ínycsiklandozó finomságok! Ha ezekhez még hozzávesszük a több mint 10%-ot is elérő spekulatius aromát, akkor összefuthat a nyál a szánkban.

14 alkotóelem, ami elfér egy maréknyi etetőben is

A dévéreknek is, bár csak képletesen - a halak szájában nem fut össze a nyál.

Ami viszont nem olvasható a felsorolásban, de legalább annyira fontos, az a sok horgászattal eltöltött óra, ami alatt kialakításra kerültek a pontos arányok. A Haldorádó összes etetőanyagában, így a Haldorádó Feeder Master Nagy Dévérben is benne van Gábor, valamint sok horgász és versenyző barátjának sok éves tapasztalata, versenyeken csiszolt tudása.

Az nyilvánvaló, hogy ebből a kajából nem spóroltak ki semmit. Minden benne van, mi dévér szem-szájnak ingere. Itt kanyarodnék most vissza, az írásom elején olvasható, „Minden horgászattal töltött perc ajándék, és ezeket a perceket igyekszem halfogással is megfűszerezni.” mondatomra. Ha ritkán jutok ki a vízpartra, igyekszem tartalmas, minőségi etetőanyagot keverni. Az én értékítéletem szerint első olvasatra a Haldorádó Feeder Master Nagy Dévér etetőanyag megüti ezt a mércét. E rövidke bevezető és „laboratóriumi vizsgálat” után végre irány a vízpart, ahol további elemzésnek vetem alá az etetőanyag zacskó tartalmát!

A helyszín:

A bemutató helyszínéül nem véletlenül választottam a Tisza-tó abádszalóki Attila-öblét. Aki rendszeresen olvassa írásaimat, az egy kora tavaszi keszegezés során már ellátogathatott velem erre a szépséges vízre, igaz, akkor az úgynevezett abádi részen horgásztam. Ami összeköti a két helyszínt, az a Nagy dévér aroma és etetőanyag. Az előbbit mutattam be tavasszal, így arra gondoltam, hogy az etetőanyagot is ugyanazon a vízen fogom bevetni. A két ismertető között azonban két különbség van. Egyrészt az évszak, hiszen most a nyár végén járunk, a másik pedig a horgászat pontos helyszíne. Tavaszi horgászhelyemet nyáron sulyommező fedi, így a horgászat ott partról megoldhatatlan. Az Attila-öböl mivel mélyebb, a sulyomtól még mentes. Na, jó, azért nem teljesen, mert a sekélyebb, főként a part közeli részeken már felütötte szögletes leveleit ez az átokfajzat. Az igen komoly motorcsónak- és jetski-forgalom, illetve a hullámzás azonban ezeket a sulyomtelepeket időnként feltépi, hogy tovasodorva, kellemetlen meglepetéseket okozhassanak a horgászoknak.

Gyakori a hullámverés a tározón…
… ami sok kellemetlenséget okozó dolgot tud elénk sodorni

A horgászatot vasárnapra terveztem, de már előző nap is tettem egy pár órás kísérletet, hogy tudjam, mire számíthatok. Amire készülnöm kellett a vasárnapi forgatásra, az a szél és a hirtelen jött hidegfront okozta közel 10 fokos lehűlés. Horgászat szempontjából egyik sem előnyös, de mindig Erdei Attila mondása jut ilyenkor eszembe: „Ez van, ezt kell megoldani!”

A kitűzött napon korán érkeztem a horgászhelyre, mert tudtam, hogy a láda beállításával, az előkészületekkel sok időm fog elmenni. Ennek oka az, hogy a partvédő kövezésen átcsapó hullámok a kövezés mögötti területet is vízzel teli medencévé változtatták. A parttól indulva egy közel 10-15 méteres vizes árkon kell átkelni, hogy a ládát a hullámtörő tetejére telepíthessem. A kövek így végig víz alatt vannak, ennek eredményeképpen csúszósak a rátelepedett algáktól. Mire sikerült stabilizálni a ládám helyzetét, rendesen kimelegedtem, pedig az erősödő szél egyre magasabbra korbácsolta a tározó vizét. Mire minden a helyére került, befutott a „stáb” is.

Horgászhelyem az operatőrök álma. Rémálma
Keverjünk!

Mint mindig, most is az etetőanyag keverésével kezdtem. A Haldorádó Feeder Master Nagy Dévér etetőanyag keverésénél is érdemes szem előtt tartani néhány apróságnak tűnő momentumot, ami nagyban befolyásolhatja eredményességünket. Az egyik az, hogy mint a legtöbb tartalmas kajának, ennek is több időt kell szánni az elkészítésére. Ennek oka az alkotóelemekben keresendő. A sok piskótát, angolmorzsát, kukoricapogácsát, linzert, pirított kenyeret tartalmazó etető sok vizet vesz fel. Ezt a vízmennyiséget érdemes több apró részletben, folyamatos kevergetés mellett adagolni az etetőanyaghoz. (Idővel, ha alaposan kiismerjük az etetőanyagunkat, akkor egy dózisban is rázúdíthatjuk a pontosan kimért mennyiséget.)

