A 2007. év legszebb fogásai 1. rész - nemes halak: Szavazz az év fogására!

A decemberre tartogatott meglepetések sora nem ért véget a Haldorádó 10 éves születésnapi akciójával! Mikulás lévén a mai és a holnapi írásban, a Fogási naplónk bejegyzései közül kiemelve fogjuk bemutatni a 2007. évi legszebb fogásokat. Azonban a Ti segítségetekre is szükség van! Nézzétek át ezeket a gyönyörű halakat, és válasszátok ki, szavazzatok arra a horgászra és fogására, akinek szívesen átnyújtanátok a „2007. év fogása - nemes hal kategóriában” díjat. Ma 11 ismert és közkedvelt nemes hal közül lehet választani, míg holnap az „egyéb” halak legszebb példányit fogjuk bemutatni, és közülük is a Ti segítségetekkel választjuk ki az év fogását!

Ezzel a szintén újnak számító kezdeményezéssel az a nem titkolt célunk, hogy még jobban felhívjuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. De ezt is, mint a rendkívül aktív Fórumtevékenységet, kizárólag Nektek köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt szeretnénk megköszönni mindenkinek a sok-sok értékes és nagyon színvonalas bejelentést és élménybeszámolót. Nem véletlen, hogy a Fórum után ez a látogatók másik nagy kedvence.

Fontos megjegyezni, hogy a Fogási naplónkban nincs alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem az volt, hogy begyűjtsük Magyarország rekordhalainak adatait, hanem az, hogy szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet horogra csalni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre bukkanhatnak. Több mint 2000 (!) bejegyzés után úgy éreztük, elérkezett az ideje annak, hogy ezeket a halakat és kifogóikat az őket megillető elismerésben részesítsük. Két új díjat alapítottunk, amelyről Ti fogtok eldönteni, hogy kik kapják meg! A Ti szavazataitok alapján fogjuk átadni a „2007. év fogása - nemes hal kategóriában” és a „2007. év fogása - „egyéb” hal kategóriában” elnevezésű díjakat. Mi csupán annyit tettünk, hogy kiválasztottuk minden halfajból 1-1 darabot, amelyek minden szempontból megfelelnek a mi, és vélhetőleg a Ti szigorú elvárásaitoknak is.

A kiválasztás szempontjai a következők voltak:

1. Kizárólag a 2007-ben kifogott halak jöhettek számításba.
  2. A legritkább esetben választottuk az adott halfaj legnagyobb egyedét, ezzel is jelezve, hogy nem rekordokat, hanem átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni!
  3. A halról készült jó fotó(k) nagyon sokat nyomtak a latban. A rosszul tartott, rosszul fotózott halak csak végső esetben jöhettek számításba.
  4. Döntő volt a horgász beszámolója a fogás körülményeiről.
  5. Döntő volt a hal későbbi (kifogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!

Mindezek után, nem kis munka árán, összeállt az a lista, amelyet mos elétek tárunk. Ebben az írásban a legismertebb nemes halfajokat, ill. halfajtákat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2007. év fogása - nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában.

Szavazni 2007. december 13-án (csütörtök) 24:00 óráig lehet! Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki szavazott!

A ma bemutatásra kerülő 11 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2007. év fogása - nemes hal kategóriában” kupa, valamint jövő évben egy írás keretében bemutatjuk magát a horgászt, kedvenc módszerét és horgászhelyét is. Bár úgy véljük, hogy ebben az írásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt ebben az évben, amelyre joggal lehetnek büszkék! Ezt a díjazást hagyományteremtő célzattal szeretnénk elindítani, hogy a 2008-as évben minél több és szebb fogás kerüljön bejegyzésre a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és kifogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.

Íme az általunk kiválasztott nemes halak (ABC sorrendben), amelyekre szavazni lehet:

Amur

Török Sándor 18,6 kg-os amur fogása. A halat feeder bottal, még 2007 áprilisában sikerült horogra csalnia a Fekete-Körösön. Folyóvízből, finomszerelékkel egy ilyen torpedót kifogni, bizony nem hétköznapi teljesítmény!

