Nyeletőfékkel, vagy a nélkül?

Nyeletőfékkel, vagy a nélkül?

Sokszor meglepődve tapasztalom, hogy a hosszú évek alatt berögződött mozdulatokat egyes horgászok milyen nehezen tudják átalakítani, mennyi bonyodalommal jár egy új termék használatának elsajátítása. Ezt a jelenséget legjobban talán az orsók terén lehet észrevenni. A nyeletőfékes orsók használatáról nem egyszerű átállni az elsőfékes orsókra. Pedig a Shimano Power Aero 10000-es orsó tavalyi megjelenésével erre többen is vállalkoztak, több-kevesebb sikerrel. A kudarcok oka véleményem szerint egyetlen tényezőre vezethető vissza, mégpedig az orsó szerkezeti adottságainak félreértésére és helytelen használatára. A különböző kiállításokon, a Haldorádó horgászportál fórumain a hozzám intézett kérdésekből világosan kiderül, hogy sokan nincsenek tisztában a Power Aero orsó rendeltetésszerű használatával. Remélem, ezzel az írással fellebbentem a fátylat erről az orsóról, valamint megfelelő segítséget tudok nyújtani a nyeletőfékes és elsőfékes orsók használatához.

Először is nézzük át, hogy mi a különbség a használat során a nyeletőfékes és a normál, elsőfékes orsók között.

Az utóbbi időkben megoszlanak a vélemények a nyeletőfékes orsók jelentőségéről, szerepéről


Nyeletőfékes orsók

- A bojlis horgászatok során a horgászok 90 %-a csak a nyeletőfékes orsókat használja.
- A horgászatok előtt beállított fárasztási fékrendszeren a kapások után nem kell állítani.
- Kapás után a hajtókar tekerésével a nyeletőfék átvált fárasztási fékre, a hal terheléséhez szükséges kontaktus azonnal létrejön.
- Az orsó használata rendkívül egyszerű, gyorsan elsajátítható.
- A bedobással történő horgászatok során elegendő, ha kisebb nyeletőfékes orsókat használunk. A nagyobb távolságokra, behordásos horgászatok esetén viszont mindenképen szükség van a nagyobb méretű nyeletőfékes orsókra.

Azokon a vizeken, ahol engedélyezik a behordást, s nagyobb távolságokra is szeretnénk horgászni, feltétlenül olyan orsót válasszunk, melynek dobjára 30-as monofil zsinórból legalább 5-600 méter felfér
A partról történő bedobások során elegendő, ha kisebb nyeletőfékes orsókat használunk
A Shimano Baitrunner Aero orsón egyedülálló módon a fárasztási és a nyeletési fékrendszer állíthatósága az orsó alján, egymás mellett található


Elsőfékes, normál orsó

- Mivel ezeken az orsókon nem található nyeletőfék, a fékcsillag segítségével kell annyira kilazítani az orsó fékjét, hogy kapáskor a hal akadálytalanul vihesse a zsinórt.
- A nyeletőfékes orsók után egy kicsit nehéz megszokni az elsőfékes, normál orsókat, de pár nap alatt közeli barátságba lehet velük kerülni.
- Amíg nem voltak a nyeletőfékes orsók, nem volt probléma az elsőfékes orsók használata a bojlis horgászatoknál. Miért lenne akkor probléma a Power Aero 10000-el?

A nyeletőfékes és a nem nyeletős orsók is tökéletesen alkalmasak a ponty horgászatára. Mindössze megszokás kérdése az egész
A Spro Hardliner 6400-as orsónak a dobjára 33-as monofil zsinórból 220 méter csévélhető fel. Ez az orsó egy köztes megoldást képvisel a behordásos és bedobásos horgászatok között


A Power Aero 10000-es, elsőfékes orsó jellemzése

Nézzük át először a Power Aero orsó gyakorlati használatát, mely a legtöbb problémát jelenti az orsóval még csak ismerkedő horgászoknak. Saját tapasztalataimat figyelembe véve szeretném jellemezni az orsót. Mivel ezzel az orsóval 2004-ben sokat horgásztam, úgy érzem, megtapasztaltam minden előnyét és hátrányát, kint a terepen, akciók közben.

A horgászatok során nem kell félni az elsőfékes orsóktól, egy kis gyakorlással könnyedén elsajátítható a fék beállítása kapáskor és fárasztáskor

Első és egyben legfontosabb a Power Aero-val kapcsolatosan, hogy szerintem a Shimano egy kicsit hibázott abban, hogy a Baitrunner szót szerepelteti az orsó dobján. Ezzel a szóval kapcsolatosan sokunknak szinte automatikusan beugrik a nyeletőfékes orsó. Viszont a Power Aero-nak, véleményem szerint semmi köze nincs a nyeletőfékes orsókhoz. Teljesen más rendszerrel rendelkezik, mint pl. a Big Baitrunner vagy akár a Long Cast.


