Nyár… utazás… talán peca is, avagy Alivio match szett teszt

A nyár és az utazási szezon kellős közepén járunk. Amikor ez az írás megjelenik, már egy nappal túl is léptük a naptár szerinti nyár felén. Akármennyire is „gazdasági válság” van mindenhol, valahogy megpróbálunk idén is, mint minden évben nyaralni valamerre. Mivel az Alföld jobb felső sarkában lakom, ahol a legmagasabb domborzati kiemelkedés a városban lévő Robinson domb (amit csak igen nagy jóindulattal lehet dombnak titulálni, a maga 5-8 méteres magasságával) és a legnagyobb természetes tó sem figyelemfelkeltő turista látványosság, ha tehetjük, akkor hegy vagy vízpart felé vesszük az irányt, legyen az a Balaton, a Tisza-tó, vagy akár egy-egy szép horgászpark.

Gondolom, sokaknak ismerősen fognak hangozni az alábbi mondatok, amikor elindul a család kirándulni valamerre: „csak a legszükségesebb dolgokat pakoltuk be…” Ilyenkor, ha csapatszállító buszom lenne, az is kevésnek bizonyulna a milliónyi ruha és egyéb „szükséges” dolog számára. Mert mi van, ha 35 fok lesz… de ha csak 10… de legyen arra az esetre is, ha 14, vagy épp 22 Celsius-fok várható aznapra.

Van, hogy csak ennyi etetőanyagnak jut hely a kocsiban, de a puska az kell :)

Ha fürdőzési lehetőség is van a kirándulásban, akkor aztán végképp anarchia lesz a kocsiban, ugyanis előkerülnek a mindenféle felfújható vízi játékok és egyéb, nem engedélyköteles vízipuskák, kis és nagy pisztolyok.

Szépek a várak, kastélyok még horgász szemüveggel is, de pár óra horgászat még idegen vízen is nagyon hiányzik

Ilyenkor aztán olyannak, hogy horgászfelszerelés, esélye sincs. Kizárt dolog, hogy sikerülne a versenyládának, vagy épp egy kényelmes horgászfotelnek, vödröknek helyet szorítani. Annak sincs sok értelme, hogy mégis bepasszírozzunk mindent, amikor a kirándulások miatt úgysem lesz idő egész nap horgászni. Tavaly nyáron egy Haldorádó fórumozóval futottam össze a keszthelyi kikötő mólóján, aki a lehető legkisebbre redukálta felszerelését. Azt mondta, hogy csak pár órája van kora reggel, hogy hódoljon a hobbijának, mert mire felkel a család és megreggeliznek, megy vissza hozzájuk. Ez volt az a gondolat, ami beugrott, amikor választani kellett az e havi akciós szettek közül, hogy mivel is szeretnék horgászni.

Kíváncsi voltam, hogy egy kedvező árú szett és a hozzá összerakott, minimális helyre redukált felszerelés tud-e olyan horgászati örömöt adni, ami segít, hogy ne álljon neki az ember alkudozni a négyzetcentiméterekért a kocsi csomagtartójában.

Olcsó, kis helyigényű kiegészítő felszerelés kell hozzá, finomszerelékes… ezek voltak az elképzeléseim

Második szempontom az volt, hogy ez volt ebben a hónapban a legkedvezőbb áru finomszerelékes felszerelés, így ha már válság van, lássuk a legolcsóbb párost, gondoltam.

A szett horgászbotként egy Alivio BX matchbotot kínál.

Shimano Alivio BX Match
Hossz (m):4,20 (4,23 mért)
Dobósúly (g): 5- 15
Szállítási hossz (cm): 144
Tömeg (g): 232

Az Alivio BX match szettre esett a választásom

Bár a bot dobósúlya 5-15 gramm, amikor kézbe vettem a botot és megsuhogtattam egy kicsit, olyan érzésem volt, hogy a 4 méter 20 centiméteres hosszával milyen szépen el lehetne dobni a 20 grammos wagglereket is. Erre nem bíztatok senkit, hiszen maga a gyártó is 5-15 grammban határozta meg a dobósúlyt, de szerintem bírná.

Szép hosszú bot… átéri az egész képet és még ki is lóg :)

Ami furcsa volt, hogy az orsótartót alulról kellett rátekerni az orsó talpára. Amikor megfogtam, minduntalan a felsőt akartam tekergetni. De mivel erre egy horgászat során egyszer van szükség, ez teljesen elenyésző apróság, és csak megszokás kérdése. Az orsótartó mérete nagyon tág tartományban állítható, így hosszabb talppal rendelkező orsót is kényelmesen feltehetünk rá. Még az sem jelent gondot, ha az átlagosnál kicsit vastagabb az orsó talprésze, mivel ebbe simán bele lehet tekerni.

