Vadvízi kalandok 21. rész - A portugál márnák 1. epizód

Dél-Afrikában, a Feeder Világbajnokságon ismerkedtem meg José Caladóval, a Portugál Horgász Szövetség alelnökével, aki akkor a csapatuk kapitánya volt. Hitetlenkedve hallgattam, amint arról mesélt nekem, hogy milyen népszerű Portugáliában a Haldorádó Horgászportál, sőt amióta angol nyelvű feliratokkal is megjelennek filmjeink, a kedvenc YouTube csatornájuk a Haldorádó! Ő nagyon szeretné nekem és a nagyvilágnak - a Haldorádó segítségével - megmutatni, hogy milyen nagyszerű horgászhelyek vannak Portugáliában, így nagy szeretettel vár egy közös horgászatra!

Az első dolgom az volt, amikor hazaérkeztünk, hogy az oldalunk és a YouTube csatornánk látogatottsági adatait leellenőrizve kiderítsem, valójában mennyi kattintást kapunk Portugáliából? A számok magukért beszéltek, amely tökéletesen alátámasztotta meghívóm szavait! Ráadásul személyes ismeretségünk előtt is nagyon jól tudtam már, hogy ki ő. José Calado a legeredményesebb portugál versenyhorgászok egyike, aki 10-szeres portugál bajnok és 6-szoros klubcsapat bajnok, aki számos FIPS éremmel büszkélkedhet, amelyeket világbajnokságokon és Európa-bajnokságokon szerzett. Így nemcsak saját hazájában számít a horgászat nagykövetének, hanem világviszonylatban is egy ismert és elismert horgászról van szó, akinek a meghívása igazán megtisztelő. Ráadásul ez újabb nagyszerű lehetőséget nyújtott egy másik horgászkultúra megismerésére és tapasztalatszerzésre is. Rövid egyeztetés után 2014 februárját jelöltük ki a közös horgászat időpontjának. Egy 4 napos túrán horgászhattunk együtt, amelyből a horgászat „mindössze” két nap volt, két különböző helyszínen, de ez alatt a rövid időszak alatt is felejthetetlen élményekben volt részem. A ma és a következő héten megjelenő írásokban ezek tapasztalatait kívánom az olvasókkal megosztani.

Portóban szállt le a repülőgépünk, ahol a hullámzó Atlanti-óceánban gyönyörködhettünk. Horgászhelynek már túl vad…
… ezért békésebb vizek felé „eveztünk”
José Calado (balról) volt a meghívóm, aki az egyik legismertebb és legeredményesebb portugál horgász
Horgászatunk helyszíne Chavesben volt, amely komoly történelmi múlttal rendelkezik
Számos műemlék tanúskodik erről
Takács Péter kollégám (operatőrünk) megadta a kilövési engedélyt… :)
Hangulatos házak…
… rendezett parkok …
… tiszta utcák jellemzik a portugál településeket
Nagyon vigyáznak a környezetükre, megbecsülik természeti értékeiket

Portugáliában is feljövőben van a feeder módszer, egyre népszerűbb, de a helyi természeti adottságok miatt más módon horgásznak, mint mi. Az egész ország egy óriási hegyvidék, sík terület, alföld szinte nincs is Portugáliában, ezért nagyon kevés a tó. Édesvízi horgászhelyeik szinte kizárólag folyóvizekre korlátozódnak, viszont azokat nagyon megbecsülik, azokra nagyon vigyáznak! A portugál horgászat jelentős része a tengereken, pontosabban az ország partjait nyaldosó Atlanti-óceánon bonyolódik. Ez azonban sem Josét, sem pedig engem nem igazán vonz…

Horgászatunk helyszíne a város közepén található parkban volt
A Tâmega folyó partvédő falát úgy építették meg, hogy abban horgászatra alkalmas helyeket is kialakítottak. Tökéletes folyóvízi versenypálya!

Első közös horgászatunk egy portugál kisvárosban, Chavesben volt, amelyet kettészel a Tâmega folyó. A városban kifejezetten horgászati célra kialakított, nagyon kulturált partszakasz található mintegy 500 méter hosszan, két híd között. Itt minden héten horgászversenyeket szerveznek úszós vagy feederhorgászok számára. A folyóban fellelhető halfaj szinte kizárólag az itt élő márna (ami nem azonos a hazai fajjal), de az elképesztő mennyiségben van jelen! Fontos tudni, hogy az itt kifogott halakat szákba lehet tenni, le lehet mérlegelni, készülhet zsákmányfotó róluk, de kivétel nélkül minden egyedet vissza kell engedni! Természetesen a helyi szabályokat maximálisan tiszteletben tartva jártunk el mi is, mint ahogy erről a képek árulkodnak.

A márnahorgászat Portugáliában csontkukac nélkül elképzelhetetlen!
Ezt előtte precízen meg kellett tisztítani
Fejenként 4 liter csontkukacot és 2 kg zúzott követ használtunk…
… amely ragasztva került…
… a feederkosárba

Kezdődjön hát a horgászat, tekintsük át közösen a képeket, amelyek elárulják, hogy mi az eredményes márnahorgászat titka!

Az első dobás, alapozó etetés nélkül!
Feszült figyelem, kézben tartott bottal
Majd bevágás és fárasztás magasra tartott bottal, a köves, akadókkal tarkított mederfenék miatt
Itt (amennyire a felszerelés és sodrás ereje engedte) húzni kellett a halat, különben akadóban végezte! Így is gyakori volt a félbevágott horogelőke…
Gyönyörű sötét színben pompázik ez a helyi márna, amely a kristálytiszta víz miatt is ilyen élénk színű
José kosarai között találtam ezt hálós végűt, amely nagyon bevált. Az 50 gramm már tökéletesen megállt, nem sodródott tovább
A végszerelék a lehető legegyszerűbb. A kosárba természetesen nekem is ragasztott csonti került
Ennél vékonyabb horogelőkét nem használtam, amelynek ideális hossza 50-60 cm volt. Viszont a horog mérete 16-osnál nagyobb nem lehetett, mert egyszerűen nem volt rá kapás. Az csak később derült ki, hogy a Lebegő csonti itt is mennyire fogós!
Végre én is bedobtam
Rövid várakozás után…
… én is fárasztottam
Majd meglepetten szákoltam, ez gyorsabb volt, mint gondoltam!
Soha rosszabb kezdést!
Persze voltak csendesebb időszakok, amikor viszont a Lebegő csonti használatával tudtuk a márnákat kapásra bírni. Vendéglátóm is elismerően nyilatkozott a (számára új) csaliról
Újabb szép hal a horgon
E kép érdekessége, hogy a Lebegő csonti a merítés pillantában felpattant a márna orrára, le sem tagadhatná, hogy mire kapott
A parttól kb. 25 méterre horgásztunk
A villámgyors kapások miatt a bot nyelén pihent mindig a kezem
Fantasztikus élmény…
… ilyen szép halakat kifogni
Mindkettőnk zsákmánya magáért beszél!
Természetesen minden hal visszanyerte szabadságát!
A filmben José Calado saját, portugál anyanyelvén beszél, ezek megértéséhez be kell kapcsolni a feliratok fordítása opciót (jobbról a negyedik ikon a jobb alsó sarokban) és kiválasztani a Magyar - Magyar (csak portugál szövegek fordítása) sort. Jó szórakozást kívánok a filmhez!

Portugál horgászbarátaim nagy érdeklődéssel nézték felszerelésem és számos kérdéssel bombáztak a horgászat után

Folytatás egy hét múlva egy igazán vad folyóvízi szakaszon!