Előkét a harcsáknak!

Csuka pergető horgászatakor a legtöbb esetben használunk előkét, ami az éles csukafogaktól óvja meg a zsinórunkat. De mi van a harcsapergetés esetében? Elharapni nem tudja a zsinórt, viszont a gerebenfogak képesek olyan sérülést okozni, ami zsinórszakadáshoz, ezáltal pedig az éppen fárasztott harcsa elvesztéséhez vezethet. Ez pedig rettentően bosszantó tud lenni, ráadásul lehet, hogy „életünk harcsáját” veszítjük így el.

Amíg nem használtam előkét harcsapergetéshez, addig több esetben is előfordult zsinórszakadás harcsafárasztás közben. Azután egyszer egy nagyobb harcsát fárasztottam, és már a fárasztás utolsó fázisában jártam. A vízfelszínen felbukkanó harcsán láttam, hogy mélyre nyelte a wobblerem, mielőtt még egy gyenge visszatörési kísérletet tett. Éreztem a gerebenfogak reszelését a zsinóron, majd hirtelen megkönnyebbült a felszerelésem, én pedig csak egy rojtos zsinórvéget húztam ki a kapitális harcsa helyett. Ez késztett arra, hogy valamilyen megoldást találjak a problémára. Persze először rá kellett jönni, hogy miért szakad el az amúgy bivalyerős fonott zsinór. Többször átvizsgáltam harcsafárasztás után a zsinóromat, és bizony a legtöbb esetben ki volt szálasodva a zsinór a műcsali előtti 20 centiméteren. Így jutottam el végül a gerebenfogakhoz, amik valóban okozhatták az említett sérülést a zsinóron.

Íme, egy kritikus akadás. A gerebenfogak leginkább ilyen esetekben tudnak kárt tenni zsinórunkban

Kézenfekvőnek tűnt egy csukázó előke használata, csakhogy csuka horgászatakor alkalmazott drótelőkék harcsahorgászatra gyengék, és hajlamosak a hurkásodásra, tehát alkalmatlanok a feladatra. Mivel a megoldásra ötleteket már kaptam, csak ezeket kellett összeraknom, hogy megszülessen a megoldás. Ennek lényege, hogy nem egy előkét rakunk a wobbler elé, hanem a wobbler előtti 30-50 centimétert bevonjuk egy „védőréteggel” amit már nyugodtan koptathatnak a gerebenfogak, közben pedig a fárasztásban résztvevő zsinórunk sértetlen marad.

Egy kis frissítő a horgásznak
A gerebenfogak miatt nem árt kesztyűs kézzel bánni a harcsával
Azok a fránya, hegyes gerebenfogak!

A védőréteg szerepét egy másik, a főzsinórnál vastagabb fonott zsinór tölti be, ennek mindenképpen körszövöttnek kell lennie, hogy könnyedén végigfűzhessünk benne a főzsinórt. Az előke végén egy véghurkot alakítok ki - természetesen ezt is varrással készítem el -, ezzel a hurokkal rögzítem a zsinórra az éppen aktuális műcsalit.

A hozzávalók előkészítve
A főzsinórt befűzzük egy tűbe, amit egy másik - a főzsinórnál természetesen vastagabb - fonott zsinórba kezdünk el befűzni. Ezt 40-50 centiméteres hosszon folytatjuk, majd kivezetjük a főzsinórt a külső fonott zsinórból
Ekkor kialakítunk egy véghurkot, az előke hurokvéggel találkozó pontjánál visszafűzzük a főzsinórt a külső burokba legalább 8-10 centiméter hosszan
A külső fonott zsinór megmaradó végét is hasonlóan visszavezetjük
A szabad zsinórvégek levágása után zsinórütközőket húzunk az előkékre. Az egyiket az előke kezdeténél húzunk meg, a másikat pedig a véghurok tövénél
Legvégül pillanatragasztóval átitatjuk a visszafűzött részt és a két ütközőt

Sokan kérdezhetnék, nem akadályozza ez a wobbler mozgását? Valóban nem válik előnyére, ellenben sokkal többet nyerhetünk vele, mint amennyit esetleg vesztünk. Az esetek nagy részében ugyanis nagyméretű műcsalikat használunk harcsapergetésre, ezek mozgását pedig alig akadályozza egy ilyen hurok.

Nyugodtan fáraszthatunk, hiszen az előke biztonságot ad
Bírta a strapát az előke. Egy szál fonott zsinórral már nem biztos, hogy bírta volna a gerebenfogak reszelését, nem beszélve arról, ha monofil zsinórt használnánk
Ez egy tipikus és biztos akadás. Természetesen itt kevesebb szerepe lehet az előkének

Az igazsághoz természetesen az is hozzátartozik, hogy nem minden esetben kell használni ilyen előkét. Egy alkalmi pergetés esetére nem szükséges ezt a procedúrát végigcsinálni, ekkor azonban érdemes minden egyes harcsa után megvizsgálni, és esetleg levágni a sérült részt. Egy többnapos túra vagy várhatóan nagyobb harcsák esetében megérheti a bíbelődést egy ilyen előke.