Világjáró vitorlázó - Méder Áron

Világjáró vitorlázó - Méder Áron

„Sötét van. Arra ébredek, hogy történt valami. Aludtam és valami történt! Kabinfény fel, majd gyorsan kibújok a kabinból. Az autopilot leesett a kormányról, emiatt a hajó felment szélbe, a vitorlák hangosan lobognak. Nem találom a két vödröt, amik a kokpitben voltak, az üzemanyagtank a vízben, csak az üzemanyagtömlő tartja. A motor lába a vízben, a kokpitben a kötelek összevissza, a hajóban mindenhol víz, az egész konyha a navigációs dobozon, vagyis a másik oldalon, a jobb oldali rekesz szinte csurig van vízzel, a középső rekesz szinte félig. A többi rekeszt most nincs is időm ellenőrizni, minden összevissza és minden vizes… MI TÖRTÉNT? Minimum 100 l víz. Vizes a hálózsák, a pokróc, a ruháim, a vízhatlan. A gázfőző lóg a gázcsövön. A hajó egy nagy hullám miatt „megborult” kb. 80-90 fokkal, vagyis az árboc szinte a víz alatt lehetett. Ami ekkor nem volt kikötve a kokpitben, az elveszett. A mentőtutaj mindig ki van kötve…” Idézet: Jachtnapló Pápua Új Guinea, Port Moresby - Torres szoros között

Azt hiszem, ennél jobb részletet keresve sem találhattam volna, hogy bemutassam azt az embert, akiről ez a mai írás szól. Méder Áron 29 évesen 3 év vitorlázás után a Földet megkerülve tért vissza Magyarországra.

Méder Áron csaknem 55.000 km-t tett meg tavi vitorlással a Föld körül, ami 3 évig tartott (Szabó Géza, alias Rotorman fotója)

Gondolom, sokan kíváncsiak a bevezetőben elkezdett történetre, így nem csigázom tovább a kíváncsiságotokat és folytatom az Áron által vezetett hajónaplót…

„Harminc percen át ellenőriztem a hajót és próbáltam rendet csinálni, de csak egy olyan szintű rendet, hogy tudjam a hajót biztonságos szinten kontrollálni. Eközben újból irányba álltam és felvettem az utazósebességemet.

Tanulságaim:

1.Ilyen esetekben a normál ajtót be kell tennem (ha nem is látok ki rajta, de legalább nem lesz minden vizes, a hajó nem telik meg vízzel).

2.Mindent ki kell kötni a kokpitben.

Éjszaka növekvő hajóforgalom, két hajó ismét közelemben ment el, ezért 30 percenként felkelek ellenőrizni a forgalmat. A rossz láthatóság miatt a közeli világítótornyot sem látom. Gyengül a szél, 1-kor felhúzom a 2/3 nagyvitorlát. Hajnali 3-kor a Torres-szoros bejáratánál vagyok, Blight Entrance.

Elkezdek bevitorlázni a Torres-szorosba, ami az egyik legveszélyesebb hely a világon. Jellemzően szeles, átlagban 25 csomó, de gyakori a 30 csomós szél is; erős áramlatok, helyenként 7-8 csomó; sok zátony, amik nincsenek mindig kivilágítva; nagy hajóforgalom; sekély, ezért a hullámok rövidek, de nagyok, vagyis kellemetlen… inkább nem sorolom tovább!!”

A Carina október végéig van a Batthyányi tér közelében a Dunán. Itt lehet személyesen is találkozni Méder Áronnal!

Amikor a találkozót megbeszéltem Áronnal, egyértelmű volt, hogy a hajójánál fogunk beszélgetni pár percet az útjáról. Carina, a 6 méteres vitorlás Budapesten a Batthyányi tér közelében ringatózott a Dunán. A pontos helyéről annyit tudtunk, hogy az Európa hajó mellett vesztegel a Carina, így Balázs barátommal, az operatőrünkkel elindultunk Budapestre. Amikor ott álltunk az Európa hajó előtt, a móló bejáratánál, keresni kezdtük a kis vitorlást.

