Felső-Tiszai kalandok XXIII. rész - Szerelem első látásra

Mindig is „Shimano orsó párti”-nak tartottam magamat, csak az árak gyakorta voltak az egekben. Amikor megvettem az első Rarenium Ci4 orsómat, olyannyira megkedveltem, hogy egy évre rá meglett mellé a párja is. Azonban bármennyire is jók ezek az orsók, kicsit lassúnak tartottam, hiszen csak 4,8:1 az áttétele. Így ha balinozni akartam, igencsak kellett tekerni a kis orsó hajtókarját, amit az orsó nem biztos, hogy szeretett...

Aztán az egyik USA-beli forgatáson egy nagy horgászáruházban megláttam a Shimano Stradic Ci4 2500F orsót. Tekergettem, nézegettem, de bármennyire is volt sokkal olcsóbb, mint idehaza, mégsem szántam rá magam, hogy a 216 $-os árat otthagyjam érte. Aztán május elején olyan akció jelent meg a Haldorádón, aminél kikerekedett a szemem, mint a csigának! Olyan áron jelent meg az az orsó, amit legalább fél órát tartogattam a világ túlsó felében a kezemben, hogy azt mondtam, ez kell nekem. Pici, könnyű, GYORS, sok csapágyas, frankó modell, és Shimano!

Mint egy gyerek, úgy vártam a csomagot

Gyors csütörtöki e-mail-váltás, és már pénteken hozta is az MPL futár a csomagot. Úgy vártam, mint a gyerek a vattacukrot a majálison az árusnál! Gondolom, ez az öröm mindenkinél hasonló, amikor átveszi a várt horgászeszközt. Egy évvel ezelőtt „játszottam” vele az USA-ban, és most még annál is elérhetőbb áron itt a kezemben a kis ketyere. Vasárnap irány horgászni, rettegjetek, balinok!

Végre kezemben a kis orsó
A piros pöttyös az igazi

Szerencsére vasárnapra igazi meleg időt jósoltak az ország e sarkára, de a nyugati és a déli országrészre mindenféle riasztást adtak ki.

„A délutáni órákban a Dunántúlon, annak is elsősorban a déli felében, a délutáni-esti órákban pedig egyre inkább körülbelül Pécs-Debrecen vonalában heves zivatarok fordulhatnak elő.”

A lényeg, hogy ide 20-25 Celsius-fokos időt, míg késő estére felhősödést és esőt prognosztizáltak. Napolaj és UV protektoros Labello berakva, napszemüveg szintén, a múltkori esős peca után most végre nem kell esőruha, marad a garázsban, nagykabát sem kell, elég egy polár pulcsi, felszerelés berakva, reggel indulás! Gyors egyeztetés Sanyi barátommal, hogy mikor és hol találkozunk. Telefon ébresztője beállítva, szunya!

A szép napfelkelte már a vízparton ért minket

Bíztunk benne, hogy a korai érkezés segít elkerülni a májusi szösz áradatot és már jót horgászunk, mire a zöme megjelenik a meleg szél és a napsütés miatt. Hát, a vizet meglátva sajnálattal konstatáltuk, hogy már igen-igen sok fűz- és nyárfaszösz van a vízen.

A szöszt nem tudtuk megelőzni, de ez még elviselhető

Mire bepakoltuk a cuccokat, egy nem várt és végképp nem betervezett jelenség jelent meg az égen: északról bevonult egy nagy kupac felhő, de úgy látástól mikulásig mindenfelé! Hát így hogyan lesz 25 fok?

