Ébredő ragadozók 1. rész: Földhöz ragadt csukák

Amikor beköszöntenek az első hűvös, őszi reggelek, az addig átfesthetetlennek tűnő ártéri erdő zöld lombja lassan fakulni kezd, és a változás szele színes leveleket rendez rendszertelenül a Bodrog folyó felszínére, és a folyó uralkodó ragadozói az erőtlen októberi napsugárral együtt ébredve kezdenek mohó táplálkozásba. A halovány napfény makacsul ragaszkodván próbál utat törni a hajnali párán, de még nem tud riasztóan áthatolni a sekély vízen sem. Ragadozó halaink épp most a legaktívabbak. Minden egyes elvesztegetett perccel, hezitálással, nagy valószínűséggel élmények sokaságától fosztjuk meg magunkat. Hát ezért kell korán kelnünk, hogy randevúzhassunk a folyón az ébredő ragadozókkal!

Azt mondhatom, hogy talán ez – a szeptember és az október – az egyik legkedvesebb időszak a számomra, és a Bodrog folyó is nagyon-nagyon közel áll a szívemhez. Így tulajdonképpen az, ha csónakommal a folyón lehetek ebben az igazi, őszi időben, az számomra már öröm. De persze azért halat is szeretek fogni, és mindenképpen számítok alkalmanként egy-egy bodrogi krokodil közreműködésére ebben. Tudom jól, hogy ehhez bizony korán kell kelnem.

A szeptemberi meleg időben, 6-8 méter mélyről, mederből tudtunk csak csukát fogni

Az ősz derekán még melegfrontok jönnek-mennek, és ezek nagyban befolyásolják a csukák kapókedvét, aktivitását. Ha a nappali felmelegedés túl erős, az rossz hatással van a nappali halfogási esélyeinkre. Ilyenkor muszáj hajnalban kelnünk – ha módunk és lehetőségünk van rá – és még a felkelő nap sugarait megelőzve vízre szállni, a fényváltás időszakában megpróbálni becsapni az egyébként egyre rafináltabb, kitanultabb és tapasztaltabb folyóvízi csukákat.

Ha a fenék közelében tartózkodnak, gumihalakkal érdemes horgászni rájuk
A Nevis Swingerek jól bírják a hegyes csukafogakat!
A rózsaszín jó attraktor szín

Az idei október első hétvégéjén egy napot tudtam szabaddá tenni a csukák számára, és sajnos pont ezen a napon feleségem valamilyen egyéb elfoglaltsága miatt nem tudott elkísérni. Így egyedül kellett magamra vállalni azt a nagyon kemény munkát, hogy egy igazán szép, felmelegedő, napos őszi időben kergessem a lehűlő folyó ébredező krokodilpofájú ragadozóit. Nehéz melónak ígérkezett, „de valakinek ezt is meg kell csinálni”, gondoltam magamban.

Egy szebb ősz eleji bodrogi csukám
Nevis Swinger gumihalak

Na de félre a tréfával! Valójában nem is tudtam jobb helyet elképzelni, ahol szívesebben lettem volna, mint a Bodrogon – mondjuk, ezzel sokszor vagyok így. Túl korán sajnos nem sikerült elindulnom, így a hajnali kapásidőről lemaradtam, ezzel jelentősen csökkentve esélyeimet.

Az új Nevis Vantage gumihalak már zárható műanyag dobozban kerülnek forgalomba, hogy ne deformálódjanak
Bal oldalon a 10 cm-es Nevis Shad, mellette pedig a 9,5 cm-es Nevis Swinger

A reggeli órákban feloszlott a pára, kisütött a nap és fénye, mint kés a vajon, úgy szelte át a kristálytiszta folyó vizét. Sejtettem, hogy ez a nagyon erős fény az aljzathoz szegezheti a csukákat, ezért fenék közeli gumihalas pergetésre készültem.

Védett horgos variációk Nevis Swinger gumihalakkal
Lágy anyagból készülnek
Az offset horgos felhasználást elősegítő hasi és háti bevágás mindkét gumihal egyik fontos jellemzője

Sejtésem eleinte nem akart beigazolódni. Több mint egy órát dobáltam hiába a legjobbnak vélt szakaszon a folyókanyarulatok belső ívén keletkező sekély, vízinövényekkel tarkított helyeket, de nem sikerült halat találnom. Persze megpróbáltam egészen partszélben, a vízitök levelei között is keresgélni – hátha tévedek, és mégis kifutottak partszélbe a halak – de ott sem találtam érdeklődőre.

Feleségem, ha épp nem is tud mindig velem tartani, arról mindig gondoskodik, hogy enni ne felejtsek el horgászat közben sem

Felváltva próbálgattam a helyeket, a növényzetben, a növények előtt, a medertöréseken – próbáltam keresni a csukákat, és már épp kezdtem volna elszontyolodni, amikor…

Néha úgy érzem, bohócot csinálnak belőlem a folyóvízi csukák

Gumihalam épp a töklevelek előtt ért vizet. Hagytam, hogy leérjen az aljára, ahol körülbelül másfél-két méter mély csak a víz. Botom spicce szépen közvetítette, ahogy a kis, 5 grammos fej leért. Elemeltem. Vártam. Megint leért. Újra elemeltem. Vártam. Bumm!