Fogás ideje:2007.04.03. 17:30
Halfaj:Amur
Tömeg:18,6 kg
Hely:Fekete-Körös
Módszer:feeder
Csali:kukorica (üveges)
Időjárás:derült
Fogás körülményei:A kapás a spicc apró rezegtetésével kezdődött, majd a bot csavarásával folytatódott. A bot Spro Aggressive Carp Feedeer heavy by Döme Gábor típusú volt, a zsinór 25-ös Tubertini. A csali egy szem Cukk mézes kukorica. A fárasztás 25-30 percig tartott, ami igen kemény menet volt, mert sok akadó és bedőlt fa nehezítette a dolgomat, de nagyon nagy élmény volt a számomra.

Feederbotos amur a Fekete-Körösből

Angolna

Palancsa Gábor 1,7 kg-os angolna fogása a Balatonból. Keszegezés közben akadt horogra ez a termetes példány. Gábortól igen részletes élménybeszámolót kaptunk, melyet ez úton is köszönünk.

Fogás ideje:2007.07.06. 20:30
Csali:giliszta
Fogás időszaka:alkonyat
Időjárás:felhős
Fogás körülményei:Alkonyattájban fiaimmal dévéreztünk a szabad strandon. Strandolók már nem zavarták szórakozásunkat. A gyerekek 4 méteres spiccbotokkal ritkították a partközelbe tévedő keszegeket. Én egy könnyű feeder botot szereltem fel ugyanerre a célra. 14-es monofil zsinór, 30-as orsó, kisméretű pontyozó horog (nagyobb keszegekre ezzel támadok, a kicsik legyenek a gyerekeké).
A naplementével megerősödött a szél, de még nem alakultak ki tarajos hullámok. Mindhárman a fenéktől kb. 30 cm-re állított eresztékkel dolgoztunk. Bence fiam a parttól 5-6 méterre, Peti 3-4 méterre tudta bejuttatni a horgát. Nekem az orsó segítségével 15 métereseket sikerült dobni. A keszegek viszont (teljesen tudománytalan módon) kizárólag Peti fiamat tisztelték meg. Éppen az ő szerelését csaliztam újra csontival, közben fél szemem az úszómon. Láttam, hogy a hullámok egészen kisodorták már, a parttól talán 2 méterre lehetett. Kézmosás után újra akartam dobni a cuccot, de a vízre pillantva nem láttam az úszót sehol. Biztonsági bevágás után tekertem volna lendületből az orsót, de valamiben nagyon elakadtam. Legalábbis azt hittem, amíg meg nem szólalt az orsó. Szépen adagolta a 14-es madzagot. A halat nem láttam, csak a viselkedéséből tippelhettem kilétére. Nagyjából negyedórás fárasztás következett, amolyan „ereszd meg - hozd vissza” típusú. Amikor a partot szegélyező köveknél megpillantottuk az izmos jószágot, már jócskán elfáradt. Arra azonban még mindig volt ereje, hogy a merítőhálóból mintegy tíz alkalommal kifaroljon. A merítésben egy mellettünk fenekező fiatal sporttárs segített, akinek ezúton is még egyszer köszönöm. Végül, amint a fotókon is látható, sikerült kiemelni a szép állatot. 89 cm, 1,7 kg. Mi lett volna, ha gyermekeim példáját követve, spiccbottal akasztom?
Mindenkinek szép, ragadozós őszt és telet kívánok!
Palancsa Gábor

Palancsa Gábor angolna fogása a Balatonból
A horgászcsalád

Balin

A fiatal Bíró Zsombor pergetve fogott csaknem 5 kg-os balinja a Gólem tóból. Fiatal kora ellenére ügyesen birkózott meg a nagy hallal. Külön dicséretes, hogy a halat fotózás után visszaengedte!

Fogás ideje:2007.07.07 19:30
Halfaj:Balin
Tömeg:4,97 kg
Hossz:71 cm
Hely:Gólem-tó
Csali:wobbler
Időjárás:derült
Fogás körülményei:A balin a parttól kb. 25 m-re kapott, és 5 perces fárasztás után sikerült partra emelni. A hal visszanyerte szabadságát.

Bíró Zsombor 5 kg-os pergetett balinja

Csuka

Ronkovics Szilárd pergetve fogott méteres csukája 12,64 kg-ot nyomott. A hibátlan, gyönyörű, nem hétköznapi hal a horgász eddigi rekordját is jelentette.

