Zalaszentmihályi horgászatok II. rész - Rablóhalazás az éjszakában

Tamást elsősorban pontyhorgászként ismerhette meg az ország. Eddig csak ritkán szánta el magát rablóhalazásra, de az utóbbi időkben egyre inkább felerősödött benne a ragadozóhalak fogása utáni vágy. E változást a Zalaszentmihályi horgásztúránk első éjszakája is kitűnően bizonyítja.

Az első éjszaka a ragadozóké!

A túra elején még fogalmam sem volt arról, hogy kísérőm mit is vett a fejébe. A felszerelések összeállításánál kezdett gyanússá válni a dolog. Óriás antennák, stupekok, hatalmas horgok hevertek a stégen.
- Te jó ég! Én azt hittem, hogy végig pontyozni fogunk. - jegyeztem meg kissé csalódottan.
Ha Tamás egyszer a fejébe vesz valamit, abból rendszerint nem enged. Ennek ellenére próbáltam őt a szerintem nekünk való útra téríteni, de mindhiába.
- Az első éjszaka a ragadozóké!

Izgalmas éjszaka volt

Tamással közös egyetértésben úgy döntöttünk, hogy én a stégen maradok, míg Ő az éjszaka folyamán a csónakból fog horgászni. Így utólag visszagondolva mindketten izgalmas pillanatokat élhettünk át a rendkívül esős időben. Sorban köszöntöttek rám a szebbnél szebb pontyok. A kapások hol lassúak, hol pedig agresszívek voltak. Néha épphogy el tudtam kapni a bot végét. Na de erről inkább majd később. Most lássuk mi történt Tamásnál.

Társam, tőlem csaknem 60 m-re vélte felfedezni a rablóhalazáshoz legideálisabbnak tűnő helyet. Ekkora távolságból tökéletesen hallottam az eseményeket és kommunikálni is tudtunk egymással. Éjfél körül lehetett, amikor a messzeségből egy éles koppanó hangot hallottam. Erre azonnal felfigyeltem. Kissé álmos voltam, így hirtelen nem tudtam eldönteni, hogy a karika ragadt-e a bothoz, vagy már a bevágás zöreje jutott el hozzám. Valószínűleg az utóbbi történhetett, hiszen hamarosan Tamás közölte a hírt:
- Fogtam egy kilós süllőt.
A süllőfogás után néhány órás eseménytelenség következett. Éjjel kettőkor ismét ugyanazt az éles csettenő hangot véltem hallani. Minden kétséget kizáróan az is bevágás volt. Egy határozott bevágás. Csupán a locsogás és a fogás jó híre maradt el. A megakasztott hal ugyanis a fárasztás során leakadt. Ezután már csak egyetlen félbemaradt kapást könyvelhetett el Tamás.

Tamásnak ezt a kilósforma süllőt sikerült fognia az első éjszaka folyamán.

Nem szívesen lennék annak a kishalnak a helyében, amelyre ez a süllő kedvet kap.

Módszerek és eszközök

Tamás éjszakai virrasztásának jutalma egy kicsinyke süllő lett. Nekem viszont 3 gyönyörű tükörponty.
- Hát megérte? - szegeztem a kérdést Tamásnak.
- Megérte! Szerintem rendkívül érdekes horgászat volt. - hangzott el sietve a válasz.
Azért a teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az időjárás azon a bizonyos éjszakán egyáltalán nem kedvezett a rablóhal horgászatához. Sőt! Véletlenül meghallottuk a tőlünk nem messze panaszkodó horgásztársakat. Szerintük a süllő az utóbbi napokban teljesen leállt. Ilyen időjárási tényezők és lehangoló hírek mellett nem is olyan rossz eredményt produkált Tamás. Bevallom kicsit kíváncsi voltam kísérőm rablóhalas horgásztechnikájára. Tamás minden kérdésemre készségesen válaszolt, így sok, általam még nem annyira ismeretes dolgot tudhattam meg. Ezek közül is szeretnék kiemelni néhány érdekességet, melyek segítségével mindenki eredményesen horgászhat rablóhalra.

Óriásantennás úszó
Ez a vízmélységtől függően, különböző méretekben elkészíthető vékony, ám de megfelelően erős pálca. A közepére hungarocell van erősítve, melynek köszönhetően az antenna a vízben csalihal nélkül függőlegesen áll. Az óriásantennás úszó lényege a túlsúlyozás, a hungarocell felhajtóerejétől függően az úszó aljára akár 3-400 gramm ólom is kerülhet. Ennek következtében fixen, akár akadó sor előtt is felkínálhatjuk csalihalunkat a víztetőn. (Maga a szerelék rendkívül durvának tűnik, de mégis bizonyítottan eredményes.) Az óriásantennás úszó esetében kizárólag élő csalihallal vértezzük fel a horgot, hiszen csak is kizárólag így tudjuk kihasználni a módszer előnyeit. A kishal ugyanis a szereléknek köszönhetően a közvetlenül a felszínen az antenna körül úszkál a gubancolódás legkisebb veszélye nélkül. A módszernek azért egy hátulütője van. 2 m-nél nagyobb vízben a bedobás miatt már szinte használhatatlan. Ezt a szereléket a harcsa horgászatánál vetik be.

Stupek
Lényege az, hogy segítségével a horgon elhelyezett csalit a víz bármelyik rétegében fel tudjuk kínálni a legminimálisabb gubancolódási kockázattal. Ez a szerelék az óriásantennás úszóhoz hasonlóan szintén túl van súlyozva. A hungarocellből kiálló műanyag cső garantáltan eltartja a horgot a főzsinórtól, minimálisra csökkentve ezzel a gubancok számát. Elsősorban harcsára horgászhatunk vele eredményesen.

Tamás egyik botjára óriásantennás úszót szerelt, mégis harcsakapás nélkül ülte végig az éjszakát. A módszer jó volt, de az időjárás a harcsahorgászathoz sem kedvezett. Az egész éjszaka zuhogó eső fenék közelbe kényszeríttette a kishalakat. Logikus tehát, hogy az éhes ragadozók sem a felszín közelében tartózkodtak. Korom sötétben, ernyő alatt, pedig kinek van kedve átszerelni? A pontyok jóval hálásabbak voltak a rablóhalaknál, felejthetetlen élményekben volt részem az éjszakai bojlis horgászatom alatt. De erről már a következő cikkemben olvashatnak.

Az óriásantennás úszóval eredményesen horgászhatunk harcsára.

A stupeket elsősorban a harcsa horgászatához használhatjuk eredményesen.

Tamás szerint, még a kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére is jó esély van a süllőt fogni.

Erre az apró bodorkára figyelt fel az éjszaka folyamán zsákmányolt süllő.

A világítópatron nélkülözhetetlennek bizonyult az éjszakai horgászatok során.