A Sikeres Sporthorgász 2013. augusztusi tartalmából

Methodos praktikák a legmelegebb napokonAmikor kisül a békák szemeBalatoni emberünkNegyven felettPontyfogó horgásztábor a Szigetes-tavonA lehető legjobb helyenHarcsák nyomában I. részV. Országos Pontyfogó Bajnokság

Feederakadémia

Methodos praktikák a legmelegebb napokon

Csak úgy lehetünk eredményesek és a horgászat során sikeresek, ha folyamatosan kísérletezünk, és gyakran elsőre „vadnak” tűnő ötletekkel is próbálkozunk. Én magam is sokszor belemegyek hajmeresztő próbákba, és szívesen fogadom a hasonló tippeket. Ám már az elején szeretném a soraimat túlzott lelkesedéssel olvasó horgászokat kissé „lehűteni”, és a puszta tényt közölni: a hajmeresztő próbálkozások döntő többsége bizony kudarccal végződik… De mindig felbukkan néhány elgondolás, ami nagyot szól, és bizonyos időszakokban rendkívül eredményes. Most egy ilyen ötletemet szeretném megosztani!
(Döme Gábor)

A versenyhorgászat varázsa

Amikor kisül a békák szeme

Több oka is van annak, hogy a legmelegebb kánikulai napokon, amikor napközben kisül még a békák szeme is, érdemes a balatoni horgászatot késő délutánra vagy akár a kora esti órákra halasztani. Túl azon, hogy az alábbhagyó hőségben sokkal kellemesebb várni a kapást, még ennél is fontosabb, hogy a tapasztalatok szerint ezekben az órákban az esélyeink is a sokszorosára nőnek. Így van ez akkor is, ha az utóbbi években a Balaton szépen javuló dévér- vagy más keszegállományából akarunk jelentősebb mennyiséget fogni, de többnyire olyankor sincs ez másképp, ha szép balatoni pontyok akasztásával kacérkodunk. Nagy Attila világ- és Európa-bajnok sem gondolja máshogy, ezért amikor szintén világbajnok Attila fiával egy pihentető balatoni horgászatot szerveztek maguknak a sok tétre menő verseny között, ők is egy estébe hajló, világító patronos matchbotos horgászatra készültek.
(Szarka László)

Horgász portré

Balatoni emberünk

Különös véletlenek vannak. Ötven évvel ezelőtt gyakori vendég voltam a MTA Tihanyi Limnológiai Intézetében. Barátom és edzőm, Tölg István halbiológus az intézetben lakott, kutatómunkája mellett edzette az asztalitenisz csapatot is, melyben szép számmal voltunk fiatalok. Jól szerepeltünk az Országos Vidék Bajnokságon, és Pista jutalmul elvitt bennünket az intézet Balaton nevű kutatóhajójával megnézni egy állományfelmérő halászatot. Mindez annak kapcsán jutott eszembe, hogy találkoztam Protár Andrással, balatoni süllőhorgásszal, aki Bátori István vezetésével évek óta végez kutatási halászatokat különböző felsőoktatási intézmények és kutatók részére.
(Zákonyi Botond)

Tiszai horgászatok

Negyven felett

Frissen él még bennem a 36-os harcsám lüktetése, a fárasztás csodálatos élménye. Most is itt vagyok párommal, Ritával a múltkori sikerem helyszínén, próbálok becsapni egy szép halat, hogy újra átélhessem a kalandot. Akkor annyira természetes volt, hogy megakasztottam, fárasztottam, és pár perc alatt egy újabb életre szóló élménnyel lettem gazdagabb. Persze, ha belegondolok, hány meg hány napot hánykolódtam kedvenc folyóm hátán, hogy végre beteljesüljön egy szebb harcsa megfogásának hőn áhított vágya… Mennyi kapás nélküli vagy kisebb halak adta, szerényebb eredményekkel eltöltött idő vezet egy-egy komolyabb harcsa megfogásához. Belegondolni is hosszadalmas.
(Oláh Csaba)

Gyakorlat teszi

Pontyfogó horgásztábor a Szigetes-tavon

A jó pap holtig tanul - tartja a mondás, s ez különösen igaz a horgászokra. Szinte nincs olyan hónap, hogy ne találkoznánk valamilyen újdonsággal, érdekességgel, ami eredményesebbé teheti a horgászatot. A fejlődés töretlen, éppen ezért nem egy esetben nagyon nehéz tartani vele a lépést. Talán ezért is van jelentősége a horgásztáboroknak, ahol szakavatottak közreműködésével sajátíthatják el a tanulni vágyók a horgászat alapjait. Idén Kiskorpádon, a Szigetes-tavon már másodszor rendeztük meg a horgásztáborunkat, s a nem éppen kedvező időjárási körülmények ellenére nagyon jó volt a hangulat, és viszonylag szép fogások születtek. Persze nemcsak a szórakozás, a halfogás volt az elsődleges, szakmai programok, előadások zajlottak a négy nap során.
(Ladányi Tamás)

Horgásztúrák idegen tájakon

A lehető legjobb helyen

Dél-Franciaország a második otthonom: hatalmas víztározók és gyors folyók, körülöttük gyönyörű táj, finom falatok, a legjobb borok és kedélyes emberek. De ne feledkezzünk meg a kövér pontyokról, a sok napsütésről és a többnyire kellemes időjárásról sem. Itt aztán vakációzhat az ember a kedvenceivel, nemde? Mint minden évben, idén nyáron, július elején is megcéloztuk Dél-Franciaországot a barátnőmmel, Isabell-lel és két francia barátunkkal, Hermannal és Paulával egy kis pontyvadászat kedvéért. Először is alaposan felkészültünk. A terv alapja a víz kiválasztása! Új élményekkel szerettünk volna gazdagodni, nem agyonhorgászott tavakra menni, elkerültük az ismert neveket. Szerencsére a térkép rengeteg vizet kínál, és ahogy szoktuk, ezúttal is kerestünk a fő úticél mellé néhány alternatívát: ha a helyszínen kiderül, hogy nem minden feltétel ideális, jelentős időveszteség nélkül vehetjük a következő víz felé az irányt. Ha megvan a fő úticél, minél több információt kell összeszedni, hogy a lehető legjobban felkészüljünk az indulásig.
(Julian Jurkewitz)

Gyakorlat teszi

Harcsák nyomában I. rész

Sokan gondolják úgy, hogy a harcsafogás idő kérdése, és aki sokat tud horgászni, az többet is fog. Alapjában véve igaz a képlet, azonban többre lehetünk képesek, ha ismerjük azokat a szituációkat,

amikor jobban fogható a harcsa. Számos alkalommal fordulnak hozzám, hogy mivel horgászom, és mivel fogom a harcsákat. Persze, ezek nem mellékes kérdések, ám elsősorban nem itt rejlik a titok.
(Lukácsi Béla)

Versenyről versenyre

V. Országos Pontyfogó Bajnokság

Jubileumi, ötödik országos bajnokságát zárta sikerrel a hivatalos magyar pontyfogó versenysport. Rögös úton, kis lépésekkel haladtunk előre az elmúlt évek alatt. 2013-ig az első három helyen végzett páros kvalifikálta magát a világversenyekre, ám az idén bevezetett klubrendszer változtatott ezen: nem csak a dobogósok utazhatnak a világbajnokságra! 2013 őszén Portugáliában rendezik meg a 15. pontyfogó-világbajnokságot, s hazánk ötödször vesz részt a versenyen. Éppen ezért becses a tavalyi tízedik hely, ez volt eddig a legjobb szereplésünk.