Fogás ideje:2007.06.18. 09:10
Halfaj:Csuka
Tömeg:12,64 kg
Hossz:99 cm
Hely:Hejőkürt
Csali:támolygó villantó
Időjárás:derült
Fogás körülményei:A négynapos horgásztúra második napján a horgásztársammal elhatároztuk, hogy pergetünk egy kicsit a horgászhelyünkkel merőleges túlparti nádasnál.
Már dobáltunk kb. fél órát, amikor is a 13 cm-es Orkla villantómra rávágott a nádas előtt egy a villantónál alig nagyobb törpeharcsa!!!!!!!
Erre nagyon mérges lettem, hogy már így is csak törpét lehet fogni!
Gondoltam, akkor dobok egy hosszabbat a meder irányába is, minden mindegy alapon! A fenék közelében éreztem egy erős rántást, amire bevágtam és éreztem, hogy most jóval nagyobb hal akadt a horgomra, mint előtte pár perce! A hal egyszer megmutatta magát, majd a mélybe tört, és a fenék közelében próbált meg egérutat nyerni.
Jó 10 perces huzavona után mutatta meg magát igazán, hogy mekkora. Ekkor nagyon meglepődtünk a horgásztársammal, Fajó Rolanddal, hogy mivel fogjuk mi kivenni ezt az óriást? Tarkófogással még véletlenül sem... mivel úgy ítéltük meg, hogy még két kézzel sem tudnánk átfogni! Így egyikünk visszaszaladt a horgászhelyünkre a nagyméretű pontymerítőért, és csak utána tudtuk az akkor már teljesen kifáradt ragadozót megmeríteni.
Hatalmas élmény volt egy ekkora halat kifogni.
Életem eddigi legnagyobb hala!
A felszerelésem: 3 m-es Milo Spin pergető bot, Shimano Technium FA 4000-es orsó és 15-ös FireLine fonott zsinór. 13 cm-es bronz színű Orkla támolygó villantó.

Ronkovics Szilárd méteres csukája

Harcsa

Bedő Zsolt pergetve fogta ezt az 55 kg-os, csaknem 2 méteres harcsát, melyet a fotózás után visszaengedtek a Fehérvércsurgói víztározóba. Kollégáink „saját” szavazata alapján az egyik legszebben fotózott harcsa. Mintakép lehet, hogy nem csak felkötött harcsa mellett lehet fotózkodni…!

Fogás ideje:2007.10.03. 17:00
Halfaj:Harcsa
Tömeg:55 kg
Hossz:190 cm
Hely:Fehérvárcsurgói víztározó
Csali:támolygó villantó
Időjárás:derült
Fogás körülményei:A felszerelés 3 m-es bot, 18-as fonott zsinór. 3/4 órás fárasztás után sikerült csónakba emelni a harcsát. A mérlegelés és fotózás után vissza lett engedve.

Bedő Zsolt 55 kg-os harcsája
190 cm-es rekordhal

Kecsege

Polónyi György tiszai kecsege fogása, ami nem épp kecsegének való csalit vett fel az ősz vége felé. A ritka vendég kellemes színfoltja a Fogási naplónknak.

Fogás ideje:2007.09.07. 17:30
Csali:nadály
Fogás időszaka:alkonyat
Időjárás:borult
Fogás körülményei:Három erős rántással kapott a nadállyal csalizott horgomra. A sodrásba dobáltam, kb. 30-40 m-re. Nem sokkal előtte még fogtam egy kb. 25-30 centiset. Első kecsegéim voltak! :)
Felszerelés:
Bot: 50-150 g dobósúlyú
Zsinór: 0,22/0,18 (60cm)
125 g-os kanálólom
Mustad Carp Feeder 8-as horog

Polónyi György nadállyal fogott kecsegéje

Koi ponty

Szegedi Levente 4,5 kg-os matchbotos koi pontya az ibrányi Nagyerdei horgásztavon akadt horogra. Ritka szép színű ponty, melyet a fiatal horgász ügyesen terelt szákba, és fotózás után engedett vissza.

Fogás ideje:2007.08.25.
Halfaj:Koi ponty
Tömeg:4,5 kg
Hely:Nagyerdesi horgásztó (Ibrány)
Módszer:match
Csali:csontkukac
Időjárás:derült
Fogás körülményei:Folyamatosan fogtam a nyári melegben a kárászokat match bottal, amikor egy színes „halat” láttam az etetésemen. Azt hittem, káprázik a szemem, mert annyira rikított a vízben… Csontival teleraktam a 12-es Kamasan horgot, és visszadobtam az etetésre! Gyönyörű feltolós kapással jelentkezett be az idegen, piros halacska. 10 perces fárasztással sikerült szákba terelni. Bár nem ez életem eddigi legnagyobb hala, de hogy a legszebb és legszínesebb, az tuti!
Fotó után természetesen visszakerült éltető elemébe!!! C&R!!!