A Carina eltörpül az Európa hajó mellett, hiszen hossza mindössze 6 méter

A hatalmas Európa hajó mellett szinte eltörpült a kis vitorlás, ami ott ringatózott a Duna-part és a nagy hajó között egy kis pontonhoz kötve. Balázs egy ideig észre sem vette, hiszen ő egy akkora hajót keresett a szemével, amivel szerinte neki lehet vágni az óceánokon való átkelésnek, a Föld megkerülésének. Volt is ott egy közepes méretű katonai színezetű hajó, amire rögtön rá is vágta, hogy „á, az túl kicsi, azzal el nem indulna”… Mondtam is neki, hogy ha látja a zöld hajót, amellett áll a Carina, amihez jöttünk. Első mondata jellemzi jól ezt a hihetetlen vállalkozást: „Te jó ég… azt hittem az a ponton része, olyan kicsi, én rá nem megyek, mert félek a víztől!”…

A történetben említett kokpitben ültünk le beszélgetni, ameddig el nem kezdett csepegni az eső…

Méder Áron a Carina nevű tavi vitorlásán 2006. szeptember 24-én indult Föld körüli útjára. Vállalkozásának különlegessége abban rejlett, hogy ilyen kis tavi hajóval, ami nem az óceánra volt tervezve, európai ember még nem kerülte meg a Földet. Tavi hajó lévén nagy a kokpit, ami nem előnyös az alacsony oldalmagasság és a nagy, de rövid hullámok miatt, amik folyamatosan a kokpit-térbe csaptak, amitől nehezebb és nehezebb lett a hajó. Kisebb hajóval volt már Föld-kerülés, de az speciálisan arra az útra lett építve, tudatosan óceáni körülményekre, amitől az a hajó jóval zártabb és biztonságosabb volt. A Carina kimondottan kis tavi hajó, ami békésen tud ringatózni a tavakon, mint ahogyan tette is azt éveken át Svájc csodás vizein. Most a hajó is olyan körülmények közé került az Áron által végzett felújítás után, ahol még nem járt. Egy feladata volt csupán, körbevinni Áront a Föld körül!

Indulás előtt Szlovéniában

„Ember tervez, Isten végez, és a hajós hozzáteszi: a szél által”

„A Carina”

A hajó neve: Carina

Típusa: Carina 19 hosszított tőkesúllyal, amitől jobb a hajó irányítása.

Vitorlázat: Slup

Hossza: 6 méter

Itt most meg is állnék egy pillanatra. 6 méter. Pont az a méret, amivel az ember kényelmesen tud hajókázni a Dunán, a Tiszán… Itt most nem vitorlásra gondolok, hanem egy olyan csónakra, ami 6 méter hosszú és igazi folyóvízi csónak. Aki már ült ilyen csónakban, az gondoljon bele, hogy elindulna-e ekkora hajómérettel a tengerekre, az óceánokra… a Föld megkerülésére??? Szerintem a válasz 99,9%-ban az, hogy NEM. Elég, ha csak egy-egy komolyabb vihar eszünkbe jut, amit a vízen éltünk át. Mi, horgászok szerintem jól meg tudjuk ítélni, hogy mekkora vállalkozás is volt ez, amit Méder Áron véghezvitt.

Merülése: 1 méter

Szélessége: 2,2 m

1 kabin, ami konyha, navigációs rész, szalon és hálókabin egyben.

Árboc: 6,42 m, alsóárboc (bum): 2,83 m

Tömege: 1,1 t

A Carina története:

1970-ben épült Svájcban.

1970-86.: Valószínűleg valamelyik svájci tavon vitorláztak vele. Az utolsó svájci tulajdonosa Gerber Ueli.

1986-92.: A zürichi-tavon vitorláztak vele.

1992-96.: A bódeni-tavon vitorláztak vele.

1996 szeptemberében került Magyarországra.

1999 szeptemberében megvásárolta az előző tulajdonos.

2004 novemberében vásárolta meg Áron, majd felújítás következett. A Hajózási Felügyelet beregisztrálta augusztus vége felé, és akkor 10 év után ismét hajólevelet kapott…

A filmben Áron többször említi az autopilot szerkezetet… hát, íme… ez az
A veret is segítette az irány tartását a pihenőidők alatt. Legalább ez nem fogyasztott áramot…
Úton

Méder Áron

Méder Áronnak hívnak, 1979 november 15-én születtem Budapesten. 2004-ben szereztem okleveles villamosmérnöki diplomát a Műegyetemen.

Szeretek vitorlázni…

1990 óta rendszeresen vitorlázok. Ahol eddig vitorláztam: VMSE, SZTAKI SE, MAFC, TVSK. Igaz, 1-2 évig versenyeztem is, de nem az én világom… Viszont az amatőr versenyeket mindig nagyon élvezem :)

1998 óta oktatok rendszeresen vitorlázást a VMSE-ben, 2004 óta rendelkezem már képesítéssel is (vitorlás sportoktató). Sok embert tanítottam vitorlázni, és mindig eszembe jut az egyik kedvenc mondásom, hogy a tanítvány elhagyhatja a tanárát, de a tanár a tanítványát sohasem.

