Haldorádó Matula Horgásztábor élménybeszámoló 1. rész - Kérészrajzás és hal mozi a hallépcsőbenTisza-tó; Sarud - az Élményfalu

Az utolsó írásom óta elindultak Sarudon Haldorádó Matula Táborok. Azt gondoltam, sokkal több időm lesz írni, hiszen a kis horgászaink majd jól elfáradnak esténként a friss levegőtől, a kerékpározástól és sok újdonságtól, sporttól… tévedtem! Mi fáradtunk el, de ők képesek lennének éjjel-nappal, esőben, sárban, szélben (mert csak ez jutott az első két hétben) a vízparton ülni.

No de ne rohanjunk ennyire előre! Haladjunk szépen, időrendben! Június 15. előtt minden készen állt a tavalyi fiaink fogadására, hiszen Barnabáson (Gergő testvérén) és Olivéren (legkisebb táborozónkon) kívül már ismerős ifjak érkeztek megemberesedve és meghangosodva :). Az udvaron felkészítve a kerékpárflotta, etetve a helyek, elkészült az új Élményfalu stég, ahol kipucolva vártak bennünket a Hajóbázis biztonságos Lungó csónakjai környezetbarát motorokkal… valamint egy meglepetéscsomag az udvar közepén - a Haldorádó támogatásával beszerzett titkok (amiket rajtam és Pintér Zolin kívül senki nem ismert), ami arra várt, hogy az érkezők kicsomagolják.

Biztonságos csónakokkal járjuk a vizeket

S jöttek is sorban az ismerős arcok, akik szinte hazajöttek hozzánk és barátként köszöntötték egymást. Az ismerkedés és bemutatkozás elmarad, de az izgalom a tetőfokán: vajon milyen kincsek rejtőzködnek a közel 2 raklapot megtöltő csomagban? Essünk hát neki! Mindenki ott tépte a fekete nylont, ahol érte, és jöttek elő sorra a dobozok… A Nevis válogatott termékei csomagolódtak ki először: 12 pergető bot, 12 matchbot, 12 feederbot és a hozzá való orsók. Tátva maradtak a szájak. Már a tavaly is igényes spiccbotos készséget és egy orsós szereléket használtunk, de most minden gyereknek 4 parafa nyelű és egy spiccbot (!!!) állt rendelkezésére. Nem sok tábor kínálhat ilyen eszközhátteret! Az örvendezést azonban munka követte, mert így ugye nem lehetett az eszközökkel halat fogni. Közel 1 órán keresztül csak damilt csévéltünk az orsókra. Majd jöttek az úszók a különféle módszerekhez, az aprócikkek, az ólmok, a horgok, a Haldorádó székek, a horgászernyők, a ponytzsákok és minden más után a „maradék”, a Haldorádó csalik és etetőanyagok hihetetlen mennyiségben. Az idén két kis házat kaptunk a Tündérrózsa kikötő tulajdonosától, ahová csak 3 körben tudtuk levinni a cuccokat.

Végre minden a helyén. Mindenki átöltözik és felveszi az egyen pólót és sapkát, hogy kíméljük a saját ruhát és megmutassuk mindenkinek, mi összetartozunk.

Az egyen póló és megmutatja mindenkinek: mi összetartozunk

Ebben a táborban az idén több új arccal találkoznak a gyerekek, hisz egyrészt a Haldorádó versenyhorgásza, Csabi érkezik hozzánk, emellett Laci, a sógorom, akivel együtt járjuk a Tisza-tavat új táborvezetőként csatlakozik hozzánk, és ami igazán megtisztelő, Gajdos Zoli, a Tisza-tavi harcsák réme megkedvelve a tavalyi közös kuttyogatás hangulatát támogatóként, idegenvezetőként és tanítómesterként erősíti a csapatunkat. Így a kezdők és a visszatérő gyerekek is új szemléletet, új tapasztalatokat, trükköket, módszereket ismernek meg.

A gyors ebédet követően rohanva hajóba szállunk és irány a strand, mert bár még meleg van, már jönnek a hírek a front betöréséről. Legalább egyszer legyen lehetőségünk fürdeni a Tisza-tó simogató vízében! Senkit nem kell biztatni, a Tisza-tó tiszta, langyos vize élmény mindenkinek. Hancúrozás közben gyülekeznek a felhők, ezért gyorsan indulunk a kikötőbe, közben megtörölközünk. Aztán mintha csak a Tüskevár jelenete ismétlődne meg, hirtelen ránk csap a vihar. Útközben ér bennünket (miképp tavaly ugyanilyenkor - igaz, az jeget is hozott). A gyorsabbak haza bírnak tekerni, de bőrig áznak. Én lemaradva a „nyugodtabb” bringásokkal már az út felénél nyakamba kapom a vihart, így mi menekülőre fogjuk a dolgot és behúzódunk a falu egykori éttermének teraszára, megvárjuk a vihar végét. Nem nyerünk sokat, 20 perccel érünk később haza, persze bőrig ázva. Így az első nap már a második ruhacserét hajtjuk végre. Bemelegítő kalandnak nem is olyan rossz… Ajándék az első hét akkor is, ha ázással nyitottunk.

