ABU Cardinal GT 655 gyorsteszt

ABU Cardinal GT 655 gyorsteszt

A beszavazós teszt során holtversenyben a 4-5 helyezést vívta ki magának ez a kuriózumnak számító orsó. A horgászeszközök fejlődését figyelemmel kísérve szembetűnő, hogy az ABU cég gyakran alkalmazott gyártmányain egyedi, iskolateremtő megoldásokat. Elég, ha csak a hátsó féket említjük, ami az ABU újítása nyomán napjainkra széles körben elterjedtté vált. A most bemutatásra kerülő modell is tartogat meglepetéseket, hiszen egyesíti magában a harcifék és a nyeletőfék kínálta előnyöket, amire nemigen akad példa az orsók piacán.

Egy ABU orsó mindig kicsit más, mint a többi

Súly:

360 g

Áttétel:

4,9:1

Visszaforgásgátló:

Kilincskerekes, néma

Fékrendszer:

Hátsófék, harcifék, nyeletőfék

Golyóscsapágy:

1

Zsinórkapacitás:

240 m / 0,30 mm

Ház és dob:

műanyag

A gyártó honlapja:

Robbantott ábra:

Erre bizony ráfért egy alapos tisztítás!

Az ABU Cardinal GT 655 első látásra futurisztikus formájával, és rotorjának ellenkező irányú forgásával vonja magára a figyelmet. Kellő szilárdságú műanyag házának köszönhetően nem túl nehéz, mégis erős, robusztus benyomást kelt. A szerkezet az idők során nem sok ápolásban részesült. A gyenge minőségű zsír teljesen bele volt gyantásodva, emiatt lomhán, nehézkesen és zajosan működött. Ezért az ismerkedés teljes szétszedéssel, és egy alapos csutakolással indult.

A zsinórvezető görgő kerámia anyagú, és forog a tengelyén. Érdemes időnként ellenőrizni a forgását, megtisztítani, és egy csepp olajjal megkenni
A felkapókar már a korszerű, nyomórugós megoldással készült
Abban az időben még nem voltak egyeduralkodók a magasított dobok. Az alacsony dob nem különösebben érzékeny a zsinórfektetési hibákra
A tányérkerék oldalán található \'fülek\' szerepe a nyeletőfék visszaváltása. A dobemelő excenter kerék kis átmérője az alacsony dobmérethez igazodik
A tányérkerék tengelye bronz perselyeken forog. A tengelyen felszínes kopási nyomok vannak, de holtjáték gyakorlatilag nem érzékelhető
A visszaforgásgátló működését nem nehéz elképzelni a kép alapján

Előre hajtás közben a drót kengyel kiemeli a gátló kilincset tányérkeréken lévő fogazatból. A néma működésű visszaforgásgátló a kereplő racsnis orsókhoz képest továbblépésnek tekinthető ugyan, de csak a felhasználói komfort oldaláról nézve. Szerkezeti szempontból nem a legszerencsésebb ez az idejétmúlt megoldás, hiszen a teljes hajtóművet terheli, amikor halat fárasztunk, vagy éppen a beakadt szereléket ráncigáljuk.

A kilincskeréken található fogszámot az áttételi aránnyal elosztva (18/4,9=3,7) kapjuk meg azt, hogy egy rotorfordulat alatt hány ponton akad meg a forgás. A (felkerekítve) négy pontos visszaforgásgátlójával ez az orsó ma már nem kerülne a dobogó közelébe.

Tekerő gombok minden mennyiségben

A hátsó fék recézett külső gyűrűje, és a belső, hasáb alakú fogantyú valójában két különálló kezelőszerv. A belső gombbal kb. 2,5 fordulat tartományban állíthatjuk be a fékerőt, míg a külső gyűrű a harcifék szabályozó szerepét tölti be. Mintegy 300 fokban forgatható el, és az előre beállított fékerőt plusz-mínusz 50 százaléknyi mértékben lehet befolyásolni vele. Nagyon praktikus, és jól kezelhető.

A nyeletőfék szabályozó gombja az orsó alján található. Nyitott állásában a dob szabadon forog (de szó szerint, akár egy pörgettyű!), míg befékezve némi ellenállást fejt ki, ami elegendő ahhoz, hogy szélben, vagy enyhén áramló vízben is használható legyen.

A szabadon futó üzemmód kapcsolója a talp mögött, hátul helyezkedik el. Elég kemény, nehéz járású, visszaváltása "erőből" nem kényelmes, de lendületből nem okoz gondot.

A fékrendszer elemei, ízekre szedve

A hátsófék és a nyeletőfék sorba van kapcsolva. A bordás tengely végzi a szét- illetve összekapcsolást. A nyeletőféknél a vonatkerekeken látott megoldást ismerhetjük fel. Szabadon futó módban a fényes gyűrűhöz nyomódó, nyereg alakú fékpofa segítségével állítható be a lepergő zsinórra gyakorolt ellenállás.

Öt teflon lamella dolgozik a fékben

A megszokottnál nagyobb számú féklamella 3 kg-os fékerőt, és letapadásmentes, sima működést biztosít. A leggyakrabban használt spirálrugó helyett ennél a modellnél két lemezrugót építettek be.

Összegzés

Az ABU Cardinal GT 655-ben egy sokoldalúan használható, a maga korában előre mutatónak számító orsót ismertünk meg. A mai "csapágy-inflációs" korban megmosolyogtatónak tartott egyetlen golyóscsapágya ellenére jól állta az idők próbáját. Kotyogása elhanyagolható, és különösebb elhasználódásra utaló jelet sem tapasztaltam a beható ismerkedés során. Az alapos tisztítás és karbantartás után funkcionálisan ma is újszerűnek számító orsó még hosszú évekig örömet szerezhet a gazdájának, ha figyelembe veszi a visszaforgásgátló konstrukciójából adódó korlátokat, és nem teszi ki a szerkezetet hirtelen, durva rántásoknak, és túlterhelésnek.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.