Okuma Epix EFS 20 gyorsteszt

Okuma Epix EFS 20 gyorsteszt

A Haldorádó látogatói néhány héttel ezelőtt tapasztalhatták, hogy - sokak örömére - felkerült a webáruház kínálatába az Okuma orsók családja is. A kedvező ára, és jó híre miatt már korábban is nagy érdeklődés övezte a fórumokon az Okumát. Ezért igyekeztünk a teszttel, hogy mihamarabb bemutathassuk, vajon az esztétikus külső milyen szerkezetet takar.

Okuma Epix elsőfékes változata - a legendás kis orsó

Méret:

20

Méret sor:

20, 30 ,40, 50, 60

Súly:

300 g (mért)

Áttétel:

6,2:1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

elsőfék

Csapágyak:

9+1

Zsinórkapacitás:

100 m / 0,20 mm

1 hajtókar fordulat során

feltekert zsinórmennyiség:

81 cm (a nagyobbik dobbal!)

Ház anyaga:

műanyag

Dob anyaga

alumínium

Tartozék:

fém pótdob, textil tasak

Ár:

16.300

A gyártó honlapja:

Robbantott ábra:

A számomra korábban ismeretlen orsó az első nézegetés alkalmával kedvező összbenyomást keltett. A műanyag váz szilárd, szívós, nehezen deformálható.

A hajtókar egy mozdulattal lehajtható

A hajtókar gyorskioldós lebillentésének kivitele precíz, holtjátékmentes. Összességében ugyanez mondható el az egész orsó minden forgó-mozgó alkatrészéről. Mindene úgy áll, ahogy kell, semmi kotyogás, lógás, holtjáték nem tapasztalható rajta. A dobtengely, a rotor, és a hajtókar illesztései, csapágyazása egyaránt kifogástalanok. Az orsó járása ugyan eléggé lomhának tűnt, de később ennek okára is fény derült.

Az eredeti és a tartalék dobnak nem csak a kivitele, de a mérete is eltérő

A pótdobnak nem csak a kivitele tér el az eredetitől, hanem a mérete is jócskán elmarad mögötte. Míg az eredeti dob peremének átmérője 42 mm, addig a pótdobé mindössze 38 mm. Igazság szerint a névleges 20-as méretnek a kisebbik dob felel meg, a nagyobbik inkább a 30-ashoz közelít (viszonyításképpen a Shimano Super Aero 3000 dobja 42,5 mm átmérőjű). A feltöltött dob kontúrja enyhén hullámos, ami az excenteres dobemelő mechanikával függ össze. A kis zsinórkapacitás miatt szerencsére elhanyagolható mértékű ez a hiba, és valószínűleg fonott zsinór használata esetén sem okoz problémát.

A görgő dupla golyóscsapágyazása, és a nyomórugós átváltás minden elvárásnak megfelel. A felkapókar könnyen, zavartalanul működik
Kicsi a bors, de erős! A fék kiemelkedő teljesítményt nyújt

A fék egyszerűen felülmúlhatatlan! A nagyméretű lamellák jóvoltából 5 kg (!) a maximális fékhatás, ami tiszteletet parancsoló teljesítmény egy ilyen kis orsótól. A szabályozási tartomány 3 és ¼ fordulat, ami szintén a legjobbak közé tartozik. A precíz kivitelnek, és az olajos filckorong betéteknek köszönhetően a fék a teljes tartományban simán, letapadásmentesen működik. Említést érdemel még a dob kettős golyóscsapágyazása, és a féket a víz bejutásától védő gumitömítés is.

A házon végigfutó dobtengelyt egy bronz vezető hüvely stabilizálja

Frappáns szerkezeti megoldás, hogy az első és hátsó fékes szériák háza azonos kialakítású. Az első fékes modellnél egy vezető hüvely foglalja el a hátsó fék blokkjának helyét. Ennek köszönhetően a dobtengely nem ér véget a dobemelő csúszkánál, hanem végigfut a házon, és ebben a hüvelyben támaszkodik meg. Ez egy stabilabb, terhelhetőbb szerkezetet eredményez, a szokásos konstrukciókhoz viszonyítva.

Az excenter kerékhez kapcsolódó csúszka végzi a dob periodikus mozgatását
A tányérkerék tengelyéről kapja a meghajtást a dobemelő fogaskerék

Az egyik leginkább elterjedt dobemelési megoldás a képen látható excenteres-csúszkás rendszer. Egyszerű, megbízható működése, és olcsósága miatt az alsó-közép kategóriás orsókban gyakorlatilag nem is találkozunk másfajta szerkezettel. Mivel minden alkatrésze előállítható öntéssel is, jóval olcsóbb, mint a végtelen csigás („worm shaft”) mechanizmusok.

A zsinórfektetési kép az excenteres felépítéssel ugyan nem a legtökéletesebb, de a konstrukció fogyatékosságait különféle kompenzációs megoldásokkal (mint pl. a csúszka „S” alakú vájata) elfogadható szintre tudják csökkenteni, ami a horgászmódszerek többségéhez tökéletesen megfelel.

A fokozatmentes visszaforgásgátló tűgörgős kivitelű
A hajtómű jó minőségű, zárt golyóscsapágyakkal van ellátva

A csapágyakat összeszámolva, 3 (hajtómű) + 2 (dob) + 2 (görgő), összesen 7 darab jön ki végeredményként, plusz a görgős visszaforgásgátló. Valószínűleg a hajtókar fogantyúja alatt rejtőzhet még további 2 darab, amivel megvan a névlegesen megadott 9+1, de a fixre szerelt fogantyút nem bolygattam meg (mert szinte lehetetlen szétszedni) az ellenőrzés kedvéért.

Az excenter bütykös fogaskerék alá még elkelt volna egy golyóscsapágy, de neki már csak sikló jutott.

A hajtóműben található zsír barnás színű, besűrűsödésre hajlamos volt. Ezt - új orsó lévén - elég furcsának találtam, annál is inkább, mivel a többi három tesztelt Okuma típus esetében egyáltalán nem volt probléma a kenőanyag minőségével. Mindenesetre megörültem, mert ezzel megtalálni véltem a lomha futás eredetét. De a zsír cseréje sem hozott említésre méltó eredményt.

Látszik a kupak belsején a csavar által koptatott rovátka, és a csavar fején a műanyag reszelék

Az aprólékos szemrevételezés végül magyarázatot adott a szerkezet lusta viselkedésére is. A hajtókar tengelyét rögzítő csavar feje kicsit féloldalasra sikerült, ami éppen elegendő volt ahhoz, hogy hozzáérjen a záró fedél belsejéhez. Ez olyan, mintha félig behúzott kézifékkel vezetnénk az autót: elmegy, megyeget, de valahogy mégsem az igazi. A csavar csálé fejét szabályosra köszörülve már helyreállt az elvárhatóan könnyű futás. Milyen sok múlhat egy ilyen apró bakin is!

Összegzés

A Okuma Epix EFS 20 jó példa arra, hogyan lehet egy átlagos konstrukciójú szerkezetből a maximumot kihozni. A precízen illesztett, kotyogásmentes mechanika, és a kifogástalan fék bármely márkával állja az összehasonlítást. A kisebb, egyedi kivitelezési problémától eltekintve egy olyan orsóval ismerkedhettünk meg, ami a kedvező árfekvése, és teljesítménye révén sikeres pályafutásra számíthat.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.