Tesztelünk és karbantartunk 5. rész - Shimano MIG Z 600 Surf Casting Reel

Tesztelünk és karbantartunk 5. rész - Shimano MIG Z 600 Surf Casting Reel

A Shimano márka rajongóinak valószínűleg maradandó egészségkárosodást okozna, ha ezzel az öreg darálóval kellene egy napot végighorgászniuk, de a kontraszt kedvéért érdekes lesz megnézni, hogy ilyen orsók is futottak Shimano embléma alatt még mielőtt meghatározó piaci szereplővé nőtte volna ki magát a japán gyártó cég.

Eheti „műhelymozink” témáját „erazko” - polgári nevén Szőke Erazmus - fórumtagunknak köszönhetjük, aki az alábbi sorokkal ajánlja figyelmünkbe orsóját.

Következő orsómat szeretném teszt és szerelés alá bocsátani:

Típusa: Shimano MIG Z 600

Gyártása: Japan

Ház anyaga: fém

Ezt az orsót egy osztrák ismerősömtől kaptam, lomtalanítás után.

Kora: 4-5 éve lehet nálam, de szerintem 15 éves lehet.

A Neten nem sok információt találtam róla, csak pár japán oldalt.

Amit én a hibájának vélek, az a fék, nem lehet elég pontosan állítani. A másik meg, hogy ha nagyon erősen meghúzom a dekli csavarokat, akkor nem forog az orsó, a tányérkerék megszorul. Ha nem húzom meg, akkor meg félek, hogy piszkos lesz belül. Szerintem ezen Ti tudnátok segíteni egy alapos karbantartással!

Mióta nálam van, talán egyszer szedtem szét, de csak egy kis zsírt tettem bele, és ennyi. Nem mondhatnám, hogy piszkos orsó, bár most nem szedtem szét és én is használtan kaptam, azért vigyáztam rá! Amit még észrevettem, hogy nagy a hézag a rotornál, ahol a tengely kimegy belőle, ezt sűrűn zsírozom.

Sima fenekezésre használom 25-30-as zsinórral. Átlagos halak a keszegfélék, kárász, nagyobb ponty még nem akadt vele.

Amíg a kezembe nem került az öreg Shimi, én valami monstrumot képzeltem magam elé az előzetes képek és a „Surf Casting Reel” elnevezés alapján, ám a valóságban egy teljesen normális méretű fenekező orsóról van szó, a maga 396 grammjával és 53 mm átmérőjű dobjával. Ami a korát illeti, a szerkezeti jegyei alapján inkább 25-30 évesre taksálnám. Ugyanilyen dobemelése van a 30 éves Shakespeare Sigma orsómnak is. Amellett a hajtóművének egyenes fogazású kis fogaskereke is régebbi évjáratot sejtet, az utóbbi évtizedek orsóira már a ferde fogazás jellemző. De nem akarok elébe vágni a dolgoknak, haladjunk csak sorjában, kívülről befelé!

Akkoriban az anyaországban készült minden. A tajvani, koreai, maláj „kistigrisek” még sehol sem voltak, meg sem születtek
A tengeri orsóknál gyakori megoldás, hogy a felkapókar az orsótalp nyúlványának ütközve vált vissza
A zsinórvezető fix kivitelű, ám ennek ellenére sem látható rajta bevágódás vagy kopási nyom, ami jó minőségű felületkezelésre utal
Valaki már megpróbálta szétszedni, de csak a csavar hornyának meggyalázásáig jutott
„Ötös kulcs” a megfelelő szerszám a hajtókar leszereléséhez
A fék eléggé kezdetleges kialakítású. A fékcsillagban nincs rugó, így a szabályozási tartomány csupán néhány milliméter
Az egyetlen, kisméretű súrlódó betét nem képvisel túl nagy fékerőt, így „csontra” fékezésről nem lehet szó. A primitív megoldás ellenére meglepően egyenletesen működik a fék, 25-30-as damilhoz körülbelül megteszi
Az „extrák” között előkelő helyen áll a gyorsgombbal lebillenthető hajtókar. A fogantyú már határozottan „shimanósan” néz ki, a 90-es évek modelljeire emlékeztet
Csavarok ki, fedél le - minden adja magát, nincs benne semmi különös furfang
A tányérkerék és az orsó fedele között elhelyezkedő (egy vagy több) megfelelő vastagságú hézagoló alátétnek fontos szerepe van a fogaskerekek kapcsolódási mélységének beállításában. Túl vastag alátéttel összerakva mozdíthatatlanul szoros, teljesen használhatatlan a hajtómű. A probléma diagnosztizálása egyszerű. Ha a fedélcsavarok kilazítására megszűnik a tünet, akkor minden bizonnyal hasonló esettel (túlhézagolás) állunk szemben
Az eredeti hézagoló alátét valószínűleg elkallódott, amit egy nem megfelelő vastagságú darabbal pótoltak
Az utángyártott, vékonyabb alátéttel már helyreállt a rend, normálisan forog a szerkezet, már amennyire tőle kitelik
Csapágy sehol, a tengely a fedél furatában forog. Meglepő, hogy nincs túlságosan kikopva, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy a hibája miatt sokáig állt félretéve, használaton kívül az orsó
A dobemelő szerkezet a 80-as évek japán orsóira jellemző. A közkedvelt Shakespeare Sigma is ilyen mechanizmussal volt felszerelve
A visszaforgásgátló kilincs a tányérkerék hátsó fogazatában akad meg, ami napjainkban már túlhaladott megoldásnak számít. El lehet képzelni, hogy a koppanós bevágások mennyire gyilkolják a fogaskerekeket!
Rögzítő anya helyett csak egy „fekete lyuk” tátong a rotor közepén
Az U alakú lemez rögzíti a rotort, melynek tengelye egyébként szintén csapágyazás nélkül, az öntvény vázban forog, és ez bizony - a hajtókar tengelyével ellentétben - kotyog is elég rendesen
A spiáter kiskerék fogai alaposan megkoptak. Ilyet már nem is tesznek komoly orsókba, csak „egynyári” élettartamra szánt, kezdő felszerelésekre jellemző

A képes és szöveges előzetes után pedig most jöjjön a mozi!

Benyhe János
Videó: Takács Péter

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.