Tesztelünk és karbantartunk 6. rész - ABU Cardinal 33

Tesztelünk és karbantartunk 6. rész - ABU Cardinal 33

E heti cikkünk témája egy kicsit kilóg a sorból abban a tekintetben, hogy most nem valami lestrapált kurbliba próbálunk életet lehelni, hanem egy remek állapotnak örvendő, hibátlan orsót szedünk szét és mutatunk be. ABU Cardinalt ma már ritkán láthatunk a vízpartokon, viszont rajongói annál nagyobb becsben tartják, valóságos kultusz övezi ezeket a precíz svéd szerkezeteket.

Különösen hálásak vagyunk Balázs László olvasónknak, aki megosztotta gyűjteménye féltett darabját a Haldorádó látogatóival.

Egy igazi legendát szeretnék felajánlani a cikkhez. Bár az orsó jelenleg már vitrinben pihen,

az életkora és még egy különlegesség miatt is úgy érzem, nagy érdeklődésre tarthat számot. Ez az orsó egy ABU Cardinal 33. Pontosan nem tudom, mikori kiadás, de a katalógusaim szerint az első modellek egyike. Ez a típus 1975-ben jelent meg, a nagyobb testvérei (40, 44, 66, 77) már 10 éve piacon voltak ekkor! Én természetesen használtan jutottam hozzá. A kezdeti időkben sokat horgásztam vele, élmény volt használni, olyan tökéletesen működött. Igaz, csak úszóztam vele, 14-es és 16-os zsinórokkal.

Sok-sok halat fogtam a segítségével, többnyire 0,5-3 kg közöttieket. Mindig is vigyáztam rá, főleg a szállításnál féltettem a sérüléstől. Ezt az orsót azért is szeretném felajánlani, mert az utód tesztelésekor szomorúan jegyeztétek meg, hogy az ős modellből nem sikerült egyet sem szerezni, másrészt olyan precíz mechanika és műszaki csemegék együttese ez a kis műszer, amely párját ritkítja.

Talán nem véletlen, hogy kiadtak belőle egy 1000 db-os aranyozott sorozatot, valamint a 90-es évek közepén volt jubileumi kiadása is
A mai gyártású ABU peremfutó orsók már nem büszkélkedhetnek ilyen felirattal
A forgó, keménykrómozott zsinórvezető görgőn nem hagytak nyomot az eltelt évtizedek
A gombnyomásra levehető dob különlegességnek számított a maga korában
Az átváltó szerkezet teljesen más, mint a mai orsókon
Ezt a felkapókart nem lehet kézzel átváltani, csakis hajtókarral!
Szállításhoz teljesen le lehet billenteni, így nem deformálódhatnak a kiálló részek
Nincs szükség különleges szerszámokra ahhoz, hogy egy kenés erejéig levegyük a hajtómű fedelét
Friss és tiszta minden, mintha skatulyából (vitrinből) húzták volna ki
A hajtómű szétbontását a dobot mozgató hajtókar leszerelésével folytatjuk. Ehhez a fogaskerék csapjáról és a dobtengely végéről is le kell pattintani a rugós gyűrűket (a kép már zsírtalanított állapotban, összerakás után készült, így jobban megfigyelhetők rajta a finom részletek)
A legapróbb részletekig átgondolt konstrukció: a dob ütköző csapja éppen csak olyan hosszú, hogy akadálytalanul levehető rajta keresztül a rögzítő anya, és maga a csésze is
Kis csőrős fogóval emelhetjük ki a csigatengely golyóscsapágyát rögzítő zégergyűrűt
A precíziós, minőségi alkatrészeken nem fog az idő vasfoga!
Az acél csigatengelyt egyik végén golyóscsapágy, a másikon bronz persely támasztja meg. A csészének annyira nincs semmi kottyanása, hogy az már-már zavarba ejtő!
A hajtókar fix balos, akkoriban még nem volt szokás a megfordítható kivitel. Érdemes megfigyelni, hogy milyen hosszú megvezetést kapott a tengely
A közeli felvételen talán látszik a szinterezett bronzból készült persely porózus szerkezete. A fémpor részleges megolvasztása és összepréselése útján előállított alkatrész jó tulajdonsága, hogy a kenőanyag átitatja a szivacsos szerkezetet, így az egyszeri kenés is hosszú ideig hatásos. Talán említeni sem kell, hogy kopásra utaló jelnek, kotyogásnak nyoma sincs!
A fék blokkja a hajtóműház közepén abszolút védve van a külső hatásoktól. Az alsó elhelyezést és a csuklós szorító megoldást az indokolja, hogy máskülönben a fék útjában lenne a hajtókaros dobemelő szerkezetnek
A visszaforgásgátlót még méltán nevezhetjük „racsni”-nak, ám finom, ciripelő hangja egyáltalán nem zavaró. A csiga nyakán lévő kis gumigyűrű hangtompító szerepet tölt be. A kilincs puhán ütközik a gumin, nem koppan a tengelyen
Valóságos kisplasztika - a precizitás emlékműve!

A következő kisfilmen pedig mozgásban is bemutatjuk ezt a remek kis műszert!

Benyhe János
Videó: Takács Péter

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.