A játék sem marad el…

Pont most van a kérészek párzási időszaka, virágzik a Tisza. A vihar elvonulta és az átöltözés után csónakba vágjuk magunkat és már a szeljük is a Tisza-tó hullámait, egészen az V. öblítő csatorna torkolatáig, ahol sajnos bár befejeződtek a munkálatok, a mai napig senki nem tudja, hogy hol lehet biztonsággal közlekedni, hisz nincs mindenütt megfelelő mélység, sem jelölés, csak akácfa karók. Ha valaki olvassa ezt a cikket, aki tehetne a gyerekek és az itt hajózók biztonságáért, kérem, szíveskedjenek kijelölni egy használható hajózási útvonalat! Én egy kicsit morcoskodok, mert persze felakadunk, tiszta sár a motor… de a bosszúság hamar elmúlik, amikor a Tisza-tavat és a Tisza folyót összekötő/elválasztó zsiliphez érünk. Itt már járják táncukat ezek a csodálatos rovarok, melyek életét tanösvény is bemutatja Tiszaörvényben. A gyerekek közül a legtöbben még soha nem találkoztak ezzel a természeti csodával. Szállnak körülöttünk a hímek, kergetik a nőstényeket, hogy megtermékenyítve azokat a násztánc végén elpusztuljanak. Nincs igazi rajzás, a hideg idő nem kedvez e furcsa lények szaporodásának. Azonban ez a nász is ajándék a halak és madarak számára, igazi terülj-terülj asztal. Madarak vágnak a repkedő kérészek közé, és hatalmas rávágásokkal csemegéznek a halak is a vízfelszínt érintő repkedő vagy éppen elpusztuló rovarokból. Ez a kép ejti igazán rabul a tábor ifjú horgászpalántáit. Mivel nem hoztunk magunkkal botokat, most csak szemléljük a halak kiadós lakomáját. Közben a Nap nyugovóra tér, s mi a Tisza-tó aranyhídján haladva zárjuk programunkat egy izgalmas és változatos kaland után.

A csónakokkal sokféle horgászhelyre eljutunk

A másnapot horgászással indítjuk, de minden etetett helyünkről kifúj bennünket a szél. Így a mi kis félszigetünkön a partról próbálkozunk, de csak kisebb keszegek, törpék és sügérek szórakoztatják horgászainkat. Este feszült izgalommal vágunk neki a kérészrajzásnak, ahol pergető botokkal vesszük célba reményeink szerint a balinokat. A kérészék továbbra is járják násztáncukat, de minket ez most nem nyűgöz le annyira, mint a tegnap, mi most a balinok rablásaira koncentrálunk. Lelkesen horgászunk a gyerekekkel, 12 bottal szűrjük a vizet. Előbb Laci csónakjába köszönt be a szerencse egy hatalmas rávágás után, de sajnos az idegen pillanatokon belül megtépi őket. Ez még jobban felvillanyozza az én csónakom horgászpalántáit is, de semmi, a kérészek finomabb csemegét jelentenek ma a halak számára, mint a körforgók, támolygók, wobblerek és a különleges fém csalik. Befejezés előtt a becsületünket mégis sikerül megmenteni, egy harcos balint akasztunk, ami rövid fotózás után visszanyeri a szabadságát.

A kiskörei hallépcső a térség egyik új attrakciója is egyben

Jelentősebb halakat nem fogtunk, pedig éjjel-nappal kerestük őket. A szél miatt sokat szenvedtünk, botokat törtünk, de a fiúk lelkesedése nem lankadt. Horgászversenyt rendeztünk, és az idén az Ökocentrum és Óhalászi Holt-Tisza mellett új attrakcióját fedeztük fel a Tisza-tónak, a kiskörei hallépcsőt. Egy csodás hely lehetne, de sajnos semmi nem tájékoztatja az ide látogatókat, hogy mit is kell itt látnia. Még jó, hogy a kiállításokon és korábbi látogatásainkkal mi már előre felkészültünk. Egy hosszú séta után, ami a Tiszához vezetett, megpihentünk a hallépcső kémlelő ablakánál, hitetlenül elmesélve a gyerekeknek, hogy itt bizony meg lehet lesni a fel- és leúszó halakat…

Felkészültünk a hallépcső bemutatására

Azonban láss csodát, egyszer csak egy dévér úszott el az üveg előtt! Aztán még egy kis küszraj kíséretében, a küszrajt kergetve vágott elénk egy testes balin, amit idegen ezüstkárászok raja követett. A megfigyelés üde színfoltja egy élénk színű sügér volt, ami büszkén forgolódott előttünk. Sokáig néztük volna ezt a csodás forgatagot fantáziálva az ablak előtt történő horgászat különleges látványáról, de várt minket az ebéd…

Mi sem számítottunk rá, de a betekintő ablak valóban megmutatja a hallépcsőt használó halakat!

Így teltek napjaink a tábor első heteiben, sajnos nagyobb halakat nem fogva. Volt viszont látványos borulás az Ökocentrum tutajos tavában, bukás kerékpárral, tárcsán sütött sült keszeg talicskába rakott mobil szélálló tákolmányban és remek süllőkapások az éjszakai horgászat során, amiket nem tudtunk megfogni.

Talicskában sült keszeget is fogyaszthattak a fiatalok

A képek talán átadnak egy keveset a Haldorádó Matula Gyerek- Horgásztábor egyedi hangulatából.

A Tisza-tó természeti szépségeivel folyamatosan talákozhatnak a résztvevők

A beszámolónkat folytatjuk, és ígérhetem, hogy a következő írásomban már termetes süllőkről is olvashattok, amiket a tábor gyerekhorgászai ezen a héten már nem csak megakasztanak, hanem ki is fognak. Tartsatok velünk!

A következő beszámolóban már termetes süllők is szerepelnek, amiket a tábor gyerekhorgászai fogtak…

A tábor névadó támogatója és eszközparkjának biztosítója a Haldorádó.

Tábor helyszíne: Tisza-tó, Sarud - az Élményfalu
Tábor időpontja: alaptábor: egész nyáron
tematikus tábor: weboldalon megadott időpontokban