A harcsa wobbleres horgászata másként, avagy ami a filmből kimaradt

Figyelmeztetés! A következő írás bizonyos szemszögből erősen reklám! Egyébként tájékoztatásnak készült. Viccet félretéve valóban tájékoztatónak szánom az írást, mivel sok kérdést kapok, hogy akkor most mivel horgásztunk pontosan? A filmben szerettük volna elkerülni a reklámot, ami szinte lehetetlen! Néhány műcsalinak kimondjuk a nevét a filmben, van olyan is azonban, aminek nem mondtuk ki a nevét. Így valóban jogosan jöhet a kérdés, „Akkor most mivel?”… Vagyis következzen a reklám!

Kezdjük a világítással: a neont nem árulják horgászboltokban, legalábbis egyelőre nincs tudomásom róla. Ez egy autósboltokban, benzinkutakon, esetleg nagyobb szupermarketekben kapható, igazából autósoknak szánt lámpa.

A felszerelés legfontosabb eleme a bot. A filmben a pocokúszáson az ET Spin Blade 30-80 gramm dobósúlyú változatát használtuk 2,40 méteres hosszban. Ha valakinek a hosszabb bot tetszik, természetesen használhatja nyugodtan azt is, de számunkra csónakból a rövidebb változat vált be leginkább. A nagyobb harcsákra természetesen erősebb bot is dukál, és mivel nem állt rendelkezésünkre olyan erősebb harcsapergető pálca, ami a mi tetszésünket is elnyerte volna, Adrián barátommal karöltve készíttettünk magunknak egyet. Ennek a végső változatát ma már a kezemben tartom, a nagyközönség számára remélhetőleg az idei FEHOVA kiállításon már elérhető lesz az új bot. Remélem, büszkék lehetünk erre a botra, hiszen rengeteg tapasztalat alapján alkottunk meg. Azt nem állítom, hogy nincs ennél jobb harcsapergető bot, de úgy gondolom, ár/érték arányban verhetetlen lesz, ráadásul egyben kemény terepre való gumihalas pálcának is használhatjuk.

Orsó szempontból a Ryobi Applause 4000 és 6000 darabjait használjuk, értelemszerűen a 4000-es méretűt a 30-80 g-os boton használtuk, míg a 6000-es orsót az erősebb botra raktuk fel. Zsinór szempontjából a Sufix Matrix fonott mellett a Sufix Performance Braid zsinórjaival pergettünk 20-as és 36-os méretben.

Egy pocok a sok közül!

A műcsalikra áttérve talán kezdjük a kedvenceimmel, a pocokúszáson használt Salmókkal. Pocokúszáskor nem kell gyorsan vezetnünk a csalinkat, ezért is válnak be a kétrészes wobblerek. A Salmo e célra legjobb modellje a Frisky sekélyen futó változata, az FR-7-SR, a másik, ami szintén bevált, az a Butcher. Ez utóbbi is egy méretben kapható, és ennek is a sekélyen futó változatát használtuk eredményesen. Ezekkel a wobblerekkel pocokúszáson lassú vezetéssel lehettünk a legeredményesebbek, sőt úgy válnak be legjobban, amikor annyira lassan vontatjuk be, hogy szinte kilóg a vízből a műcsalink háta. A vízfelszínt megemlítve nekem kedvencem még a Spittn’rover, amit valóban csak a víztetőn lehet vezetni. Ez kevésbé eredményes harcsára, mint a Frisky vagy a Buthcher, ellenben feledhetetlen balinkapásaink lehetnek erre a csalira.

A torokra vett Frisky
A Butcher is sok harcsát adott már! Talán ezt használjuk a legszívesebben pocokúszáson

A felszínről menjünk a mélybe!

A lesúlyozott módszerhez egyértelműen a legjobb választás a Salmo Boxer. Nem tudom, mi a titka, de nagyon fogósnak bizonyult harcsára. Egy tulajdonsága talán kiemelhető, mégpedig az, hogy csörgős műcsaliról van szó. A Boxer 7 centiméteres mélyre törő változata vált be leginkább erre a célra. E modell kiváló a sima „mederpergetésre” is, így általában 2-3 méter közötti vízmélység esetén érdemes használni. Ugyanerre a vízmélységre még jó a Minnow 7 SDR változata is. Három méter alá a Perch 8 SDR változatával horgászhatunk, a négyméteres mélység közelében pedig a Bullhead 8 SDR vezethető sikeresen. Ennél mélyebb vizeken már le kell súlyoznunk a wobblerünket.

