Shimano Alivio 2500 RA gyorsteszt

Shimano Alivio 2500 RA gyorsteszt

Az újítási hullám idénre a Shimano beszálló kategóriás orsóit is elérte. A „karosszéria” megváltozása első pillantásra is szembeötlő, ám a megújult orsók nem csekély szerkezeti változáson is átmentek. Az új esztendő tesztjeinek sorát a Shimano legkedvezőbb árú darabjával, az Alivioval kezdjük, hogy bemutassuk, mit kínál a hírneves cég a legalsó árkategóriában.

A Shimano Alivio megújult külseje még értékesebb belsőt rejt

Méretsor:
1000, 2500, 4000
Súly:
270 g
Áttétel:
4,6:1
Visszaforgásgátló:
fokozatmentes
Fékrendszer:
hátsó fék
Csapágyak:
1+1
Zsinórkapacitás:
160 m / 0,25 mm
Ház anyaga:
műanyag (XT-7)
Dob anyaga:
alumínium
Ár:
5790 Ft
A gyártó honlapja:

Olcsó ár ide vagy oda, az Alivio takaros, pipec kis szerkezet. Még magán viseli azt a bizonyos régi, szép „kormos” Shimano-színt, amit a többi típusnál már élénkebb, divatosabb - bár sokak által vegyes érzelmekkel fogadott - csillogás váltott fel. Futása jó, holtjátéka minimális, nem zavaró. A karbon erősítésű műanyag ház erős, stabil. A fém dob, és az általános összbenyomás is egy kategóriával magasabb orsót sejtet.

Sima útja van a zsinórnak

A zsinórvezető görgő poliamid perselyen fut. A felkapókar finoman, csendesen működik, átváltását nyomórugó szolgálja. Szerencsére az alsó kategóriákból is kiszorulóban van az elfáradásra, törésre hajlamos ollórugó, átadva helyét a korszerűbb megoldásnak.

Egy szál csavarhúzóval nem jutnánk messzire a szerelésben

A Shimanonál fújó új szeleknek megfelelően az Alivio szétszedéséhez sem foghatunk hozzá egy szál csavarhúzóval. Előbb a fék gombját, és a hátsó borítást kell leszerelni, hogy minden csavarhoz hozzáférjünk. Az önjelölt műszerészek visszatartása végett azonban úgy szerkesztették meg az orsót, hogy a megbontáshoz célszerszámra van szükség, ahogy ezt az új Stradic GTM RA-nál is láttuk. Így talán ritkábban viszik majd a szervizbe darabokban, zacskóban a jóhiszeműen szétkapott orsót, amelyet összerakni már rendszerint nem sikerül a botcsinálta szerelőnek.

A fék gombjának szétcsavarásához célszerszámra van szükség
A fék tekerőjét, majd a hátsó díszborítást eltávolítva hozzáférhetővé válik a ház fedelét rögzítő harmadik csavar is
A hajtómű bőven el van látva zsírral
A főtengely golyóscsapágyazva van, a tányérkerék tengelye műanyag siklócsapágyakon forog

A teszteken edződött közönségnek talán feltűnhet a képet látva, hogy a csigatengely nem bronzból, hanem a tányérkerékkel azonos anyagból készült. A használt orsókat bemutató tesztek sorában már láthattunk példát hasonló megoldásra. A költségek csökkentése érdekében öntött alkatrésszel helyettesítették a jóval drágábban előállítható, forgácsolással megmunkált bronz tengelyt (csakúgy mint a korábbi Hyperloop, és Alivio változatoknál). Bár kétségtelen, hogy az öntvény csiga érzékenyebb a kopás iránt a bronznál, a korábbi tesztből az is kiderült, hogy ésszerű használat mellett hosszú évekig zavartalanul szolgálhat az olcsóbb konstrukció is. A viszonylag alacsony áttétel, és a fokozatmentes visszaforgásgátló is az erőátviteli rendszer kíméletét szolgálja.

A meghajtó tengely végeihez műanyag persely került, ami összhangban van a többi komponens teherbírásával.

A zsinór felcsévélésekor kíváncsian vártam, hogy mit produkál az átütő újdonságként beharangozott, korszerűsített dobemelő rendszer. Meglepve kellett tapasztalnom, hogy a példa értékű zsinórprofil még a lényegesen magasabb kategóriás orsókkal is kiállja az összehasonlítás próbáját.

Meglepően szépen, hibátlanul rakja a zsinórt a Shimano legolcsóbb orsója is

Ahhoz, hogy igazán értékelni tudjuk az újítás jelentőségét, érdemes visszapillantani az excenteres dobemelő mechanizmusok fejlődéstörténetére.

A cikk korábbi részében már hivatkozott Browning orsó magán hordozza a kezdeti konstrukciók tipikus fogyatékosságát. Az egyenes vájatú dobemelő csúszka miatt a dob a holtpontoknál lelassul, ezért az orsó púpokat rak a zsinórból a dob két szélénél.