A hagyományos Nevis Master Jigek kiválóan alkalmasak az akadómentes mederfenék meghorgászására
Gamakatsu offset horgok

Bevágtam és rögtön éreztem, hogy nagyobb csukával van dolgom. Az általam horgászott szakasz elég közkedvelt a horgászok körében, elég nagy terhelést kap a folyó, különösen ősszel. Éppen emiatt a csukák átlagmérete 70-80 dkg és 1 kg körül váltakozik, a másfeles-kettes példányok már igazán szépek, 3-4 kg fölöttiek pedig kifejezetten ritkán akadnak horogra. Tudtam, hogy nekem ezúttal egy olyan hal van horgomon, ami a harmadik kategóriába tartozik.

A nyári balinozások alkalmával már bizonyított Fullback Spin botokat nagyon megszerettem
Letisztult és modern design jellemzi a Fullback Spin botcsaládot

Keményen beleállt a botba, mélyen, egy helyben forgolódott egy párat, majd feldobta magát a felszínre. A csónakhoz tudtam húzni, ahol eleinte hagyta terelgetni magát, aztán viszont még két erőteljes kirohanással próbált szabadulni a horogtól. Láttam, hogy szájszegletben fogja az offset horog, így egy nagyobb szaltó vagy fejrázás közben kirepülhet a szájából, ezért minél hamarabb meg akartam meríteni. Az első adandó alkalommal alátoltam a nagyméretű merítőt.

A sárga vízitök levelei között 1-2 grammos fejekkel szeretek horgászni
A növényzet előtt, a medertöréseken pedig 4-5 grammos cheburashkákat használok

Megcsodáltam a színpompás őszi ragadozót, a Bodrog folyó királyát, a krokodilfejű, erős, egészséges szörnyet, majd gyorsan visszaadtam a folyónak, hátha megéljük még azt az időd, amikor nem a 4-5 kilogrammos példányok lesznek majd az igazán nagynak mondható csukák a Bodrogban, hanem a 8-10 kilogrammosak.

A Nevis Swinger becsapta ezt a tapasztalt folyóvízi harcost is
A kiemelés után mindig alaposan megcsodálom a gyönyörű ragadozókat

Ezután az élmény után nehéz volt visszarázódnom a horgászatba, de bíztam a jó folytatásban, így újra megragadtam Fullback Spin botomat és útjára indítottam a gumihalat ismét. Talán 2-3 dobás telt el csak kapás nélkül, amikor a töréseken leléptetett gumihalamat szinte már a csónak előtt komoly erővel lefejelte a következő bodrogi harcos. Sajnos ő már lényegesen kisebb volt, mint az első csukám, de örültem, hogy ilyen gyorsan érkezett a következő akció.

Teljes hosszában csodálatos vadvízi hal

Egyértelművé vált számomra, hogy miután felszállt a reggeli pára, és kisütött a nap, az erős fény a mederfenékhez szegezte a csukákat. Biztos voltam benne, hogy ezúttal nem járőröznek vízközt, hanem a fenékhez simulva várnak, inaktív periódusukat töltik, és csak a közvetlen közelükben elúszó táplálék keltheti fel a figyelmüket. Éppen ezért a nap további részében is a plasztikokat erőltettem.

A rózsaszín Swinger sokszor tarol napos időben

A gyors duplázás miatt azt hittem, hogy talán felpörögnek az események, intenzív táplálkozásba kezdenek a csukák, de sajnos nem így lett. Megint hosszú kapástalan periódus következett. Végig is csurogtam a legjobbnak vélt szakaszon. A lapos part végén még megdobtam egy-két sással szegélyezett részt, ahol két kapást ismét sikerült kicsikarnom – egyet közvetlenül a növényzet előtt, egyet pedig mélyebben a mederesésen – ám sajnos egyik hal sem fogta meg jól a csalit, csak odamart neki, így nem sikerült megakasztanom őket.

Kicsi, de erős!

Kissé fáradtan és csalódottan horgásztam tovább, még több ígéretes helyet felkeresve próbáltam megtalálni a megoldást arra a napra, ám a csukák valamiért nagyon passzívvá váltak. Délután erősen be is felhősödött, látható jelei voltak, hogy elér minket egy hidegfront és annak záporai. Talán emiatt nem voltak étvágyuknál a halak. Még mielőtt elkezdett volna esni az eső, szinte a semmiből, minden előjel nélkül újabb hatalmas kapással jelentkezett egy szebb csuka.

Munkában a Fullback Spin pálca

Már amikor rutinszerűen léptetgettem lefelé a medereséseken a Swinger gumit, és nem is számítottam ilyen kemény rávágásra, akkor lepett meg a harmadik ragadozó. Gyorsan felszínre tudtam kényszeríteni, mert ő is a bevontatási szakasz végén, a csónakhoz közel ragadta el a csalit.

Vékony akadás, de a Gamakatsu horgok kiválóan tartják a halakat

Nagyon örültem ennek a halnak, mert keményen dolgoztam érte, hogy meglegyen a mesterhármas ezen a nagyon nehéz napon. Közben elkezdett cseperegni az eső, és el is fáradtam a „dobálózásban”, ezért elindultam a kikötő felé.

A Bodrog „vízi tigrise”

Így zártam ezt a frontokkal tarkított, nehéz őszi napot, de az első nagy bodrogi csuka megfogásának élménye kitörölhetetlen emlékké alakult a tudatomban, amiért minden fáradtság megérte. Egy héttel később már feleségemmel együtt szálltunk csónakba, hogy üldözőbe vegyük a Bodrog ébredő ragadozóit, de erről majd a következő részben…