A Sporthorgász augusztusi tartalmából

"Még most is beleborzongok, amikor a fényképalbumot lapozgatva a csodálatos dévérekről készült fotókat nézegetem. Felrémlik bennem a horgászverseny második napja, amikor hajnalban levonultunk a pályára, és rápillantottunk a vízre. Ameddig a szem ellátott, óriási dévérkeszegek "bukdácsolását" lehetett látni a felszín közelében. Minden másodpercben halak tucatjainak hát- vagy farokuszonya integetett felénk. Összenéztünk, és mindannyian egyre gondoltunk: ma életünk egyik legszebb napja vár ránk"

Kis vizek varázsa
A Kurca arca I. rész
A szentesi szakasz

Folyócska? Csatorna? Holtág? Egyik se, de mégis mind a három. Valamikor, réges-régen, a Körös folyóból szakadt ki, alig ötszáz méterre attól, ahol a Körös belesimul az idősebb nővér, a Tisza karjaiba. A Körös rakoncátlan, kalandvágyó lányának tartom én a Kurcát, "aki" a kacskaringós, külön útján végül is szintén a Tiszában oldja föl önálló, szép kis életét, de mintegy húszegynéhány kilométerrel délebbre.

Nagyító alatt
A szép szúnyog

Az etetőanyagba az apró szemű lárva, a horogra pedig a nagy árvaszúnyog, az úgynevezett lószúnyog származéka való. A kifejlett rovarral semmi dolguk a horgászoknak, mi a lárvákat használjuk. Az etető, más néven kis szúnyog, amint a neve is jelzi, apró termetű. Az egyedméret 5-7 milliméter. Egy liter etetőszúnyog 70-80 deka, egyben ez a mennyiség az, amellyel komoly mértékben befolyásolhatjuk az adott vízterületen a halak magatartását, étvágyát. Mellesleg a versenyszabályzat által megengedett felhasználható mennyiség ugyancsak egy liter. Az etetőszúnyogot félliterenként nedves újságpapírba csomagolják, s a csomagolástól a felhasználásig hűtött helyen (0 és + 4°C) kell tárolni. A tűző úgyszintén papírban van, s az egy horgászathoz bőségesen elegendő 100-200 szálat tartalmazó tasakocskákat is hűtve tartják. A nagy szúnyog egy-két centi hosszúságú lehet, vastagsága egy-két milliméter.

Gyakorlat teszi
Az óriás dévérek hazájában

Még most is beleborzongok, amikor a fényképalbumot lapozgatva a csodálatos dévérekről készült fotókat nézegetem. Felrémlik bennem a horgászverseny második napja, amikor hajnalban levonultunk a pályára, és rápillantottunk a vízre. Ameddig a szem ellátott, óriási dévérkeszegek "bukdácsolását" lehetett látni a felszín közelében. Minden másodpercben halak tucatjainak hát- vagy farokuszonya integetett felénk. Összenéztünk, és mindannyian egyre gondoltunk: ma életünk egyik legszebb napja vár ránk.

Emlékezés Hankó Attilára
Villanások a kiváló horgász-színészről

Hogy van-e síron túli élet, nem tudom, de azt igen, hogy a múló idővel az emlék is halványul. Ezért a mi dolgunk, hogy ápoljuk és őrizzük az emlékét annak, aki a barátunk volt.
A korábban megszokott Velencei-tavi pálya helyett az idén Jászkiséren rendezték meg a II. Hankó Attila Emlékverseny, amely tavaly még mintegy folytatása volt az Attila által korábban megálmodott és megvalósított nagyszabású Horgásztalálkozónak. A velenceinél sokkal szebb környezetben, családias, baráti légkörben, kevesebb felhajtással, de annál bensőségesebben sikerült lebonyolítani a rendezvényt, amelyen a hagyományoknak megfelelően részt vettek a színészhorgászok, és itt volt a teljes hazai Trabucco "család" is.
Már előző este megérkeztek a színészek és a régi barátok, akik közül néhányan a horgásztó melletti panzióban foglaltak szállást, a többiek pedig kibéreltek egy közeli portát, ahol mindenki elfért. Az este és a késő éjszaka a másnapi versenyre való felkészülés jegyében telt, a figyelmes házigazda, Borbély Gyula szarvaspörköltet főzött, és vége-hossza nem volt az anekdotázásnak.

Horgásziskola kezdőknek
A "mi halunk" ó de szép!
Avagy kell szeretnünk a tájidegen halakat?

A vizeink élővilágának terhére-kárára "behonosított" halak közül pusztán a pisztrángsügér (fekete sügér), a szivárványos pisztráng és egy iciri-picirit a díszhal megjelenésű naphal emlegetésekor engedtem meg magamnak egy-két türelmes, elfogadó-megbékélő megnyilatkozást. Mert ez a három hal - úgy, ahogy van - gyönyörű! Én meg mohó szépérzékkel megáldott-megátkozott, gyarló emberke vagyok, aki egy-egy vonzó testforma, csábító szín vagy elegáns-kacér mozdulat láttán bódultan elfogult tudok lenni. Lett légyen szó akár például halról, akár nőről (szintén például).