A dob mozgásának egyenletessé tétele érdekében számos kompenzációs megoldással próbálkoztak az idők során.

A fejlődés első lépcsőfokát a csúszka vájatának görbült kiképzése jelentette, ami máig is a legelterjedtebb konstrukció az egyszerűbb orsóknál. Itt már mérsékeltebb, de még jól kivehető a kétpúpú zsinórkontúr.

A következő stádiumra a Shimano Nexave esetében látunk példát. A fogaskeréken lévő bütyök, és a csúszkapálya különleges kiképzése révén érték el a jó zsinórfektetést, ám az aprólékos kialakítású alkatrészek miatt valamivel érzékenyebb a meghibásodásra a szerkezet, mint az egyszerű, hengeres csapos, sima csúszkás rendszerek.

Tesztsorozatunkban nem került ugyan bemutatásra, de a tökéletesítésre irányuló törekvések között említést érdemel a Saharánál, és még néhány további gyártmánynál alkalmazott elv. Ezeknél a fogaskerék, és a bütyök nem egy darabból készül, hanem külön életet él. A fogaskerék sugara mentén, egy ovális kényszerpálya által vezérelve mozog ide-oda az excenter csap, attól függően, hogy az adott szakaszon éppen gyorsítani, vagy lassítani kell a dob mozgását.

A vezérelt bütykös kerék…
… és a vezérlő pálya kialakítása egy korábbi Ryobi típusnál

Ez a megoldás sem vezet azonban tökéletes eredményre, ráadásul az összetett szerkezet miatt több hibalehetőséget is magában hordoz.

A technikatörténeti kitérő után kanyarodjunk vissza a tesztelt típusunkhoz, a Shimano Aliviohoz. A feladat tehát adott: a körkörös mozgást kell valamilyen módon hosszirányú, minél egyenletesebb mozgássá alakítani, kiküszöbölve az irányváltási holtpontok közelében bekövetkező lassulást.

Az ovális és szögletes fogaskerék a hullámos hornyú csúszkával együttműködve kitűnően látja el feladatát

A célt olyan módon érték el a Shimano mérnökei, hogy eltértek a fogaskerekeknél megszokott kör alaktól. Az ovális meghajtó kerék, és a kissé négyszögletes excenter kerék alkotta erőátviteli rendszer áttételi aránya menet közben változik. Ahol kell, gyorsul - ahol kell, lassul. Az új konstrukció megtartotta az excenteres dobemelés potenciális előnyeit, amennyiben egyszerű, robusztus és olcsó alkatrészeket tartalmaz. Ám az olcsóbb orsóktól korábban soha nem látott, hibátlan zsinórfektetést produkál, a frappáns és formabontó tervezési trükknek köszönhetően.

Összerakásnál a jeleknek egy irányba kell esniük a két fogaskeréken
Erős rugó, és klingerit betétek jellemzik a féket

A fék gyakorlatilag megegyezik a felső kategóriás orsókban is alkalmazott rendszerrel. Az állító gomb szabályozási úthossza egy fordulat, mely a 0,5-2,5 kg terhelésnek megfelelő fékerők tartományát fedi le. Letapadásra nem hajlamos, finom horgászathoz is ideális.

A fokozatmentes visszaforgásgátló megóvja az orsót a hirtelen, ütésszerű terhelésektől

A fékhez hasonlóan a visszaforgásgátló is ugyanaz, mint amit a Shimano a nevesebb gyártmányaiba is beépít. A fokozatmentes visszaforgásgátló alig egy évtizeddel ezelőtt jelent meg a peremfutó orsókban. Az azóta eltelt néhány év elég volt arra, hogy meghódítsa a horgászokat. Mára odáig jutott a helyzet, hogy egyre nehezebb a hagyományos, kilincses mechanikával felszerelt orsókat eladni. A tendenciával lépést tartva, a csúcs- és a középkategória után a Shimano már a beszálló szintű orsóit is felszerelte a magasabb osztályokból jól ismert, és bevált visszaforgásgátló berendezéssel.


Összegzés

A fém dob, a görgős visszaforgásgátló, a kifogástalan zsinórprofil, és a remek fék még akár pergető horgászatra is feljogosítaná az Aliviot, ám ezt legfeljebb néhány alkalmi próbálkozás erejéig javaslom. A csigatengely anyaga általános használatra megfelelő, de a rendszeres, kemény strapa idő előtti kopásához vezetne.

A menő orsókéval szinte azonos „felhasználói felület” által nyújtott komfortot olyan módszerek esetén tudjuk igazán kiaknázni, ahol nem kell szakadatlanul dobálni és tekerni, hanem inkább kényelmi és biztonsági berendezésként van a kezünk ügyében az orsó. Könnyű úszós horgászatnál, esetleg egy picker, bolognai, vagy mártogató boton a kis Alivio sokáig szolgálhat zavartalanul, gazdája megelégedésére.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.