Ponty suli - Matchbotos horgászat 7.

Nem csak engem, de sokunkat örömmel tölt el, amikor finom módszerrel horgászó társat látunk a vízparton. Főleg akkor, ha mondjuk kedvenc halunkat, a pontyot veszi valaki üldözőbe ilyen módszerrel. A kétkedőknek talán éppen ez az írás adja meg a kellő „lökést” a váltásra, és esetleg használható ötlettel is ellátja a matchbotos horgászattal ismerkedőket.

Aki keres, az talál. Nem is akármennyi felszerelést, botot, orsót, úszót, zsinórt a boltokban, csak tudjon eligazodni a hatalmas kínálatban. Igyekeztem szem előtt tartani, hogy aki most ismerkedik a módszerrel, általában nem szeretne százezreket költeni mindjárt az első beruházásként. Ezért aztán az írásban szereplő, bemutatandó felszereléseket igyekeztem úgy válogatni, hogy megfelelő minőségűek és elfogadható árú termékek legyenek.

A kiválasztott telematchbot. Könnyű és erős

Matchbotról első gondolatra a hagyományos 3 részből álló, 3,90 vagy 4,20 méter hosszú botok jutnak mindenki eszébe. Ezeknek a botoknak a terhelhetősége általában 5-25 g. Én inkább egy más típúsú horgászbotot választottam. Egyre inkább terjedőben vannak a telematchbotok, amik tökéletesen megfelelnek pontyozási célra. Azonkívül, hogy erősek, azt sem szabad elfeledni, hogy sokkal könnyebb a szállításuk mint szétszedhető társaiké, és saját vélemény szerint sokkal univerzálisabban használhatóak.

A választás a Spro Premium Power X Predator telematchbotra esett. Ez a 4 méter hosszú, 40 g terhelhetőségű bot igazán meggyőző volt első ránézésre, keresztszál erősítésével, jó súlyelosztásával. A bothoz megfelelő orsót választottam ugyancsak a Spro termékek közül, méghozzá a Hydro széria 830M tagját.

Nagyon jó ár/teljesítmény arányúnak tűnt, vizsgázni majd a pontyok előtt fog. Vizsgázni, mégpedig valóban kezdő kézben, ugyanis Máté gyermekem azonnal bejelentette kizárólagos használati igényét.

A 0,18-0,20 mm átmérőjű zsinórok kiválóan alkalmasak a célra

Az orsó dobjára eretnek módon feeder zsinór került, hiába, nehezen változtat az ember a jól bevált dolgokon. A 0,20 mm „vastag” átmérőjű zsinór nem jelent problémát a botnak és talán egy kis biztonságot ad egy kezdőnek is.

Exner és Dínó úszók közül válogattam

Önsúlyos, levehető lamellás úszókat választottam a horgászathoz. Nagy előnyük, hogy szabadon változtatható a zsinóron elhelyezett ólmozás mértéke. A pontyok nemigen szeretnek rohangálni a csali után, ezért gyakorlatilag akkor járunk el helyesen, ha a vízfenéken megállítjuk a felkínált csalit. Ezt áramló vízben csak úgy tudjuk elérni, ha megfelelően nagy súlyt helyezünk el a fenék közelében. Ez extrém áramlási viszonyok között, elérheti a tíz grammot is.

A nagy halakat nem zavarja a viszonylag nagy ólmozás.

A kisméretű forgókapocs, kettő pici jelzőólom, majd a főólmozás ettől 15 cm-re

Az előke szinte mindig, de gyakran a jelzőólom is a fenéken fekszik. Az estek nagy részében egyébként elég a 2-4 g ólmozás viszonylag közel a horoghoz.

Esetünkben tökéletes a fix úszórögzítő, nem lesz 2 méternél mélyebb vízünk

Ritkán horgászunk pontyra 3 méternél mélyebb vízben, ezért az úszó rögzítésére kiválóan alkalmasak a fix rögzítők. Ha mélyebb a meghorgászandó víz, csúszóra kell szerelni az úszónkat. Ez esetben úgy kell a terhelést és az úszót is megválasztani, hogy megfelelően működjön. A súly elég nagy legyen, hogy a zsinórt le tudja húzni a fenékre, az úszó pedig valóban csússzon a zsinóron.

10-es,12-es méretű horgokat kötöttünk az előkezsinórra

A forgókapocsba hurkoltuk a 0,14 mm-es Dragon Line előkezsinórra kötött 10-es méretű Kamasan B611 jelű horgot. Ez egy meglehetősen erős horog, nagyon jól akad, jól tartja a halat. Meglehetősen nagy adag csali fűzhető fel rá. A 4-5 csonti mellé még egy kisebb kukorica is ráfér, csemegéül a pontyoknak.

Igazából el is készült a felszerelésünk, nem volt más hátra, mint a gyakorlati próba. Egy közeli pontyos tavat választottunk a horgászatra. Biztosra mentünk, nem kockáztattam, hogy egy esetleges kapástalanság kedvét szegje kezdő match-es gyermekemnek.

Mosella pontyos etetőanyagokat kevertünk
Majd alapozás, csemegekukoricával dúsítva

Néhány deciliter csonti beparittyázása követte a gombócokat. Még alig ült el a gombócok keltette hullámzás, máris eltűnt az úszó csőantennája. Gyanúsan gyors kapás nem pontyot sejtetett. Egy fél kilós kárász vette fel a csonticsokrot. Majd később két kisebb társa követte. Aztán hamarosan újabb kapás, komótosan eltűnő úszó, könyörtelen bevágás. Karikába hajló Predator, mennyei öröm Máté arcán.

Az öröm tárgya, az első ponty

Nincs fél órája a bot a kezében, most pedig jó 3-as pontyot fáraszt. Mi kell még egy gyereknek? Gyorsan szákba kerül.

Friss csali kerül a horogra és már repül is az etetés helyére. Megérkeztek a halak, az apró felszálló buborékok, túrásuk jelzi, éhesek is. Nem is kell sokat várni a következőre, pikkelyes ponty a következő vendég.

Gyönyörű halak kerültek horogra

Jól vizsgázott a felszerelés és a horgász is. Egyetlen hal sem ment el a horogról, egyetlen halnál sem volt kétséges, hogy szákba kerül.