Halak és horgászatuk
Irány a Duna!

Régebben csak a napi vízállásjelentés adott eligazítást a folyó medrének teltségéről (a Petőfi Rádió sugározza), mely információ létkérdés arra vonatkozón, hova menjünk és mit vigyünk magunkkal a dunai horgászatra. Az m1 textjén négynapos előrejelzés áll a rendelkezésünkre (181. és 182. oldal), s az interneten is hozzáférhetők a horgászokat érdeklő információk, akárcsak a mobilról (WAP). Legáltalánosabban megfogalmazva: a Duna akkor jó, ha 2 és 3 méter közötti a vízállás a fővárosi mércén. Legjobbak azok a napok, amikor a vízszint csak centiket, 5-10 centimétert emelkedik vagy apad. Erre mondja a Duna horgásza, hogy áll a víz. A kérdésre tehát, hogy hol áll a víz, a szabatos válasz, hogy sehol sem áll, mert folyton folyvást áramlik, továbbá emelkedik-süllyed is, ám a szakszerű horgászválasz például imígyen hangzik: "Áll, tegnaptól jött tízet, de fönt (az Dunaremetét jelenti) megint jön - holnap lesz a pezsdülés!" A pezsdülés nemcsak legenda, az áradást megelőző napon tényleg megélénkülnek a halak.
Amellett, hogy a vízállás meghatározó, fontos lehet a szélirány, s persze annak ereje, valamint a vízhőfok, de az csupán télen. Nyáron szinte mindegy, hogy hány fokos a Nagy-Duna.

Amerikából jöttem
Mélytengeri horgászat az Atlanti-óceánon

Korán megérkeztünk a kikötőbe, ahol a A QUIT-ALL nevű jacht kapitánya, David Weintraub már várt bennünket. Gyors pakolás és az előkészületek után elindultunk életünk első tengeri horgászatára. A hajó igen impozáns látványt nyújtott, el tudnék képzelni egy ilyet saját használatra. A hossza 44 láb (kb. 13 méter), magassága 24 láb (kb. 7 méter) volt. A 15 csomós sebességet két 285 lóerős Detroit diesel motorral értük el. Mikor beindították a jachtot, enyhe bizsergés futott át rajtam. Csodálatos volt a hangjuk! Teljes gázzal haladva a vízen fenséges érzés töltött el!
Néhány kilométer önfeledt, eszeveszett száguldás után érkeztünk meg a csalihalfogás helyszínére. Haldarabkákkal fogtuk az egzotikus és egyben számunkra ismeretlen halakat. A különleges etetésnek köszönhetően (hálós zsákban fagyasztott haldarabok) hamar a jacht köré csoportosultak a kishalak.

A pontykirály és társai

Vikidál Gyula nem aprózta el, csak pontyban utazott; de így tett eleinte a neves versenyzők többsége is. Én már többször horgásztam ezen a tavon, pontyból annyi van benne, hogy szélcsendes időben ők tolják a csónakot, de a verseny idején úgy behúzódtak a nádasokba, hogy órákig hírük sem volt. Lehet, hogy az etetőgombócok folyamatos csobbanása hozta rájuk a frászt, csak elvétve jöttek horogra. De akik jöttek, el is mentek - úgy tépték meg a 0.12-es, 0.14-es előkével horgászókat, hogy esélyük sem volt a hal megfordítására. Így járt a csépai Barta Sándor is, aki második pontyos szakítása után volt csak hajlandó a feleségének szót fogadni. Rozika végig az apróhalazás mellett kardoskodott. Neki lett igaza! Jó az ilyen asszony a háznál, aki nemcsak főzésben és gyereknevelésben, de pecázásban is tudja a tutit.

Kipróbáltuk!
A Triana rakós botok próbája

A legtöbb horgásznak komoly fejtörést okoz az első rakós bot kiválasztása. Sokan bizonytalanok - ami természetesen érthető, hiszen komoly anyagi áldozat még egy "olcsóbb" árfekvésű bot megvásárlása is. Tehát nem mindegy, mit is kapunk pénzünkért. De a legkörültekintőbb vásárlás mellett sem tudhatjuk meg a lényeget: MIRE KÉPES BOTUNK HORGÁSZAT KÖZBEN? Ez már csak a vízparton derül ki.

Világbajnoki praktikák
A pontos lövés titka

Az etetőanyag távoli, de pontos vízbe juttatása csúzli nélkül manapság elképzelhetetlen. Nem mindegy azonban, hogy etetőanyag-gombócot, csontkukacot, kukoricát vagy pelletet akarunk belőni. Sőt az sem elhanyagolható szempont, hogy mindezt milyen távolságra kell eljuttatni. A megfelelő csúzli kiválasztása nem egyszerű feladat, hiszen sok szempontnak kell megfelelnie az "igazinak". Tartsanak velünk, mert most nagyító alá veszünk néhány igen kedvelt modellt. Lássuk, mire valók a különböző katapultok, és mi a pontos lövés titka.