A Sikeres Sporthorgász 2018. decemberi tartalmából

• Dunai nagyponty-horgászatom
  • Kis csali – kis horog
  • Országos bajnoki cím és világrekord
  • Rohan a folyó
  • Csónakos rakós márnák
  • „Úrinő” a parton, avagy fogast, körömmel!
  • Kedvenc stick mix keverékeim hűlő és lehűlt vizekre

Dunai nagyponty-horgászatom
Több mint harminc éve horgászom a Dunán, de még ennyi év után is tartogat újdonságot a számomra. Minden nap tanulok, tapasztalok újat. Ezeket elemezve, továbbgondolva MA MÁR meg tudok oldani olyan kihívásokat, amiket pár éve még teljesen lehetetlennek gondoltam volna. Nyilván kellett ehhez a felszerelések és maga a feeder módszer fejlődése is, de ezek együtt olyan új lehetőségeket nyitnak meg, amelyek végül gyönyörű, vad halak megfogásához segítettek hozzá engem is!  (Döme Gábor)

Kis csali – kis horog
A plasztik csalik mérete manapság nagyon változó, éppen ezért a hozzáillő jighorgok mérete és egyéb tulajdonsága is széles skálán mozog. Az átlagos mérettel nincs is gond, azonban a nagyméretű plasztikok és az apróságok már problémásak ebből a szempontból. Ezúttal az apróságok felől közelítjük meg a kérdéskört. (Lukácsi Béla)

Országos bajnoki cím és világrekord
Másfél hónappal a verseny előtt együtt kezdtük el a felkészülést. Zolival egy, a lakóhelyünkhöz közeli réten gyakoroltunk, míg Szabi az ország keleti felében dobált. Napi telefonkapcsolatban voltunk, és több száz videót kielemeztünk, amelyeken külföldi távdobó sztárok technikáit próbáltuk ellesni. A gyakorlás napjait, illetve napszakjait úgy választottuk ki, hogy szélcsendben tudjunk dobálni. Erre azért volt szükség, hogy a technikákban és a felszerelésben történt változtatásokról valós képet kapjunk. Sokszor éjszaka mentünk ki, és úgy vettem észre, hogy ilyenkor fejlődtünk a legtöbbet, hiszen a vaksötét miatt csak a dobásra koncentráltunk. (Jankovich Krisztián)

Rohan a folyó
Az enyhe decembernek és a napokban hullott temérdek esőnek köszönhetően a Tisza vízszintje jelentősen megemelkedett, és sebessége a négyszeresére gyorsult. Egész nyáron ezt az állapotot áhítottam, nagyon vártam, hogy könnyű kis wobblerekkel kápráztathassak el néhány, a felszín alatt lapuló nagybajuszút. Bezzeg most, amikor tiszta vízre lenne szükségünk ahhoz, hogy a fenéken pattogtatott gumihalat levadásszák a tüskéshátúak, ilyenkor emelkedik, gyorsul és láthatóan gyors ütemben zavarosodik a folyó. Nincs mit tenni, ki kell még használni az áradás legelejét. Ameddig a folyó átláthatósága nem csökken húsz centi alá, addig még jó eséllyel elcsípetünk néhány süllőt a mederből. (Oláh Csaba)

Csónakos rakós márnák
Volt már alkalmam számos folyóvízi márnázáson részt venni olyanokkal, akik mesterei ennek a műfajnak. Amire pontosan emlékszem, az a folyamatos etetés. Ez magától értetődő, hiszen különben hogy tartanánk horogközelben a márnákat, jászokat, karikakeszegeket, amelyek a márnahorgászat járulékos halai. Ehhez képest Harangozó Petiék nyolc-tíz gombócos alapozó etetést produkáltak, ami nagyon kevésnek tűnt nekem – igaz, a csónakból ez rendkívül koncentráltan történt. Utólag lehet olyan magyarázata is, hogy a kisebb mennyiségű, de koncentráltan beszórt etetőanyag stabilan helyben tartja a halat, miközben megnöveli annak esélyét, hogy a márnák könnyebben megtalálják a felkínált csalit. (Zákonyi Botond)

„Úrinő” a parton, avagy fogast, körömmel!
A minap a rádióban egy igen érdekes fejtegetést hallottam arról, hogy milyen szakmák kezdenek elnőiesedni. Voltaképp arról volt szó, hogy egyre több helyen érződik a nők emancipációja. S lám, miért épp kedves hobbisportunk, a horgászat lenne ez alól kivétel? Manapság már nem is olyan ritka látvány, hogy a vízparton a terepszínű sapka alól alálógó hullámos fürtbe kap bele a szellő, s igéző szemek köszöntenek, amint a csónakkal tovasiklunk. (Jakó László)

Kedvenc stick mix keverékeim hűlő és lehűlt vizekre
Ahogyan elkezd drasztikusan csökkenni tavaink hőmérséklete, a pontyok kisebb-nagyobb csapatokba verődve vonulnak a víz mélyebb területei felé, és itt vészelik át a zord telet. A mélyebb részek nehezebben hűlnek le, marad hőtartalékuk, néhány tized Celsius-fok is számít! Ennek a folyamatnak az első felében még táplálkoznak a halak, és jó eséllyel foghatunk belőlük, ha rájuk találunk, viszont ehhez mindenképpen ügyeljünk a részletekre! A legfontosabb, hogy ne etessünk úgy, mint nyáron! Ilyenkor csupán minimális mennyiségű csalogatóanyagot használok, annyit, amennyi egy PVA rudacskában elfér, ez éppen elegendő ahhoz, hogy felkeltsük a pontyok figyelmét csalink iránt. (Haskó Tamás)