A Sporthorgász novemberi tartalmából

Minden megváltozik ősszel, amint beköszöntenek az első fagyos reggelek. A víz még nem hűlt le annyira, hogy elvegye a halak étvágyát, de a természetes táplálék egyre kevesebb a csatornában. Az éhes, de egész évben megfoghatatlan halak ekkor a horog közelébe csalhatók. Érdemes néhány próbát tenni, de nemcsak a Nyugati-főcsatorna partján, hanem bárhol, ahol szép bodorkákat sejtünk. Most van itt az ideje!

Nők horgászbottal
A folyó öreg harcosa

Április elsején (még hogy a "bolondok" napja!) a Pó folyó deltájában délelőtt 11 órakor olyan események zavarták meg a Corbola horgásztábor nyugalmát, mely igen ritkán adatik meg egy horgász életében. Mázsán felüli harcsafogás történt! Trauda Pfeifferman közel kétórás fárasztás végén, melynek során a hölgy kizárólag saját maga küzdött a kapitális méretű példánnyal, végre a csónak közelébe hozta álmai harcsáját. Szerencséjére a csónakban tartózkodott Mario Gutscher túravezető is, hiszen egyedül szinte lehetetlen vállalkozás lett volna a csónakba húzni a harcsát. Végül is Mario a szájánál fogva ragadta meg és húzta be a csónakba a hatalmas ragadozót. A parti mérlegelés után derült ki, hogy tulajdonképpen milyen szenzációs példány került horogra.

A világ is odafigyel

A WWF döntően a nagy folyóvízi rendszerek védelmére ügyel, ebben nincs változás. Elsősorban a Tiszára, a Dunára és a Rábára koncentrálunk, de új programunk is van, amennyiben minden második évben kiválasztunk egy folyót, és annak természeti értékeivel, gazdagságával, környezeti problémáival, turisztikai jelentőségével, horgászati-halászati hasznosításával foglalkozunk. Az ötletet a tiszai ciánkatasztrófa szülte, mindannyiunk számára nyilvánvaló lett, hogy a folyókra sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani. Különféle természetvédelmi munkákat hajtottuk végre, amelyeknek eredménye az úgynevezett Európai Unió Life Natura program támogatásának elnyerése.

Lássuk a multit!
Benn az ólom, kinn a farka

A horgászboltosok a megmondhatói, hány és hány sporttársunk kéri őket arra, hogy szereljék már meg nekik a lapátfarkút úgy, ahogy azt kell. Tény, hogy nem is annyira egyszerű dolog egy jól működő gumihalas végszereléket összeállítani. Úgy látszik, a műcsalijairól híres Storm cég éppen a boltosok kedvében akart járni, hogy piacra dobta a beólmozott, behorgozott, készre szerelt gumihalát. Csak fel kell kötnünk a zsinórvégre, és már dobhatjuk is. Pazar kivitelben, térhatású szemekkel és jelentős dobótömeggel - jól dobhatók multiorsóval is - rendelkeznek ezek a műhalacskák. Krámer Tibivel, Molnár Zolival és Ancsi lányommal épp a Nagy-morotvára készültünk pergetni. Zsebre vágtam hát néhány 25 grammos Storm halacskát: lássuk, a rablóknak is tetszenek-e?

Tippek-ötletek
Fonott és/vagy monofil

A rend kedvéért csupán: a fonott az öregebb, hiszen a növényi vagy állati szálak összesodrásából létrehozott ín egyidős magával a horgászattal. A damil csupán a múlt század negyvenes éveiben jött létre, s csak egy a háborúzó Németországban akkoriban feltalált műanyagok közül. Azóta a damil példának okáért a versenyhorgászatban kizárólagossá vált. Külön minőséget készítenek a spiccbotokra, a rakósra, s megint mást - süllyedőst (sinking) - a matchbotokra, s külön előkezsinórt.