A napnak lassan híre-hamva sincs, akkora bónusz felhők jöttek a hajnali tiszta égbolt elé
Amikor Sanyival motoroztunk a kinézett terület felé, nemhogy melegedett volna az idő, hanem rendesen fázni kezdtünk

Nem biztos, hogy jó döntés volt a melegebb ruházatot otthon hagyni, mivel a hőmérséklet mindössze 13 fok volt, míg, amikor érkeztünk 15 fokot mutatott a kocsiban a kijelző. Túl sok mindent már nem lehetett tenni, ameddig az idő engedi, horgásszunk! A felszerelés orsó részét már bemutatattam, botnak egy-egy rövid, 1,5-8 gramm dobósúlyú Ponton 21 „kancsó” :) botot használtunk mindketten. Zsinórban is azonos volt a választásunk: 0,10 mm-es Nanofil. Erre kerültek fel a különböző színű műcsalik, pl. a Daiwa Wise Minnow. Ezzel a felszereléssel vettük üldözőbe a balinokat kis wobblerekkel, twisterrel.

A kis kedvencem zsinórprofiljában nem csalódtam, hibátlan, mint a Rareniumnak
Hadd repüljön!
Egyre több és több szösz jelent meg a vízen, pedig 0 napsütés volt és esőre állt az idő

Túl azon, hogy elég hűvös volt az idő, egyre több bajunk akadt a szösszel. A vízparti fák ontották magukról a mag terjesztését szolgáló kiegészítőt. Nehéz lesz így halat fogni… Ám a sok-sok dobás meghálálta a küzdelmet, bő 1 órával az első dobás után egy mohó ifjonc balin szaladt rá a műcsalimra.

Beindult a tiszai szösz és horgászbosszantó gyár
Hopp, megvan, az első balinocska
Gyors horogszabadítás, mosoly…
… és viszlát!
A 6,0:1 áttétellel jóval könnyebb gyorsan vezetni a csalit, mint a másik kis orsómmal. A balinok mifelénk kedvelik ezt a haladós tempót

Alig telt el 10 perc, újabb hatalmas ütés jelezte, valakinek felkeltette az érdeklődését a felkínált műcsali. Olyannyira felkeltette, hogy gyakorlatilag egy centi se látszott a wobblerből a kilósforma balin szájából. Nem egy életbiztosítás küsznek lenni ezen a vidéken, rohangál-rohangál, egyszer csak lenyelték…

Pár perc telt el, majd hatalmas ütéssel kezdődött meg a következő hal fárasztása
Ez már megvan
Igazi sporthal a balin a szememben, gyors fotó és úszhat is haza, hogy nőjön még vagy 4x ekkorára

Sanyi barátomat se kellett félteni, egy kicsit „sodrósabb” víz mögé dobva, a műcsalit azon áthúzva jelezte, hogy megvan, de nem túl nagy. „Rendben, fotózom”, mondtam. Gép felemel, katt… ekkor a „nem túl nagy” hal úgy döntött, hogy már nem úszik tovább Sanyi felé, hanem a haladási irányán kicsit változtatva száguld tovább, mintha mi se történt volna. A hal egyik pillanatban még felénk úszott, majd a csónak alatt folytatta útját tovább a másik irányba, ahol ráadásul 2 csónakmotor csiga is meredezett a zsinór felé. Kicsit felgyorsultak az események, amikor észrevettük, hogy a benzinmotor szárán törik meg a zsinór. Sanyi rutinosan odaugrott, bot le orsóig a víz alá, motor alatt zsinór átvesz, zsinór kiszabadul, jöhet a fellélegzés. Én ebben csak annyit tudtam segíteni, hogy fényképezőstől arrébb ugrottam gyorsan közeledő társam útjából.

09:08:41 - hal balról, nagy az öröm, bár a hal „nem nagy”…
09:09:08 - hal jobbról nagy az öröm, mert a zsinór megúszta csigákat, ráadásul a hal is rohamosan megnőtt
Íme, a rohangálás oka
A csali itt is teljesen eltűnt a hal szájában - szegény kishalak :)
A balin pontos súlya 2,59 kg
Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel - pedig még foga sincs
Balin amnesztia

Öröm megvolt, már egyikünk se nullázott a napon, ami egy fontos szempont a horgászatainkon. Jut eszembe, Sanyi! Én fogtam a nap első halát, küldd majd a Milka Waffelinit! Ezt el is felejtettük ezen a napon tisztázni! Most jutott eszembe, amikor a cikket írom! Pláne, hogy ilyen nagyot fogtál! :)

Csorogtunk tovább, repültek a wobblerek, azaz horgásztunk, ami 80%-ban az alábbi ütem szerint zajlott: dobás, tekerés, és ha nem sikerült kikerülgetni a szöszfoltokat a zsinór vezetgetésével, akkor visszatekerés után lehetett szöszteleníteni. Következhetett az új pergető zenekar előadása, azaz a zsinór pengetése.

