Ebrói horgászatok  III. rész - Az utolsó napok

Ebrói horgászatok III. rész - Az utolsó napok

Az Ebrói horgásztúránk első napjaiban elért fantasztikus harcsafogások felbátorítottak bennünket arra, hogy körbe nézzünk a folyó más részein is. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a harcsaállomány máshol is olyan bőséges-e, mint az első táborhelyünkön. Rövid megbeszélés után elhatároztuk, hogy új horgászhelyet keressünk a folyón. Feri motorcsónakkal, míg én autóval telepítettem át a felszerelésünket. Végül is nem igazán távolodtunk el messzire a régi táborhelytől, hisz kb. 7-8 km utazás után, váratlan akadályba ütköztünk. Egy hatalmas gát állta utunkat, megnehezítve rendkívüli módon a továbbhaladásunkat. A nem mindennapos látvány hatása alatt állva pillanatok alatt döntöttünk, és a gát tövében alakítottuk ki az új táborhelyünket.

Az új táborhely jellemzése

Sokáig nem győztünk betelni az új horgászhely közvetlen közelében található gát méreteivel. A monumentális, hatalmas beton építmény szinte beékelődött a folyóba. Abszolúte nem illett az őt körülölelő gyönyörű tájba, s mégis harmonikus egyensúlyt alkotott vele.

Az új táborhelyet a gát közvetlen közelében alakítottuk ki
A gátról letekintve csodálatos látványban volt részünk

A radaros terepfelderítés is rendkívül változatos képet mutatott, igen egyenetlen volt a meder alja. Nagyméretű sziklák, törések, kisebb platók váltották egymást. Az átlagmélység kb. 4 m-es volt, csak kevés helyen tapasztaltunk ennél mélyebbet. E kivételek közé tartozott a gát előtti rész, ahol kiömlött a víz. Ezen a részen a sejtelmes örvénylés, a szinte mozdulatlan vízfelszín hatalmas mélységet rejtett. Mindössze csak egyszer merészkedtünk csónakkal a közelébe, de a 18-20 m-es mélység nagyon gyorsan elriasztott bennünket. Szinte kézzel tapintható volt a veszély, jobbnak láttuk máshol horgászni.

Az előzetes sejtéseink a halállománnyal kapcsolatban beigazolódtak, rengeteg hal tartózkodott a gát közvetlen közelébe. Mikor a gát tetejéről először letekintettünk a víz felszínére, alig akartunk hinni a szemünknek. A reggeli napsütésben több ezer ponty lebegett mozdulatlanul a víz tetején, szinte feketéllett az egész folyó tőlük. Alaposabb szemrevételezés után legnagyobb meglepetésünkre több harcsát is láttunk a pontyok közt. Minden jel arra mutatott, hogy a helyválasztás jónak bizonyult, újabb emlékezetes kalandok elé nézünk.

A gát alatti vízterület nagyon sok pontyot és harcsát rejtett

Csalihal fogás

Az Ebrói harcsázások során az egyik legnagyobb, szinte állandóan visszatérő problémánk a csalihal volt. Pedig alaposan, előre felkészültünk, s mégis gondokkal küzdöttünk. Az Ebró deltájából hozatott angolnák rendkívül fogósak voltak, állandó mozgásukkal folyamatosan magukra irányították a környéken ólálkodó harcsák figyelmét.

Az igazán nyerő harcsa csalinak az angolna bizonyult

Az igazi probléma akkor kezdődött, mikor az angolnák szökésnek indultak. Naponta 5-6 darab mindig lelépett, s az összesen öt kiló mennyiségű csali angolnáink, bizony hamar elfogytak. A horgászat vége felé valóságos spórolási mánia lépett fel nálunk az angolnák miatt. Hihetetlen szívósságukat kihasználva volt olyan angolna is, mellyel három harcsát is fogtunk. Pedig már az első harcsánál is a gyomrából kellett kiráncigálni szegény angolnát, de mégis élt, és a vízbe helyezve azonnal fenék felé törekvő mozgással próbált menekülni.