Nézzük is át, hogy mire alapozom ezt a véleményemet

- A Power Aero-n két tárcsa segítségével lehet beállítani a féket. A nagyobb tárcsa segítségével a fékerőn állíthatunk, míg ebben a nagyobb tárcsában elhelyezkedő kisebb tárcsával a fékút hosszát szabályozhatjuk.
- A kicsi tárcsa segítségével a következőképpen szabályozhatjuk a fékút hosszát. Ha az óramutató járásával ellenkező irányba tekerjük a belső, kisebb tárcsát, akkor megnövelhetjük a fékút hosszát. Akár négy-öt körbetekerést is elvégezhetünk az elsőfékkel, mire teljesen beszorított állapotba kerül a fékrendszer.
- Ha az óramutató járásával megegyező irányba tekerjük a belső tárcsát, akkor lerövidíthetjük a fékutat. Olyan helyzetet is létrehozhatunk ezáltal, hogy az elsőfék akár egy ¼-nyi fordulatával is teljesen beszoríthatjuk a féket.
- Elég nehéz megszokni a Power Aero-t a nyeletőfékes orsók után, mivel a hajtókar tekerésével semmiféle változás nem lép fel, nem vált át a fékrendszer fárasztási állapotra. Viszont aki egyszer elsajátítja a használatát, nem hiszem, hogy váltani akar nyeletőfékes orsókra.

A Power Aero 10000-es orsó fékrendszerének képzeletbeli lelkét képezi a fékcsillagban található kicsi tárcsa. Ezzel a fékút hosszát szabályozhatjuk


A Power Aero 10000-es orsó használata kapáskor és fárasztáskor

- Úgy állítsuk be az elsőféket a kis tárcsa segítségével, hogy a teljesen kilazított állapottól a beszorításig az elsőfék csak ötöt kattanjon. Ez alig lesz több mint ¼ fordulat.
- Bevágáskor fogjuk meg az orsó dobját, és ezzel a mozdulattal egy időben a bal kéz mutató ujjával kettő kattanásnyit szorítsunk az elsőféken.
- Ennek a mozdulatnak köszönhetően az orsó fékrendszere olyan állapotba kerül, hogy a bottal és az orsóval tökéletesen lehet kontrollálni a megakasztott hal bármilyen akcióját. Nem lesz túl laza, és nem lesz erősen beszorított a fék.
- Azon felül, hogy a Power Aero rendkívül szépen rakja a zsinórt (12-t fordul körbe a felkapókar egyetlen dobemelés alatt - ez más orsóknál átlagosan 5-6), de számomra az igazi előnye a rövid fékút beállíthatóságában van. Kapás után a kilazított fékről a fárasztási fékrendszerre nem 8-10 elsőfék körbetekeréssel jutok el, hanem mindössze egy ¼-es fordulattal. Így sokkal előbb megfelelő kontaktusba kerülök a hallal, a kapás után biztonsággal megkezdhetem a fárasztást.

A lassú dobemelésű rendszernek köszönhetően rendkívül szépen és egyenletesen rakja fel a dobra a zsinórt a Power Aero
Pótdob nélkül egy orsó nem sokat ér


Power Aero 10000-es elsőfékes orsó felépítése, műszaki jellemzése

Nézzünk egy kicsit bele az orsóba a képek segítségével, vajon minek is köszönheti az orsó ezt a furcsa, de rendkívül praktikus felépítését, kiváló működését. Ebben nagy segítségemre volt Benyhe János orsószakértő, ki darabokra szedte a Power Aero-t, és feltárta előttem annak minden előnyét és hátrányát.