Ez csak minimális mennyiségű szösz, de ha azt hozzátesszük, hogy az első 4 méter után hozott fel ennyit…
12 perc telt el, mire ismét halat akasztottam
A balin képes az utolsó percben is csapni egyet, gyakori, hogy ilyenkor ránt horgot az ember kezébe - tapasztalatból tudom :)
Ez már megvan! Mivel mélyre nyelte, nem volt veszélyes kint lógó hármashorog
Kukucs, jól vagy odabent?
Nekem ez volt a nap legnagyobb hala a maga másfél kilós méretével
Balinportré a visszaengedés előtt
Már mehet is vissza küszöket kergetni

Az idő csak nem akart javulni, sőt a felhők csak gyűltek, mintha rendelték volna őket. Nagyon akartunk horgászni, de se melegebb ruha, se esőruha nem volt nálunk. Erre szokta az egyik ismerősöm mondani: háborúba kard nélkül…

Élményhorgászatnak indult ez a nap a rengeteg szösz meg a hideg ellenére
Úton a négyes számú balinom
A nap főszereplői a balinok és a gyors Stradic Ci4 2500 F-es orsó
Az ötös játékost már be se kellett emelni a csónakba, olyan vékonyan akadt a horog, hogy fogóval ki lehetett pöccinteni, így jött és ment a balin a leggyorsabban

A mára beígért 25 fok érdeklődés hiányában elmaradt. Viszont jött helyette komoly eső. Először lassú, áztató, de a bemelegítés után átváltott erős, buborékos változatra. Először optimistán beköltözünk egy fa alá, majd félóra múlva az is átázott, így kerestünk egy zártabb fát, az alá bújtunk be a csónakkal. Sanyi barátomnak volt egy remek ötlete, hogy a napolajat, amit hoztunk, ha megfelelő mennyiségben kenjük fel, akkor az víztaszító hatású, így olyan, mint az esőruha :). Köszönjük, Emese!

Első „lakhelyünk” egy magasabb fa volt, fél óráig védett is…
… majd beköltöztünk egy nagyobb, sűrűbb fa alá, onnan kuksoltunk kifelé, mikor jön a 27 fok

Bő 1 óra várakozás után úgy döntöttünk, nincs értelme tovább várni. Ameddig elláttunk, zárt felhőzet volt felettünk, amiből csak ömlött és ömlött az eső (ami minimum 12 órával korábban érkezett az ígértnél), így feladtuk. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy hatalmas élmény szakadó esőben csónakázni a Tiszán esőruha nélkül, majd a sáros, csúszós töltésoldalban felcuccolni a motort és a sok felszerelést. Sanyi ugrott is jégtáncverseny skálán legalább 8-as erősségű forgós fetrenpergert. Szerencsére nem lett semmi baja, eltekintve attól, hogy a csurom víz ruházat 80%-ban sáros is lett. De hát ilyen is van! A célt viszont elértem: a balinok kergetése az új orsómmal nagyon-nagyon jól sikerült! Élmény volt a horgászat az új szerzeménnyel. Ráadásul első méricskélésre az orsó dobja kísértetiesen hasonlít a Rarenium dobjához, amire viszont tökéletes a Shimano Technium 2500FB dob. Ha ez működik majd, akkor könnyedebben szerezhető hozzá pótdob. Amint szerzek egy tolómérőt, lemérem.

Nem emlékszem olyanra, hogy 12-kor már hazafele autóztunk volna, de ez és az előző horgászat is így végződött. Jó lenne, ha végre hétvégékre esne a jó idő…