1994 óta vitorlázok a tengereken I. osztályú (tengeri) hajóvezetői, GOC rádiókezelői és rádióamatőr képesítéssel is rendelkezem.

2006. szeptember 24-én elindultam a Föld körüli útra, 26 éves voltam…

A természet alkotja a legszebb képeket
Az útvonal. ***

A 3 éves utazás pontos útvonalát felsorolni hosszú lenne, de íme, néhány adat:

55.000 km, 5 kontinens, 40 ország, összes óceán, számtalan tenger…

Mi volt a motiváció? Nagyon sokféleképpen válaszoltam… Mindenki ezt kérdezi, hogy miért és miért???

Sokak szerint kicsit csodabogár vagyok, de szerintem mindenki szeretne egy kicsit kiszakadni… Visszamenni oda, ami lakatlan, ami érintetlen… ahol lehet nagy halakat fogni… hogy stílszerű legyek veletek, amiben ti is segítettetek nekem, hiszen a Haldorádó egy horgászfelszerelés csomaggal segítette az élelem-utánpótlásomat.

Amikor a vitorlások találkoznak…
Horgászeszközök, hogy az óceánon is tudjon Áron halat fogni! Bíztunk benne, hogy sikerülni fog neki!

Tudtad eredményesen használni a Nneked küldött horgászfelszereléseket?

Nehéz volt rájönnöm a horgászat csínjára-bínjára, de mivel Fidzsin elromlott a szigonypuskám, kénytelen voltam fejleszteni horgásztudásomat is. Ebben mindig kikértem a helyi halászok tanácsát, hogy mivel és miképp csalizzak, hogy eredményesebb legyen a horgászás.

Az Indiai-óceánon már a Hadorádótól ajándékba kapott felszerelést használtam. Nagyon hasznos volt a racsnis orsó: kevésbé szakadt le a nagyobb hal, ráadásul a hangja jelezte a kapást. Sokkal jobb volt erre ébredni, mint a csörgőóra hangjára…

A zöld-sárga műhalak nagyon bejöttek a tonhalaknak, nekem pedig a tonhalak. Az, hogy orsós bottal, és nem csak egy damillal horgásztam, mint korábban, egyszerűbbé tette a fárasztást, behúzást és beemelést, így a nagyobb halak is ritkábban szakadtak le. Ezúton is köszönöm a Haldorádónak a nekem nyújtott segítséget!

Szállításra kész a csomag Áronnak
Bezáródott az Atlanti óceán kapuja… átkelés a Panama csatornán… irány a Csendes óceán!

Voltak sikeres horgászpercek és voltak sikertelenek… Néhány részlet Méder Áron naplójából…

2009. 01. 20. (850. nap)

1012 mbar, 28 fok (ezt már hidegnek érzem), Bf. 4-5 ÉK

Reggeli: ginseng, C-vitamin, fokhagyma, halmáj olaj, papaya, müzli.

Alapvetően én gyakrabban teszem azt, amit egy átlagember egy nyugodt vasárnap délután csinálna otthon.

Délelőtt: Először horgászom a Haldorádós felszereléssel, Bf. 3-4 szél, 2-3 m-es hullámok. A botot természetesen kikötöttem.

Ebéd: noodles (főzés nélkül, csak vízbe áztatom), szójaszósz, marhakonzerv, saláta, uborka, utolsó ananász.

Délelőtt: fogtam egy nagyobb repülőhalat az új bottal, és később egy kisebb tonhalat. Köszönöm, Haldorádó!

Vacsora: hal Marquises-módra, vagyis nyersen kókusz- és citromlében áztatva 1-1,5 órát.

Amikor a feleség összerakja a legszükségesebb holmikat az útra!
Nagy csali a Haldorádótól… nagy hal… remélem!
Azért nem mindig voltam ilyen szerencsés….
Tonhal páros

2009. 02. 20. (881. nap)

Hajnalban fogtam egy nagyobb tonhalat.

1010 mbar, 32 fok, Bf. 0-1 K, sebességem 0-1 csomó. Később észak felé motorozok néhány órát.

C-vitamin, magnézium és kalcium pezsgőtabletta

Reggeli: tonhal citrommal, kókuszosan és kakaó; kis halak követnek.

Mai novella: Aldous Huxley, Popular Music.

Délelőtt: gyertyacsere és gyertyatisztítás a külmotorhoz; kormányolajozás (gear olajjal), nem nagyon férek hozzá, és nem szeretném itt szétszedni, mert abból nagyobb lehet a probléma. Nyikorog.