Amíg volt angolnánk, szép harcsákat fogtunk úsztatásos módszerrel is a gát tövében
Ez a harcsa már harmadik volt a sorban, melyet ugyanazzal az angolnával fogtam

A kényszer rávitt bennünket arra, hogy nappal, értékes órákat áldozzunk csalihalfogásra. Ez a mutatvány nem igazán jött össze, mindössze csak pár darab vörös szárnyú keszeget sikerült fognunk. Pedig láttunk kilósnál is nagyobb keszegeket. Sikertelenségünk fő okozói az Ebrói nyurga pontyok voltak! Minden vízbe jutatott etetőanyagot és csalit azonnal felhabzsoltak, esélye sem volt a keszegeknek arra, hogy a csali közelébe jussanak. Jól szórakoztunk a pontyok fárasztása közben, de csalihalaink csak minimális mértékben szaporodtak.

Mivel az angolnák nagyon gyorsan „fogytak”, kénytelenek voltunk a csalihal fogással is törődni
Az Ebrói nyurga pontyok hihetetlen erővel küzdenek
Ez a nyurga is csak hosszú idő elteltével került a merítő szákba
Kevés keszeget sikerült fognunk, a pontyok mindent felfaltak előlük

A bójás harcsázás

A rendkívüli módon eredményes úsztatásos harcsázás mellett, nagyon kíváncsiak voltunk az egyik speciális Ebrói módszerre, a bójás harcsázásra. Sok jót hallottunk erről a technikáról, a nagy harcsák döntő többségét ezzel fogták. Magában a módszer nem bonyolult, mindössze pár speciális alkotóelemet kell beszerezni hozzá.

A bójás harcsázó szerelék összeállítása

- Az első lépésben egy legalább 8-10 kg-os súlyt kell beszerezni (persze ez csak a folyóvízre igaz). Az Ebrón ez a feladat nagy szerencsémre Ferinek jutott. „Öröm” volt nézni, ahogy a negyven fokos hőségben órákon keresztül kutatott a megfelelő sziklák után, s hordta őket halomba.
- A bójás harcsázás három úszóra épül, ezek nélkül elképzelhetetlen a szerelék.

Bójás harcsázás az Ebrón rendkívül népszerű

- Az első úszó a legnagyobb, ehhez rögzítjük egy kötél segítségével a 8-10 kg-os súlyt. A nagyméretű úszóhoz kell hozzákötni egy 4-5 méter hosszú, erős fonott zsinórral a középső úszót, mely kb. 80-100 gr-os. Ez a középső bója fogja megakadályozni azt, hogy a fonott zsinór lesüllyedjen, és a csalihal feltekerje rá magát.
- A középső bójához 25-ös, kb. 1 méter hosszúságú monofil zsinór és egy karabiner segítségével kell rögzíteni a csalihalat tartó 2-300 gr-os úszót. Kapás után, bevágáskor, ez a 25-ös zsinór könnyedén el fog szakadni, a szerelék leválik a bójás módszerről, s akadálytalanul elkezdhetjük a fárasztást.

Bevágáskor a sötét és világos színű úszót összekötő vékony, 25-ös monofil zsinór elszakad

- A bójás módszernek köszönhetően csalinkat bárhol fixen, lerögzítve kínálhatjuk fel. A csalihal nem tud gubancot okozni, még akár komolyabb, egy-két kilós halakkal is csalizhatunk.

A bójás módszerrel, szinte kizárólag csak nagytestű harcsákat sikerült fogni
Az Ebrón senkit sem köteleznek arra, hogy visszaengedje a kifogott halakat, de mégis szinte valamennyi visszanyeri a szabadságát
Az Ebrói túránk legnagyobb, 47 kg-os harcsája
Nehéz szívvel búcsúztunk el az Ebrótól