A mélységek királya számomra jelenleg a Boxer

Legvégül a klasszikus harcsapergetést említném meg, a partszéli harcsakeresést. Itt általában a 0,5-2 méteres vízmélységet kell meghorgásznunk. Kicsit talán kilóg a sorból a kétméteres vízmélység, én azonban mégis idesorolnám, mivel tapasztalatom szerint, az éjszaka leple alatt a 0,5-2 méteres vízben keresik a táplálékukat a harcsák, a 0,5 méteres mélység feletti vízrétegben elsősorban a pocokúszáson találkozhatunk velük, a 2 méternél mélyebb vizek esetében pedig nagyrészt már a vízfenékről vagy annak környékéről beszélünk. Előfordulnak a harcsák 0,5 méternél kisebb vizekben is, de ennek egyszerű oka van, ennyi a vízmélység, és mivel ide vonul ki a táplálékhal, a harcsának követnie kell.

A Salmo wobblerei közül az éjszakai cserkelésre sok darab bevált. Ezek közül az utóbbi időben a legeredményesebb a Skinner, szinte hihetetlen, mennyivel fogósabb bármilyen más csalinál. Eddig a 15 centiméteres változatával voltunk eredményesek. Próbáltuk a 20 centiméteres darabját is, de ezzel már egy kissé nehézkes volt a horgászat, ezért visszatértünk a jól bevált tizenötös mérethez. A Skinnerből van 10 és 12 centiméteres is, ezeket eddig még nem próbáltuk, de megemlítem, hogy több helyről (Duna, Tisza, Balaton) hallottam róla kedvező híreket harcsázás szempontjából.

Skinner…
… Skinner hátán
Nem véletlenül van ennyi Skinneres harcsáról fotónk

A Boxer ennél a módszernél is eredményes, itt azonban a törtcsőrű változatot érdemes használni. Méretét az éppen adott helyzethez igazodva határozhatjuk meg, tehát lehet nyugodtan a négy centiméteres vagy éppen a hét centiméteres változattal is pergetni.

Ebbe a sorba még a Whitefisht raknám bele nyugodt szívvel: a kétrészes modellből 13 centiméterest gyártanak, ennek egy sekélyebben és egy mélyebben vontatható változata van, kettő közül az utóbbit ajánlanám elsősorban. Az egyrészesből már gyártanak 18 centiméter hosszúakat is, ezeket is bátran merem ajánlani harcsázásra.

Egy kétrészes Whitefish-sel fogott harcsa

A nyerő színekről szándékosan nem tettem említést, ez ugyanis csak a horgásznak érdekes, hogy higgyen benne, a harcsának lehetne fekete, fehér vagy akár rózsaszín is, ugyanúgy elkapná. Ennek ellenére érdemes a rikító színeket előnyben részesíteni, leginkább azért, hogy mi jobban lássuk dobás közben.

Az egyrészes, 18 centiméteres Whitefish is igen eredményes harcsára

A wobblerekkel kapcsolatban van még egy sajnálatos megjegyezni való, hogy gyári állapotban nem ajánlatos velük harcsázni! A horog és karika cseréje minden esetben javasolt, talán kivételt a pocokúszás képez, ahol gyári állapotban szoktuk bevetni a csalikat. Karika szempontjából a jelenlegi piacon a Predatek karikái verhetetlenek, a horgok esetében is hasonló a helyzet, itt a 4 erősségű Owner horgok használata ajánlott. Néhány dologra a horogcserénél vigyázni kell: ne súlyozzuk túl a csalinkat, ne legyenek túl hosszúak a horogszárak (nehogy összeakadjanak a horgok).

Remélem, nem hagytam ki semmi érdemlegest a felsorolásból, és segítettem eligazodni az általunk eredményesen használt eszközök és wobblerek között.

(X)
Lukácsi Béla

Utóirat: Az éppen használt csalikat, és felszereléseket nem azért használjuk, mert erre kért meg bennünket a szponzorunk, hanem azért, mert eredményesek vagyunk velük!