Hallépcső a Szigetközben

Tíz évvel ezelőtt, 1992 októberében Csehszlovákia elzárta a Dunát, és megkezdődött az addig érintetlen Szigetköz kálváriája. Tíz év hosszú idő, van már mire visszatekinteni, és ami az eddigi eredményeket illeti, az felemás képet mutat. Eredményeket írtam, mert azért van víz a Szigetközben, noha korántsem annyi, amennyire szükség lenne. A szomorú évforduló kapcsán nem felhánytorgatni akarom, de tény, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére mi ezt a pert idáig elvesztettük.

Gyakorlat teszi
Késő őszi bodorkák

Kis vizek varázsa
A bonyhádi Tőzeg-tavak

Nemcsak jó halasvíz ez, hanem megragadó látvány is a szépre szomjas szemnek. Egyike a még megrontatlan, "megcivilizálatlan", eredeti vad szépségével vonzó vízi tájainknak. Akiket sikerül jelenlegi írásommal "beoltanom" - és akik különösen a csukahorgászat megszállott hívei -, azokra izgalmas élmények, emlékezetes órák-napok várnak, ha ellátogatnak ide. Már most, az elején hangsúlyozom, hogy úgy praktikus a dolog, ha nem egy napra, hanem egy teljes (hosszú) hétvégére (péntek-szombat-vasárnap), vagy akár egy egész hétre "vonul föl" a tóhoz az országjáró vándorhorgász.

Maros Mix Kupa

Az Oravetz István emlékére megrendezett horgászverseny főtámogatója immár második éve a Maros Mix Bt. Szegeden, a Maty-éri evezőspályán megrendezett nagy hírű és rangos egyéni horgászviadalon talán a szokásosnál is többen voltak. Több mint száz versenyző, közöttük a teljes hazai élmezőny képviseltette magát. Kiváló lehetőség volt ez egy héttel a Klubcsapatok Országos Horgászbajnoksága előtt a pálya kifürkészésére. Minden esélyes csapatból egy-két megfigyelő a parton, a többiek a vízparton ülve próbálták kitalálni a legjobb taktikát.

Horgászat a Raduta-víztározón
Ránk ragadt ragadozók

Kis csapatunk első hala a víztározón egy gyönyörű, öt kilogrammos süllő volt. Igen meglepődtünk, hiszen a pontyokat vettük célba - erre elsőre jön egy szép süllő! Ferinek adatott meg a szerencse, hogy kifáraszthatta a ragadozót, de nem akármilyen körülmények között. A 200 méterre behúzott szerelék közepén, körülbelül 100 méterre gabalyodott bele a hal a főzsinórba, s vergődésével okozta az erőteljes kapást. Miután Feri könnyedén kifárasztotta a halat, én pedig megszákoltam, döbbenten vettük észre, hogy még rengeteg zsinór kint van - egy "kantáros" süllőt fogtunk.
- Mennyi süllő lehet a tározóban, ha nekünk így is sikerült egyet fogni? - kérdeztük egymástól, miközben a szép példányban gyönyörködtünk. Hamarosan erre a kérdésre is választ kaptunk, hiszen Gáborral élményekben gazdag délutáni süllőhorgászatot tölthettünk el csónakban.

Horgásztúrák a nagy halak birodalmában
Szákszendi varázslat

Tavaly a kezembe akadt egy prospektus, melyben egy magántó hirdetésére figyeltem fel. Tudtam, nem mindennapi lehetőség előtt állok, el kell látogatnom Szákszendre, személyesen kell meggyőződnöm a hirdetés valóságtartalmáról. A tógazda, Guszti meghívásának köszönhetően hihetetlen szeptemberi hétvégét töltöttünk el feleségemmel a tóparton. A rendkívüli halbőséget hűen tükrözte a fogási táblázat: 50 darab 4 és 16,6 kiló közötti pontyot fárasztottunk ki Andreával - röpke húsz óra alatt!