A hozzáadott lösz gondoskodik a felhősítésről

Aromázás: Ha nagy, nyílt vízterületen horgászom, ahol nincsen feletetve a pálya, előszeretettel használom a folyékony aromákat. A már ismerős Haldorádó Aroma Tuning család Nagy dévér névre hallgató aromája tökéletesen illeszkedik az ugyanilyen nevű etetőhöz is. Mivel az etető is spekulatius aromával van dúsítva, plusz csáberőt tudunk kölcsönözni a keveréknek, ha ugyanazzal a folyékony aromával kicsit rásegítünk. Alapesetben az etetőanyag nem igényel további plusz aromázást, mert már a zacskó kibontásakor megüti az orrunkat a kellemes fahéjas illat, ami kellően tömény a halak helyhez csalogatásához, de ha az ehhez szükséges időt szeretnénk kicsit lerövidíteni, érdemes kevéske plusz aromával felturbózni a keveréket. Az aromát a hozzáadott vízhez kevertem, és több lépcsőben adagolva a teljes vízmennyiséget alaposan átkevertem a bevetésre szánt etetőanyagot.

Érdemes többször rostán átdolgozni az etetőanyagunkat
Teljesen homogén, laza szerkezetű kaja, kevéske kukoricával feldobva
Tökéletes!

Íz teszt:

Jó szokásomhoz híven megízleltem a keveréket. Az íz tesztet először szárazon végeztem el. Ennek során nem csalódtam. Kellemesen édes, a háttérben enyhe sós felhanggal oldódott a nyelvemen. A markáns aroma hatására enyhe fanyar utóízt éreztem, de összességében harmonikus, a keszegek szája ízének megfelelő íz harmóniát éreztem. Ne felejtsük el, hogy a halak is elsősorban az ízeket érzékelik, mintsem az illatokat. Ezt a jól eltalált édes-sós ízt tudjuk mi magunk a későbbiekben bármelyik irányban eltolni. Ha az édes ízt szeretnénk kiemelni, akkor adhatunk hozzá mézeskalács őrleményt vagy PV-1-et, ami a tapadását is segíti, de ha ez utóbbi nem célunk, akkor az általam is használt Nagy Dévér aromával is megoldhatjuk az édesítést. Ez az aroma ugyanis rendkívül édes, és már kis mennyiségben is elérhetjük vele a célunkat. Amennyiben a sós íz irányába szeretnénk eltolni a keveréket, akkor sózzuk. Vannak helyzetek, amikor pont a túlsózott kaja adja a darabosabb dévéreket, elsősorban folyóvízen. Kísérletezni kell, mikor mi a célravezetőbb. Én aromával kevertem a kaját, aminek hatására, ahogyan írtam is, a megnedvesített keverék íze az édes irányába mozdult el. Kicsit túl is nedvesítettem, hogy a későbbiekben hozzáadott lösz szárító hatását ellensúlyozzam.

Az utolsó szó mindig a halaké!

Szemcsézet, szín, állag:

Az etetőanyag szemcsézete finomnak mondható. Színe sötét tónusú, barna árnyalatú. A hozzáadott fluo morzsa szemek rendkívül látványosak, szinte világítanak a sötét háttér előtt. Véleményem szerint további sötétítést nem igényel a kaja, ha világosítani szeretném, akkor ezt sárga lösszel tudom megtenni. Az etető alapszíne a legtöbb helyzetben megfelel. A készre kevert etetőanyaghoz egy zacskónyi sötét színű löszt kevertem, majd rostán háromszor áttörtem. Teljesen homogén, tökéletes keveréket kaptam, aminek bontását a gombócok összenyomásával tudtam szabályozni. A víz szélébe dobott gombócon megvizsgáltam az oldódását. Rendkívül látványosan, szépen nyitott és dolgozott a kaja. A hozzákevert lösznek köszönhetően remekül füstölt, és a hullámzás keltette áramlásban szemmel látható sávot hagyott maga mögött. Az etetőanyag gombócról leváló szemcsék egy része elemelkedett az aljzatról, majd pár pillanat múlva visszahullt. Ez a liftezés az, amit kedvelnek a halak. Ha nincsenek a szemcsék kellőképpen eláztatva, akkor ez a liftezés olyan magasságokig feljuthat, ahonnan már a víz áramlása messzire sodorhatja a szemcséket és vele együtt a halakat is. Az etetőanyag megfelelően előkészítve a vízközti és a fenéken történő horgászathoz egyaránt alkalmas. Nehezíteni zsírosabb folyóvízi földdel, kaviccsal lehet, oldódását pluszban hozzáadott coco belge (kókuszliszt) adalékkal is tudjuk segíteni.

Kezdjük a horgászatot!

A horgászat:

Küzdelem az elemekkel

Mivel egy hatalmas, nyílt vízterületen horgásztam, klasszikus alapozó etetést nem csináltam, helyette folyamatosan lőttem a kaját. A szerelékemet az előző napi tapasztalatok birtokában szélállóvá tettem. Az úszó méretét nem apróztam el, egy 20 grammos wagglert illesztettem a kapocsba.