Szegedi Levente és a 4,5 kg-os Koi ponty

Márna

Csirmaz Gábor Dráván fogott, 4,6 kg-os októberi márnája éjszaka akadt a csontkukaccal csalizott feeder végszerelék horgára. Irigylésre méltóan szép hal!

Fogás ideje:2007.10.13.
Halfaj:Márna
Tömeg:4,6 kg
Hely:Dráva
Módszer:feeder
Csali:csontkukac
Fogás időszaka:éjszaka
Időjárás:derült
Fogás körülményei:Mint az utóbbi években, idén ősszel is 3 napot töltöttünk a Dráván Sanyamester barátommal, közös ismerősünk, Dongo vezetésével.

Csirmaz Gábor 4,6 kg-os drávai márnája

Ponty

Kiss Bálint 20,12 kg-os pontya talán Fogási napló egyik gyöngyszeme. A Bodrogból ősszel horogra csalt tükrös a fényképezés után visszakerült a folyóba. Jó látni, hogy természetes vizeinkben is élnek még ilyen gyönyörű halak!

Fogás ideje:2007.10.21. 06:01
Halfaj:Ponty
Tömeg:20,12 kg
Hossz:90 cm
Hely:Bodrog folyó
Módszer:bojlis
Csali:bojli
Fogás időszaka:hajnal
Fogás körülményei:A hőmérséklet 2-3 Celsius-fok körüli, a vízé 10.
Ejtős kapás! (Ez folyóvízen nem szokásos.)
2 szem gyümölcsös bojlira kapott.
Eleinte nem küzdött nagyon, de később voltak nagyobb kirohanásai :) Elég könnyen megadta magát, fényképezés és mérlegelés után a hal visszakapta szabadságát!

Kiss Bálint csodálatos, 20 kg feletti bodrogi tükröse
Folyóvízi bojlis technikával került horogra

Pisztrángsügér

A Grnák Bendegúz által fogott fekete sügér a maga 2,2 kg-os tömegével szintén igazi különlegesség a Fogási naplóból, melyet harcsázás közben sikerült akasztania Rapala wobblerrel. Örvendetes, hogy természetes vizekben is lehet fogni ilyen különleges halakat, valamint az is, hogy a horgász fotózás után vissza is engedte az RSD-be!

Fogás ideje:2007.04.06. 22:33
Halfaj:Pisztrángsügér (fekete sügér)
Tömeg:2,2 kg
Hossz:46 cm
Hely:Ráckevei (Soroksári)-Duna
Csali:Rapala wobbler
Fogás időszaka:éjszaka
Fogás körülményei:Éjszakai harcsapergetés közben két kisebb harcsa után jelentkezett. Fotózás után visszanyerte szabadságát a harcsákkal együtt.

Grnák Bendegúz igazi ritkaságszámba menő 2,2 kg-os pisztrángügér fogása

Süllő

Vass Endre csaknem 10 kg-os süllője már az év második napján horogra került, amivel esélyt kapott, hogy részt vegyen ezen a versenyen. A gumihalra rárontó süllő fényképezés után visszanyerte szabadságát. Gyönyörű hal, nagyon szép fotók, és a horgász példamutató magatartása teszi teljessé a fogást.

Fogás ideje:2007.01.02. 11:27
Halfaj:Süllő
Tömeg:9,7 kg
Hossz:80 cm
Kerület:61 cm
Hely:Deseda
Csali:gumihal
Időjárás:borult
Fogás körülményei:Hosszú ideig jég alatt volt az a sekély rész, ahol a süllőket sejtettem. Most végre kiolvadt! Első dobásra fogtam is egy háromkilósat, majd talán öt dobás után mintha leakadtam volna, majd elindult, és tudtam, hogy ő az álomhal! A fárasztás nagyon izgalmas volt, csak a szentlélek tartotta, olyan gyengén akadt. 4-5 perc után, kézzel vettem a csónakba.

Vass Endre csodálatos ragadozója 9,7 kg-ot nyomott
C&R

Itt szavazhat minden regisztrált felhasználónk egy szavazattal.

A szavazást 2007. december 13-án 24:00 órakor zárjuk le.