A Sporthorgász 2006. januári tartalmából

Feederakadémia - Feederezés a Tiszán - meglepetésekkel, Lássuk a multit! - Tempó, tempó!, Melléklet - Téli horgászatok, Gyermekhorgász, Élni és életben hagyni, Az őszi Balatonnál, Nyugdíjasoknak - Hal csillan a fényben, Barangolások Borsodban

Feederakadémia
Feederezés a Tiszán - meglepetésekkel

Hűvös, fagyos reggelek és mérsékelt nappali felmelegedés jellemezte azokat a napokat, amikor egy tiszai feederezés gondolatával barátkoztam. Hosszas telefonálgatás és információgyűjtés után rá kellett döbbennem, hogy túlságosan sok halra már nem számíthatok, hiszen pikkelyes barátaim a lehűlt vízben alig táplálkoznak, illetve az ősz végéig eredményes helyek is szinte teljesen kiürültek…

Persze a rendkívül bizonytalan végkimenetelű horgászat ellenére útnak indultam, és Kiskörét céloztam meg. Ismerőseim az erőmű alatti szakaszon késő ősszel még szép keszegeket fogtak. A Tisza ezen szakasza tűnt a legígéretesebbnek, de ezúttal itt sem volt biztos semmi, sőt…

Lássuk a multit!
Tempó, tempó!

Balkus Gyula barátom finoman szólva hadilábon áll az idővel. A minap nem kis iróniával jegyezte meg egyik horgásztársunk a parkolóban: „Háromra beszéltük meg a találkozót, most pedig fél négy. Gyulának már legalább öt perce itt kellene lennie. Nem értem!” Hab volt a tortán, amikor a munkatársaival tartott házi horgászversenyen Gyuszi a meccs végét jelző dudaszó elhangzása után szákolta meg a „minden-díjat-visz” halat. Végül is vigaszdíj lett belőle, a verseny ugyanis darabszámra, tömegre és nem utolsósorban időre ment.

Melléklet
Téli horgászatok

Hogy megváltozott a (horgász) világ! Évtizedeken át a korábbi fogásokra való emlékezéssel teltek a téli hónapok, többnyire csak a léki csukázás, süllőzés megszállottjai indultak halfogásra. Bezzeg manapság a korszerű felszerelések, különleges csalik, a téli víz alatti élet számos ismerete birtokában már a jeges napokon is van esélyünk más halak megfogására. Legalábbis azoknak, akik járatosak a téli horgászat útvesztőiben. Akik még nem próbálták, azoknak jó szívvel ajánlom mellékletünket.

Gyermekhorgász

Kedves gyerekek! Örömmel értesítünk benneteket, hogy a Sporthorgász hasábjain gyermek- és ifjúsági horgászrovat indul, Gyermekhorgász címen. Megismertetünk benneteket egy apával, aki büszke a fiára, majd ötleteket, javaslatokat kínálunk nektek. Szeretnénk olyanná tenni az újságnak nektek és rólatok szóló részét, amilyet ti akartok. Küldjetek ezért minél több fényképet, digitális fotót, rajzot, sztorit, eseményt a szerkesztőségnek (1519 Budapest, Pf. 408), illetve a la_mer@t-online.hu e-mail címre. Írjátok meg horgászat közben szerzett tapasztalataitokat vagy felvetődő kérdéseiteket.

Élni és életben hagyni

Lélekben egész évben az őszi csukázásra készültünk barátaimmal. Nagyon vártuk a Tisza-tavi vízeresztést, ami az egyik legjobb időszak, amikor az ember sok nélkülözés után önfeledten átadhatja magát a pergetett halfogás örömének. Ezúttal valóban minden összejött. Sikerült némi pénzmagot gyűjteni a túrára, a tartalékolt szabadnapokat is kiadta a cégvezetés, egyszóval minden feltétel adott volt egy gondtalan horgászatra. Mintha az időjárás is nekünk akart volna kedvezni, pazar napsütést fogtunk ki, s még a halak is elkényeztettek kapókedvükkel és harciasságukkal. Mégis, horgászatunkra az tette fel a koronát, hogy megfogott halainkat kivétel nélkül szabadon engedtük. Számunkra ez már régóta nem kérdés, de a mai napig villannak ránk értetlen tekintetek, amikor jócskán méretes halainkat útjukra bocsátjuk. Szerencsére azért akadnak mások is, akik - divatos kifejezéssel élve - a „Catch & release” („Fogd meg és ereszd el!”) hívei.

Az őszi Balatonnál

Misi hívott, menjek le hozzá a Balatonra, olyan szép most a táj, szinte festők ecsetjére kívánkozik; no meg akad némi süllő, balin és frissen telepített ponty is. Az ő szavára lehet adni, mert amolyan pákászféle. Él a nádasban, a lakókocsijában, a stégén és a csónakjában, szimbiózisban a természettel, és mindene a horgászat. Nagyon sokat tud a vizekről és a halakról, lehet tőle tanulni, és jó néha hozzá menekülni a kaotikus világból, melyben élek - így örömmel kaptam az alkalmon.

Mikor megérkeztem, a Balaton felett az őszi párában bágyadt napfény lebegett, némi sejtelmességet kölcsönözve a tájnak. A fák ezer színben rozsdállottak, a gyenge szél el-elcsent egy pöndörödő levelet lombjaikról. Az idegenforgalomra idetelepült árusok közül már csak a legkitartóbbak kínálták portékáikat a néhány kószáló sétálónak. Bezzeg a mólón nagyüzem folyt.

Nyugdíjasoknak
Hal csillan a fényben

Alszanak-e a halak? Az állattan felől közelítve a felvetett problémához: a halaknak nem kell látniuk a táplálékot ahhoz, hogy egyenek, hanem a velünk megegyező érzékszerveikkel és az emlősöknél nem létező oldalvonal segítségével észlelik a táplálékot. Tehát a horgászat feltétele fennáll! A halak nem alszanak éjjel olyan mély álmot, mint mi, hanem észreveszik a kosztot, sötétben is esznek.

Barangolások Borsodban

Január, február… itt a nyár! Ezzel a kis szösszenettel biztattak bennünket, augusztusi vonulókat anno, a honvédségnél. Fanyar mosollyal nyugtáztuk, hogy van, aki együttérez velünk - de hol van még az a nyár! Nem is hittük, hogy a hátralévő idő bizony milyen gyorsan eltelik! Most is, mint minden év elején, hasonló érzés kerít hatalmába, kellemes nosztalgiával gondolok vissza azokra az időkre, amikor egyetlen gondom az volt, hogy lassan telik az idő. Jelenleg az egyetlen okom a panaszra, hogy horgásznék én, ám mire és hol? Azonban lássuk csak! Tényleg ilyen lehetetlen a helyzet? Tényleg ennyire nem lehet sehol halat fogni, vagy csak én lennék ennyire lusta és eltunyult?