Alapozás helyett folyamatosan etettem

Az antennát is vastagabbra cseréltem, a zsinórra közel 8,5 grammnyi ólom került. A horgászat megkezdésére beigazolódott a szerelék használhatósága, hiszen a kora hajnali szélcsendet egyre erősödő szél váltotta fel. Ennek hatására a tározó is komoly hullámzásba kezdett, sokszor tarajos tajtékot vetve majd levert a ládámról.

Idővel a haltartót is célszerűbb volt magam mögé rögzíteni. Így a köveken sem dörzsölődött ronggyá

Ilyenkor a víz is áramlásba kezd, de a szerelék idő előtti elsodródását a nehezebb úszóval, komolyabb zsinórólmozással megakadályozhatjuk. A kapások érzékelése sem megy simán a hullámos vízen. A szemnek is megerőltető a hullámvölgybe bukdácsoló úszó bóbitájának figyelemmel kísérése. A folyamatosan lőtt etetőanyagnak köszönhetően előbb az apróságok, majd pár szebb keszeg is a horgászhelyemre talált. Igazi örömpeca egyedül a szél miatt nem tudott kibontakozni.

A halak gyorsan reagáltak a csúzlizott finomságra

A hullámzás feltépte a hínárszálakat, és ezek jó részét a horgászhelyem elé sodorta. Rengetegszer akadtam bele a sodródó hínárszálakba, sokszor pont akkor, mikor szebb dévér küzdött a horgomon. A felcsavarodó növényzettől azonban nem tudtam tekerni az orsómat, és mire szabaddá tettem a felszerelést, a hullámok hátán csobogó dévérek rendre búcsút intettek. A szél is alaposan kifújta az arcomat, ráadásul egy idő múlva már a szemem is káprázott. Minden billegett, mozgott a szemem előtt. Ez a horgászat igazi harc volt az elemekkel. A hullámzás, hínár, szél mellé még a korábbi kagylópusztulás maradványaival is meg kellett küzdeni. Sajnos minden évben komoly kagylópusztulás söpör végig a vízen. Az elpusztult kagylóhéjak elborítják az aljzatot, ami nem kedvezett a vonszolódó szereléknek. Mivel az ereszték a főólomra volt mérve, sokszor akadtam el szétnyílt kagylóhéjba, aminek sok elnyisszantott szerelék lett az eredménye.

Nehézségek: A zsinórra felkúszó hínár…
… a hullámverés…
… a kagylók okozta beszakadás
Azért mindezek ellenére halat is fogtam :-)
Ha a hullámokon nem verték le magukat…
… merítőben végezték

Végül fáradtan, kimerülten fújtam visszavonulót, hiszen idővel az etetőanyagom is elfogyott, és a koszt hiányát a halak is tüntető hűtlenséggel honorálták. A délutánra elcsendesedő vizet a motorosok vették birtokukba, és látva a hajók méretét, nem kisebb hullámzást gerjesztettek, mint a szél. Magáról a horgászatról minden kiderül a letölthető videóban, néhány hasznos infó most is elcsíphető belőle, érdemes megnézni.

Peti barátom most is minden követ megmozgatott, hogy sikerüljön visszaadni a peca hangulatát

Ha néhány mondatban kell összefoglalnom a tapasztaltakat, akkor a következőket tudom elmondani:

Az új Haldorádó Feeder Master Nagy Dévér etetőanyag egy igazán tartalmas, bátran kijelenthetem, magas minőséget képviselő etetőanyag. Minden megtalálható benne, amire egy jó dévéres kajának szüksége van. Akár önmagában, akár más, alacsonyabb árfekvésű etetőanyaggal keverve is használhatjuk. Mivel az aromázása intenzív, etetőkosárba gyúrva, kis mennyiségben is hatásos, és pont ennek az aromázásnak köszönhetően „hígítva” is bátran használhatjuk. (Konyhai pecánál egyébként sem feltétlen szükséges „tömény” dózisban bevetni, de ha valaki versenyen teszi próbára, nyugodtan lemondhat a további por aromák használatáról.) Kis tuningolással - ha erre szükség van - minden helyzetben jól működő keverék alapját képezheti az új etetőanyag. Aki már használja a Haldorádó család termékeit, ettől az etetőanyagtól is azt kapja, amire számít. Kitűnő minőséget, sok év tapasztalatát, versenyen elért eredményeket egyetlen zacskóba sűrítve.

A horgászat részleteit az alábbi kisfilmben tekinthetitek meg:

A másik újdonságról, a Haldorádó Feeder Master Sajtos bajszos etetőanyagról már egy másik történet fog szólni. Most, hogy közeleg a márnák szezonja, gyanítom, erre sem kell sokat várni. Addig is sok szép percet a vizek partján!

Mindent összevetve küzdelmes, de jó peca volt

(X)
Írta: Polyák Csaba (csabio)