A keverőgyűrű kéttalpú…
… míg a többi egytalpú

A bot felülete szolid, festése egyszerű. A lakkréteg alatt jól látszik a spirál szövés, amin ha végighúzzuk az ujjunkat, érezni az egymást követő bordákat. Ebben biztosak lehetünk, hogy nem optikai tuning, amit fóliával hoztak létre, hanem valódi szénszálas spirál, ami a nyéltagtól a spicc csúcsáig megtalálható a boton.

A szetthez szintén az Alivio termékcsaládból választottak orsót, ez pedig a 2500 RA. Egyszerű kis formás szerkezet, ami színvilágában is illeszkedik a bothoz. Legfontosabb tulajdonságait az alábbi táblázat tartalmazza.

Shimano Alivio 2500 RA
Méret: 25
Csapágy (db): 2
Orsóház anyaga: XT7 Grafit
Fékrendszer: hátsó fék
Áttétel: 4,6:1 (1 fordulattal 60 cm damil)
Tömeg (g): 370
Dob anyaga: alumínium

Kis 25-ös orsó az Alivio 2500 RA

Összességében egy aranyos kis tekerő, amivel nem volt semmi gond a nap során. Zsinórprofilja mellé nem lehet ugyan vonalzót állítani, de nem is vártam tőle olyan zsinórképet, mint a speciális, felsőkategóriás matchorsóktól.

Precíz hátsó mikrofék

Horgászat helyszínéül azt a vizet szemeltem ki, ahol már igen sokszor megfordultam, de még komolyan horgászni eddig nem sikerült. Mindig valamilyen verseny szervezőjeként látogattam el az Izsáki horgász- és pihenőparkba, de mint pecás, még soha.

2 csapágy található a Shimano P3 családjába tartozó Alivio orsóban
Munkában…

Már meg sem lepődtem, hogy az időjárás megint keresztbe próbált tenni a horgászatomnak. Amikor reggel Nyíregyházán beszálltam a kocsiba és elindultam az operatőrért, 22 Celsius-fokot mutatott a hőmérő. Balázs barátom olyan szinten biztos volt abban, hogy az előző napi 33 fokos meleg fogad majd minket megint, hogy egy pólóban és rövidnadrágban várt a parkolóban. Azért egy pulóvert csak berakott, mert mi van, ha mégis 21 fok marad…

Én is simán rövid ujjú ingben és lecipzárazott szárú horgásznadrágban vágtam neki a sok száz km-es útnak. Biztos, ami biztos, betettem az esőnadrágot meg a horgásznadrágom alsó darabjait, valamint egy pulcsit - de nem sejtettem, hogy mindezekre szükség is lesz… Mivel nyárra készültünk, fürdőnadrág, törölköző is volt a kocsiban, mert a tónál igényes feszített víztükrű medence is van, és már NAGYON vágytam arra, hogy a horgászat végén belevágjam magam a vízbe…

De jó lett volna egy forró nap után csobbanni egyet… :(

Víz, az volt, de nem úgy, ahogy terveztük.

Egész úton szinte alig volt az égen felhő. Ahogy lejöttünk az autópályáról Kecskemétnél, kezdtem aggódni, mert a napszemüvegen keresztül igencsak sötétek voltak a távolban lévő felhők… Kecskeméttől kb. 25 km Izsák. Ahogy haladtunk 5 km-ként csökkent 1-2 fokkal a hőmérséklet. Ez eljutott egészen addig, hogy amikor kiléptünk a kocsiból a tóparton 14 Celsius-fokot mutatott a hőmérő. Ezt már csak az tetőzte be, hogy amint becsaptuk a kocsiajtót, szinte egy időben hatalmas villámmal és dörgéssel elkezdett szakadni az eső. Na, ennyit a medencés fürdőzésről… örülök, ha horgászni tudok, és nem ázik el a kamera… egész héten nyári kánikula, bezzeg, amikor forgatni szeretnénk majd 20 fokos lehűlés…

Így hiába volt a korai kelés és a jó „kapóidőben” érkezés, az első pár órát az étteremben töltöttük egy finom reggeli társaságában.

Ennyire kevés felszereléssel ritkán horgászom, de így is jót szórakoztam

Amint kamerabiztossá vált az idő, elkezdtük a kivonulást és a horgászatot. Ebben a pillanatban éreztem meg, hogy mennyire jó, amikor minimális cuccot kell becipelni, behordani a horgászhelyünkre. Nyári gyorspeca-felszerelésem a forgatás technikai eszközein és azok védelmét szolgáló alkalmatosságokon kívül a következőkből állt:

• Shimano Alivio 420 matchbot,
  • Shimano Alivio orsó,
  • hátizsák (benne 2 kg etetőanyag, csúzli, kéztörlő, kukorica, puha horgos pelletek, vizes edény, vászon keverőedény, csontkukac),
  • merítőnyél, merítőfej, haltartó,
  • egy mini összecsukható horgászszék,
  • horgászdoboz,
  • bottartó ágasok.