Negyedszélben vitorlázok É felé, de a Ny-i áramlat miatt ÉNy a valódi irányom. Bf. 0-1, alig haladok!

10 LT, de a kabinban már 40 fok van. Nincs felhő, nincs szél, a víz sima és a kabinban áll a levegő. Benzin készletem 50 l körüli, ez 150 tmf-re elég.

Ebéd: sült kókuszos hal. Délután olvasok.

Nem bántam volna, ha ez a barracuda valamivel nagyobb

2009. 02. 22. (883. nap)

1016 mbar, 29-34 fok, Bf. 1-2 ÉK

Reggeli: shrimp crackers kisütve olajban (indonéziai stílus), C-vitamin, magnézium és kalcium pezsgőtabletta.

Ebéd: halleves a tegnapi barracuda fogásból; datolya; halpogácsa

2009. 02. 24. (885. nap)

1010 mbar, 32-40 fok, Bf. 0-1 ÉK, 310;

C-vitamin, magnézium és kalcium pezsgőtabletta

Reggeli: kakaó, müzli.

Olvasás, rekeszpakolás, vízkészlet ellenőrzés (természetesen tengervízben főzök).

Ebéd: puliszka, sült tonhal, ananász (Sri Lankából).

Délután: a toplight kabinban lévő vezetéket cseréltem, majd olvastam.

Folyamatosan horgászom, de a hal sajnos túl nagy volt és leakadt.

Éjszaka: erősödik a szél Bf. 3-4-re; 3-4 cs. sebesség;

Hajnal: egy hajó a távolban, majd egy szép nagy hal leakadt.

Az út legnehezebb része Galapagostól Marquises-ig tartott
Előttem…
… és mögöttem is csak az óceán több mint 50 napon keresztül
Útitársak

2009. 02. 25. (886. nap)

1012 mbar, 32-38 fok, Bf. 2-3 É-ÉK, 3 cs. 310-re

C-vitamin, magnézium és kalcium pezsgőtabletta

Reggeli: kakaó

Délelőtt: a HF antenna felhúzó kötelét rövidítettem, már a szakadás közelében volt több helyen! Horgászás és olvasás.

Ebéd: lencsefőzelék, hagyma, gomba, szárított tonhal.

Délután: fogtam két tonhalat, az uzsonna tonhal citrommal, kókuszosan

Víz alatti világ Maldívon

2009.03. 25 (914. nap)

1012 mbar, Bf. 4 K, 3-4 cs. 25-re, 28-35 fok; nagy hullámok

Reggeli: tegnapi vacsora, C-vitamin

Az autopilot kontroll-paneljének a gombjait letisztítottam, beragadt 1-2 gomb, ez volt a hiba.

Zöldség és gyümölcs ellenőrzés, majd fogtam egy 5 kg-os mahimahit.

Ebéd: frissen sült lepény és kókuszlében áztatott nyers mahimahi (hiányzik a citrom ehhez).

Vacsora: sült hal és sült lepény

Amikor közel került az óceánon egy nagy hajó…

Ízelítőül ennyit a naplókból. Mindenkinek ajánlom, hogy akit vonz az utazás, a kaland, vagy csupán az érdekességek a nagyvilágból, azok olvassák el a naplót. Szerintem megéri!

Thaiföldi naplemente…
Az út során fáradt Carina is…
… és én is…
Barátaim, ismerőseim vártak 2009. szeptember 19-én az Equator fedélzetén
Hazatértünk!

A beszélgetés gyorsan telt Áronnal, hiszen ő csak beszélt, beszélt és beszélt… számtalan kalandról, érdekességről, utazásról, a folyamatos kisebb-nagyobb problémákról. Remélem, az alábbi kisfilm és az Árontól kapott videofelvételek visszaadják az utazás izgalmát mindenkinek, aki belenéz!

Sok-sok kérdés maradhatott még bennetek. Remélem, ezek közül jó párra választ kaptok a filmből! Jó szórakozást hozzá!

Írta: Takács Péter (t_peti)
A fotók és a napló idézetek a
www.meder.hu oldalról
származnak (a szerző engedélyével)
Videó: Pethő Balázs, Takács Péter

*Bf - Beaufort-skála, teljes nevén Beaufort szélerősség-skála. ( E linken részletes tájékoztatót olvashattok a skáláról.)

**csomó vagy cs. - A tengeren mért, a tengeri mérföldön alapuló sebesség. 1 tmf= 1,852 km, 1 csomó: 1,852 km/h.

*** "Az útvonal" Maps courtesy of www.theodora.com/maps used with permission.

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.