A szokatlan megoldású fékrendszer lényegében a fékcsillagba van beágyazva. A kép jobb alsó sarkában található, nagy menetemelkedésű csavar a szerkezet lényege, ez teszi lehetővé a gyors “beélesítést”, az ¼ fordulatos fékbeszorítást
A hatalmas méretű lamellák sokat elárulnak a fék erejéről. A százforintos pénzérme a méreteket hűen tükrözi. A kép bal szélén látható gumitömítés biztosítja az orsó védettségét mostoha időjárási körülmények közepette történő horgászatok során is. Még szakadó esőben sem juthat víz a fékrendszer belsejébe
A hibátlan zsinórprofil kulcsa a “worm shaft”-nak nevezett dobemelő tengely. A Power Aero megoldásának különlegessége, hogy az önmagába visszatérő, végtelenített hornyolás a tengely két vége felől indulva eltérő menetemelkedésű. Ezáltal a dob különböző sebességgel mozog előre és hátra, hozzájárulva ezzel a kifogástalan zsinórfektetéshez
A meghajtó tányérkerék “Balack Almite” nevű, kerámia jellegű bevonattal van ellátva, amelynek sima és kopásálló felülete a hajtómű gördülékeny futását és tartóságát szavatolja
A “worm shaft” rendszer mellett a lassított dobemelés, ami ezt az orsót tökéletessé teszi. A dobemelő tengely nem közvetlenül, hanem egy lassító áttétel (a fehér fogas kerék) beiktatásával kapja a meghajtást a bronz csigáról
A bronz csigán elől-hátul és a hajtókar felöli oldalán is golyóscsapágy található. Talán megérdemelte volna a Power Aero orsó, hogy a hajtókar tengelyének jobb oldalára is helyezzenek egy golyóscsapágyat, és ne műanyag persellyel helyettesítsék azt. Bár a bojlis horgászatok során egy orsót sohasem kell annyit tekerni, mint egy pergető orsót, nem származhat ebből probléma


Vélemények az orsókról és használatukról

A bojlis horgászatoknál használt orsókkal kapcsolatosan kissé megoszlik a hazai horgásztársadalom véleménye. A kíváncsiságtól vezérelve kikértem pár ismertebb horgásznak a véleményét.


Bujáki Géza

Géza már évek óta a Daiwa Infinity 5000-es nyeletőfékes orsóval horgászik. Erre az orsóra 34 mm-es monofil zsinórból 400 méter is felfér. Problémája még nem volt, valószínű, hogy hű marad a nyeletőfékes orsókhoz. Gézának fontos, hogy a kapás után ne kelljen állítani a féken, a hajtókar tekerésével azonnal kontaktusba kerüljön a hallal. Viszont van egy érdekes, s talán egyedi fárasztási stílusa. Mintegy két éve, szinte “kiiktatta” a fárasztási fékrendszert az orsóból, s a visszaforgásgátló kikapcsolásával a hajtókart használja fék helyett a fárasztások során. A hal kirohanásainál a hajtókar hátrafelé tekerésével engedi a zsinórt a menekülő hal után. Szákolás közben a jobb keze mutatóujjával lefogja a felkapókart, s így szabaddá válik a bal keze, kényelmesen megszákolhatja a kifárasztott halat.

Bujáki Géza az amur legvadabb kirohanásait is tökéletesen tudja kontrolálni az orsó visszafelé történő tekerésével
Pacsó Pali horgászatai során előnyben részesíti a nyeletőfékes orsókat


Lőrincz László (Pécs Team)

Laci elkötelezett híve a nyeletőfék nélküli, elsőfékes orsóknak. A jól működő, megbízható, elsőfék rendszerű orsót a kevesebb hibalehetőség és az egyszerűség miatt kedveli igazán. A 90-es évektől horgászik kizárólag csak ilyen jellegű orsókkal, s az utóbbi időkben lett a kedvence a Daiwa Emblen X 5500T. Véleménye szerint nem jelenthet problémát a nyeletőfék nélküli orsóra történő átállás, pár nap alatt meg lehet szokni.

A Pécs Team oszlopos tagja, Szirényi Csaba szinte kizárólag csak elsőfékes, nyeletőfék nélküli orsókkal horgászik
Lőrincz Laci is csak elsőfékes, nyeletőfékkel nem rendelkező orsókkal indul a horgásztúráira
Laci kedvenc orsója, a Daiwa Emblen X 5500T


Kracsál Ferenc (Haldorádó Team)

Feri kettő orsót használ előszeretettel, s ezek mind nyeletőfék rendszerűek. A Daiwa Infinity és a Shimano Long Cast a két kedvenc. Régebben a Shimano Baitrunner 6010-es orsóval horgászott, soha semmiféle problémája nem adódott a horgászatok során. Amióta viszont egyes tavakon akár 3-400 méterre is behúzza a szerelékét, váltott a nagyobb orsókra. A nyeletőfékes orsókat részesíti előnyben, a hosszú évek során már nagyon megszokta őket. A legmélyebb álmából felriadva is tudja, hogy bevágás előtt tekerni kell egyet a hajtókaron. Ez a bizonyos fokú kényelem, biztonságérzet, nagyon fontos neki a horgászatai során. Viszont Feri a bevágás után mindig lazít a féken, és a jobb keze mutatóujját az orsó dobjára helyezve tartja a kontaktust a megakasztott hallal. Így a halak legváratlanabb, legmeglepőbb trükkjeire is azonnal reagálhat.

Kracsál Feri lazára állított fékkel fáraszt, az ujjaival a dobot fogva korrigálja a halak váratlan akcióit
* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.