Végre nem cipeltem mázsákat… :)

Mit esznek ma a halak???

Amint az eső elállt és a viharfelhők távoztak, hogy teljes legyen az örömöm, viharos erejű szembeszél kezdett el fújni. Már csak ez hiányzott… pedig mennyire vágytam egy nyári melegben, tükörsima vízen végzett matchbotos pecára!

Dobás innen és…
… onnan… a nyárfa is jönni akart időnként…

Az orsó dobjára 20-as főzsinór került, leginkább azért, hogy ne kelljen túlzottan finomkodni fárasztás közben. A nap végén nem hétköznapi halakkal tettem próbára a felszerelést, így szükséges volt ez a vastagság. A szerelékre felrakott úszó 14 grammos volt. Ezt meglepő könnyedséggel lehetett eldobni, feltéve, hogy nem pont egy erős széllökés közepén akartam dobni vele. Annyira elszoktam a matchbotos horgászattól, hogy a helyválasztásnál sem voltam kellően alapos. Nem igazán néztem, hogy mögöttem a légtérben elég kevés a hely a nyárfákig, így volt, hogy a nyárfát próbáltam bedobni… de nem sikerült, mindig ő győzött. :)

Kézben tartva sem volt nehéz a bot-orsó páros

Horgászat közben szinte végig kézben tartott matchbottal ültem a széken, és egyáltalán nem volt megerőltető. Folyamatosan jöttek a tenyeres kárászok, amik jó szórakozást nyújtottak a viharos idő ellenére is. Csak azok a fránya pontyok kerültek el sokáig. A horgászatra szánt idő már vészesen fogyott, de azért csak megkegyelmezett nekem 3 kisebb méretű bajszos ponty. Valamiért nem sikerült nagyobb testűt horogra csalnom ezen a napon. Egyetlen komoly halam volt, de az olyan lendülettel távozott, mintha ott sem lett volna.

Csak az az átkozott szembeszél ne fújna!
De szerencsére a frontos idő ellenére jöttek kárászok…
Bár sok volt, ami óvatosan kapott…
De volt, amit lehetett reptetni is…
… olyan is, ami óvatosan evett…
… de volt, ami azonnal benyelte a horgot
Végre egy ponty a horgon

A fék hibátlanul adagolta a zsinórt, a bot is szépen hajlott, mégis kb. 10 méter után kiakadt a kis horog, rajta a megtépázott csonticsokorral. Mivel erről a pár másodperces folyamatról lemaradt az operatőr, jött az ötlet, hogy ha már felszerelés teszt, akkor tegyük próbára igazán keményen küzdő halakkal. Így keveredtem át az izsáki park afrikai harcsás vizére. A feladat egyértelmű volt. Olyan méretű és erejű halra van szükség, ami kellőképp megdolgoztatja a felszerelést. Sok kárászt fogtam ezen a napon a bottal, teljesen jól horgászható a cucc, de hogy miképp viselkedik, ha erős az ellenfél, az még nem derült ki. Így jöhetett az afrikai harcsa.

Nem kellett sokat várni az első afrikai harcsára

Szerencsére ez a halfaj nem igazán törődik fronttal, esővel, széllel, nem finnyázik. Gyakorlatilag mindenre támad, kértem is Balázst, hogy menjen be melles csizmában a vízbe, de valahogy nem volt kedve… :)

Élmény volt a fárasztás minden perce

Nem kellett a nyolcbajszú izmos halakban csalódnom. De nézzétek meg a filmben, hogy mit műveltek… leginkább az úszót féltettem, hogy ne arra támadjon rá, hanem csak a csalira…

Ha már teszt, akkor meghúztam a botot és orsót rendesen. Jól vizsgáztak ezekkel a halakkal is

A felszerelés összességében jól horgászható volt a nap során. Az orsóméret az, amit ezen a boton akár 40-es méretig is lehetne növelni, hiszen a 420-as hossz az Alivio BX match botoknál a legnagyobb a sorban, mégis a legkisebb orsó került hozzá. Ezt kompenzálja, hogy míg a bot ára magában 17e Ft körül mozog, így szettben most ezzel az orsóval 19e Ft. Így egy matchbot mellé - ha úgy nézzük - szinte kétezer forintért kapunk egy jó kis univerzális orsót, amit akár egy pickerbotra is feltehetünk.

A pár órás horgászat zsákmánya

Az orsó fékrendszere a nap során hibátlanul működött. A kis halaknál és a nagy halaknál sem volt gond a zsinór adagolásával.

Ha legalább 30 fok lett volna, akkor a nap tökéletesre sikerül. Így sem vagyok szomorú azonban, hiszen szép halakat sikerült fognom és remélem, legközelebb a nagyobb pontyok is tiszteletüket teszik!

Jó szórakozást a horgászat során készített kisfilmhez!