A Sikeres Sporthorgász 2016. márciusi tartalmából

Befagyás előtt, jégveszte utánKarácsonyi Halloween-partiAz elfelejtett kincsSzezonindító jászozásSüllők kereszttüzébenTavaszi harcsabumm!Gyerekek az erdőben és a vízpartonA pergetés mágusa

A versenyhorgászat varázsa

Befagyás előtt, jégveszte után

A Dégen található Park-tóra még december elején látogattunk el Szilvási Szilárddal, vagyis abban az időben, amikor a tó vize már jelentősen lehűlt, de még nem fagyott be. Arra készültünk, hogy főleg matchbottal, mellette esetleg rakóssal horgászunk majd a téli üzemmódra átállt pontyokra, reményeink szerint egészen jó esélyekkel, hiszen a horgászbolti híradóból szerzett értesüléseink arról szóltak, hogy az ügyesebb és kitartó fenekező horgászok szépen fogtak a megelőző napokban. A bíztató híreket Zsigmond Mihály barátunk és vendéglátónk, a Park-tó HE titkára megérkezésünk után csak megerősítette, sőt, néhány további hasznos információval is ellátott bennünket, amelyek leginkább a tó mederviszonyaira vonatkoztak.
(Szarka László)

Bojlis horgászatok

Karácsonyi Halloween-parti

Késő ősztől kora tavaszig a pontyhorgászok közül mindig kevesen hódolnak a szenvedélyüknek, hiszen a hideg időszakban való pontyozás rengeteg kihívást foglal magában, a komoly tábori felszerelésektől kezdve a ruházaton át a megfelelő csali és etetőanyag kiválasztásáig. A hideg vízben nemcsak a változó testhőmérsékletű halak mozgása, táplálkozása lassul le, hanem az íz- és illatanyagok oldódása is teljesen más. Éppen ezért a hideg vizes időszak horgászatának kardinális kérdései a hol és a mivel.
(Jakó László)

Az elfelejtett kincs

Napjainkban mintha kissé megfeledkeztek volna a horgászok a PVA-termékekről, pedig fontossága és létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen a bojlis pontyhorgászatban. Számos szituáció létezik, ahol ezek nélkül lényegesen nehezebb lenne megoldani egy-egy helyzetet, és eljutni a kapásig. Ezen oldódó segédeszközök típusait és azok felhasználási körét szeretném bemutatni, feleleveníteni ebben a cikkben.
(Haskó Tamás)

Szenvedélyünk a természet

Szezonindító jászozás

A téli hideg hónapok és a sokrétegű ruházat után üdítő picit lengébben öltözni, finomabb bottal dobálni, és tényleg szórakoztató a jászokat lépre csalni. Nincsenek közöttük hetven, kilencven centis egyedek, mégis sikerélmény őket matracra fektetni. Korábban lustaságból is talán, de nem hangoltam kellőképpen a jászokhoz a felszerelésemet, ennek köszönhetően néha elment egy-két darab, vagy nagyobb sebet okoztam horgommal a kelleténél. A keményebb botok nem követik a jász hebehurgya mozgását, vergődését, és könnyedén szétszakítja puha száját a horog. Természetesen ahogy felismertem a helyzetet, kerestem egy ideillő akciójú terméket. A lágy pálcák alkalmasak leginkább, ezeket UL (Ultralight) vagy L (Light) jelzővel illetik. Annyira azért ne legyen „pisztrángos”, bár védekezésében arra hasonlít halaink közül a jászkeszeg.
(Vass Csaba)

Tiszai horgászatok

Süllők kereszttüzében

Alig maradt pár óránk a délutánból, mi mégis a tározó felé motorozunk. Parádés élményekkel, meseszép fogásokkal ajándékozott meg a víz, és most párom is velem tart. Bízom benne, hogy őt is kegyeibe fogadja a rét. Nagyon alacsony a vízszint, jócskán túl vagyunk már a téli vízszintre eresztésen. Nagyon oda kell figyelni, mert néhol csak húsz centi a mélység, és mindenhol apróbb csökök lapulnak a felszín alatt. A tempó is ennek megfelelően alapjáratra van állítva. Nem is tudom, mit várhatnék még e kedves területtől, hiszen csodás pillanatokat élhettem át, úgy a mai délelőttön, mint a tegnapi délutánon. Igazából azért áhítok még pár jó kapást, hogy párom is részese lehessen ennek a csodának. Olyan ritkák ezek a pillanatok, hogy érdemes kihasználni őket.
(Oláh Csaba)

Tavaszi harcsabumm!

A tavaszi időszak kevés lehetőséget hagy a ragadozó halak szerelmeseinek, leginkább a tilalmak miatt korlátozott erősen. Persze vannak átfedések, és mindig akad némi mentsvár - azonban van egy ragadozó, amelyik felettébb zabál ebben az időszakban: a harcsa!
(Lukácsi Béla)

Gyakorlat teszi

Gyerekek az erdőben és a vízparton

Már a 2000-es évek elején, gyakorló testnevelő tanárként szerettem a gyerekek nyári táboroztatását, mindig izgatottan vártam a jó hangulat és a különböző programok miatt. Ez manapság annyiban változott, hogy célzottan horgász- és vadásztáborokba járok, ahol előadásokat és gyakorlati bemutatókat tartok a tanulni, kikapcsolódni vágyó gyerekeknek. A 2015-ös év egyik leghangulatosabb tábora Karcagon volt, igazi természetkedvelő, horgász-vadász összejövetel általános iskolásoknak. Öröm volt nézni a vízparti tevékenységüket, hallani boldog kacagásukat egy-egy szebb fogást követően. Az erdőn-mezőn hihetetlen fegyelmezettek voltak a gyerekek, csendben, messziről szemlélték és tanulmányozták a helyi vadállományt. Az egy hét alatt, megismerve a táborlakókat, rájöttem arra, hogy a jövő az ő kezükben van, évtizedek múlva a Föld sorsa is rajtuk fog múlni…
(Ladányi Tamás)

Szuperhorgászok

A pergetés mágusa

Személyesen csak nemrég ismerkedtem meg interjúalanyommal, a híre azonban már jó előre megelőzte. Történt ugyanis, hogy a nyári egyesületi versenyre készülődve a tagok latolgatták, indul-e Fürtös Attila - mert ha igen, akkor az első helyre senkinek nincs esélye. Egy másik jellemző történet: két profi pergető haverja kihívta kősüllőfogó viadalra, egy feltétellel, hogy azt a bizonyos nagyon fogós gumihalat nem használhatja (persze ők azzal is megpróbálhatták). A fix időhatárig tartó verseny eredménye 21:6 lett, Attila javára, és természetesen az összes halat azonnal visszaengedték. Attila epésen megjegyezte: „mégsem én fogtam a legtöbb halat, hanem az előttünk lebukó kormoránok, legalább ötven kövest faltak fel gátlástalanul, míg ott horgásztunk”…