Rekordhal a rakóson

Amikor elkezdtem írni ezt a cikket, nem igazán tudtam eldönteni, hogy melyik rovatba illene igazán. Lehetne a Finomszerelékes technikák rovatban, mint a Rakós botos ABC „különszáma”, vagy a Fórumlakók életképeinél, hiszen Tibi is aktív fórumozó, de végül Rekordlista rovat mellett döntöttem a megfogott hal méretei miatt. Kíváncsi vagyok, aki megnézi ezt a képet, mekkorának tippeli a képen lévő, rakós bottal fogott pontyot? 8, 10, 15, netán 20 kg? A válasz hamarosan kiderül.

Barátaim körében gyakran keringenek rövid SMS-ek egymás bosszantására, vagy csupán büszkélkedés miatt. Ezek általában szó szerint rövidek és meg sem próbálják kihasználni a 160 karaktert. Például annak az SMS-nek, amit Csabiótól kaptam egy pár hete, a teljes szövege ennyi volt: 12 kg. Ez sosem az aznap megfogott összes hal mennyiségét jelenti, hanem egy-egy szebb ponty szákba terelését valamilyen finomszerelékes módszerrel. Abban az esetben egy keszeges bolognai bot volt a tettes.

Amit Tibi barátomtól kaptam az már bőbeszédűbb szöveges üzenet volt: 15 kg pikkelyes rakón. Tudtam, hogy évek óta eredményesen horgászik rakóssal pontyokra, és neki már 10 kg feletti a rekordhala, de a 15 kg már nagyon nagy. Pláne úgy, hogy tapasztalataink alapján igazán nagy pontyot a meleg vizekben már nem lehet rakóssal megfogni (ezt a megfigyelésünket a fogási napló is alátámasztja). Olyankor már annyira erősek a halak, hogy kifogásukhoz nagyon erős szerelék kellene, amit a botunk épsége miatt nem merünk bevállalni. Ezért nem is megyünk a szerelékben 18-as főzsinór fölé.

Ízelítőül itt van Tibi 2004-es két rekord hala rakóson, amiből az egyiket áprilisban, a másikat szeptemberben fogta.

2004. április 17-én került a szákba ez a 12 kg-os ponty
Egy szeptember közepi 8,5 kg-os

Akkor nézzük a 15-öst

Fogás időpontja:2005. május 28.
Fogás helye:Verba-tanya, Nyíregyháza-Nyírszőlő (SZ.-SZ.-B. megye)
A hal súlya, fajtája:15 kg, pikkelyes tőponty

Megkértem, hogy egy pár mondatban írja le a fogás körülményeit és a felszerelését.

- A tikkasztóan forró szombati napon már a nagyon korai órák a tóparton találtak bennünket. A 3 éves tapasztalatokból már megtanultuk, hogy a pontyoknak komoly alapozó etetést kell készíteni, majd egy fél órára békén hagyni azt. Ezt annak rendje és módja szerint végre is hajtottam.
- A rakóst békén hagyva a feederbottal kezdtem foglalatoskodni. Hamarosan kiderült mindhármunk számára hogy, nem mindennapi horgászat vár ránk. Gyakorlatilag el lehet mondani, hogy a nap folyamán valamelyikünk mindig fárasztott. Reggel 9 órára a feederbot, mely nekem általában a rakós mellet szintén be van dobva nyeletőfékes Shimanóval, két kisebb és két nagyobb (6,5 kg, 8,25 kg) pontyot hozott. Ezek után azonban a feeder teljesen elhallgatott. Közben a rakóssal is fogtam két kisebbet és néhány kárászt, de a délelőtt derekán minden várakozásunkat felülmúló kapássorozat kezdődött mindhármunknak. Folyamatosan jöttek az 1-3 kg közötti pontyok, szép kárászok.

Benn a rakós

- Ilyen kellemesen telt a napunk, még az óriási hőség ellenére is. Nem egyszer kellet besegíteni, mert volt úgy, hogy a társ mindkét botját hal húzta. A konzervkukorica és a négyféle pellet folyamatos csúzlizása kiválóan megtette a hatását.
- Délután fél öt körül egy klasszikus kiemelős, majd elhúzós kapás után egy borzalmas kemény, erős kirohanást észleltem, mely egy hosszú, kb. 50 perces fárasztásba torkollott.

Parton a nem mindennapi méretű ponty

- A fárasztás jó néhány fázisában éreztem úgy, hogy itt a vége, most valami szakadni fog. Szerencsére mindig sikerült valahogy visszafordítani a pontyot. 25-30 perc után éreztem úgy, hogy talán van itt keresnivalóm nekem is. A gumi kiválóan dolgozott, 5-6 méternyi szinte folyamatosan kint volt az 5 tagos topszetből. Hamarosan lassultak a kirohanások, rövidültek a körök. Lassan, de biztosan, centiről centire nyertem vissza a gumiból. Egy probléma volt viszont, fölfelé nem bírtam húzni.

Egy mosolyt kérnénk!

- De a türelem meghozta az eredményét, mintegy 50 perces fárasztás után szépen komótosan megadta magát, és feljött. Dányi Józsi barátom segített a merítésben és a matracra helyezésben. A nagy melegre való tekintettel nagyon gyorsan végeztük a fényképezést, fertőtlenítést, mérlegelést nehogy mindez túlságosan megviselje a halat. Láttuk hogy nagy, de mikor a mutató 17 kg-nál állt meg, magam is meglepődtem. Természetesen levontuk a matrac súlyát, így is bőven megvolt a 15 kg. Visszahelyezéskor néhány percig még a matracon pihegett, majd komótosan elúszott.

Természetesen visszaengedés előtt az oldalán lévő sebet is lefertőtlenítettük

Felszerelés

Bot: Fox Match Conspiracy 12,5 m-es pontyos rakós bot
Gumi: 1,6 mm-es Fox (tömör), 3 tagba fűzve
Zsinór: Trabucco T-Force Tournament 0,16 illetve 0,14 (előke)
Úszó: Exner Lamia 2 g
Csali: Hagyományos konzervkukorica, Sensas Scopex, Mosella Manic Eper és Mandula folyékony összetevőkben áztatva.